Har plötsligt en Iphone 6s i lägenheten? Vem äger den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Förutsätter ju att man aldrig bytt PIN-kod eller aldrig bytt SIM-kort. Jag är inne på mitt tredje eller fjärde SIM-kort och Telia har alltid sett till så jag fått välja kod när de satt i ett nytt. Skulle det stämma är det en stor säkerhetsmiss enligt mig också, PIN-koden är ju där för att skydda kortet... Då ska den inte stå på det så att alla kan se vad den är.

Menade telefonnumret, har iaf varit så på mina SIM-kort jag haft ( förutom ett )

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Ahhh, vardagsmysterium... Detta måste följas

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Det borde fungera.

Skaffa även en simkortsläsare så kan du komma åt kontakter osv.

Skickades från m.sweclockers.com

iPhone lagrar inga kontakter på SIM. Tror t om att den importerar och wipar dem från SIM-kortet automatiskt, för att Apple ska kunna låsa ner dig som användare maximalt

Jag har en iphone själv btw, så inte menat att starta flamewar

Permalänk
Medlem

Kontakta Apple och ge dem telefonens IMEI. De bör kunna kontakta ägaren och förmedla kommunikation.
Operatören vet givetvis vems SIM kort det är och vilken telefon det sitter i etc, men det är bara polisen som får begära ut sådan information av operatörer. Polisen gör inte sådant om inte liv eller liknande står på spel.

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Menade telefonnumret, har iaf varit så på mina SIM-kort jag haft ( förutom ett )

Citerar mitt eget svar gällande telefonnumret också:

Skrivet av gaminggirl:

Mitt telefonnummer står inte heller på SIM-kortet så det är inte heller en garanti. Men så är ju mitt bytt ett antal gånger, där de bara tagit fram ett nytt från under disken och knappat lite i datorn...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag vet inte, känner inte en enda kille som har en silvrig telefon. Rymdgrå är bäst för då är framsidan svart vilket är perfekt för film och alla appar.

Efter tre svarta Iphones valde jag en vit/silvrig. Tycker man får anse vit/svart/grå/silver som hyfsat neutrala färger. Den vita ramen stör i alla fall inte mig när jag ser på på rörlig bild, inte nä jag ringer heller...

Är man i sina bästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vidarekoppla

Kan du inte vidarekoppla ett pågående samtal på den trots att den är låst det skulle i så fall ge dig numret på den telefon du kopplar till, sen kan du testa eniro!

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara att sätta SIM-kortet i en annan telefon, oftast är det ingen PIN-kod nu för tiden och om det mot all förmodan är det så är koden oftast 0000. Då kan du få fram kontakterna och då är det ju bara att ringa "mamma" eller "pappa" och informera att du hittat telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är ju bara att sätta SIM-kortet i en annan telefon, oftast är det ingen PIN-kod nu för tiden och om det mot all förmodan är det så är koden oftast 0000. Då kan du få fram kontakterna och då är det ju bara att ringa "mamma" eller "pappa" och informera att du hittat telefonen.

Iphone sparar inte kontakter på SIM. Så det blir svårt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Min första misstanke är ju mer cynisk "Din fru är otrogen med dig..." ;P Men du kanske inte har en fru.

Eller har du barn? Kanske det är någon av deras vänner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte första och enda alternativet är att lämna in mobilen till polisen?

Sen när behåller man något som inte är ens eget bara för att man är nyfiken vems det är.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Förstår inte varför inte första och enda alternativet är att lämna in mobilen till polisen?

Sen när behåller man något som inte är ens eget bara för att man är nyfiken vems det är.

Inte mycket till Murvel som inte vill undersöka detta närmare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Förstår inte varför inte första och enda alternativet är att lämna in mobilen till polisen?

Sen när behåller man något som inte är ens eget bara för att man är nyfiken vems det är.

Om man inte har någon aning vems telefonen är och ingen i ens bekantskap saknar en - Samtidigt som man sover med öppen balkongdörr - Så tillhör den eventuellt någon som inte hade att göra i ens lägenhet. Förstår inte varför första alternativet då skulle vara att lämna in den för idioten att plocka upp den igen. Hade snokat så mycket som möjligt för att kunna lämna in den med en polisanmälan mot ägaren.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kom igen, när kommer nästa uppdatering? Man sitter som på nålar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Inte mycket till Murvel som inte vill undersöka detta närmare...

Förkortning av Murvelkotten som är mitt gamingnick.

Oavsett vad, även om jag skulle vara en journalist. Varför skulle jag föredra att OP behåller en elektronisk enhet som uppenbarligen inte är hans?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Om man inte har någon aning vems telefonen är och ingen i ens bekantskap saknar en - Samtidigt som man sover med öppen balkongdörr - Så tillhör den eventuellt någon som inte hade att göra i ens lägenhet. Förstår inte varför första alternativet då skulle vara att lämna in den för idioten att plocka upp den igen. Hade snokat så mycket som möjligt för att kunna lämna in den med en polisanmälan mot ägaren.

