Windows-användare uppmanas avinstallera Apple Quicktime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men det ju inte Microsoft som tar bort stödet, det är Apple själva som slutat uppdatera och det är Apple som inte erbjudit officiellt stöd för varken Windows 8 eller Windows 10.

Lol den enda Apple produkt jag äger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Använder inte Yatse detta när man fjärrstyr över mobil och surfplatta med Kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det är snarare Bonjour som ingår i QT som Yatse använder sig av, har för mig att man kan installera Bonjour separat men hur vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Quicktime idag handlar mest om codec och stöd för filer i .mov-format. Inte den där mediaspelaren som folk minns från 15 år sen.

Precis. Quicktime (mest som framework, men även som spelare) används flitigt i professionella sammanhang för att kunna hantera ProRes-filer. iTunes är väl också Quicktime under huven.

Finns dock ingen poäng för konsumenter att använda själva spelaren som många associerar med Quicktime, speciellt inte på Windows då den versionen alltid varit trasig, så det var på tiden att de dödade den.

Permalänk
Medlem

Avinstallera? Precis som om man har det installerat sedan tidigare...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Jaqan:

Nja det är snarare Bonjour som ingår i QT som Yatse använder sig av, har för mig att man kan installera Bonjour separat men hur vet jag ej.

Så var det! Har också för mig att det ska gå.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är inte automatisk avinstallering, det är 90talet som tar tillbaka sin programvara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jaqan:

Nja det är snarare Bonjour som ingår i QT som Yatse använder sig av, har för mig att man kan installera Bonjour separat men hur vet jag ej.

Ja det är inga problem att köra Bonjour utan QuickTime.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Herrejösses vad många som inte fattar att det egentligen inte handlar om själva QuickTime-spelaren och sedan gör sig lustiga över det.

Nåja, alla kan ju inte ha alla äpplen i korgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har exporterat mängder av film till .mp4 med h.264 i Adobe Preimiere på Windows 7 utan att någonsin behöva använda QuickTime. Jag har försökt googla lite utan att hitta något vettigt heller så exakt vad är det ni gör egentligen? Exporterar ni till .mov?

Jo men QT var väl gratis till skillnad från Premiere?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Jo men QT var väl gratis till skillnad från Premiere?

Fast det är ju inte relevant. Ett flertal personer har sagt att QuickTime krävs för att exportera .mp4 i Adobe Premiere. Jag har försökt få någon att förklara exakt vad de gör som kräver QuickTime då jag har exporterat en väldigt massa .mp4 i Premiere under Windows helt utan QuickTime. Jag blev lite nyfiken på vad detta beror på men hittade inget vettigt när jag Googlade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte relevant. Ett flertal personer har sagt att QuickTime krävs för att exportera .mp4 i Adobe Premiere. Jag har försökt få någon att förklara exakt vad de gör som kräver QuickTime då jag har exporterat en väldigt massa .mp4 i Premiere under Windows helt utan QuickTime. Jag blev lite nyfiken på vad detta beror på men hittade inget vettigt när jag Googlade.

Fast jo det är visst relevant, om QT då var det enda gratisprogrammet som exporterade mp4. Antingen dålig formulering och att dom menar det krävs QT om man inte ska betala eller också kände dom inte till att t.ex Premiere kunde det också. Så fattar jag det som i alla fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Fast jo det är visst relevant, om QT då var det enda gratisprogrammet som exporterade mp4. Antingen dålig formulering och att dom menar det krävs QT om man inte ska betala eller också kände dom inte till att t.ex Premiere kunde det också. Så fattar jag det som i alla fall.

Nej de skrev specifikt att Premiere inte fungerar utan QT. Det handlade inte om gratisprogram för att konvertera till .mp4 utan specifikt om att Adobe Premiere krävde Quicktime för vissa saker.

Här är en lista med relevanta citat från tråden:

"Quicktime används för videoredigeringsprogram som Premiere och After Effects."
#16106943

"då får vi hoppas att adobe premiere och after effects löser mp4 encodning på annat vis då. eftersom det krävs. det är enda anledningen till att jag har quicktime kvar på datorn"
#16106966

"Utan QuickTime orsakar Premiere blåskärm på min laptop. Inte aktuellt att avinstallera."
#16107039

"Tja, om man använder QuickTime + några Adobeprogram + Windows!
Som kräver det.
Så är inte Q T plötsligt så värdelöst."
#16107355

"After Effects kan fungera utan det, men Premiere däremot sätter sig på tvären om man inte har Quicktime installerat"
#16108793

Det finns massa gratisprogram som kan konvertera filmfiler till och från .mp4. Många är väl egentligen bara FFmpeg med olika GUI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använde QT för att spela upp korta klipp på en DOS6.22/Win3.11 dator med en kvalitet som får dagens animerade Gif-bilder att skämmas.
QT var en stor nedladdning med Modem och installerad mängder av filer överallt.

Provade Win7 på en bärbar dator nu i mars, för att kunna använda mina köpta Pinnacle Studio15+Corel Paintshop Photo v3 (=gamla versioner).
Nog Dj-ar i h-e var QT installerad igen 2016. Liksom Win95 versionen så sprider installation sig överallt i datorn...
Det var Studio 15 som drog in QT-möget.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Om man blockerar alla exe-filer i QuickTime-mappen i Avancerade inställningar i brandväggen (win7), löser inte det problemet då eller äré nå andra filer som säkerhetshålen är i? Jag har ingen Bonjour eller Yatse installerat, bara QT.

I värsta fall får man köra med urkopplat nätverk när man måste använda Adobe å liknande som vill använda sig av MOV vid ProRes å sånt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte relevant. Ett flertal personer har sagt att QuickTime krävs för att exportera .mp4 i Adobe Premiere. Jag har försökt få någon att förklara exakt vad de gör som kräver QuickTime då jag har exporterat en väldigt massa .mp4 i Premiere under Windows helt utan QuickTime. Jag blev lite nyfiken på vad detta beror på men hittade inget vettigt när jag Googlade.

De kanske menar MPEG-4 part 2
Vill minnas att det tog lång tid innan AVC var vanligt, och innan dess var det Quicktime och DivX som gällde, som då var baserat på MPEG-4 part 2. MPEG-4 var synonymt med detta under början av 00-talet. Har ett svagt minne av att MPEG-4 part 10/AVC var omgärdat av rätt rigorös licensiering med tillhörande kontroll. Fast jag kanske blandar ihop det. Fast det måste ju nästan vara något ditåt med tanke på att de flesta konsumentkameror fortfarande paketerar video i .mov. Någon får gärna fylla i minnesluckorna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian