Permalänk
Inaktiv

Ny dator - frågor innan ett köp

Har planerat att köpa en ny dator som jag ska kunna spela på framöver: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349648/delvis
Det som inte är med är grafikkort, vilket jag kommer köpa begagnat.

Jag står i valet eller kvalet om jag ska välja 980 i sli eller ett 980ti kort.
Kommer använda mig utav en vanlig 1080p 27" 60hz skärm att spela på. Men jag lutar mot att kort efter inköp av dator, att köpa en 27" 144hz och blir då 1440p det kommer spelas i.
Orsaken till att jag valt en i7 och inte en i5 är pga att jag använder premiere pro cc väldigt frekvent.

I korthet har jag två frågor:
1. Är det något i ovanstående kundvagn som bör ändras?
2. Välja 980 sli begagnat. Eller välja ett 980ti begagnat?

Permalänk

Det som inte riktigt rimmar är valet av processor med moderkort samt processorkylare.
1: Processorn går ej att överklocka.
2: Moderkortets chipset är särskilt till för just överklockning av processorn.
3: Kylaren är onödigt stor och dyr om du inte ska överklocka.

Med andra ord så skulle jag lagt några hundralappar extra på en överklockningsbar processor (K-modell) så är även riggen mer framtidssäker.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det som inte riktigt rimmar är valet av processor med moderkort samt processorkylare.
1: Processorn går ej att överklocka.
2: Moderkortets chipset är särskilt till för just överklockning av processorn.
3: Kylaren är onödigt stor och dyr om du inte ska överklocka.

Med andra ord så skulle jag lagt några hundralappar extra på en överklockningsbar processor (K-modell) så är även riggen mer framtidssäker.

1. Sedär, jag som inte varit uppmärksam när man slog in 6700 i sökfönstret på inet helt enkelt och snabbklickade i fel produkt. Skall självfallet vara en k-modell.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349693/

Du har ingen åsikt gällande valet av grafikkort?

Permalänk

Helt upp till dig. 980 SLI ger mer råprestanda i spel som stöder SLI men kan även vara krångligare att få det att fungera smärtfritt. SLI/CF Har ändå dock förbättrats markant de senaste åren.

Om du kan vänta någon månad då 1000/400-serien lanseras så kan du förmodligen få ner priserna ännu mer.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Helt upp till dig. 980 SLI ger mer råprestanda i spel som stöder SLI men kan även vara krångligare att få det att fungera smärtfritt. SLI/CF Har ändå dock förbättrats markant de senaste åren.

Om du kan vänta någon månad då 1000/400-serien lanseras så kan du förmodligen få ner priserna ännu mer.

980 SLI ger mer råprestanda i spel som stödjer SLI säger du. Är det många eller är det en mindre mängd spel som har stöd för sli?
Om jag väljer att satsa på ett 980ti singelkort, kommer det klara av att driva en 27" 1440p 144hz skärm i dess upplösning generellt utan att man behöver skala ner alltför mycket på inställningarna i spel?

Jag behöver absolut inte köra något på ultra eller så.

Tycker du har helt rätt i att vänta någon månad när nya serien lanseras och få ner 900-serien lite mer i pris.

Permalänk
Avstängd

@anon226320: Välja ett moderkort som stödjer SLI(Nvidia), det du kollat på stödjer enbart Crossfire(AMD).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

@JLidback: Välja ett moderkort som stödjer SLI(Nvidia), det du kollat på stödjer enbart Crossfire(AMD).

Stort tack. Minnet är kort och felaktigt hos mig. Var nästan 100 på att jag kollade så att de hade stöd för sli. Men som du säger så hade det bara stöd för CF.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon226320:

Stort tack. Minnet är kort och felaktigt hos mig. Var nästan 100 på att jag kollade så att de hade stöd för sli. Men som du säger så hade det bara stöd för CF.

Moderkorten med SLI stöd brukar ligga på 1300-6000kr, t.ex MSI Z170 Krait Gaming ligger på 1300kr, medans det mer populära Asus Z170 Pro Gaming är på kampanj för 1500kr. Beträffande minnet skulle jag gått för antingen Crucial eller Kingston, fungerar med majoriteten av moderkorten. t.ex https://www.inet.se/kundvagn/visa/9350096/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vill du använda VR i framtiden skulle jag satsa på ett single-kort. VR stödjer inte SLI tyvärr.

