Långvarig uppgradering samt VR funktionellt system

Permalänk
Medlem

Långvarig uppgradering samt VR funktionellt system

Hej.

Jag har som vana att uppgradera med några års mellanrum. Antingen hela datorn eller som senast bara några få komponenter.
Nu är det dock så att jag har känt att jag ligger på gränsen mer eller mindre hela tiden i prestanda, och nu vill jag stega förbi mer än jag brukar vid uppgradering.

Mina behov:

Spel - Bildredigering - Film - VR ( Framtida val )
Dessa kommer främst. Spelen först, sedan film och sist bildredigering. Angående VR så vill jag iaf veta att om jag köper ett KIT så ska datorn kunna klara av det och ha kraft över.

Vad för spel:
Väldigt tungrodda grafiska spel mestadels. Ett givet kommande exempel är Star Citizen. Jag vill kunna spela Skyrim med alla mina massiva grafiska moddar, jag vill kunna starta Star Citizen och rejält njuta av ögongodiset snarare än att börja fippla i menyer efter vad jag ska ta bort. Har inga intressen utav CS:GO eller vad det kallas och jag spelar inte CoD. BF möjligtvis emellanåt, men annars är jag mera en Arma 3 människa.

Vad för sorts film:
Jag älskar serier och action/äventyrs film. Hobbit, Star Wars, Marvel filmerna, Walking Dead, Game Of Thrones osv. Detta kanske inte är så aktuellt i komponent valet direkt, men lika bra att vara detaljerad. Möjligtvis ligger ljudkortet här i fokus som viktigast för denna kategori.

Vilken sorts bildredigering:
Nu är jag nöjd ägare av en Samsung S7 Edge, och kameran på den är helt makalöst bra. Kommer prenumerera på årsbasis på Adobe CS6 och lightroom, så jag kommer redigera bilder för onlineförsäljning samt hantverksbilder. Inga tunga 3D saker än iaf, men gör ju inget att vara redo.

Krav / Önskemål?
Här kommer jag vara fast besluten. Intel och Nvidia. Så är det bara, så inte mycket att dividera om. Det är ett personligt val och det är min plånbok som betalar kalaset

När det kommer till Skärm och Chassi samt grafikkort så känner jag att de jag har idag ( Corsair Carbide Air 540 + ASUS 27" VG278HE 144Hz + EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX ) är det som passar mig bäst just nu. Chassit är jag pinsamt nöjd med och skärmen får spelandet att kännas snyggt och på lagom stor yta, samt att 144Hz är som massage för mina ögon. Grafikkortet vet jag inte hur bra det står sig till mina behov, men måste det bytas så måste det bytas.

Här är en tillfällig start-lista som jag nu bara gissat ihop.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9343032/2016-uppgradering

Mina planer med uppgraderingen samt budget.

I5 eller I7 som vanligt, och det råder blandade skolor här. Jag vill inte att nåt ska "flaskhalsa" men jag är absolut inte insatt i ämnet eller vad i mitt system i dagsläget som möjligtvis flaskhalsar mig redan nu. Viktigt att tänka på också är att jag inte överklockar. Jag vet att "alla" gör det, men jag gör det inte av säkerhets skäl. Skulle garantin finnas kvar även om man överklockade så skulle jag gärna klocka på, men nu försvinner den ju ifall man gör en överklockning, och det räcker för mig som varningsflagg.

Budgeten då.
Jag skulle väl gissa på mellan 10 och 14 000 + - någon tusenlapp. Allt beror på vad resultatet av en dyrare komponent gör i långa loppet.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Trycker du kör på i5an och sen byter grafikkort till de nya som kommer i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trimmer95:

Trycker du kör på i5an och sen byter grafikkort till de nya som kommer i sommar

Vad exakt är värdet i att byta till grafikkorten som kommer i sommar? Har absolut noll koll nu för tiden så vet inte nåt om vad som är + eller -.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

@Grihm:

- CPU-kylare för 1500kr när du inte ens tänker klocka känns ju som pengar i sjön. Du har ju redan en duglig kylare?

- Skulle du köpa Nvidias bästa grafikkort just nu ett GTX 980ti kan du säkert få fullt spelbar FPS i spelen du nämner med allt ögongodis på, men knappast 144 FPS. Vill du få det så är det SLI eller nästa generation (Pascal som kommer i sommar) som gäller.

- Ska du uppgradera processorn och köra tunga spel och VR så skulle jag köra på i7

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@Grihm:

- CPU-kylare för 1500kr när du inte ens tänker klocka känns ju som pengar i sjön. Du har ju redan en duglig kylare?

