Fulkultur om den virtuella verklighetens intåg

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om den virtuella verklighetens intåg

Virtuell verklighet är här på riktigt, vilket ger Fulkultur-gänget en ypperlig anledning att återbesöka ämnet, med allt ifrån spel och upplevelser till utbildning och cybersex på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att podden varit ute flera dagar innan nyheten, är det för att vi ska hunnit lyssna innan och kommentera innehållet?
Angående medicinska tillämpningar så jobbar jag med röntgen där 3D och virtualisering (mest av tjocktarm ) är en del av vardagen, har funderat på vr just till vissa tillämpningar. Tänk er att vara inne i någons tarm och leta polyper. Idag är det som att spela descent minus kanoner..

Sen angående olyckskorpar angående barn och vr så finns det flera faktorer att tänka på där. Barns hjärna är väldigt formbar (plastisk) vilket med en så stark upplevelse som vr kan innebära att den omformas för den virtuella världen. Detta kan säkert vara ofarligt eller till och med bra i viss mån men även leda till problem av motsatt karaktär, det vill säga att man blir illamående av verkligheten istället eller annat oförutsett.
Det kan även precis som ni beskriver för vuxna ge skrämmande scenarion, tänk då att en totalt uppslukad fyraåring äts av en zombie..
Själv tror jag starkt på tekniken, vill bara ha någon form av fokusmöjlighet för ögonen innan jag är helt såld.
Tips på spel att testa är Vanishing of Ethan något som tillverkarna ska ha lagt lite krut på att göra om till vr.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Glömde så klart säga, väldigt intressant ämne och kul att höra era lite fria tankar kring området!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Angående VR inom medicin: http://arstechnica.com/gaming/2008/11/snowy-game-vr-goggles-t...

Brännskadade patienter får sitta med ett VR-headset som simulerar en kall plats (typ nordpolen) medan bandagen byts. Resultatet blir att patienten inte känner lika stor smärta.

Permalänk
Medlem

@Videoapan: De verkar publicera den lika olika mellan 99mac.se, fz.se, sweclockers.se och vrgeeks.se
Om det är för att försöka fördela besökarna eller något annat vet jag inte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Relik 📜

@backspace @Videoapan Det är mest ren slump, vi pluppar ut på respektive webbplats när vi hinner med och när det passar i flödet. SweClockers brukar släpa lite jämfört med de andra. Majoriteten lyssnar dock via prenumeration, ska sägas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Jo, jag får den också via prenumeration, mysigt att gå ut med hunden till..

Kändes bara så jobbigt att gå och hålla inne på kommentaren några dagar

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att denna pod är ute samma vecka som det meddelas att Oculus Rift försenas ytterligare, "Virtuell verklighet är här på riktigt"..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra pod lagom lång till löprundan!

Angående publicering känns det mycket märkligt att publicera den olika dagar på olika sidor. Skulle inte heller vara helt fel om fredagspanelen och podden var olika veckor. I sådana fall måste det naturligtvis bli panelen som flyttar på sig. Kanske efter det oundvikliga sommaruppehållet?

Skickades från m.sweclockers.com