Hjälp ang MPC-HC, Bildhänger sig men ljud spelas

Permalänk

Hjälp ang MPC-HC, Bildhänger sig men ljud spelas

Hej,

Jag installerade om min dator och sedan dess har jag ett irriterande fel när jag spelar upp filer i Media Player Classic - Home Cinema, startar jag och kör från början så funkar det klockrent, men om jag spolar framåt oavsett längd eller ställe i filmen så hänger sig bilden men ljudet fortsätter som vanligt, och efter 30-60sek så kommer bilden tillbaka.

Har sökt men det verkar inte vara någon bugg i varken MPC eller min grafik drivrutin.
Har provat äldre MPC versioner samt nyare grafikdrivrutiner.

Så vad kan det vara?

MPC Version: 1.7.10
Grafikkort: Radeon 290X med version: 16.15.2211.1001-160403a-301124E

Mvh

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är filmen som är problemet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Är du säker på att det inte är filmen som är problemet?

yes, spelar ingenroll vad jag spelar upp, hänger sig oavsett..

Provade nu att avinstallerade grafikdrivrutinen och provade under tiden jag inte "hade" någon installerad, då funkade det som det ska, sen när jag körde in en gammal drivrutin, 1år gammal, så hänger det sig.. Så det känns inte som det är grafik eller mpc version som är kruxet utan mer hur datorn hanterar uppspelningen..

Permalänk
Skrivet av xfade:

Är du säker på att det inte är filmen som är problemet?

Skrivet av Jontelitooo:

yes, spelar ingenroll vad jag spelar upp, hänger sig oavsett..

Provade nu att avinstallerade grafikdrivrutinen och provade under tiden jag inte "hade" någon installerad, då funkade det som det ska, sen när jag körde in en gammal drivrutin, 1år gammal, så hänger det sig.. Så det känns inte som det är grafik eller mpc version som är kruxet utan mer hur datorn hanterar uppspelningen..

Okej jag ändrar mig, jag lyssnade på vad du skrev och testade några från andra "rippare", och se på fan! det funkade.. så från denna ripparen så var det något fel.. suck! Tack för tipset och hjälpen!

Tråd kan låsas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Okej jag ändrar mig, jag lyssnade på vad du skrev och testade några från andra "rippare", och se på fan! det funkade.. så från denna ripparen så var det något fel.. suck! Tack för tipset och hjälpen!

Tråd kan låsas

Det kan ha med MKV splittern att göra. Förr i tiden körde man Haali splittern, men den är gammal nu och ska inte köras längre. Men det kan dock finnas vissa MKV som är lite problematiska trots att inbyggda splittern i MPC-HC blivit oerhört mycket bättre (det är LAV splittern som används default).

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken ripper jag körde, men hade samma problem som dig när jag körde med 1 pass encoding, i stället för 2 pass encoding. Det var AVI filmer med divx codec.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det kan ha med MKV splittern att göra. Förr i tiden körde man Haali splittern, men den är gammal nu och ska inte köras längre. Men det kan dock finnas vissa MKV som är lite problematiska trots att inbyggda splittern i MPC-HC blivit oerhört mycket bättre (det är LAV splittern som används default).

Hehe okej! förstod inte mycket av det där

Kan jag ändra denna splittern om det skulle hända igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Hehe okej! förstod inte mycket av det där

Kan jag ändra denna splittern om det skulle hända igen?

Det är ett filter för att kunna läsa och hantera video, ljud och annat i en en mediacontainer som MKV. Tänk dig MKV som en zip-fil för media. Det inbyggda i MPC-HC fungerar bra och uppdateras löpande. Du behöver inte ändra något. Mest bara nämnde det för att jag stött på problemet själv för flera år sen, men det är sällsynt numera.