Frågor kring Acer Predator X34 / Asus ROG Swift PG348Q

Permalänk

Frågor kring Acer Predator X34 / Asus ROG Swift PG348Q

Tjo

Funderar på köpa mig någon av dessa skärmarna.
Som jag förstått det som, så använder de samma panel på båda (samma skärm egentligen?)

Många snackar om att man behöver ha ett fett grafikkort för att bara bära skärmen...
Vad är då ett fett grafikkort?

Kommer det vara så att alla spel man spelar MÅSTE köras i full upplösning för att fylla skärmen?
Eller är det som förr i tiden, man fick köra med den upplösningen som grafikkortet klarade o så blev bara allting större?

100hz vs 144hz, de äldre modellerna med VA paneler ligger ju på 144hz, varför inte ta en sådan ist?
Någon liten tusenlapp billigare dessutom.
Verkar ju dock som att en hel del har problem med iaf Acer skärmen (har inte hunnit läsa så mycket om Asus än)

Blir inte klok på allt man läser...
Jag surfar och spelar (idag) endast Rainbow 6 seige.

Sitter på: Radeon 7970, 16gb ram, i7 2600K

Tacksam för lite hjälp och tips

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Tjo

Funderar på köpa mig någon av dessa skärmarna.
Som jag förstått det som, så använder de samma panel på båda (samma skärm egentligen?)

Många snackar om att man behöver ha ett fett grafikkort för att bara bära skärmen...
Vad är då ett fett grafikkort?

Kommer det vara så att alla spel man spelar MÅSTE köras i full upplösning för att fylla skärmen?
Eller är det som förr i tiden, man fick köra med den upplösningen som grafikkortet klarade o så blev bara allting större?

100hz vs 144hz, de äldre modellerna med VA paneler ligger ju på 144hz, varför inte ta en sådan ist?
Någon liten tusenlapp billigare dessutom.
Verkar ju dock som att en hel del har problem med iaf Acer skärmen (har inte hunnit läsa så mycket om Asus än)

Blir inte klok på allt man läser...
Jag surfar och spelar (idag) endast Rainbow 6 seige.

Sitter på: Radeon 7970, 16gb ram, i7 2600K

Tacksam för lite hjälp och tips

Dock är den stora grejen med dessa skärmar G-sync vilket du saknar på ditt 7970. Har du inga planer på ett Nvidia kort hade jag valt billigare alternativ. Alla spel stöder inte upplösningen men går oftast att ordna via tredje part program. Nej du behöver inte köra spelen i 1440P men annars tycker jag iofs att det är att kasta pengarna i sjön om man ej gör det.

Permalänk
Medlem

vad är poängen med att skaffa den dyraste gaming skärmen på marknaden om man ändå inte planerar att köra i full upplösning?
bättre vore vara att köpa en 5-6k skärm och sen köpa ett 980ti istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av The mozZe:

Tjo

Funderar på köpa mig någon av dessa skärmarna.
Som jag förstått det som, så använder de samma panel på båda (samma skärm egentligen?)

Många snackar om att man behöver ha ett fett grafikkort för att bara bära skärmen...
Vad är då ett fett grafikkort?

Kommer det vara så att alla spel man spelar MÅSTE köras i full upplösning för att fylla skärmen?
Eller är det som förr i tiden, man fick köra med den upplösningen som grafikkortet klarade o så blev bara allting större?

100hz vs 144hz, de äldre modellerna med VA paneler ligger ju på 144hz, varför inte ta en sådan ist?
Någon liten tusenlapp billigare dessutom.
Verkar ju dock som att en hel del har problem med iaf Acer skärmen (har inte hunnit läsa så mycket om Asus än)

Blir inte klok på allt man läser...
Jag surfar och spelar (idag) endast Rainbow 6 seige.

Sitter på: Radeon 7970, 16gb ram, i7 2600K

Tacksam för lite hjälp och tips

Det är datorn du behöver uppgradera innan. Sen skulle jag inte rekommendera någon att köpa en skärm år 2016 då dels mycket händer 4k, pascal, polaris (NExt gen Grafikkort) , VR. Framförallt VR för vem kollar ens ner på tangentbord/mus längre? Du kan ju sitta med VR o använda den för att kolla på skärmen osv. Hololens kanske blir något? WHo knows iaf du ska vänta tills Polaris/Pascal iaf och uppgradera ditt grafikkort innan skärmen iaf.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Tack för era svar

Nu handlar det ju inte om att köpa den dyraste skärmen, utan mer en stor skärm som är välvd.
Sen Acers modell har ju belysning vilket jag gillar skarpt, vet att det är en baggis att fixa på vilken skärm som, men är för lat

Jag har hört om Pascal, så därför jag tänkte vänta med grafikkort, så får man se om det blir att mitt mobo o cpu blir flaskhalsen sen, för då blire stor uppgradering.

VR, njaee... oavsett om det är på stark frammarsch så kommer det ju bli första modellerna inom närmsta tiden, och de är aldrig bra det heller. Så satsar hellre på en vettig skärm ist.
Köpte mig nyligen en Asus 27", men känner att 1080 på 27" är för illa, så är inte riktigt nöjd. Och känner samtidigt att jag utan problem kan ha en större skärm

Vad skulle ni rekommendera annars då, om inte någon av dessa skärmar? (minst 30" o välvd)

Permalänk

Vad skulle jag uppleva för nackdelar med att köpa Acers skärm, när jag sitter på mitt Radeon 7970?
Jag är ingen FPS-jagare... viktiga är bara att spel flyter på i medium inställningar bara. Och idag spelar jag endast Rainbow Six Seige. Och snart även DOOM när det kommer...

Permalänk

@The mozZe: Värt med g-sync... om du ska ha acern köp ett begagnat gtx 970 minst....

Jag kör acer x34 och är helnöjd. kör g-sync och 100 hz. tror inte det går köra 100 hz på denna skärm med amd kort.

Kör min skärm med ett gtx 980 TI och klarar ligga på 80-100 fps i dom flesta spel på högsta. dock inte gta V och vissa andra spel

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

Acer skärmen finns i freesync variant med. Jag har denna och är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Mozse Acer Predator Z35, BenQ XR3501 och någon AOC skärm är något större och har betydligt mycket mer kurvning och en mer lättdriven 2560x1080 upplösning. Samma panel så det är mest funktionerna runtomkring som får styra ifall du tror dig klara dig utan gsync och utan möjlighet att höja/sänka skärm, usb hubb etc etc.

Har ett 980 och 1440p skulle tvinga mig kompromissa mer med bildinställningarna helt klart. Skärm har du ju många år och du kommer ju vilja uppgradera grafikkort någon gång. Kommande grafikkort kommer inte ha några som helst problem med att leverera bättre prestanda i 1440p än vad 980 gör i 1080+ eller vad man ska kalla det

Har en Rift förbokad räknar kallt med att inte alla lir lämpar sig för VR även om jag inte tvekar för en sekund att där de klickar är det vida överlägset.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x