Permalänk

Koda om MP3

Hej hur går man tillväga om jag vill koda om MP3 fil till Flac?
Jag antar detta är en laglig fråga? Om inte så ber jag hemskt mycket om ursäkt och tråden får givetvis låsas.
Men om denna fråga får ställas så vill jag veta om detta går att genomföra?
Mvh

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga varför?
Du tjänar inget som helst på det när det kommer till kvalitet då låten redan är komprimerad till MP3 - skadan redan skedd, så att säga.

Permalänk

ok så det går inte att återställa en MP3 till ursprungs kvalitet?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ok så det går inte att återställa en MP3 till ursprungs kvalitet?

Tyvärr inte, för mycket data har försvunnit i komprimeringen.

Permalänk

Hittade detta svar från "Videofotografen" på ett annat forum. Vet inte ifall det gör dig klokare men jag lärde mig nåt jag trodde att jag kunde,tji fick jag:) MVH

Data file compression is employed in order to reduce bandwidth, file transfer time, and/or storage requirements. A digital recording (such as a CD) encoded to the FLAC Audio format can be decompressed into an identical copy of the original audio data.

Files encoded to FLAC lossless, and Apple Lossless format as well, are typically reduced to about half of the original size, with data transfer rates and bandwidth requirements being reduced accordingly.

From the audiophile focus on sound, there is no difference between WAV (pcm) and any of the lossless compression systems. These include FLAC, MLP, WMA-lossless, AAC-lossless, etc. By definition, lossless means nothing is lost.

WAV files have two downsides. They are bigger and you can't tag them. Tags help library management, and managing a large library is a big deal. If you have a tiny library, it doesn't matter at all.

FLAC files contain the compete range of the music as it was taped.

Please note the difference between lossless (SHN, APE, FLAC, WAV, AIFF, etc) and lossy (MP3, OGG, AAC, WMA, etc) compression types.

Lossy files, i.e. MP3, OGG, AAC, WMA, are compression techniques that cut off different ranges of the music in order to save file space.

Converting an MP3 file to FLAC, SHN, or APE will only bloat the size of the file and will not restore what was lost during compression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ok så det går inte att återställa en MP3 till ursprungs kvalitet?

MPEG-1 Layer III är en destruktiv komprimeringmetod, vilket betyder att en del ljud helt enkelt huggs bort och aldrig går att återskapa. Att göra om det från MP3 till FLAC kommer inte förbättra ljudet, bara göra filen större.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

ok boys tack för hjälpen då vet jag

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ok så det går inte att återställa en MP3 till ursprungs kvalitet?

Testa programmet DFX Audio Enhancer.
http://www.fxsound.com/dfx/features.php

Men att konvertera om filerna kommer bara leda till filer som tar mera plats och låter lika illa.

Om du har ett Creative ljudkort kan du testa något program man brukar få med *X-Fi Crystalizer*.
Men DFX Audio Enhancer gör nog ungefär samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Testa programmet DFX Audio Enhancer.
http://www.fxsound.com/dfx/features.php

Men att konvertera om filerna kommer bara leda till filer som tar mera plats och låter lika illa.

Om du har ett Creative ljudkort kan du testa något program man brukar få med *X-Fi Crystalizer*.
Men DFX Audio Enhancer gör nog ungefär samma sak.

Gemensamt för alla dessa är att dom gör att det låter SÄMRE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Gemensamt för alla dessa är att dom gör att det låter SÄMRE.

Snarare annorlunda.
Det finns massa olika presets, sedan är det subjektivt om man tycker något låter bättre eller sämre.
Man får helt enkelt prova olika presets beroende på vad man lyssnar på och se om något känns bra.
Betydligt bättre än att försöka komprimera om filer som inte ger någonting alls.