Suger på datorer. Hjälp mig vad för speldator jag ska köpa för ungerfär 6k-9k

Permalänk

Suger på datorer. Hjälp mig vad för speldator jag ska köpa för ungerfär 6k-9k

Hej. Jag är sämst på allt som finns i en dator osv. Har haft min dator i ungefär 4 år nu och behöver en ny. Har tänkt att den ska kosta 6k till max 9k. Spel som jag använder och vill att det ska funka ha en rätt HÖG grafik på är cs, league of legends, call of duty och surfa mm youtube, filmer osv. Skulle gärna behöva hjälp med saker man behöver till en bra dator som minst ska kunna funka BRA i minst 3 år uppåt. Skärm skulle jag också behöva ny och mus+tangent bord. Men datorn ska kosta max max 9000. Jag har skaffat en helt ny hårddisk så en ny behöver jag nog inte.

Tack för hand.

GrönCactus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrönCactus:

Hej. Jag är sämst på allt som finns i en dator osv. Har haft min dator i ungefär 4 år nu och behöver en ny. Har tänkt att den ska kosta 6k till max 9k. Spel som jag använder och vill att det ska funka ha en rätt HÖG grafik på är cs, league of legends, call of duty och surfa mm youtube, filmer osv. Skulle gärna behöva hjälp med saker man behöver till en bra dator som minst ska kunna funka BRA i minst 3 år uppåt. Skärm skulle jag också behöva ny och mus+tangent bord. Men datorn ska kosta max max 9000. Jag har skaffat en helt ny hårddisk så en ny behöver jag nog inte.

Tack för hand.

GrönCactus.

Menar du att skärmen och mus+tangentbord ska ingå i priset, eller var budgeten bara för själva datorn?

Har du Windows redan och kan du tänka dig att bygga själv?

Och vad har du för dator idag, kanske går det att återanvända något mer än hårddisken?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Som sagt... Jag kan typ ingenting men jag har ett program som heter Nvidia experience och är inne på: Min Utrustning här är den :
GPU: GeForce GT 640
CPU: Inter(R) Core (TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
Minne: 8,00 GB RAM (7,96 GB användbart)
Nurvarande Upplösning: 1920 x 1080, 60Hz
Drivrutinversion: 364.72
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro.
Det var allt.
Det som är problemet med datorn är att datorn bara startar om av sig självt. Fattar inte hur plus jag laggar när jag använder DÅLIG grafik i spel. Kan man fixa tror man?
Är inte exakt exakt 100% säker på att det är mitt minne men det är det säkert.
Och det enda jag vet om min dator är att den har kostat 10k från början, hp dator och ser ut som en vanlig kontors dator. kan kolla runt lite om jag hittar datorn nånstans eller nåt liknare.
Och ja datorn bara hehe.
Tack för svar!

Permalänk

@Jäger: Hittade att det stog på sidan av datorn här är en bild från Google : https://www.google.se/search?q=hp+pavilion+p6+series&rlz=1C1A... .

Permalänk
Entusiast

Egentligen skulle du kunna behålla processorn, moderkortet och minnena om de nu fungerar som de ska.
Det är faktiskt helt okej komponenter.

Grafikkortet GT 640 är dock katastrofalt dåligt så jag förstår att du har problem även med "Low" i spel.
Jag skulle säga att du kör Memtest86+ och kollar om det faktiskt är minnena det är fel på, är det inte fel på dem så är det bara att återanvända och i så fall är det nog nätaggregatet som spökar i datorn.

Här finns en guide: https://www.youtube.com/watch?v=NaHL9usaM4Q

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Uzanar: , behåll datorn för det är helt ok komponenter förutom grafikkortet.

Har du 6-9000 kronors budget så lägg de på bättre grafikkort, bättre nätagg om de du har nu strular, kolla minnena, en SSD som systemdisk och lägg resten på en bra skärm å tangentbord.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Avstängd

Smartast att köpa ett bra grafikkort c.a 1000kr här på Sweclockers givetvis av en renommerad försäljare. Redan i juni/juli kommer nya generationer grafikkort, ytterst onödigt att nu ge flera tusen för grafikkort när det bara är par månader kvar till nya generationen och betydligt bättre grafikkort både instegs, mellanklassen och entusiast (ersättaren till 980ti) kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Smartast att köpa ett bra grafikkort c.a 1000kr här på Sweclockers givetvis av en renommerad försäljare. Redan i juni/juli kommer nya generationer grafikkort, ytterst onödigt att nu ge flera tusen för grafikkort när det bara är par månader kvar till nya generationen och betydligt bättre grafikkort både instegs, mellanklassen och entusiast (ersättaren till 980ti) kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket bättre är de nya korten? Och vad kommer dom kosta? Hur mycket tjänar man på att trassla med att köpa och sedan sälja ett begagnat kort, förhoppningsvis utan att gå med för stor förlust, för att vänta på okänd prestandaökning till okänt pris.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla för guds skull att det grafikkort du köper får plats. Finns inte så mycke utrymme i färdiga burkar. Kolla även vad du har för nätaggregat.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Något sånt här kanske?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9345406/

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrönCactus:

Det som är problemet med datorn är att datorn bara startar om av sig självt. Fattar inte hur plus jag laggar när jag använder DÅLIG grafik i spel. Kan man fixa tror man?

Värme problem, troligtvis damm. Kanske är bättre om du köper en ny dator, särskilt om du inte kan så mycket om datorer. Problemet är att du kommer inte få så mycket till spel dator för typ 8000kr om du skall räkna in en ny skärm dessutom.

Alternativt att du lämnar in den på en dator butik och ber dem göra rent den och sätter i ett nytt och bättre grafikkort, kanske alternativt att du uppgraderar CPU till en i7 4790k 4Ghz men är väl ingen stor prioritering.

Mitt primära råd är dock att du köper en ny dator, eftersom det kan mycket väl vara så att du har problem med andra komponenter som nät aggregat, kanske även moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Hur mycket bättre är de nya korten? Och vad kommer dom kosta? Hur mycket tjänar man på att trassla med att köpa och sedan sälja ett begagnat kort, förhoppningsvis utan att gå med för stor förlust, för att vänta på okänd prestandaökning till okänt pris.

Finns pålitliga försäljare på Swecs marknad, kolla referenser. Har sålt flera grafikkort till nöjda kunder som också i regel varit trevliga, haft kvitto till dom flesta. I vilket fall är det ju ekonomiskt bäst att killen som inte har gott om pengar köper ett bra fungerande begagnat grafikkort av en pålitligt försäljare med bra referenser på Swec marknad och sparar ett par tusenlappar. Även om dom nya grafikkorten som kommer ut i juni/juli inte skulle vara revolutionerande.