Permalänk
Medlem

Uppgradera Dator

Hej!

Vill uppgradera för att få bättre prestation.

Datornamn: Packard Bell iMedia A3210 NC

Vet inte precis vilka delar som behövs för det, men antar att jag behöver ny CPU, Grafikkort och en SSD.

Nuvarande delar

CPU: AMD Athlon Processor LE-1660 (2.8 GHz)
GPU: Nvidia GeForce 9200
Systemmodell: S3210

Undrar om ni kan hjälpa mig att hitta bra delar om det ens är möjligt att uppgradera denna dator. Budget: 3-4k

Tack i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kanske inte ens möjligt och känns verkligen inte värt det så gamla som de delarna är tyvärr. Du behöver byta i stort sett allt. Möjligen går det att sätta dit en SSD men den gör ju bara datorn piggare, den ger ingen faktisk prestandaökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr är datorn lite för gammal och att vara värd att uppgradera. Jag skulle köpa allt nytt då jag tvekar på att något är värt att spara då det är en "paketdator".

Processorn är väl från 2007 på AMDs AM2 sockel. Dvs samma som Athlon-processorerna och DDR2-minne.

Vad gör du med datorn? Är det en dator för surf, film och kontorsuppgifter du vill ha eller skall det spelas något?

Edit: En ny kontorsdator som är något att ha får du för 5-6000:-. Då ingår en SSD och en hårddisk oftast. Absolut ingenting att spela på dock.

Drog ihop en enkel dator på inet som ett exempel. Den har Windows 10, en SSD för operativsystem och några program, 1 TB lagring, optisk utgång från ljudkortet och inet monterar ihop allt.

Det går att spara mycket pengar på att montera själv och t.ex köpa Windows på USB-sticka och installera själv. Finns även färdiga datorer från ASUS och ACER som är helt OK. Man har dock ingen kontroll över komponenterna som är i dom alls. Observera att paketet ovan bara är ett exempel. Finns kanske bättre paket man kan knåpa ihop.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm: Hade tänkt mest för spel, jag antar väl att jag kan satsa på en ny dator i så fall.

Permalänk
Medlem

Även om du köper en helt ny dator för bara 6-7.000 kr
så blir den bättre än om du uppgraderar den gamla.
Jag säger alltså att du inte ska slösa pengar på den där datorn.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@Haval: Ah, då kan du ignorera mitt redigerade inlägg ovan. Vilka spel har du tänkt? En dator du kan spela i medium-/highinställningar kostar iaf en 7-8000 kr då du inte kan återanvända något. Ska du köpa rekommenderar jag att du köper en dator med ett riktigt ATX-chassi och ett vettigt nätaggregat som du kan spara till nästa gång du ska uppgradera. Men det är ju en budgetfråga. Säg till om du vill ha förslag på datorer. Inet har tex färdiga egna datorer under mörket Taurus. Dom brukar vara ok.

Du vill minst ha ett GeForce GTX960 eller ett AMD Radeon 380 eller 380x (Edit: ändrat från 280) på grafikkortsfronten om du vill spela nyare spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770