Samsung blöder ut konkurrenterna med prisdumpning på minnesmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Samsung blöder ut konkurrenterna med prisdumpning på minnesmarknaden

I jakten på större marknadsandelar prisdumpar Samsung priserna på minnesmarknaden, en strategi som väntas slå hårt mot huvudkonkurrenterna SK Hynix och Micron.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

1TB SSD för 1199:-?!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

1TB SSD för 1199:-?!

nej men kring jul lär du nog ha 500gb samsung ssd vid 1000kr strecket.

detta har både positivt och negativa delar. kan bli dyrare i längden för oss annvändare medan för stunden det är billigare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Inte bra inte bra.
Behöver inte en "intelsituation" på den marknaden.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Positivt för slutkonsumenterna som det ser ut just nu, men frågan är vad Samsung gör med priserna när/om de får ned konkurrenterna på knä fullständigt och har blivit marknadsdominanta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Strategin får kritik av Mark C. Newman, analytiker på Bernstein Research, som gör gällande att Samsung är onödigt aggressiv som dumpar priserna i syfte att utöka sina andelar på marknaden från i runda slängar 40 procent till närmare 50 procent. Den här strategin menar Newman har förstört tilliten och konkurrensdynamiken."

Nu ska vi se... El-giganten/MediaMarkt. Ikea/XXXLutz, Ica/Coop, alla gör detta...

Det låter mer som att konkurrenterna inte har pressat sina priser alls tidigare, och nu inte kan få den vinst de vill ha, så de "blöder" girigheten som tidigare har funnits.

Jag förstår att detta är tillfälligt, och att Samsung kommer sen höja sin priser igen, men de är också de som satsar mest av typ alla företag på att ligga i framkant på allt de kan. De offrade mycket pengar för att få igång 3D NAND tidigt, och de satsar hårt på att lansera DDR4 som mainsteam nu, med stor produktion.

Konkurrenterna verka göra allt de kan för att istället mjölka 2D 15nm NAND och DDR3 in i det sista. Samsung satsar på nyare tekniker och större tillverkning, något vi konsumenter borde vara glada att de gör, för det kan öppna för att uppfylla önskan som @Oringen ställt ovan. För utan konkurrens och press på utvecklingen lär det inte ske.

Hynix satsar dock på HBM och Micron på GDDR5X, så helt efter är de inte, de har bara valt en annan marknad.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra. Billigare nu, lite dyrare sen och lite billigare igen om ett tag. Upp och ner.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

1TB SSD för 1199:-?!

Gött på kort sikt, men antagligen det absolut värsta som kan hända oss konsumenter i det långa loppet. Som alla andra företag så handlar det om att tjäna pengar och om de nu inte tjänar pengar på sina produkter för att sno åt sig marknadsandelar så säger det sig självt att dom någon gång i framtiden måste öka priset för att börja tjäna pengar igen.

Och när kommer då Samsung sluta dumpa priserna? Med den ekonomi som Samsung har så kan dom ju fortsätta ha det på detta vis tills alla konkurrenter är borta/gått i konkurs. Sedan chockhöjer dom priserna när det inte längre finns några konkurrenter och efter det så stannar all som helst utveckling av tekniken.

Som sagt, detta är det värsta för oss om detta stämmer och om detta fortsätter och verkligen skadar konkurrensen då är det endast VI som konsumenter som kan förhindra detta genom att köpa konkurrentens produkter istället. Fy fan för Samsung om detta stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Positivt för slutkonsumenterna som det ser ut just nu, men frågan är vad Samsung gör med priserna när/om de får ned konkurrenterna på knä fullständigt och har blivit marknadsdominanta.