- Skulle du köpa Nvidias bästa grafikkort just nu ett GTX 980ti kan du säkert få fullt spelbar FPS i spelen du nämner med allt ögongodis på, men knappast 144 FPS. Vill du få det så är det SLI eller nästa generation (Pascal som kommer i sommar) som gäller.

Kylaren jag har nu, oklockad processor och med Intel extreme tuning utility så kommer jag ändå upp i 60 grader. Tanken om ett brök-kraftigt kylsystem är väl snarare att ist för att hålla sig på gränsen så kanske man kan trycka ned graderna i botten mera överlag.

Din kommentar om 144 FPS förstår jag inte riktigt. Jag nämnde att jag har en 144Hz skärm, men det är inte en FPS / Hz i resultat dock. FPS blir ett resultat av hela systemet, och siffran tycker jag säger mindre än upplevelsen. Jag har spelat Skyrim med 40 FPS och haft totalt flytande upplevelse utan minsta hack. Det verkar cirkulera nån tanke om att man MÅSTE ha 100+ FPS för att det ska flyta bra, men jag håller inte riktigt med.

Jag kan starta Star Citizen nu med denna dator, men det känns absolut inte optimalt eller flytande. Snarare lite trögt emellanåt och det känns som ...ja det bara känns som att man absolut inte har det som krävs för att sirapen ska bli vatten. Nu är ju inte SZ det enda krävande spelet framöver, men en bra benchmark så länge.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

@Grihm: De kommer vara snabba och förhoppningsvis bättre FPS/krona. Priset på nuvarande kommer dessutom att gå ner om du vill ha ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Kylaren jag har nu, oklockad processor och med Intel extreme tuning utility så kommer jag ändå upp i 60 grader. Tanken om ett brök-kraftigt kylsystem är väl snarare att ist för att hålla sig på gränsen så kanske man kan trycka ned graderna i botten mera överlag.

60 grader är väl inga problem för en processor.

Skrivet av Grihm:

Din kommentar om 144 FPS förstår jag inte riktigt. Jag nämnde att jag har en 144Hz skärm, men det är inte en FPS / Hz i resultat dock. FPS blir ett resultat av hela systemet, och siffran tycker jag säger mindre än upplevelsen. Jag har spelat Skyrim med 40 FPS och haft totalt flytande upplevelse utan minsta hack. Det verkar cirkulera nån tanke om att man MÅSTE ha 100+ FPS för att det ska flyta bra, men jag håller inte riktigt med.

Jag har inte själv spelat på en 144Hz skärm så ska väl egentligen inte uttala mig. Men jag har ju levt under föreställningen att man ska försöka ha ungefär samma FPS som frekvensen på skärmen om man ska dra full nytta av sina 144Hz. Samt att screen tearing (video) kan bli ett problem eftersom du inte har G-sync på skärmen. Men är ärligt talat inte så insatt då jag inte har någon 144Hz skärm.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trimmer95:

@Grihm: De kommer vara snabba och förhoppningsvis bättre FPS/krona. Priset på nuvarande kommer dessutom att gå ner om du vill ha ett sådant.

Får läsa på lite. Nåt särskilt märke eller nån specifik modell som verkar bli "the big thing"?

Skrivet av Jäger:

60 grader är väl inga problem för en processor.

Jag har inte själv spelat på en 144Hz skärm så ska väl egentligen inte uttala mig. Men jag har ju levt under föreställningen att man ska försöka ha ungefär samma FPS som frekvensen på skärmen om man ska dra full nytta av sina 144Hz. Samt att screen tearing (video) kan bli ett problem eftersom du inte har G-sync på skärmen. Men är ärligt talat inte så insatt då jag inte har någon 144Hz skärm.

Symbios mellan Hz och FPS är inget jag är insatt i, men kontentan av en uppgradering är ändå att jag vill öka kvaliteten, så om en viss uppgradering ger mig en stabilare och högre FPS i allmänhet så klagar jag ju inte precis

Just nu med min 2500K och GTX 780 så vet jag inte riktigt hur optimalt det är. Processorn är ju lite av en äldre modell men grafikkortet är relativt nytt. Bör ju absolut logiskt sett gå att jämna ut skillnaden mellan dem helt klart.

Att spela på högre än 60 Hz dock är både en välsignelse och en förbannelse. Har du väl provat en gång byter du aldrig tillbaka.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Just nu med min 2500K och GTX 780 så vet jag inte riktigt hur optimalt det är. Processorn är ju lite av en äldre modell men grafikkortet är relativt nytt. Bör ju absolut logiskt sett gå att jämna ut skillnaden mellan dem helt klart.

