Permalänk

Uppgraderingsfråga!

Har idag ett msi z87 g43 moderkort och intel i5 4670K som bas. Ramminnena är Corsair Vengeance Pro 2x8GB.
Har precis köpt ett nytt graffikkort, ett gtx 970 gaming. Har inte jättemycket pengar just nu så undrar vad som är mest värt att uppgradera?
Och behöver jag köpa ett nytt moderkort eller räcker det med 1150 socket just nu och kanske köpa en bättre processor än i5an, kanske en i7 och överklocka den lite grann? Kommer använda datorn till CS och lite nyare spel som The Division t.ex.
Skriv gärna om jag glömt något.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Har idag ett msi z87 g43 moderkort och intel i5 4670K som bas. Ramminnena är Corsair Vengeance Pro 2x8GB.
Har precis köpt ett nytt graffikkort, ett gtx 970 gaming. Har inte jättemycket pengar just nu så undrar vad som är mest värt att uppgradera?
Och behöver jag köpa ett nytt moderkort eller räcker det med 1150 socket just nu och kanske köpa en bättre processor än i5an, kanske en i7 och överklocka den lite grann? Kommer använda datorn till CS och lite nyare spel som The Division t.ex.
Skriv gärna om jag glömt något.

Mvh

Varför ska du uppgradera? Den processorn är fortfarande hur bra som helst. Ifall du vill få ut extra kräm så köp bara en processorkylare(T.ex Hyper Evo 12) som är billig men väldigt effektiv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Börja med att klocka din 4670K. jag sitter själv och kör min i 4.5GHz med 1.25Vcore 24/7.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Var lite inne på de i början men när jag började läsa om processorn så hittade jag info om att man måste plocka isär processorn för att den är dåligt tillverkad och de ligger nån slags lim imellan som gör att den inte kyls så effektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Var lite inne på de i början men när jag började läsa om processorn så hittade jag info om att man måste plocka isär processorn för att den är dåligt tillverkad och de ligger nån slags lim imellan som gör att den inte kyls så effektivt?

Vill du verkligen jaga ur varenda liten MHz processorn kan ge så lär du behöva de-lid, men annars är det bara att slänga på bättre kylning och klocka runt 4.5GHz.

Med klockning så är den svagaste länken i din dator även om det inte på något sätt är dåligt, ditt nya grafikkort

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Var lite inne på de i början men när jag började läsa om processorn så hittade jag info om att man måste plocka isär processorn för att den är dåligt tillverkad och de ligger nån slags lim imellan som gör att den inte kyls så effektivt?

Vart har du läst de? helt hokuspokus
Det s.k. "limmet" är kylpasta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

De-lid var ordet jag sökte med "plocka isär" och nej jagar inte några extrema nivåer. Tänkte mest om de var en dålig processor och om det behövdes nytt. Har inte så jättebra koll på datorer Har ni nåt förslag på nån bra kylning till 4670k då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

De-lid var ordet jag sökte med "plocka isär" och nej jagar inte några extrema nivåer. Tänkte mest om de var en dålig processor och om det behövdes nytt. Har inte så jättebra koll på datorer Har ni nåt förslag på nån bra kylning till 4670k då?

Första svaret du fick i tråden tipsar om Hyper Evo 12 som funkar utmärkt, annars någon av Noctuas kylare kan vara något.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vart har du läst de? helt hokuspokus
Det s.k. "limmet" är kylpasta.

Jag tror han syftar till att ihsen på denna processor inte är lödd utan limmad vilket gör att kontaktytan mellan chippet och ihsen inte är så bra. Däremot hur bra värmeöverföring TS har kan variera stort mot övriga chip, de måste TS testa själv.

Sen att även kylpastan mellan chip och ihsen inte är den bästa de påverkar likaså men inte alls lika ojämnt som limmet.

Men med vettig kylning och överklockning kommer du kunna få ut mer prestanda vare sig du deliddar cpun eller inte ☺

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Tack för alla svar, ska sticka iväg och köpa hyper evo imorgon och pilla lite. Blir spännande då jag aldrig sysslat med sånt här innan

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vill du verkligen jaga ur varenda liten MHz processorn kan ge så lär du behöva de-lid, men annars är det bara att slänga på bättre kylning och klocka runt 4.5GHz.