Dvs ett ensamt 980 Ti.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

Moderkorten med SLI stöd brukar ligga på 1300-6000kr, t.ex MSI Z170 Krait Gaming ligger på 1300kr, medans det mer populära Asus Z170 Pro Gaming är på kampanj för 1500kr. Beträffande minnet skulle jag gått för antingen Crucial eller Kingston, fungerar med majoriteten av moderkorten. t.ex https://www.inet.se/kundvagn/visa/9350096/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9350096/

Tack för din input. Ser att det är bundle som gör att man får med pure rock som cpu-kylare.
Jag har bara erfarenhet av just denne specifika kylare vid oklockat läge tillsammans med 4790K. Kyler pure rock mer än godkänt om man sparkar till cpun lite extra i överklockning eller bör man kika på annan kylare?

Skrivet av Olaeli:

Vill du använda VR i framtiden skulle jag satsa på ett single-kort. VR stödjer inte SLI tyvärr.

Dvs ett ensamt 980 Ti.

VR har aldrig funnits med i bilden för min del.
Är ingen hardcore-gamer heller för den delen. Bara roligt att då & då kunna lira lite spel bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

980 SLI ger mer råprestanda i spel som stödjer SLI säger du. Är det många eller är det en mindre mängd spel som har stöd för sli?
Om jag väljer att satsa på ett 980ti singelkort, kommer det klara av att driva en 27" 1440p 144hz skärm i dess upplösning generellt utan att man behöver skala ner alltför mycket på inställningarna i spel?

Jag behöver absolut inte köra något på ultra eller så.

Tycker du har helt rätt i att vänta någon månad när nya serien lanseras och få ner 900-serien lite mer i pris.

kör ett 980 ti ihop med en 4790k i 1440 144hz

finns inget spel som stoppat det. kortet klarar lätt 1 skärm med höga/maxade inställningar
du behöver inte vara orolig

Permalänk
Medlem

@anon226320: Jag skulle inte råda någon att från början köpa en SLI lösning. Bättre att köpa ett singelkort som duger för dina behov idag och i så fall komplettera senare med ett kort till vid behov.

- För dina behov låter det som ett 980ti räcker idag utan problem.
- Kör du ett 980ti idag kan du köpa ett till i framtiden. Två 980 kan du inte uppgradera utan att byta ut dem.
- 980 har "bara" 4 GB VRAM som räcker idag men i framtiden tror jag två kort av den kalibern kan ha nytta av mer. Bättre då med 6GB Vram på 980ti.
- Ett 980ti borde vara billigare än 2st 980? (jag vet inte vad varken 980 eller 980ti går för begagnat dock).
- 2 kort drar mer ström, kan vara krångel, funkar kanske inte optimalt med alla spel, osv.

Köper du ett 980ti och planerar att köra SLI så skulle jag rekommendera 850W nätagg även om 750W fungerar.

Eller så väntar du på nästa generation grafikkort och ser vad de presterar innan du bestämmer dig. Vid det laget bör begagnade 980 och 980ti finnas att köpa billigare än idag dessutom ifall Polaris/Pascal visar sig vara en besvikelse.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon226320:

Tack för din input. Ser att det är bundle som gör att man får med pure rock som cpu-kylare.
Jag har bara erfarenhet av just denne specifika kylare vid oklockat läge tillsammans med 4790K. Kyler pure rock mer än godkänt om man sparkar till cpun lite extra i överklockning eller bör man kika på annan kylare?

Absolut, glöm dock inte bort att kontrollera temperaturen med jämna mellanrum.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Tack alla för Er input gällande grafikkort och även kollen av mitt paket som jag drog ihop (som även innehöll ett par felaktigheter med oklockbar cpu samt cf stöd enbart, inget sli-stöd).

Gällande GPU så blir det att avvakta tills den nya generationen är släppt och alla mer eller mindre kastar ut sina kort på marknaden och priset sjunkit.
Valet föll på 980ti singelkort för min del och kommer köra på det fram tills 2017 då det troligtvis kommer nya kort tillsammans med HBM2.