Europaparlamentet klubbar igenom ny dataskyddsförordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår att detta blir svårt att lösa tekniskt, men helt ärligt, i en fri EU marknad där jag kan låta en tysk laga mitt staket, en spanjor bygga min nya vägg och en polsk planera mina blommor så varför skulle jag inte kunna välja vem jag vill ska ha hand om mina spel?

Skydda inte Steams monopol, tvinga dem till att göra sig förtjänt av den istället.

Sen är det en sak jag skulle hoppats att de lade in i detta. Ta bort företags möjlighet att bortförhandla rättigheter mot privatpersoner. Ta steam... 14 dagars ångerrätt. Ska inte gå att förhandla bort, oavsett vad de än gör.

Så du menar att när vi skattebetalarna får betala för deras idioti, igen, så ska vi fatta att vi kanske inte borde välja dem igen?
För tills du personligen ger vite till politikerna själva, från deras egen ficka, så lär inget hända.

Visst i helvete. Glömde bort att det är vi som får stå för det.
Hm, då blir det knepigare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr lär det inte hända. De har ju redan gett mänskliga rättigheter fingret genom att ignorera det faktum att EU beslutat att datalagringsdirektivet strider mot dem, och EU rtckte väl mest på axlarna då.. Vilket är synd. När EU för en gångs skull åstadkommer något bra så blir det betydelselöst.

Precis, och varför dom inte valde att lyda EU var för att det inte passade deras spioneri-intressen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr lär det inte hända. De har ju redan gett mänskliga rättigheter fingret genom att ignorera det faktum att EU beslutat att datalagringsdirektivet strider mot dem, och EU rtckte väl mest på axlarna då.. Vilket är synd. När EU för en gångs skull åstadkommer något bra så blir det betydelselöst.

Sverige fick ju betala runt 25 mkr för att de inte införde datalagringsdirektivet i tid pga hårt motstånd i riksdsag osv. Sen att de fick tillbaka skadeståndet när eu-domstolen bestämde att datalagringsdirektivet var ogiltigt är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Hur gäller det med Amerikanska företag med användare inom EU? De lär inte påverkas markant, visst?

För amerikanska (eller andra företag från utanför EU) gäller nationell lagstiftning och då de facto EU-lag, var ett uppmärksammat fall där Frankrike drog Facebook tror jag det var inför rätta, och fastslog i domstol att det ska vara nationell rätt som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Flytta data innebär då personlig information, medan spel via Steam är produkter du köper och använder i deras infrastruktur. Du är fri att använda spelen offline t.ex, och får tillgång till dem genom att du köper dem via Steam. Det är alltså inte särskilt mycket personlig information som lagras där, istället är det produkter, och rent tekniskt lagras de produkterna på din dator, så var skulle du flytta dem?

Sedan när det gäller monopol (mer en monopolliknande ställning) så upprätthåller inte Steam vad jag vet sin ställning genom konkurrenshämmande åtgärder mot konkurrenterna. Det är alltså inte monopol, snarare avsaknad av konkurrens. Skulle t.ex Steam hota användare som också använder Origin med att de blir spärrade eller att de får betala mer för spel på Steam om de har Origin, då kan vi nog prata missbruk av dominerande ställning.
Som det är nu är det knappast Steams ansvar att alternativen upplevs som sämre av användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

För amerikanska (eller andra företag från utanför EU) gäller nationell lagstiftning och då de facto EU-lag, var ett uppmärksammat fall där Frankrike drog Facebook tror jag det var inför rätta, och fastslog i domstol att det ska vara nationell rätt som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna lagen gäller alla företag som är verksamma i EU, det vill säga om företaget har en avdelning eller ett dotter bolag i EU så gäller denna lagen. Det spelar ingen roll om du heter Google, Facebook, Valve, Sony eller vem du nu är, EU lag gäller fullt ut även för dessa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Flytta data innebär då personlig information, medan spel via Steam är produkter du köper och använder i deras infrastruktur. Du är fri att använda spelen offline t.ex, och får tillgång till dem genom att du köper dem via Steam. Det är alltså inte särskilt mycket personlig information som lagras där, istället är det produkter, och rent tekniskt lagras de produkterna på din dator, så var skulle du flytta dem?

Sedan när det gäller monopol (mer en monopolliknande ställning) så upprätthåller inte Steam vad jag vet sin ställning genom konkurrenshämmande åtgärder mot konkurrenterna. Det är alltså inte monopol, snarare avsaknad av konkurrens. Skulle t.ex Steam hota användare som också använder Origin med att de blir spärrade eller att de får betala mer för spel på Steam om de har Origin, då kan vi nog prata missbruk av dominerande ställning.
Som det är nu är det knappast Steams ansvar att alternativen upplevs som sämre av användare.

Däremot finns det andra lagar som reglerar andrahands försäljning av datorprogram vilket även gäller spel. Ett bra exempel är att Oracle har blivit dömda för att förhindra vidare försäljning av datorprogram

https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...

