AMD Radeon R7 470 "Polaris 11" och R9 480 "Polaris 10" till Computex 2016

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kettu92:

Med detta menas att polaris 10 är endast 1st kort? och ingen "familje namn" vilket jag hade trott. *woooah*

Trodde det skulle vara såhär:
polaris 10=r9 400-serie
polaris 11=r7 400-serie
vega=nya fury

Lite tråkigt isåfall, nvidia tar troligtvist hem potten igen då.

Nvidia får troligen ut kort i samma prestandaklass som AMD. De riktigt snabba modellerna kommer i slutet/början av nästa år.

HBM2 är troligen det som drar ut på tiden, sedan också tillverkningstekniken som kanske inte är mogen för så stora GPU'er ännu. Speciellt i massproduktion för konsumentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Med detta menas att polaris 10 är endast 1st kort? och ingen "familje namn" vilket jag hade trott. *woooah*

Trodde det skulle vara såhär:
polaris 10=r9 400-serie
polaris 11=r7 400-serie
vega=nya fury

Lite tråkigt isåfall, nvidia tar troligtvist hem potten igen då.

Polaris 10 är en krets och Polaris 11 är en annan. Varje krets brukar bli två kort inom samma segment. Ett med X-suffix och ett utan. T.ex. är Hawaii 290 och 290X. Polaris 10 lär antingen bli 480 och 480X eller 490 och 490X.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog bli ett 480x för att ersätta mina 7970s som börjar få väldigt många år på nacken nu
Vågar man hoppas på 7970x2 prestanda med förbrukning ~nano ?

fury alt. nano med dagens priser är det som just nu pirrar i köpfingret även om jag vet att det snart är dags för computex

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Skynda på AMD! Mitt 280x börjar dö och behöver bytas ut ganska snart!

Ja skynda hehe..

Sitter jag själv fortfarande med 7970 i min egna burk hemma, så här i backspegeln känns det som att jag fick makalöst mycket för pengarna fast jag i min situation spelar å andra sidan bara lite racing och gör så i dedikerat säte framför stor duk med 1080p proj som källa så kanske inte har så värst stora behov att jag behöver skynda mig?

När väl VR och/eller högre upplöst proj är på ingång så lär man ju garanterat få börja tänka på uppgradering men skönt att inte behöva stressa också, har aldrig upplevt att jag måste köpa AMD el Nvidia så tar mig en tid jag behöver och inväntar med spänning alla tester etc.

Klivet i energieffektivitet är dock mäkta spännande, skall bli kul att läsa reviews sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Kommer nog bli ett 480x för att ersätta mina 7970s som börjar få väldigt många år på nacken nu
Vågar man hoppas på 7970x2 prestanda med förbrukning ~nano ?

fury alt. nano med dagens priser är det som just nu pirrar i köpfingret även om jag vet att det snart är dags för computex

Ja tycker jag. Ryktet säger 100-130W TDP för Polaris 10 och under 50W för Polaris 11.
Prestandan lär vara markant högre än 390X så 7970x2 tror jag nog den klarar.

Permalänk
Medlem

Tvåhundrade nyheten om att de drar lite ström? Skiter väl i det! Visa prestanda! Dryg väntan på VEGA för övrigt...

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Verkar som det blir Polaris i kommande Apple datorer. "Imac ska enligt rapporten få Polaris 10 medan MacBook Pro får Polaris 11. Mac Pro omnämns inte."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.656031/apple-valjer-amd-for-n...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delerium:

Verkar som det blir Polaris i kommande Apple datorer. "Imac ska enligt rapporten få Polaris 10 medan MacBook Pro får Polaris 11. Mac Pro omnämns inte."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.656031/apple-valjer-amd-for-n...

Med tanke på vad som sitter i nuvarande Mac Pro så inväntar Apple nog nya professional-kort. Trevligt med lite wins på de andra Macarna dock.

Permalänk
Medlem

Ja Mac Pro kanske inte är aktuell just nu men i MacBook Pro och iMac som är relativt slimmade datorer är värmeutvecklingen en stor begränsning så där kan jag tänka mig att Polaris blir som klippt och skuren.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delerium:

Ja Mac Pro kanske inte är aktuell just nu men i MacBook Pro och iMac som är relativt slimmade datorer är värmeutvecklingen en stor begränsning så där kan jag tänka mig att Polaris blir som klippt och skuren.

Precis. Jag antar att Apple måste ha fått se vad Nvidia hade innan de gjort valet vilket isåfall borde innebära riktigt effektiva kort iallafall från AMD.

Ser verkligen fram mot att de nya serierna avtäcks. Senast det var så mycket som händer var ju när 28nm korten var på gång.

Skickades från m.sweclockers.com