Fäste i moderkortet till grafikkortet har lossnat.

Permalänk
Medlem

Fäste i moderkortet till grafikkortet har lossnat.

Hej

Jag skulle byta fläkt och var tvungen att flytta på grafikkortet. Jag trodde flärpen var nere så drar upp grafikkortet någorlunda försiktigt och hör att det knastrar till lite och hela bakänden kärvar. Nu vart jag så förbannad så jag drog lös hela (rätt eller fel?).

Vad ska jag göra?

1. Försöka få dit den (hur?)
2. Köpa nytt moderkort
3. Köpa nytt fäste
4. annan lösning?

https://gyazo.com/7800d8407dfc282f03f63add1904b04b
https://gyazo.com/91b7ba3f1fa701458f6ba9e2a1a3abcb

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Oj jäklar.

Försök att bända pinnarna uppåt på moderkortet med t.ex. en penna och sätt sedan tillbaka plastfästet försiktigt. Går det inte, så se endast till att pinnarna inte rör vid varandra ALLS och använd en annan PCI-E plats för grafikkortet.

EDIT: Du har tydligen inga andra PCI-E platser för grafikkort, så kör på metod 1 ovan!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oj jäklar.

Försök att bända pinnarna uppåt på moderkortet med t.ex. en penna och sätt sedan tillbaka plastfästet försiktigt. Går det inte, så se endast till att pinnarna inte rör vid varandra ALLS och använd en annan PCI-E plats för grafikkortet.

EDIT: Du har tydligen inga andra PCI-E platser för grafikkort, så kör på metod 1 ovan!

Helt omöjligt att få tillbaks den, vad kan jag göra istället? Beställa ett nytt moderkort som jag nyss gjort för 1 månad sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Helt omöjligt att få tillbaks den, vad kan jag göra istället? Beställa ett nytt moderkort som jag nyss gjort för 1 månad sedan?

Det vore bäst! Och se till att vara i zen-mode när du jobbar med elektroniken nästa gång

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det vore bäst! Och se till att vara i zen-mode när du jobbar med elektroniken nästa gång

Hur menar du med zenmode? btw beställer väl samma moderkort igen då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Hur menar du med zenmode? btw beställer väl samma moderkort igen då....

Ja alltså att vara lugn när du installerar/byter komponenter eller allmänt fixar till i datorn, för att undvika sådana här skador!

Japp, det vore bäst eller så kan du alltid försöka hitta ett begagnat moderkort på Sweclockers marknad med sockeln LGA1155 (d.v.s. samma sockel som ditt nuvarande moderkort)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hur fan lyckas man? "Lossnat".

Haha, du får vara lugnare i framtiden.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jösses de där har jag aldrig trott att man kan göra ofta bruka låset på gå av.
Enda du kan göra köp nytt kort om du inte kan löda också på gäller det en ny brygga Elfa kan ha dom .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att hitta ett nytt moderkort. Det är inte lätt att byta porten om du inte har god lödvana. Jag vill inte ens gissa hur många lager det finns i ett modernt moderkort.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur fan lyckas man? "Lossnat".

Haha, du får vara lugnare i framtiden.

Jag hörde att det klickade till men den måste ha klickat in tillbaks samtidigt, så jag drog upp försiktigt och känner att hela fästet följer med. Jag hör också att 2-3 pinnar blir böjd och jag stoppar genast. Sedan när jag tagit ut grafikkortet så ska jag försöka pressa tillbaks, vilket inte gick och det var alldeles för trångt för att böja tillbaks de. Så det enda alternativet var att ta lös hela försiktigt och sedan böja de som gått sönder. Det hela slutade med att de som är på bilden gått sönder, men resterande gick relativt bra. Detta var min lilla historia hur jag "lyckades". För det andra, jag var lugn och tålmodig

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns två lätta sätt att lösa det på.

1) Köp en ny X16-slot och löd dit, avlödning av gamla stiften bör vara enkelt nu.

2) Kolla upp hur många fysiska stift du behöver för X4 eller X8 PCIe och klipp av resten (ungefär hälften, lokaliserade i det skadade området längst bak). Montera tillbaka plastskenan. På så sätt kör du grafikkortet i X4- eller X8-bandbredd utan nämnbar förlust av prestanda.

Till TS försvar så ser det ut som att man glömt smälta fast pinnarna på plastsockeln i fabrik, det ska agera dragavlastning.

Permalänk
Medlem

Om inga pinnar e av så e det bara att sätta tebax plastkontaken ner i pinnarna. ingen skada skedd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Om inga pinnar e av så e det bara att sätta tebax plastkontaken ner i pinnarna. ingen skada skedd.