Jag hade kunnat köpa detta resonemanget om något hade saknats i hans lägenhet. Som det är nu är en öppen balkongdörr bara en väldigt vag anledning att behålla en upphittad telefon.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag hade kunnat köpa detta resonemanget om något hade saknats i hans lägenhet. Som det är nu är en öppen balkongdörr bara en väldigt vag anledning att behålla en upphittad telefon.

Oavsett om någonting är stulet eller ej så rubriceras det minst som hemfridsfrott enligt Brottsbalkens 4 kap, 6§.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Oavsett vad, även om jag skulle vara en journalist. Varför skulle jag föredra att OP behåller en elektronisk enhet som uppenbarligen inte är hans?

Du måste vara kul på fester..

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Jag hade kunnat köpa detta resonemanget om något hade saknats i hans lägenhet. Som det är nu är en öppen balkongdörr bara en väldigt vag anledning att behålla en upphittad telefon.

Om ingen tagit sig in genom balkongdörren tillhör den ju någon som varit på besök. Vad är troligast att den som varit på besök frågar TS eller polisen om den saknade telefonen synts till? Jag lämnar inte in mina gästers glöm,da föremål hos polisen jag försöker räkna ut vems det är och lämnar tillbaka eller så hinner de fråga efter dem först...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

kopplar du upp den emot en dator emd itunes så skall du kunna se ägaren.

Permalänk
Medlem

@drotz2000: Ingen modern telefon sparar kontakter på simkortet, sjukt föråldrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Du måste vara kul på fester..

Jag ser inte relevansen?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Efter att ha gjort lite tester med min iphone så har jag kommit fram till att det ända du kan göra för att hitta ägaren är att gå till operatören eller att gå till polisen, då det inte på något sätt är möjligt att komma in i en iphone med lösenkod (förutom om man återställer den). Det ända sättet är att använda siri för att ringa någon av kontakterna, men eftersom att du har stängt av telefonen så funkar inte detta heller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 │Intel core i5 4690k @ 4,6 Ghz│Corsair H100i │Asus Maximus VII Hero │Corsair RM850 │Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz │Kingston SSDNow V300 120GB│Asus gtx970 strix│Asus vg248qe│ Noctua <3│

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJPlayboy:

Det här är riktigt vrickat....
Jag vaknar plötsligt upp att något tjuter..lyckas tillslut inse att det kommer från min soffa. Där till min stora förvåning ligger en helt ny Iphone 6s med 71% batteri och med larm ställt 8.00.
Jag har haft 4 kompisar i min lägenheten på en 3veckors period bakåt i tiden. Ingen saknar en Iphone 6..
Jag brukar sova med balkongdörren öppen..

Hur får jag reda på vem ägaren till denna Iphonen är?
Jag kommer inte in i mobilen den är låst med kod..
Jag har ringt Telia då det satt i Telia simkort i telefonen..men dom kunde varken hjälpa mig med siffrorna som fanns på kortet eller imei siffrorna till mobilen som jag gav dom.

Börjar bli lite lätt intresserad på att veta vems den är och hur den hamnat i min soffa.

Kan det möjligen vara lite Magic Mushrooms inblandade

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJPlayboy:

Uppdatering*

Jag har nu testat att Swipe'a höger på mobilen och tryckt på "Nödsituation" och det finns inget medicinskt id där.

Jag testade med min iPhone. Och jag har lösenkod, men kan ändå hålla in hemknappen för att komma till Siri och säga typ "Call Hem".

Då fick jag upp uppgifter om kontakten "Hem".

Tetsa om du inte har slagit av telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kan han inte bara sätta i ett annat SIM och komma åt info?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Sparas nog inte info på sim-kortet tyvärrmen han kan väl ringa sin egen mobiltelefon och ta reda på telefonnumret på den okända telefonen?

Permalänk
Inaktiv

Blocket nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag testade med min iPhone. Och jag har lösenkod, men kan ändå hålla in hemknappen för att komma till Siri och säga typ "Call Hem".

Då fick jag upp uppgifter om kontakten "Hem".

Tetsa om du inte har slagit av telefonen.

Har varit avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Har varit avstängd.

Okej, Tråkigt! Hade bara hunnit läsa igenom hälften av alla kommentarer så jag förstod det som att den var på!

Hoppas TS hittar en lösning. Man blir ju lite nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är ju bara att sätta SIM-kortet i en annan telefon, oftast är det ingen PIN-kod nu för tiden och om det mot all förmodan är det så är koden oftast 0000. Då kan du få fram kontakterna och då är det ju bara att ringa "mamma" eller "pappa" och informera att du hittat telefonen.

Sett flera stycken skriva detta, sitter ni på antika telefoner allihop?
Det är runt 15 år sen jag hade kontakter på ett sim-kort sist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."