Positivt på kort sikt, potentiellt dåligt på långt sikt för konsumenterna om konkurrenterna försvagas såpass hårt att de inte kan svara på Samsungs nådastöt och vi får Samsung herravälde såsom Intel hade AMD under sin kontroll nu i en längre stund. En mild prisdumpning vore säkrast för alla.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Proffsmobbare

Det vore ju tråkigt om en fabrik självantänder igen efter att man nått målet. Då måste priserna höjas 5 år framåt.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget bra för oss konsumenter på längre sikt.
Just nu är det kanon för oss men tänk om AMD dör. Hur dyrt tror ni inte det hade blivit då?
Nej sånt här tycker vi inte om. (bör då nämna att alla mina ssd är samsung pro's och min smartphone en s7 edge så inte så att jag har ett ont öga mott samsungs produkter utan bara deras moral och tillvägagångssätt på den konkurerande marknaden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ingen kartell på minnesmarknaden iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kanske tåls att påminna folk hur priserna på minnesmarknaden sköttes under en "öppen hälsosam konkurrensmarknad" de senaste 2 åren.

Där SK Hynix hade en mindre brand i sina fabs/foundries och sedan tredubblade minnespriserna för att sedan hålla dem på en hög nivå de följande åren.

Känns konstigt att folk reagerar över en ärlig marknadsstrategi som företag använt sedan industrialismens början. När alternativet de gångna åren var price-fixing och kostnadsinflation baserat på lögner.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

10721a"]

Gött på kort sikt, men antagligen det absolut värsta som kan hända oss konsumenter i det långa loppet. Som alla andra företag så handlar det om att tjäna pengar och om de nu inte tjänar pengar på sina produkter för att sno åt sig marknadsandelar så säger det sig självt att dom någon gång i framtiden måste öka priset för att börja tjäna pengar igen.

Och när kommer då Samsung sluta dumpa priserna? Med den ekonomi som Samsung har så kan dom ju fortsätta ha det på detta vis tills alla konkurrenter är borta/gått i konkurs. Sedan chockhöjer dom priserna när det inte längre finns några konkurrenter och efter det så stannar all som helst utveckling av tekniken.

Som sagt, detta är det värsta för oss om detta stämmer och om detta fortsätter och verkligen skadar konkurrensen då är det endast VI som konsumenter som kan förhindra detta genom att köpa konkurrentens produkter istället. Fy fan för Samsung om detta stämmer.
[/quote]

Så jag antar att du köper AMD GPU/CPU nästa gen då? Vi vill ju inte att Nvidia/Intel ska göra samma sak, eller?

Permalänk
Medlem

I tråd efter tråd kan man läsa kommentarer med rädslan för att ett företag får för stor marknadsandel. Men ser kommentarer likt "åh nej dom kommer sluta med utvecklingen", "dom kommer chockhöja priserna", "Dom har ingen konkurrens, dom kan göra som dom vill". Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer. Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

Plus att vi konsumenter är medskyldiga till företags uppgång och fall

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Inte bra inte bra.
Behöver inte en "intelsituation" på den marknaden.

Skrivet av backfeed:

Positivt för slutkonsumenterna som det ser ut just nu, men frågan är vad Samsung gör med priserna när/om de får ned konkurrenterna på knä fullständigt och har blivit marknadsdominanta.

Om Samsung lyckas få ner någon annan på knä så lär väl de börja höja priserna igen. Så på sikt är detta nog dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

I tråd efter tråd kan man läsa kommentarer med rädslan för att ett företag får för stor marknadsandel. Men ser kommentarer likt "åh nej dom kommer sluta med utvecklingen", "dom kommer chockhöja priserna", "Dom har ingen konkurrens, dom kan göra som dom vill". Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer. Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

Plus att vi konsumenter är medskyldiga till företags uppgång och fall

Håller med.

Ironiska är att det faktiskt skadar företagen mer än marknaden. För det gör begagnat-värdet bättre, så konsumenter får mer för pengarna på gamla varorna, samtidigt som det gynnar miljön eftersom vi inte slänger något som fullt fungerar.

Det är dåligt för en övergödd industri dock, men den har ju sig själv att skylla.

@Swedish_ Berserk jag hoppas då att du inte handlar något på Elgiganten eller MediaMark, utan går in i den lilla elektronikkedjan runt hörnet? Eller är det okej att blåsa en marknad och sen skrika på andra för en annan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

I tråd efter tråd kan man läsa kommentarer med rädslan för att ett företag får för stor marknadsandel. Men ser kommentarer likt "åh nej dom kommer sluta med utvecklingen", "dom kommer chockhöja priserna", "Dom har ingen konkurrens, dom kan göra som dom vill". Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer. Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

Plus att vi konsumenter är medskyldiga till företags uppgång och fall

De som inte vet bättre? Si så där 99% av marknaden?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så jag antar att du köper AMD GPU/CPU nästa gen då? Vi vill ju inte att Nvidia/Intel ska göra samma sak, eller?