Även om inga pinnar är av så ser du ju på bilden att många är böjda och kortsluter varandra, så trycka tillbaks sockeln är ingen god ide. Bör nog inte försöka starta dne datorn innan man tagit bort alla pinnar som kan kortsluta, och med tur kan man som nån sa lyckas ha tillräckligt kvar för en 8x fungerande port

Permalänk
Medlem

han har la inte startat datorn med dem böjda? Å att räta ut dem e inte svårt å trä över kontakten över pinnarna..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zunil:

Det lättaste är nog att hitta ett nytt moderkort. Det är inte lätt att byta porten om du inte har god lödvana. Jag vill inte ens gissa hur många lager det finns i ett modernt moderkort.

Utan riktig avlödningsutrustning är den typen av kontakter väldigt svåra att byta, speciellt jordpinnarna lär kräva hög effekt för att kunna värma upp lodet och få loss pinnen. Blyfritt lödtenn dessutom. Sen ska man lyckas få alla hålen helt rena från gammalt lödtenn för att få dit en ny port.

Skrivet av DST:

han har la inte startat datorn med dem böjda? Å att räta ut dem e inte svårt å trä över kontakten över pinnarna..

Att få 164 pinnar att bli så raka att man kan få på plasthöljet igen skulle jag definitivt klassa som svårt, om inte omöjligt. Speciellt när pinnarna är så pass misshandlade.

Jag skulle säga att det är nytt moderkort som gäller, det är inget man reparerar om man inte redan har väldigt god lödvana.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

samma sak hände mig fast på ett abit quad gt, fast då följde plastkragen av pci-e porten med graffet som satt som attans i graffeanslutningen. När jag fick loss plasthållaren från graffet skulle jag sätta den på piggarna å lyckades böja några av ren klantighet då det va mörkt. Va bara att skruva ut mobot å räta ut dem å sen trä över plastkragen på pinnarna rätt. funkade prima. dock va det ju pci e 16 1.0 så e la inte lika många pinnar men va inga problem med lite tålamod. Tänk på dem som rätar ut pinnarna i cpusockeln, så omöjligt e det ju inte. värt ett försök.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

*UPPDATERING*

Kan säga att det är HELT OMÖJLIGT att böja tillbaks de. Jag försökte även trycka dit fästet på de ställen där de inte är förstörd och det är nästintill omöjligt det med. Få dit hela är iallafall omöjligt när de nyss varit böjda och inte är exakt rak. Jag bestämde mig för att beställa ett nytt moderkort.

Skrivet av Laine:

*text*

Till TS försvar så ser det ut som att man glömt smälta fast pinnarna på plastsockeln i fabrik, det ska agera dragavlastning.

Det där om att de glömt smälta fast pinnarna på plastsockeln i fabrik, tror du det kan gå på garantin eftersom jag endast haft mitt nuvarande moderkort i 1 månad och 1 vecka? Är du helt säker på att de ska vara fast smält, och tror du/ni det är någon idé att kontakta leverantören?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Swires:

Det där om att de glömt smälta fast pinnarna på plastsockeln i fabrik, tror du det kan gå på garantin eftersom jag endast haft mitt nuvarande moderkort i 1 månad och 1 vecka? Är du helt säker på att de ska vara fast smält, och tror du/ni det är någon idé att kontakta leverantören?

Nej det är inte lönt, särskilt inte över ett 300-kronorskort.

Att du nämner att "flärpen är nere" tyder även på handhavandefel. Den trycks varken upp eller ner på H61M-DGS, låset ska flyttas i sidleds. Jag har haft ett likadant kort själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swires:

För det andra, jag var lugn och tålmodig

Skrivet av Swires:

Nu vart jag så förbannad så jag drog lös hela (rätt eller fel?).

Eh? Fel, definitivt fel. Jag har sett en bild på ett annat kort där en sån här port lossnade men då var det inte så mycket våld involverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur fan lyckas man? "Lossnat".

Haha, du får vara lugnare i framtiden.

Ja du även den bästa kan göra fel ingen är perfekt händer många nybörjare. eller rent av slarv från början det gäller vara lugn och inte stressa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nej det är inte lönt, särskilt inte över ett 300-kronorskort.

Att du nämner att "flärpen är nere" tyder även på handhavandefel. Den trycks varken upp eller ner på H61M-DGS, låset ska flyttas i sidleds. Jag har haft ett likadant kort själv.

Jag köpte det för 700kr och det är en del pengar från min plånbok.

Jo jag märkte att den skulle flyttas i sidled nu efteråt. Det var när jag tryckte ned flärpen som jag trodde det klickade till och den lossnat, men så var det inte. Men jag drog verkligen lugnt uppåt för att verkligen vara säker på att den lossnat, men på en gång lossnade själva fästet.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga om hammaren på bild 2 var involverad i detta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.