Med klockning så är den svagaste länken i din dator även om det inte på något sätt är dåligt, ditt nya grafikkort

Köpte de begagnat för 1600 så får duga tills man har de lite bättre ställt

Permalänk

Vad tror ni om ramminnena då? Är de nåt jag skulle behöva byta ut?

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Vad tror ni om ramminnena då? Är de nåt jag skulle behöva byta ut?

Tror allt att du klarar dig med minnena

Ang de-lid så lär du inte behöva göra det, men som sagts så kan det även skilja från CPU till CPU. Min CPU verkar dock inte gå jätte varm men jag sitter även i källaren så har ingen direkt värme i rummet där datorn står. Men att ge din CPU en lättare OC kommer du att komma långt med och dom är inte svår klockade dessa CPUer heller

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alleballe89:

Var lite inne på de i början men när jag började läsa om processorn så hittade jag info om att man måste plocka isär processorn för att den är dåligt tillverkad och de ligger nån slags lim imellan som gör att den inte kyls så effektivt?

Delide är bara vid extrem scenarion och det går utmärkt att klocka utan att göra sån och det är mer om man har extremt bra kylning och verkligen vill pressa absolut skiten ur dom med väldigt hög volt och dom flesta brukar landa på 4400-4600mhz spannet utan att göra det med billig torn kylare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alleballe89:

Tack för alla svar, ska sticka iväg och köpa hyper evo imorgon och pilla lite. Blir spännande då jag aldrig sysslat med sånt här innan

Lägg hellre på några hundralappar och köp en rejälare kylare t.ex Noctua NH-U12P/SE2.

Skrivet av alleballe89:

Vad tror ni om ramminnena då? Är de nåt jag skulle behöva byta ut?

Nej, de duger. Vid kommande och framtida datorbyggen bör du dock satsa på lågprofils minnen för att säkerställa kompatibilitet med tornkylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Blev aldrig nån affär av graffikortet då säljaren blåste mig. Nu kommer jag köpa ett nytt 970 istället. Men vad är skillnaden på msi 970 gaming och 970 4g LE? Det skiljer en en femhundring i pris, men är de samma kort så de går att klocka upp ett 970 4g LE så de får samma prestanda som vanliga 970 Gaming?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av alleballe89:

Ingen som har nån aning?

https://www.inet.se/produkt/5411495/sapphire-radeon-r9-390-ni...

Mer minne, runt 5% mer prestanda

http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Ingen som har nån aning?

Det ser ut att vara samma PCB till båda korten, vilket du kan se på bilderna. Så skillnaden är att det ena är överklockat från fabrik medan det andra inte är det. Detta innebär i teorin att du ska kunna dra upp det andra kortet till samma nivå utan några större problem, men att det inte är specifikt testat för det, så du kan ha otur och få ett kort som verkligen inte vill överklocka. Brukar dock gå fint att överklocka dom.

Annars går r9 390x för riktigt bra pris på CDON just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...
Klar uppgradering från 970

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alleballe89:

Ingen som har nån aning?

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Det ser ut att vara samma PCB till båda korten, vilket du kan se på bilderna. Så skillnaden är att det ena är överklockat från fabrik medan det andra inte är det. Detta innebär i teorin att du ska kunna dra upp det andra kortet till samma nivå utan några större problem, men att det inte är specifikt testat för det, så du kan ha otur och få ett kort som verkligen inte vill överklocka. Brukar dock gå fint att överklocka dom.

Annars går r9 390x för riktigt bra pris på CDON just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...
Klar uppgradering från 970

R9 390x är bättre än 970 då? Hur är det med överklockningsmöjligjeterna på ett sånt kort? Såg nu med att nvidia släpper 3 nya kort i juni. Kanske bättre att vänta om dom skulle sjunka i pris eller att man får ett 1070 för ungefär samma pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

R9 390x är bättre än 970 då? Hur är det med överklockningsmöjligjeterna på ett sånt kort? Såg nu med att nvidia släpper 3 nya kort i juni. Kanske bättre att vänta om dom skulle sjunka i pris eller att man får ett 1070 för ungefär samma pengar

r9 390 är bättre än 970, och r9 390x är snäppet bättre än r9 390. Dom ska vara bra att överklocka. Tror till och med Sweclockers har ett test för just det kortet som säljs om du söker på det, så kan du jämföra själv.

Ja, Pascal och Polaris ska släppas snart (AMD och Nvidias nya). Det går för första gången på väldigt länge ner till en nivå i teknologin som gör att nanometerteknologin blir markant bättre. Detta ska då tillföra högre prestanda för mindre kraft, vilket förstås är bra.
Att satsa på den nya hårdvaran kan förstås vara att föredra om du kan vänta. Däremot så bör det nämnas att INGEN vet hur bra dom är än så länge, samt att priset kan vara väldigt högt i förhållande till pris/prestanda i början. Vet som sagt inte. Samt att nya kort med ny teknologi brukar drabbas av "barnsjukdomar" när dom tittar ut i marknaden. Dessa kommer förstås att fixas så fort dom kan, men det kan vara irriterande att sitta på kortet under den tiden.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

Tack för en pedagogisk förklaring så även en annan förstår
Men tror du r9/970 sjunka i pris när dom nya korten kommer ut på marknaden? Är så sjukt sugen på nytt men kan även vänta om det är 1000-lappar vi snackar om?

Sen var jag inne på gpubenchmark och kollade, men vet inte om en sån sida går att lita på? Enligt den sidan är 970 mer värt om man jämför prestanda med pris. Vill inte ifrågasätta din kunskap, vill bara vara säker innan jag köper nåt.

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Permalänk

Glömde nämna att mitt nätagg är ett CORSAIR HX 520w. De kanske är något jag med måste köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

@alleballe89: HX520 är snart 10 år gammalt. Ett av mina håller än och har snurrat 24/7 sedan 2007, men då sitter det inga dyra delar i den datorn längre.

Det är väldigt välbyggt men om du tänker köpa dyra grafikkort mm, så tycker jag det är dags att pensionera det. Dock, om det inte ska vara ett nerköp så är det EVGA G2 750W eller Corsair 750 RMx som gäller, som två exempel. Båda har 10 års garanti och förutsättningar att hålla lika länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleballe89:

Tack för en pedagogisk förklaring så även en annan förstår
Men tror du r9/970 sjunka i pris när dom nya korten kommer ut på marknaden? Är så sjukt sugen på nytt men kan även vänta om det är 1000-lappar vi snackar om?

Sen var jag inne på gpubenchmark och kollade, men vet inte om en sån sida går att lita på? Enligt den sidan är 970 mer värt om man jämför prestanda med pris. Vill inte ifrågasätta din kunskap, vill bara vara säker innan jag köper nåt.

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

HX 520 fick faktiskt riktigt bra betyg när den kom, så det är ingen dålig nätdel. Funkar den utan problem så ska det ju funka. Däremot så kan det ju vara trevligt att skaffa någonting nytt med garanti och snäppet fräsigare teknologi och slippa olika rälsar för 12-voltslinan.

Lyssna inte på GPUbenchmark, dom visar ofta fel. Gå efter reviews istället.
390 drar mer ström och ger därför sämre pris/watt om det är intressant, vilket det oftast inte är. Pris / prestanda vinner 390(x) klart i dom priserna vi kollat tidigare.

Jag tvivlar på att det kommer att gå ner så mycket mer än vad det gör nu innan dom nya korten kommer. När nya kort kommer som ersättare så fasas bara dom äldre ut och slutar säljas. Går kanske att hitta mycket billigare, men då som fyndvara eller begagnat. Vänta bara till nästa generation om du är intresserad av att hoppa på dom nya korten, skulle jag tro. Pristrenden brukar hålla sig ganska stadig, om du inte är intresserad av begagnade kort. Dom kan gå ner mycket i pris.

P.s. Citera gärna personer du vill ska svara så fort som möjligt, så att vi får meddelande om att någon vill oss någonting.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED