2400mhz i ett 2133mhz kort, vad händer då?

Permalänk
Medlem

2400mhz i ett 2133mhz kort, vad händer då?

Jag har planer att köpa nya Intel Nuc med 6e gen i5, Skylake och plats för DDR4. Den klarar av max 32gb à 2133mhz sodimm. När jag kollar runt på nötet hittar jag Sodimm med 2400 och ännu snabbare. det är en riktigt bra investering på den nya DDR4 minnennoch så snåningom kommer den åven hamna bland medelklasslaptops också. Självklart vill jag maxa den när jag ändå håller på och det kostar runt 1200 för hela 32GB så why not?

Min fråga nu är: vad händer om jag sätter i en 2400 mhz DDR4 sodimm minne i en Nuc med stöd för max 2133mhz?
Funkar dem inte alls eller begränsas dem bara ner till 2133mhz?

Jag har kollat med olika företag och fått olika svar men dem är ju säljare. Det enda dem år fokuserad på är att sälja.

Nu när jag öndp är i farten så undrar jag vad ni tycker om nucen? Gör inte sp stor roll om man har 16gb men 32gb är verkligen en "vill ha"

Mvh

Permalänk
Medlem

@Rtreal: du klockar bara ner minnena viktigt dock att du har rätt spänning där går det inte att kompromissa

Permalänk
Medlem

@agitax: Yes! Det är 1.2v så det har jag redan kollat upp. 2400 skulle verkligen vara bra att när man ändå ska lägga pengarna på minnen. Så det ska alltså funka fast dock reducerad hastighet till 2133?

Permalänk
Medlem

Vem kan möjlightvis svara på frågan? Är det datortillverkaren intel eller är det minnestillverkaren? :/

Permalänk
Medlem

Alla DDR minnen jag har varit med om, oavsett generation, har kört i en default hastighet satt av moderkortet, sen har man alltid själv fått gå in och sätta rätt hastighet. Ser inte att en NUC skulle bete sig annorlunda.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ett minne "har" ingen hastighet. Det som står på dem är bara en hastighet (och latenser) som garanteras av tillverkaren att de klarar av vid en viss spänning. Vilken hastighet de faktiskt körs i bestäms av processorn samt moderkortet.

Stoppar du i ett snabbt minne kommer det alltså automatiskt ställas in på en frekvens som moderkort och processor klarar av.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jättebra, det var det jag ville höra.
Vill köra all in när jag ändå ska köpa så har man ett par framtidssäkra minnen för kommande datorer.

Tack för hjälpen!