Även om 2500k är något äldre än GTX 780 skulle jag säga att den hänger med helt ok. Ett byte till 6600k känns meningslöst tillsammans med GTX 780. Så ska ha bättre prestanda än idag så får du nog uppgradera grafikkortet först och främst men helst både grafikkort och processor om du vill få ut max av t ex ett GTX 980ti.

Skrivet av Grihm:

Att spela på högre än 60 Hz dock är både en välsignelse och en förbannelse. Har du väl provat en gång byter du aldrig tillbaka.

Hehe, jag har hört många säga detta så jag har undvikit att testa. Min nästa skärm blir nog någon ultrawide 34"+ / 1440p+ / 144Hz+ med sync osv, men det väntar jag med tills de kommer ner i pris. Om det inte är VR headset som regerar för spel då istället för skärmar...men det är långt dit.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Även om 2500k är något äldre än GTX 780 skulle jag säga att den hänger med helt ok. Ett byte till 6600k känns meningslöst tillsammans med GTX 780. Så ska ha bättre prestanda än idag så får du nog uppgradera grafikkortet först och främst men helst både grafikkort och processor om du vill få ut max av t ex ett GTX 980ti.
Hehe, jag har hört många säga detta så jag har undvikit att testa. Min nästa skärm blir nog någon ultrawide 34"+ / 1440p+ / 144Hz+ med sync osv, men det väntar jag med tills de kommer ner i pris. Om det inte är VR headset som regerar för spel då istället för skärmar...men det är långt dit.

Det är just processorn som jag inte riktigt kan förstå. Det måste ju vara näst intill sällsyntare än att hitta en dinosaurie på Ikea att en processor håller såhär länge O_o Det är 5 år gammal teknik som tydligen håller än idag, medan andra komponenter kan bli out of date på lite mer än ett år.

Känns som jag måste gräva djupare i detta och avgöra om processorn, men rent krasst så känner jag att det borde vara dags. Då är frågan bara om det blir I5 eller I7. Eviga frågan *suck*

Ja en rejäl wide screen är jag sugen på jag med, men vill helst inte lägga mer än 5-6000 på en skärm inkl smärtgräns.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Försöker fatta mig på detta med grafikkortsbyten i nuläget, men det tar stopp.

Exempel. Mitt grafikkort jag har nu EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX - Köpt 2014-04-23 för 4290Kr. Vad skulle det vara värt begagnat idag? Såg nån som blev bjuden 2000 för sitt, men jag vet inte.

Anyways... Poängen är, att jag tycker kortet verkar bra men visst kan jag se att det börjar komma massor av varianter hela tiden, så nånstans bör man ju se den solklara anledningen att uppgradera. Men sen kommer detta ALLTID fram när man söker.

Nån sitter med ett 980, och ska absolut köpa nya Pascal när det kommer. Vad gör du med ditt 980 i nuläget som gör att det känns värt att uppgradera?

Bortse från om man har nån nerv i kläm som gör att man svettas pengar eller sånt, och inte heller bara för att " det är nytt..måste måste ha " Utöver dem, vad klassas som logisk anledning att gå från 980 kortet direkt?

Sedan...pinsamt nog så kikar jag även på uppgraderingspaket, men det känns lite som att köpa ett Happy Meal i nån svettig skokartong. Säkert bra saker, men det ligger ju i ett paketpris av en anledning. Var även framme och nosade på Titan, men what´s the point när alla kort är gamla en kvart senare? Så länge jag hittar ett kort som kan göra det jag begär så är jag nöjd. Bryr mig inte om det är " det senaste ".

Sen moderkort *biter av skrivbordet* Detta har lysande fnurplixulex i 2.0 men då kan du inte ha kylare..om du inte tar mAtx ist, fast då kommer alla dina portar att smälta om du inte har Oculus 6.3 laserkablar från Flen. Allt förklaras på FaceTube! O_o

Det är så bökigt med bussar och StarTrek förkortningar och f*n och hans moster så det slutar med att jag sitter som en fåne och kollar vilket som ser "ballast" ut. Känns ju inte så stabilt precis. Jag vill gärna bygga i färgtema, och jag har ett svart Corsair Carbide Air 540 som jag älskar. Kommer byta allt mer eller mindre som syns, så ja.... jag vet iaf att det blir Intel. Ursäktar mitt ramblande..men är vilsen totalt. Ge mig ett st läder och vassa knivar etc så kan jag bygga en rustning, men detta är lite utanför ramarna iom att man varit ifrån allt så länge.

