Permalänk

Uppgradera min dator

Tjena jag tänkte uppgradera min dator där jag främst tänkte införskaffa ett nytt moderkort, ny processor och nätagg.
Mina Specs:
CPU: AMD FX-Series FX-6100 3,3GHz
GPU: Asus Radeon R9 380 Strix Gaming DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Motherboard: M5A78L -M LX3
RAM: 8Gb DDR3 1600 mhz
PSU: Vet inte märket 450 W

Jag siktar på en uppgradering som ligger på samma nivå som min GPU och jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat då jag inte har mycket pengar o leka med.

Har ni några förslag? Är det något annat jag borde tänka på eller har ni några andra tankar?

Permalänk
Skrivet av eskilsson92:

Tjena jag tänkte uppgradera min dator där jag främst tänkte införskaffa ett nytt moderkort, ny processor och nätagg.
Mina Specs:
CPU: AMD FX-Series FX-6100 3,3GHz
GPU: Asus Radeon R9 380 Strix Gaming DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Motherboard: M5A78L -M LX3
RAM: 8Gb DDR3 1600 mhz
PSU: Vet inte märket 450 W

Jag siktar på en uppgradering som ligger på samma nivå som min GPU och jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat då jag inte har mycket pengar o leka med.

Har ni några förslag? Är det något annat jag borde tänka på eller har ni några andra tankar?

är det vissa spel där du märker att processorn inte riktigt hänger med.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Tänkte skaffa division och kanske Dark Souls 3 där jag tror att det blir lite jobbigt för processorn. Kan inte överklocka den heller pga att moderkorter är för dåligt

Permalänk
Skrivet av eskilsson92:

@Grönahunden: Tänkte skaffa division och kanske Dark Souls 3 där jag tror att det blir lite jobbigt för processorn. Kan inte överklocka den heller pga att moderkorter är för dåligt

båda dom spelen ska väl fungera med den datorn du har nu ?
eller vill du ha 200fps i 1080p ? allt på ultra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

båda dom spelen ska väl fungera med den datorn du har nu ?
eller vill du ha 200fps i 1080p ? allt på ultra ?

Njaeee alltså som jag förstått det så kommer jag inte kunna ha 60fps på något ovanför low settings på division

Permalänk
Skrivet av eskilsson92:

Njaeee alltså som jag förstått det så kommer jag inte kunna ha 60fps på något ovanför low settings på division

då får du väl säga vad ditt mål med low/med/high/ultra och upplösning är så kan man ju ge ett svar vad som behövs köpas..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

då får du väl säga vad ditt mål med low/med/high/ultra och upplösning är så kan man ju ge ett svar vad som behövs köpas..

Alltså jag vill ha 60 fps med skulle jag nog säga i 1080p
Jag vill helst av allt bara ha en balanserad dator

Permalänk
Skrivet av eskilsson92:

Alltså jag vill ha 60 fps med skulle jag nog säga i 1080p
Jag vill helst av allt bara ha en balanserad dator

och din budget är hur mycket ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

och din budget är hur mycket ?

2- max 3k så relativt låg men kan tänka mig att köpa begagnat som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskilsson92:

2- max 3k så relativt låg men kan tänka mig att köpa begagnat som sagt

Hur tänker du, när du vill ha PSU, CPU och mobo för 2000-3000kr, som skall vara bättre än din nuvarande rigg? Jag skulle påstå att det är omöjligt, om du faktiskt vill ha en väsentlig uppgradering.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskilsson92:

2- max 3k så relativt låg men kan tänka mig att köpa begagnat som sagt

Jag är inte superinsatt i dina komponenter men R9 380 är nog nätt och jämt att det klarar 60 FPS på medium i the Division.

FX 6100 tror jag är något klenare än R9 380, så du har nog rätt i att det är CPU som ska uppgraderas. Skillnaden är inte jättestor dock, så lägg inga stora pengar på en uppgradering. Kanske skaffa en begagnad 2500k och ett passande moderkort.

Uppgraderar du bara CPU och moderkort ser jag inte varför inte samma PSU skulle fortsätta fungera om det fungerar idag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar en begagnad FX-8350.
Dom duger fortfarande bra

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Hur tänker du, när du vill ha PSU, CPU och mobo för 2000-3000kr, som skall vara bättre än din nuvarande rigg? Jag skulle påstå att det är omöjligt, om du faktiskt vill ha en väsentlig uppgradering.

trodde man kunde få rätt vettiga grejjer för 2-3 k om man köpte begagnat

Permalänk
Skrivet av solhasse:

Kolla om du hittar en begagnad FX-8350.
Dom duger fortfarande bra

Ska hålla utkik för den!

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Jag är inte superinsatt i dina komponenter men R9 380 är nog nätt och jämt att det klarar 60 FPS på medium i the Division.

FX 6100 tror jag är något klenare än R9 380, så du har nog rätt i att det är CPU som ska uppgraderas. Skillnaden är inte jättestor dock, så lägg inga stora pengar på en uppgradering. Kanske skaffa en begagnad 2500k och ett passande moderkort.

Uppgraderar du bara CPU och moderkort ser jag inte varför inte samma PSU skulle fortsätta fungera om det fungerar idag.

okej tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Är osäker på hur stor cpu prestanda man behöver till division men verkar funka ok men rätt klen cpu så antar det är lite mer singeltråds prestanda som gör skillnad men ...ditt moderkort har ingen mosfetkylning så man lär vara lite försiktig med oc fast din cpu är 95w watt och moderkortet ska kunna svälja gamle strömslukaren phenom II 965 140w cpu så bör finnas lite att spela på och dina 3300mhz borde utan större problem kunna bli 4000med oc utan större belastning då många oftast klarar det på stock v-core och även under stock vcore vilket skulle ge ett ganska bra lyft ...vist man lär hålla lite koll så det inte blir stekheta mosfets men är väldigt snäll oc ändå

edit: kollade lite här och division verkar utan tvivel kräva mer av gpu ån cpu och skulle säga du maxar ditt grafikkort med din cpu ... och upgradering skulle inte göra någon märkbar skillnad utan är grafiken som är största problemet http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-...

Gpu test http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Är osäker på hur stor cpu prestanda man behöver till division men verkar funka ok men rätt klen cpu så antar det är lite mer singeltråds prestanda som gör skillnad men ...ditt moderkort har ingen mosfetkylning så man lär vara lite försiktig med oc fast din cpu är 95w watt och moderkortet ska kunna svälja gamle strömslukaren phenom II 965 140w cpu så bör finnas lite att spela på och dina 3300mhz borde utan större problem kunna bli 4000med oc utan större belastning då många oftast klarar det på stock v-core och även under stock vcore vilket skulle ge ett ganska bra lyft ...vist man lär hålla lite koll så det inte blir stekheta mosfets men är väldigt snäll oc ändå

edit: kollade lite här och division verkar utan tvivel kräva mer av gpu ån cpu och skulle säga du maxar ditt grafikkort med din cpu ... och upgradering skulle inte göra någon märkbar skillnad utan är grafiken som är största problemet http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-...

Gpu test http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-...

Får tacka så mycket!
Trodde verkligen inte att mitt moderkort skulle klara någon oc men då kanske man kan börja titta på det lite istället för att lägga pengar på en uppgradering som inte ger en märkbar skillnad! Får kolla lite närmare på denna möjligheten istället och tack igen för ett väldigt bra svar!