Posten har slarvat bort ett REK brev :-(...hur mycket kan jag kräva iersättning?

Permalänk

Posten har slarvat bort ett REK brev :-(...hur mycket kan jag kräva iersättning?

Tjena,

Har fått ett mail att jag kan göra ett ersättnings krav då de slarvat bort ett REK brev.

Innehållet var personliga uppgifter för ett skadestånd jag har krävt från en person.
Innehöll typ konto information mm

Hur mycket är rimligt att kräva som ersättning? Endast kostanden för REK 100 SEK eller
bara för att de slarvat bort kanske känslig information mer? Hur mycket?

Mvh

Mattias

Permalänk
Medlem

Jadu det är en bra fråga. Men känslig information ska dom ju absolut inte slarva bort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ersättningsnivån beror på det värde brevet är försäkrat till vid köp av tjänsten. Upp till 10 000 kr har jag för mig det kan vara, men ju högre värde desto dyrare att skicka så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har du öppnat mailet än?
Annars hade jag dubbelkollat att det verkligen är posten som har skickat det också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ersättningsnivån beror på det värde brevet är försäkrat till vid köp av tjänsten. Upp till 10 000 kr har jag för mig det kan vara, men ju högre värde desto dyrare att skicka så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns rek 2000 och rek 10k, så det beror på vilket som är valt.
Sen blir ju problemet att förklara vad kostnaden är, egentligen.

@mattias_jo1 Tror du ska sikta på att kräva allt det kommer kosta att skicka om allt. Dvs ev arbetstid, körning, kostnader för att hämta ut alla uppgifter mm igen, samt ny rek avgift. Syftet ska vara att ersätta dig för allt som krävs för att skicka samma info igen.

Permalänk
Medlem

Ersättningen från själva REK-tjänsten är endast baserat på marknadsvärdet på det du skickat, inte kostnader runt om eller affektionsvärdet på det du skickar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Ersättningen från själva REK-tjänsten är endast baserat på marknadsvärdet på det du skickat, inte kostnader runt om eller affektionsvärdet på det du skickar.

I det här fallet alltså ersättning för kuvertet, skrivarpappret och tonern? *Bara nyfiken*

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har du öppnat mailet än?
Annars hade jag dubbelkollat att det verkligen är posten som har skickat det också.

Det är posten som skickat det!

Skrivet av Paddanx:

Finns rek 2000 och rek 10k, så det beror på vilket som är valt.
Sen blir ju problemet att förklara vad kostnaden är, egentligen.

REK brev med att jag får besked när mottagaren får det. ca 100 SEK total kostand.

@mattias_jo1 Tror du ska sikta på att kräva allt det kommer kosta att skicka om allt. Dvs ev arbetstid, körning, kostnader för att hämta ut alla uppgifter mm igen, samt ny rek avgift. Syftet ska vara att ersätta dig för allt som krävs för att skicka samma info igen.

Mitt ersättnings anspråk måste styrkas med kvitto kopia enligt mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

Det är posten som skickat det!

Mitt ersättnings anspråk måste styrkas med kvitto kopia enligt mailet.

Precis, du måste styrka värdet av det du har skickat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

I det här fallet alltså ersättning för kuvertet, skrivarpappret och tonern? *Bara nyfiken*

Nej, det avser innehållet, inte emballage.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060