Lagg på äldre hårdvara i linux mint 17.2

Permalänk

Lagg på äldre hårdvara i linux mint 17.2

Tja, det laggar som tusan på min instalation utav Linux mint 17,2 burken är 100% uppdaterad kör 6GB DDR3 ram ett ATI Raderon HD6850 och en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz: 2333,00MHz

Vad kan vara fel, det laggar alltså även i webläsaren(Firefox)

Permalänk
Medlem

Se om det finns några bättre drivare till ditt nätverkskort om du upplever lagg..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

ok, mäter dock 100MB/s+ när jag mäter via bredbandskollen.se så de borde inte vara nätverkskortet väl?
@evilsin:

Permalänk
Medlem

Vad för sorts lagg?
vad ligger din cpu- och minnesanvändning på?
senaste drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic: blir som om sidan stutsar till horisontelt när jag scrollar

Cpu användning ca 8

och ca 1gig ram användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av badavid2012:

@swehunter2000: blir som om sidan stutsar till horisontelt när jag scrollar

Cpu användning ca 8

och ca 1gig ram användning

vet inte om det är relevant, men kika detta: https://askubuntu.com/questions/263996/fixing-the-nvidia-grap...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det är nog screen tearing du har. Vanlig problem i linux tyvärr. Google lite lösningar på det kanske det blir bra? Jag fixade det med ett program som heter compton, 100% flyt i datorn nu och den är uråldrig

Ev installera andra drivrutiner, dom som är open source ska ju funka jätte bra på 2d nuförtiden. 3d har väl lite kvar att önska.

Permalänk

Bör sägas att mina linux ninja skills är baicly 0 och nada I am still a rally young Linux Padwan @kjellapa:

Permalänk
Medlem

@badavid2012:

Use the google my young padawan learner

Permalänk

I have tried, but when u don't know what you should be searching on then it's a bit hard u know @kjellapa:

Permalänk

Borde kanske sägas att jag har en 40" LCD 100Hz Tv som skärm 1080P

Permalänk
Medlem
Skrivet av badavid2012:

@swehunter2000: blir som om sidan stutsar till horisontelt när jag scrollar

Cpu användning ca 8

och ca 1gig ram användning

Eftersom du har ett AMD kort behöver du installera deras non-free firmware. Det verkar som att du inte har installerat det paketet? Du måste isf aktivera repositoryn för non-free software och sedan installera paketet.

Permalänk

en step by step guide please @Ertiyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av badavid2012:

en step by step guide please @Ertiyed:

Inte helt säker på hur Linux Mint funkar.
Någon som har bättre koll på linux mint i sig än vad jag har kan nog förklara det bättre.

Annars det du behöver göra är att lägga till repositoryn som mint använder till non-free i /etc/apt/sources.list sedan kör du "sudo apt-get update" och "sudo apt-get install linux-firmware-nonfree".
Använder dem ubuntus repositorys får du lägga till multiverse efter adressen och är det debian så lägger du till non-free efter adressen.

Inte mycket till hjälp kanske men hoppas det hjälpte lite grann iaf.

Permalänk
Medlem

@badavid2012:

Jag har googlat lite åt dig (för att du är en latmask du!), och hittat följande.

Installera AMDs drivrutiner. Sedan, jag saxar från ett forum, "Open Catalyst Control Center, switch to Display Options and enable Tear Free Desktop mode."

Det verkar lösa det för dem flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Inte helt säker på hur Linux Mint funkar.
Någon som har bättre koll på linux mint i sig än vad jag har kan nog förklara det bättre.

Annars det du behöver göra är att lägga till repositoryn som mint använder till non-free i /etc/apt/sources.list sedan kör du "sudo apt-get update" och "sudo apt-get install linux-firmware-nonfree".
Använder dem ubuntus repositorys får du lägga till multiverse efter adressen och är det debian så lägger du till non-free efter adressen.

Inte mycket till hjälp kanske men hoppas det hjälpte lite grann iaf.

Behövs inte i linux mint utan du går in i systeminställningar/Administration/Drivrutinshanteraren och väljer en proprietär drivrutin som borde stå som rekommenderad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecar:

Behövs inte i linux mint utan du går in i systeminställningar/Administration/Drivrutinshanteraren och väljer en proprietär drivrutin som borde stå som rekommenderad,

Fast det är skillnad på firmware och drivrutiner. Du måste ha firmwaren för att kortet ska funka. Du behöver dock inte ha de proprietära drivrutinerna. Har svårt att tänka mig att linux mint skulle komma med non-free firmware by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Fast det är skillnad på firmware och drivrutiner. Du måste ha firmwaren för att kortet ska funka. Du behöver dock inte ha de proprietära drivrutinerna. Har svårt att tänka mig att linux mint skulle komma med non-free firmware by default.

Linux mint kommer med non free reposen aktiverade default. Dom proprietära drivrutinerna installeras dock inte default.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast AMD har urdåligt stöd med deras Catalyst och tror inte heller de stödjer längre de kortet. Kör med opensource som är bäst i nuläget.

Sedan om du kör glxgears får du mer än 60fps? (glxgears i terminalen)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecar:

Linux mint kommer med non free reposen aktiverade default. Dom proprietära drivrutinerna installeras dock inte default.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah det hade jag ingen aning om. Isf är det ju värt att prova installera non-free firmware packen först och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Se om det finns några bättre drivare till ditt nätverkskort om du upplever lagg..

Jag vet att du anspelar på nätverkslagg och försökte göra dig rolig där. Dock kommer ordet lagg kommer från engelskans lag och betyder i stil med att någon/något halkar efter.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Ja Lagg/ Lag har alltid varit en förkortning, i mina ögon, på latancy, dvs höga pingtider online, sen om de är spel eller irc t.ex

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.