Windows 10 kan få blåskärmar med QR-koder

Permalänk
Vila i frid

Problemet med QR-koden är att det kommer att nyttjas av bovar och omdirigera till valfri plats i cyberrymden. En fejkad blåskärm är inte svår att skapa. http://www.theregister.co.uk/2016/04/12/windows_10_bsod_qrcod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Problemet med QR-koden är att det kommer att nyttjas av bovar och omdirigera till valfri plats i cyberrymden. En fejkad blåskärm är inte svår att skapa. http://www.theregister.co.uk/2016/04/12/windows_10_bsod_qrcod...

Är det verkligen ett problem? Har bovarna lyckats få upp en fejkad bluescreen på någons dator så har dom redan fått tillgång till den datorn. Vad skulle dom då kunna göra för yttligare skada av att leda någon till en hemsida genom bluescreenen? Finns liksom ingen mening.

Permalänk
Vila i frid

Möjligheten har ju funnits hela tiden sedan tidernas begynnelse, men om en hemsida numera visar upp en fejkad bluescreen kan man ha läst att det är en ny bra feature från Microsoft som kan hjälpa men som i realiteten kan stjälpa. För oss datorvana skeptiker är det ju inget problem, men möjligen större för gemene man. En QR-kod är ju lite svårare att verifiera i förväg än en URL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

clickbait á la nya sweclockers <3

Det är inte den första och inte den sista clickbait titeln

Snart kanske vi ser mer drama som i aftonblaskan också! Vem vill inte veta varför Bill Gates inte äter corn flakes till frukost?

Jonas recenserar Lian-Lis nya chassi Mastodonten, du anar inte vad som händer sen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

clickbait á la nya sweclockers <3

Det är inte den första och inte den sista clickbait titeln

Snart kanske vi ser mer drama som i aftonblaskan också! Vem vill inte veta varför Bill Gates inte äter corn flakes till frukost?

Jag ser fram emot:
-Nvidia rasar mot AMD...
eller kanske...
-Kalle hittade död pixel på nya skärmen, "...traumatiskt...", kräver skadestånd

heta flashen:
-VR, det nya i sexlivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Exakt så jag läste rubriken också, eller, så den var skriven snarare. "Blåskärmar i W10 visar nu QR-koder för felsökning" t ex hade varit en bättre rubrik för att undvika missförstånd. Får hoppas att det bara är en snabbt skriven rubrik så vi inte får clickbait-rubriker här på swec i framtiden...

Om koderna framkallat blåskärmarna skulle rubriken sagt "...av QR-koder" snarare än "med". Jag säger inte emot att någon kan misstolka utifrån slarvigt talspråk, men rubriken har en helt korrekt och entydig innebörd och bör inte kallas click bait.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag sett detta på de insider jag testat men inte hunnit ta fram mobilen och låsa av innan memory dumpen är färdig och systemet startar om.

Ingen dålig ide hur som haver.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Möjligheten har ju funnits hela tiden sedan tidernas begynnelse, men om en hemsida numera visar upp en fejkad bluescreen kan man ha läst att det är en ny bra feature från Microsoft som kan hjälpa men som i realiteten kan stjälpa. För oss datorvana skeptiker är det ju inget problem, men möjligen större för gemene man. En QR-kod är ju lite svårare att verifiera i förväg än en URL.

?
Jag QR kåden går ju till en MS länk. Står det inte.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957830.aspx?f=2...
Eller liknande utan

http://clickme.fail.virus.rickroll.1337 så kanske man inte ska klicka vidare från QR kåden. Minna QR program visar vad som står och om de ser att det är en länk så står den i klartext och kan välja att klicka.

Fejkade felmeddelanden brukar funka så länga användaren är omedveten om hur du ska se ut oberoende av utseende. Tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle gärna vilja ha "0xA – IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" istället för en QR-kod, eller som komplement till en QR-kod.

... exemplet ovan ger dig både gamla koden och QR koden. Är det inte bra nog menar du?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cider123: Blanda inte ihop rubriker som kan tolkas fel med click bait, det är inte samma sak. Som @Evil Peter skriver så säger rubriken att det är blåskärmar med QR-koder, inte av QR-koder. Om vi skriver en rubrik som kan tolkas fel får ni gärna påpeka detta så att vi kan skriva tydligare rubrik nästa gång, men click bait-anklagelsen hör inte hemma här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Om jag har lärt mig någonting av Windows 10 så kommer den i slutgiltliga produkten att länka till en Bing sökning på en förhoppningsvis relevant term.

Om söktermen är "Google" så är det väl en hygglig lösning ändå.

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Bopper: QR-koden läses in med en enhet som kan läsa sådana koder, exempelvis via kameran på en smartphone, och användaren tas då till den länk som är inbäddad i QR-koden, vilket i det här fallet kommer vara en direktlänk till supportsidan för aktuellt fel. Så det som visas på den faktiska blåskärmen är alltså inte tydligare i sig, men du kan lättare hitta en förklaring av felet på det här sättet.

Om det bara hade varit så väl men testa läsa av QR-koden så ser du att den endast leder till "http://windows.com/stopcode" (sic), inte ens med TLS. I detta fallet skulle jag säga att QR-koden är nästintill värdelöst då den inte skräddarsys med den specifika information gällande för det aktuella felet. Nu måste jag fortfarande notera det felmeddelande jag får manuellt för att kunna undersöka problemet noggrannare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Om det bara hade varit så väl men testa läsa av QR-koden så ser du att den endast leder till "http://windows.com/stopcode" (sic), inte ens med TLS. I detta fallet skulle jag säga att QR-koden är nästintill värdelöst då den inte skräddarsys med den specifika information gällande för det aktuella felet. Nu måste jag fortfarande notera det felmeddelande jag får manuellt för att kunna undersöka problemet noggrannare.

Det var det jag försökte påpeka, men som inte gick fram... men som en del påpekat, så kanske detta förbättras till den skarpa lanseringen?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Det var det jag försökte påpeka, men som inte gick fram... men som en del påpekat, så kanske detta förbättras till den skarpa lanseringen?

Jo det kan man ju alltid hoppas på men som det ser ut nu kan vi ju inte räkna med mer än en statisk bild. Jag gillar idén skarpt om de hade encodat debug-datan till QR-bilden.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Om det bara hade varit så väl men testa läsa av QR-koden så ser du att den endast leder till "http://windows.com/stopcode" (sic), inte ens med TLS. I detta fallet skulle jag säga att QR-koden är nästintill värdelöst då den inte skräddarsys med den specifika information gällande för det aktuella felet. Nu måste jag fortfarande notera det felmeddelande jag får manuellt för att kunna undersöka problemet noggrannare.

Om du läser rästen av felmedelandetr så ska det vara en forced bluescreen. dvs finns inte något svar- om det borde hänvisat till en sida om det och frågan gjorde du detta med flit?

Edit:
Som ovan påpekat kommer eller inte kommer i en framtida stable build. Inte helt klart.

@-=|ZetaXtreme|=-
Vi kan nog tyvärr inte vänta oss att få ren data från windows kärnan i QR koden. Analysen på blåskärmen skulle i så fall skappas "on the fly". Så vi lär få hålla oss till länkar till KB antar jag samt mem dumpfiler.

Editerad: 1 och 2 och 3 samt nästan 4

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.