Permalänk
Medlem

Borde jag ha på ny kylpasta?

Hej,

Jag undrar om jag borde ha på ny kylpasta? Har en i7 4790k med kylare Corsair H100i.

Om jag spelar något riktigt krävande spel samt streamar samtidigt så är max tempen på min första kärna 9 grader varmare än min fjärde kärna :/

Förklarade vädligt enkelt men det ska väl inte behövas så mycket mer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Entusiast

Fullt normalt och inget att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Fullt normalt och inget att oroa sig för

nu har bytte jag iaf, ingen skillnad XD

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flaxiiz:

nu har bytte jag iaf, ingen skillnad XD

Tror det är sensorerna som är lite lattjo för det kan som allra mest skilja 12-13C mellan min Core#0 och Core#2 på min i7:a och så har det alltid varit.
Men jag brukar använda den allra varmaste kärnan som mätpunkt ändå för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Fullt normalt och inget att oroa sig för

behöver man inte fråga vilken temp det är, eller räcker det med skillnaden mellan core1 & core4
nästa fråga vore ju hur TS har kollat temp, vilka program har används ?

TS har en annan tråd som handlar om att datorn stänger av sig själv
#16105916

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

märkte också stora skillnader i temperaturer mellan kärnorna innan delid på 4770k och 6700k (medel blev dock liknande men i stunden kunde det variera väldigt stort). efter så blev temperaturerna mycket jämnare (och lägre).

Permalänk
Medlem

@Flaxiiz: Som sagt inget konstigt att kärnorna är olika varma eftersom dom jobbar olika mycket.
Även om spelet är krävande är ju frågan hur många trådar det stödjer, streamen jobbar vad jag vet endast med 1 tråd och om då spelet använder 2 trådar blir den fjärde kärnan inte lika belastad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grönahunden:

behöver man inte fråga vilken temp det är, eller räcker det med skillnaden mellan core1 & core4
nästa fråga vore ju hur TS har kollat temp, vilka program har används ?

TS har en annan tråd som handlar om att datorn stänger av sig själv
#16105916

Då TS inte sa nåt om alarmerande temperaturer så förutsatte jag att den högsta fortfarande var ok. Att ha en tempdiff på kärnorna har jag haft på alla processorer jag haft, ofta mellan 6-10 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då TS inte sa nåt om alarmerande temperaturer så förutsatte jag att den högsta fortfarande var ok. Att ha en tempdiff på kärnorna har jag haft på alla processorer jag haft, ofta mellan 6-10 grader.

https://gyazo.com/c16ae4d7393d11471f16722ebb4f5955

Skiljer fortfarande en hel del

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Skrivet av Flaxiiz:

så med HWinfo
och du vet att alla processor-kärnorna har använts exakt lika mycket?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt allmänt känt att temperaturerna kan vara väldigt ojämna på dessa CPU'er innan delid? Handlar väl mindre om "belastning på kärnorna" och mer om att IHS har halvkass kontakt med dem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW