Användare gör programvara för att spela Oculus Rift-titlar på HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Användare gör programvara för att spela Oculus Rift-titlar på HTC Vive

För HTC Vive-användare som vill spela Oculus-exklusiva spel finns nu ett alternativ. Lösningen heter Revive, en programvara som gör det möjligt att spela titlar såsom Lucky's Tale.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart! Ingen segregering tack
Dock undrar man börjar ju bara hur länge det dröjer innan Occulus säger ifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det tog inte lång tid. Är inte direkt förvånad, var bara en tidsfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta. Just nu känns det lika absurt som att du inte skulle kunna köra specifika spel bara för att du har en skärm från Dell.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hoppas han inte blir stämd / är anonym... är trotts allt skeptisk till att Oculus egentligen är glada. Förhoppningsvis drar de sig för att dra in advokater för att inte skada sin PR. Hoppas...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Fria folket eller vad det kan kallas

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Håller med. Fast undrar hur Occulus Facebook reagerar. Stämningar på G?

Permalänk
Medlem

Kör dem en stämning eller förbjuder användaren att göra det så skadar det enbart deras PR. Gissar att motsatsen kommer ske också inom en snar framtid (Vive-titlar på Rift).

Blir intressant att se hur bolagen kommer hantera detta..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tror inte dom kommer göra något åt det, även om dom försöker och lyckas stänga ner just denna work around så kommer det ploppa upp 10 nya.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

oculus kan ju välja att se det som att vive's kunder kan demo-spela deras spel. Lät ju som att det just nu inte var en helt trevlig upplevelse, men man får ju ändå en idé på hur spelet ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Håller med. Fast undrar hur Occulus Facebook reagerar. Stämningar på G?

Har de gått i skola hos Intel så kanske Å andra sidan är Occulus rykte i botten nu så allt som ger dem lite goodwill är värt att agera på för dem.

Skrivet av Pudeln:

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett bolag går omkull för att man kringgår konstruerade begränsningar förtjänar de det, för då har bolaget valt en rutten ekonomisk modell från början.

PC-spel klarar ju av att gå runt utan att förlita sig på att ta en del av intäkterna från hårdvara, så de kanske borde gå i skola hos något spelhus och lära sig grunderna i ekonomi.

Inför de hårdvarudonglar och annat blir det ett riktigt formatkrig, och av historien vet vi att de bara har en vinnare. Jag ser gärna att det blir Vive i så fall.

Men som du själv påpekar så backas de ju av Facebook, så de kommer aldrig någonsin ha ont om pengar, så jag tycker inte synd om dem. Inlåsning är alltid fel väg att gå. Information wants to be free, och det är inte en fråga om om, utan när, någon bryter igenom spärren. Det har vi sett hur många gånger som helst tidigare, så det känns lite mossigt att de ens försöker sig på inlåsning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen i sig måste man fortfarande köpa så om något tjänar de mer nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

konsoll fasoner! bort sa jag!

Permalänk
Medlem

Hårdvaru-exklusiva titlar har inget på PC att göra. Åt helsike med företag som sysslar med sånt. Så va det med 3dfx och deras glide, minns jag. Opengl räddade oss där. Det ska finnas en universiell platform för alla headset, annars får det fan va. Jag va så jädrans tänd på rift så jag har inte snackat om annat i ett år med mina likasinnade. Nu är jag bara lättad att jag väntade med att beställa efter allt jag läst på SC...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Är det inte brist på support av andras produkter snarare än begränsningar?

Permalänk
Medlem

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Det var/är i alla fall en öppen lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Är det inte brist på support av andras produkter snarare än begränsningar?

Ja så kan det ju vara. Om de säger "Så trevligt att någon fixar detta åt oss", så är det väl så, men stämmer de folk eller ökar på begränsningarna ytterligare som tjuriga ungar så blir det ju tydligt att begränsningen är högst medveten. Jag antar att vi får se vad det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Kör dem en stämning eller förbjuder användaren att göra det så skadar det enbart deras PR. Gissar att motsatsen kommer ske också inom en snar framtid (Vive-titlar på Rift).

Blir intressant att se hur bolagen kommer hantera detta..

SteamVR/OpenVR stödjer redan Oculus Rift. Kan hända att de inte har uppdaterat till senaste SDKn än dock. Problemet just nu tills Oculus Touch kontroller kommer ut kommer ju vara att de flesta Vive spel är gjorda antingen för roomscale eller med vive kontrollerna. Så innan motsvarigheten är verklighet på Oculus Rift finns det ingen större poäng.

Permalänk
Medlem

ska man behöva jailbreak'a sina vr headsets nu också för att få funktioner som borde finnas där till en början?

Permalänk
Medlem

Tror nog att det blir stämning med kundernas bästa i fokus. Detta då good Guy Occulus inte kan garantera spelupplevelsen och bara försöker skydda sin kundkrets mot dåligt optimerade titlar! Låt stämningarna hagla nu i början så en bransch standard blir utarbetad. Kommer hjälpa oss kunder i det långa loppet...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tur man fick sin HTC Vive igår då..

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta.

Finns redan standarder. Exklusiva titlar utvecklas inte på grund utav standard brister...

AMD - LiquidVR
Valve - OpenVR
Open Source Virtual Reality, OSVR. (VR & AR)

(Osäker om VRWorks räknas in här då jag inte har full koll på just det.)

Varenda gång exklusiva titlar har nämnts till VR det senaste året(<?) så beskylls alltid bristen på standarder. I verkligheten är fallet motsatsen och vi har flera fullt fungerande standarder.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooe:

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta. Just nu känns det lika absurt som att du inte skulle kunna köra specifika spel bara för att du har en skärm från Dell.

Tycker synd om människor som blir så upp i varv när de ser att något kommer ut och de måste ha grejerna direkt. De har liksom inte varit värt att köpa något som är första generation (någonsin) och hela de här med att köpa på release är också ganska dumt. Minst hälften av gångerna funkar inte produkten.

Väntar nog till generation 2-3 där alla misstag ifrån generation 1rätas ut. Brukar ju blir vid generation 4-5 då dem slutar hitta på nya grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

De har fått med allting. De fungerar då APIerna är relativt lika. Det svåra var såvitt jag vet att komma runt att Occulus försöker skydda sina APIer från att någon annan nyttjar dem (därav måste lite filer bytas ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Snarare manipulerade och utnyttjade. De har ju själva låst allt de kan efter det med DirectX, så vi gick från inlåst till Glide/3Dfx till inlåst med DirectX/Microsoft, hur är det att rädda?!

OpenGL hade varit räddningen, men den behövde mer jobb. MS gjorde det enkelt att jobba med DirectX, så lata programmerare valde den istället för att göra det bättre från början.
Jämför man prestandan så tog det en jädra tid innan du kunde få samma prestanda på DX som med Glide tex, så de var inte direkt "framsteg" då heller, utan snarare nödvändigt efter dumma beslut av 3Dfx som gjorde att glide försvann.

Nu årtionden senare så jobbar vi fortfarande på att få bort DX möget, och tom DX själva går mer mot låg nivå API hållet (som glide trots allt var) med DX12. Så först nu börjar vi komma förbi detta hinder igen...
Vulkan är räddningen. Den enda också, så låt oss hoppas den kommer och rensar upp detta träsk.

MS rädda något, pfff.

Skrivet av Orisons:

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

Om jag förstått det rätt så har Occulus låst detta så att spelet inte ens fungerar om du inte har en Rift installerad. Detta är vad denna användare har löst, genom någon emulering eller liknande skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Jag inväntade inte gen 2 utan köpte 3Dfx direkt och hade skoj som f-n, under tiden andra satt och inväntade standarder.