Om Intel/Nvidia hade dumpat priser på samma sätt som Samsung hade det nog varit en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Då var det snart dags igen då...?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@Swedish Berserk jag hoppas då att du inte handlar något på Elgiganten eller MediaMark, utan går in i den lilla elektronikkedjan runt hörnet? Eller är det okej att blåsa en marknad och sen skrika på andra för en annan?

Vad har jag nu skrivit som får dig att säga detta? Var "skriker jag på andra" som du påstår? Skrev bara att på sikt kommer nog detta vara dåligt för oss konsumenter om Samsung konkurrerar ut någon annan aktör på marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Om Intel/Nvidia hade dumpat priser på samma sätt som Samsung hade det nog varit en annan sak.

Ahh så om de ta hutlöst betalt alá Apple som gör rekordvinster varje år så är det okej? För det skadar ju inte marknaden alls... näää, inte alls.

Skillnaden är tiden. Intel har gjort detta. De tom gick så långt att de mutade ÅF för att sälja deras skräp. När de nu har haft dominans så har de höjt priset. Så det Intel har nu är vad Samsung skulle kunna få... ändå köper du Intel CPU.

Nvidia tom går ut med att de slutar producera:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22014-nvidia-upphor-med-leve... Med enda syftet egentligen att sälja ut alla lagren så fort som möjligt. De har redan marknaden i stormgrepp så de är också på den nivån du fruktar, lik väl har du Nvidia GPU.

Så om du nu faktiskt tror på vad du själv säger, hjälp då dessa marknader att komma tillbaka till konkurrensnivå.

Eller...
Låt marknaden justera det själv, och låt folk köpa Intel, Nvidia och Samsung produkter bäst tusan de vill.

@Swedish_Berserk Menade bara att du själv tycker att det är dåligt vad Samsung gör, men hur är det med alla andra företag som gör samma sak? Stöder du dem?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh så om de ta hutlöst betalt alá Apple som gör rekordvinster varje år så är det okej? För det skadar ju inte marknaden alls... näää, inte alls.

Skillnaden är tiden. Intel har gjort detta. De tom gick så långt att de mutade ÅF för att sälja deras skräp. När de nu har haft dominans så har de höjt priset. Så det Intel har nu är vad Samsung skulle kunna få... ändå köper du Intel CPU.

Nvidia tom går ut med att de slutar producera:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22014-nvidia-upphor-med-leve... Med enda syftet egentligen att sälja ut alla lagren så fort som möjligt. De har redan marknaden i stormgrepp så de är också på den nivån du fruktar, lik väl har du Nvidia GPU.

Så om du nu faktiskt tror på vad du själv säger, hjälp då dessa marknader att komma tillbaka till konkurrensnivå.

Eller...
Låt marknaden justera det själv, och låt folk köpa Intel, Nvidia och Samsung produkter bäst tusan de vill.

@Swedish_Berserk Menade bara att du själv tycker att det är dåligt vad Samsung gör, men hur är det med alla andra företag som gör samma sak? Stöder du dem?

hahahahaha...

Jag köper intel för dom är helt enkelt bäst idag, jag köper nvidia för ja, dom är helt enkelt bäst idag.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vad som än händer så blir det skit. Om de inte pressar priser kommer utvecklingen bli som på cpu sidan och om de pressar priserna för mycket så kan konkurrensen försvinna.

I vilket fall så är ssd minne för dyrt för i princip alla användare, typ 1GB SSD har alla behov av. Alltså vanligt folk har då bara en enda hårddisk i sina maskiner.

Och ram så har de flesta lite mer avancerade använder behov av 64GB (billiga cpu plus moderkort stöder ej mer). Vad folk ska ha minnet till är olika men Vm, ramdrivers etc så säger några 100GB ram bara slurk så fort man startar datorn och det är fullt.
Idag kostar 64GB runt 5000kr, vilket med 40% rabatt skulle blir 3000kr. (billigt) Hoppas AMD och Intel med sina nästa budget cpuer stöder mer minne, 128GB för 6000kr hade varit gött.
*edit*
Det finns billigare 64GB idag, men jag köper inte billigt minne och inte 8GB stickor..

