Microsoft Sverige-lanserar Signature Edition – Windows-datorer utan bloatware

Permalänk
Medlem

Borde varit standard för 10 år sedan... Då hade vi även sluppit Microsofts egna bloatware som nu följer mer i alla fall.

Men, ett steg frammåt, ja. Det är positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det här är vad som kallas "skapa mervärde för konsumenterna". Det tragiska är väl att som några redan spunnit på, de som skulle ha mest nytta av en sådan här dator är de som med minst sannolikhet kommer köpa en.

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem

Att man ens ska behöva markandsföra en dator för att den saknar skräp, är ju rätt sjukt i sig.

Två funderingar dock. Kommer de kosta samma som sina ”bloatade” syskon? Och kommer dessa maskiner skippa annat Windows skräp som Candy Crush och allt sådant skräp?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer det sig att det här kommer 20 år efter Windows 95-lanseringen och nästan 7 år efter Windows 7-lanseringen? Att det seriöst tagit Microsoft så lång tid att lösa problemet gör att jag misstänker att de är helt dumma i huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan vi få slippa skiten McAfee nu? Det borde bannlysas globalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur kommer det sig att det här kommer 20 år efter Windows 95-lanseringen och nästan 7 år efter Windows 7-lanseringen? Att det seriöst tagit Microsoft så lång tid att lösa problemet gör att jag misstänker att de är helt dumma i huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog du som är rätt dum i huvudet som tror att MS har nått med bloatware att göra, när det snarare är företag som HP, Dell mfl som har upphandlat dessa "deals" med andra företag såsom McAfee osv för att leverera en helhetslösning. Tänk efter lite innan du tanklöst spyr ut galla på MS.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Det är nog du som är rätt dum i huvudet som tror att MS har nått med bloatware att göra, när det snarare är företag som HP, Dell mfl som har upphandlat dessa "deals" med andra företag såsom McAfee osv för att leverera en helhetslösning. Tänk efter lite innan du tanklöst spyr ut galla på MS.

Faktum är att MS också har gjort det, med Media Player, Media Center och Internet Explorer, samt div annat skräp som hängt med sedan tidigare Windows. Och numera så mycket mer än det med alla appar, Xbox, finans mm. Vista hade ju en hel toolbar för detta mög, som inte är mer än bloatware.

Hade MS satsat på endast OS, endast minimalistiskt OS och låtit användaren lägga in program som faktiskt var bättre själva, utan att behöva bråka med de inbyggda så hade jag hållit med dig. Dock har du rätt i att tex Mcafee och sånt extra är tillverkaren, inte MS, så allt kan de inte få skulden för.

Men idag är MS lika goa kålsupare som HP, Dell mfl med alla appar och så. Sen utan tvekan så blir det inte bättre av kaka på kaka, när både MS och tillverkaren lägger på sitt, och datorn är skräp redan från dag 1.

Permalänk
Skrivet av neohasse:

Det är nog du som är rätt dum i huvudet som tror att MS har nått med bloatware att göra, när det snarare är företag som HP, Dell mfl som har upphandlat dessa "deals" med andra företag såsom McAfee osv för att leverera en helhetslösning. Tänk efter lite innan du tanklöst spyr ut galla på MS.

Skrivet av Paddanx:

Faktum är att MS också har gjort det, med Media Player, Media Center och Internet Explorer, samt div annat skräp som hängt med sedan tidigare Windows. Och numera så mycket mer än det med alla appar, Xbox, finans mm. Vista hade ju en hel toolbar för detta mög, som inte är mer än bloatware.

Hade MS satsat på endast OS, endast minimalistiskt OS och låtit användaren lägga in program som faktiskt var bättre själva, utan att behöva bråka med de inbyggda så hade jag hållit med dig. Dock har du rätt i att tex Mcafee och sånt extra är tillverkaren, inte MS, så allt kan de inte få skulden för.

Men idag är MS lika goa kålsupare som HP, Dell mfl med alla appar och så. Sen utan tvekan så blir det inte bättre av kaka på kaka, när både MS och tillverkaren lägger på sitt, och datorn är skräp redan från dag 1.

Sen skulle jag säga ett det är lite skillnad på bloatware och "bloatware". Mycket av det som MS skickar med sitter mest bara på disken och har sina ikoner och är allmänt rent onödiga. Det som tillverkarna skickar med sitter inte bara på disken utan ska även käka en massa prestanda och vara i vägen med en massa förinstallerade trials som uppmanar en 24/7 att man ska kasta ut pengar på skräp som ingen vill ha. Tycker synd om alla som inte är kunniga nog att ta bort skiten.

Jag hatar all typ av bloat men jag jag sitter hellre med ett skript som tar bort Windows bloat "appar" än att installera om maskinen och sen köra skript.

Permalänk
Medlem

Äh! För mycket anti-ms i den här tråden att man inte tar den seriöst.

Tycker det är rätt bra att det kommer en märkning så att vanligt folk har nått att gå efter. Inget mer märkvärdigt med det som att det finns en svanen-märkning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Från Elgigantens hemsida:
Mjukvara: Lenovo OneKey Recovery, Lenovo Companion 3.0, Lenovo Photo Master, Lenovo SHAREit, Lenovo REACHit

Hur går det ihop igentligen?

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Från Elgigantens hemsida:
Mjukvara: Lenovo OneKey Recovery, Lenovo Companion 3.0, Lenovo Photo Master, Lenovo SHAREit, Lenovo REACHit

Hur går det ihop igentligen?

Du saknar Lenovo One Key Optimizater

Enda bloatware på min laptop var McAfee som inte bör få säljas lagligt p.g.a. det kväver de flesta maskiner med 100% disk aktivitet.