Nu med nytt jobb och äntligen en inkomst igen så är man ju inte så långt borta längre från att kunna köpa sig ett nytt system, men ju mer jag tänker på det blir jag mindre säker. Kanske bara är att det kommer för mycket nytt på kort tid.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

@Grihm: Hehe jag förstår ditt dilemma. Mycket text med några frågor inbakade här och var. Om du specificerar din frågeställning så får du nog bättre hjälp :).

Några snabba reflektioner från min sida:

Du sitter idag på en fortfarande kompetent processor. För att det ska bli ett uppgradering värd namnet skulle jag valt en i7:a.
Likaså har du ett ganska bra grafikkort, och att köpa ett nytt "high-end" kort idag känns ju lite "dumt" då nya kort antas komma i juni.
Ang. valet av moderkort så är det ingen enkel historia. Men de flesta moderkorten med Z170-chipset är mycket bra kort med högkvalitativa komponenter. Sen så får man ju mer "lull-lull" ju mer man betalar, men för runt 1500:- får du ett stabilt och bra kort skulle jag säga.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Grihm: Hehe jag förstår ditt dilemma. Mycket text med några frågor inbakade här och var. Om du specificerar din frågeställning så får du nog bättre hjälp :).

Några snabba reflektioner från min sida:

Du sitter idag på en fortfarande kompetent processor. För att det ska bli ett uppgradering värd namnet skulle jag valt en i7:a.
Likaså har du ett ganska bra grafikkort, och att köpa ett nytt "high-end" kort idag känns ju lite "dumt" då nya kort antas komma i juni.
Ang. valet av moderkort så är det ingen enkel historia. Men de flesta moderkorten med Z170-chipset är mycket bra kort med högkvalitativa komponenter. Sen så får man ju mer "lull-lull" ju mer man betalar, men för runt 1500:- får du ett stabilt och bra kort skulle jag säga.

Absolut!

1: Jo min processor är stabil(ish) fortfarande. Dock är den 5 år gammal, så jag känner att en uppgradering där måste bli av. Om inte nu så kommer det ändå bli inom max ett år ändå, så det får bli en ny helt enkelt. Det enda jag tvekar på är att vissa säger i7 pga den är bättre i spel och är mera framtidssäker överlag, andra säger samma om i5 och att spel inte alls är speciellt mycket bättre med en i7:a. Känns som att i5 har fått lite utav ett starkt "grundstöd" då man klarat sig så länge på den, men nu kanske det kan ta över lite utav sanningen bara för att om du förstår hur jag menar. Det blir lite utav en "grej" att det ska vara i5.

2: Moderkort ja. Kan noll om chipset etc så jag brukar mest kolla så jag kan ha gott om ram etc, men nu med ny processor så blir det till att försöka göra det så kompatibelt som möjligt.

Fråga.
Hur undviker man bäst att nåt flaskhalsar? Om jag väljer en i7 nu som exempel, kan jag utgå från en viss processor och dess specs, och sedan besluta alla andra inköp för att hålla en viss "standard" så inget flaskhalsar på så sätt, eller hur räknar folk ut detta?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Frågan ang. i5 vs i7 är ingen enkel nöt att knäcka, och det finns väl inget "rätt" eller "fel" svar heller egentligen. En i7:a är ju såklart en bättre processor med HT, något högre klock och lite mer L3-cache. Om detta sedan ger någon signifikant skillnad vid gaming är väl den stora frågan. Där verkar de flesta vara överens om att i majoriteten av dagens spel så ger en i7:a inte någon större fördel över en i5:a. Hur det ser ut i framtiden är dock en annan fråga, men jag tror nog en i5:a kommer stå sig bra i många år till.
Men om jag personligen skulle köpa ett nytt system idag så skulle jag välja en 6700k (eller 5820k) framför en 6600k p.g.a. att det är en bättre processor, och den är lite mer "framtidssäker"anser jag. Det är enklare att uppgradera grafikkortet i framtiden om det skulle behövas, jämfört med att byta CPU.

I de flesta fall så är det grafikkortet som kommer vara flaskhalsen i systemet (vid gaming). Har man en bra CPU räcker det med att man uppgraderar grafikkortet emellanåt.

Det var mina 5 cent. Andra får gärna komma med sina input, samt rätta mig om de anser att jag är ute och cyklar

Visa signatur

Citera för svar.