Permalänk
Medlem

Det visar ju på fungerande konkurrens om företagen sänker priset för att ta större marknadsandelar. Motsatsen hade visat på dålig konkurrens - alltså att de höjer priset eftersom de har tillräckligt stor marknadsandel. Så jag tycker inte att vi ska klaga utan istället gynna de som levererar de mest prisvärda produkterna.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara positivt i längden, de kan ju chockhöja priserna när de blivit av med konkurrenterna, men kortsiktigt är det ju trevligt för oss!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så jag antar att du köper AMD GPU/CPU nästa gen då? Vi vill ju inte att Nvidia/Intel ska göra samma sak, eller?

Jag kan absolut tänka mig att köpa AMD produkter nästa gång, men det är ju inte rätt att jämföra med AMD's situation - i alla fall inte på CPU fronten för nu är det ju redan försent. Gapet i prestanda mellan Intel och AMD CPUer för entusiaster är ju markant större än gapet på minnesmarknaden mellan konkurrenter, och enthusiasten i mig kan inte svälja den markant sämre prestandan man får.

Varför Intel har ekonomin att lägga på utveckling som gjort att deras produkter är så mycket bättre är ju att de uppmanade återförsäljare att sälja deras produkter istället för AMD där de lämnade subvention, (och om jag inte minns fel) samtidigt som de hota att sluta leverera produkter till butiker som inte ville "lyda".

Även de har ju varit fula i sin strategi och fick ju betala för det, men nu när de fullständigt skiter pengar så är det försent. Summan de stämdes för en piss i rymden med tanke på hur mycket dom omsätter varje år - (om jag nu förstått detta rätt) så neka de inte till något brott eller ens försökte överklaga, det var mer eller mindre något dom räknat med skulle jag vilja påstå.

http://www.extremetech.com/computing/184323-intel-stuck-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

I tråd efter tråd kan man läsa kommentarer med rädslan för att ett företag får för stor marknadsandel. Men ser kommentarer likt "åh nej dom kommer sluta med utvecklingen", "dom kommer chockhöja priserna", "Dom har ingen konkurrens, dom kan göra som dom vill". Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer. Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

Plus att vi konsumenter är medskyldiga till företags uppgång och fall

Självklart så kommer vi som kunder ställa krav, och nya program och spel som behöver bättre komponenter från tillverkare. Men om det nu inte finns konkurrens så är de långt ifrån lika tvungna att ta fram bättre produkter, så om det nu inte står still så kommer det i alla fall ta mycket längre tid för utvecklingen att gå framåt än om det finns en naturlig konkurrens mellan företag.

Jag menar, titta på Intel. Generationer emellan så skiljer prestanda med 5-10% vid samma klockfrekvenser, de har ju till och med slutat med "tick-tock" modellen (och visst här kan man argumentera för att det är svårt med nya arkitekturer), de ser ju knappt AMD som en konkurrent längre.

Att ett företag kontrollerar hela marknaden är en bra sak är naivt skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem

Tror knappast det är bra med att ett företag kontrollerar marknaden, samtidigt måste ju Samsung få sälja sina saker för vad de vill kan man ju tycka...
klurigt ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

[...]
Jo det är ju uppenbart... Men vad händer sen, när Samsung svultit ihjäl konkurrenterna och höjer priserna precis så mycket som de själv önskar?

Jag blir bara så matt på all liberalist-propaganda på nätet idag alltså. Detta är ytterligare ett bevis på att om företag får göra som de vill så tänker de bara på sig själva.

Såklart de tänker på sina egenintressen - det gör vi alla.

Säg att Samsung svälter ihjäl sina nuvarande konkurrenter och höjer priserna så mycket de kan, för att sedan höja priserna. Något en självklart gör i en sådan situation. Men vad gör det? De kan få ett temporärt monopol men det varar endast så länge de erbjuder en produkt av högre kvalité och/eller lägre pris, annars är det fritt fram för konkurrenter att blomstra och sno tillbaka kunder.