Nytt moderkort med en böjd pin

Permalänk
Medlem

När det gäller det aktuella fallet, vilka fler råkat ut för. så är det intressant att veta hur såna
här ärenden skall bedömmas och hanteras.
Sveriges bästa datorbutik borde kunna möta sina kunder med en förklaring och sina
synpunkter istället för att ständigt krypa under bordet.

// Inlägg redigerat enl § 11 - MOD //

Permalänk
Medlem

Och här satt man precis o skulle köpa NAS, tack för varningen.

För mig är detta mycket pengar och strular dem såhär med reklamationer vill jag inte ha med dem att göra.
Blir inget köp här inte förns inet har svarat på TS ärende.
Då går jag hellre till webbhallen som finns i stan och är trevliga!

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Avstängd

Vad kostar ett moderkort att tillverka? 100kr?
Så inet nekade (inte läst igenom allt)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KiWo:

Mod har sammanfogat trådarna, inte så lyckat i detta läge kan jag tycka. Att Inet skulle hitta denna tråd utan att den ligger i deras forumdel känns inte så sannolikt.

EDIT: Mod kanske borde flytta denna tråd till Inet's forumdel?

Nej, enskilda supportärenden tas direkt med butiken. Tvister och dylikt är konsumenträtt.

Läs
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Se även § 11
http://www.sweclockers.com/forum/regler#11

Edit: Tråd rensad enl § 11. + § 1.5/§1.6

Generella idéer om forumuppbyggnaden tas i Feedback.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vi råkade ut för detta och
Tycker överlag att svenskar behöver höja knytnäven mera.

Vi tog med konsumentombudsmannen och fick rätt.

Skrivet av Sfbgeneral:

Hej sitter i ett taskigt läge!

För några dagar sedan köpte jag ett MSI Z97 gaming 5 från en butik (vill inte hänga ute nån). När jag fick min processor idag och skulle sätta ihop allt. Men när jag öppnade skyddslocket för socketen märkte jag att en pin va lite böjd. Jag vågade inte montera processorn, utan packade ner moderkortet igen. Sen åkte jag tillbaka till butiken och berättade om den böjda pinen och att ja inte monterat något på moderkortet. Men killen i kassan ville inte reklamera moderkortet utan sa att "vi är väldigt hårda med det här", sedan instämmde han att en pin var böjd men trodde helt klart att jag hade gjort det. MEN DET HAR JAG INTE!! sedan gav han tillbaka kortet och sa att garantin inte gäller i sånna här fall...

Känns för jävligt att dem inte tror mig och att jag förmodligen är tvungen att köpa ett nytt!

Har ni några tips? behöver hjälp.

Edit: Har inte testat moderkortet än....

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Skrivet av crydaz:

Vi råkade ut för detta och
Tycker överlag att svenskar behöver höja knytnäven mera.

Vi tog med konsumentombudsmannen och fick rätt.

problemet är ju att tillverkaren inte lämnar någon garanti på böjda pins och det gör att om du lämnar in ett kort med böjda pinnar till en butik och de godtar garanti kommer inte butiken kunna få igen pengarna för inköpet av moderkortet från leverantören i sin tur för felet är därför de inte godtar garantiärenden för böjda pinnar utan att du som kund kan bevisa att du inte böjt dem annars ses garantin som förverkad pga handhavandefel.

brukar stå i avtalet du godkänner vid köp vad som ingår i garantin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du vet en leverantör får inte ändra på konsumenträtt
du kan inte genom egna avtal avtala bort lagar konsumentlagen.

Ett företag kan inte avtala bort lagar ...

enligt konsumentlagen är det inte köparen som skall bevisa nånting

varför läser ingen lagen i Sverige längre ??

har alla blivit analfabeter?

Skrivet av Rouge of Darkness:

problemet är ju att tillverkaren inte lämnar någon garanti på böjda pins och det gör att om du lämnar in ett kort med böjda pinnar till en butik och de godtar garanti kommer inte butiken kunna få igen pengarna för inköpet av moderkortet från leverantören i sin tur för felet är därför de inte godtar garantiärenden för böjda pinnar utan att du som kund kan bevisa att du inte böjt dem annars ses garantin som förverkad pga handhavandefel.

brukar stå i avtalet du godkänner vid köp vad som ingår i garantin.

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Skrivet av crydaz:

Du vet en leverantör får inte ändra på konsumenträtt
du kan inte genom egna avtal avtala bort lagar konsumentlagen.

Ett företag kan inte avtala bort lagar ...

enligt konsumentlagen är det inte köparen som skall bevisa nånting

varför läser ingen lagen i Sverige längre ??

har alla blivit analfabeter?

jag vet att det står så bara påpekar varför många försäljare hälst försöker sätta sig på tvären här när de som återförsäljare hamnar på mitten och inte kan bli ersatta för en felaktig produkt eftersom tillverkaren är lokaliserat i ett land där de uppenbarligen kan avtala bort någonting iom att ingen moderkortstillverkare lämnar garanti på cpusockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Hur böjjer man pinsen? Med flit? Eller böjs dom när man monterar cpu? Det har det då aldrig gjort för mig, ska dom inte klara av att man monterar en CPU som tänkt eller?

Har man haft AMD sen tidigare och har 0 erfarenhet utav INTEL...så kan man göra misstag när man trycker den CPU-låset..första gången jag tryckte ner låsarmen till INTEL CPU så kändes det fel pga hur mycket kraft man får använda de sista centimeterna innan man kan låsa armen...och det är väl där det oftast blir fel..man tvekar och trycker ned något fel.

Till AMD är det nästan så att sakerna faller på plats.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.