Så någon dag kommer även verkligheten och lagen komma i kappa Steam med flera, det lär nog däremot ta ett tag innan vi är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår att detta blir svårt att lösa tekniskt, men helt ärligt, i en fri EU marknad där jag kan låta en tysk laga mitt staket, en spanjor bygga min nya vägg och en polsk planera mina blommor så varför skulle jag inte kunna välja vem jag vill ska ha hand om mina spel?

Skydda inte Steams monopol, tvinga dem till att göra sig förtjänt av den istället.

Sen är det en sak jag skulle hoppats att de lade in i detta. Ta bort företags möjlighet att bortförhandla rättigheter mot privatpersoner. Ta steam... 14 dagars ångerrätt. Ska inte gå att förhandla bort, oavsett vad de än gör.

Så du menar att när vi skattebetalarna får betala för deras idioti, igen, så ska vi fatta att vi kanske inte borde välja dem igen?
För tills du personligen ger vite till politikerna själva, från deras egen ficka, så lär inget hända.

Du missar däremot en väldigt viktig sak i ditt resonemang och det är att spel och övriga datorprogram är undantagen från den EU lag som ger minst en ångervecka. Sveriges implementering ger oss rätt till 2 veckor, men undantagen är de samma så det gör inte något fel.

Däremot är det trevligt av EA att ändå ge folk möjligheten att ångra sina köp men det är inte några krav.

Man kan så klart argumentera att lagen om undantag inte borde gälla Steam eftersom orsaken till undantaget för spel och dataprogram kom till är att det inte går att spåra eller stoppa en CD-Key när användaren redan har använt den, och butiken skulle då ha svårt att sälja produkten igen. Samt att det inte gick att garantera att användaren inte redan tagit en kopia utav spelet eller programmet. Därför kom detta undantaget till i lagen, men Steam är 100% koll på alla nycklar och vem som kan starta spelet eller inte. Så det kanske kan vara dags att ändra på lagen.

Däremot om ett spel inte fungerar eller inte håller vad det lovar så har du rätt att lämna tillbaka spelet via reklamation vilket ger dig 3 år på dig att reklamera och inom de 6 första månaderna är det upp till säljarens bevisning att det inte är fel på deras produkt. Efter 6 månader måste du bevisa ett ursprungsfel.

När det kommer till att sälja spel vidare är det en rättighet vi har i EU och det finns även domslut på det, men frågan är ju om det är någon som kommer att driva en rättegång emot Steam för att ge oss denna rättigheten tillbaka. Steam är ett stort företag och ingen privatperson har möjligheten att bedriva en rätts process emot dem. Konsumentverket kommer inte driva en sådan fråga heller så länge inte många i Sverige börjar kalaga till dem att dina rättigheter blir stoppade.

Så när det kommer till att sälja spel vidare så är det vi som måste se till att våra rättigheter följs genom att anmäla företag som bryter emot dem till just konsumentverket.

Men slutligen när det kommer till lagar har du ingen rätt att klaga på våra politiker föränn du själv ställer dig upp och vågar klaga offentligt och ge dig själv in i politiken. De är folket som styr och har all makt och vi alla har rätten att starta ett parti eller en förening för att bedriva påtryck emot politiker. Vill man ändra saker skall man inte klaga på andra utan man skall själv se till att de händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Däremot finns det andra lagar som reglerar andrahands försäljning av datorprogram vilket även gäller spel. Ett bra exempel är att Oracle har blivit dömda för att förhindra vidare försäljning av datorprogram

https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...

Så någon dag kommer även verkligheten och lagen komma i kappa Steam med flera, det lär nog däremot ta ett tag innan vi är där.

Mycket intressant, det fallet har jag missat! Kan få betydelse för studierna också, så väldigt tacksam att du pekade ut det.
Och utfallet för mig är helt logiskt, även om jag kan förstå att Oracle försökte få igenom den amerikanska tillämpningen. Kul att höra att utsläckningen även gäller digitala köp. Utöver det så innebär det att samma kommer gälla för amerikanska företag då som säljer sina produkter inom EU, eftersom det då den rättstillämpningen som ska gälla.

Lite svårt att greppa vad det innebär i relation till Steam däremot i förlängningen. En licensnyckel kan alltså inte knytas till en specifik användare mer än att endast en specifik användare kan inneha den. Steam får inte heller hindra att ägaren/innehavaren säljer den. Men om det praktiskt i Steamprogrammet saknas möjligheter att utföra försäljningen, så måste det väl ändå i så fall ses som att Steam hindrar det?

Aja, ska läsa vidare i artikeln du länkade nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr lär det inte hända. De har ju redan gett mänskliga rättigheter fingret genom att ignorera det faktum att EU beslutat att datalagringsdirektivet strider mot dem, och EU rtckte väl mest på axlarna då.. Vilket är synd. När EU för en gångs skull åstadkommer något bra så blir det betydelselöst.

Blanda inte ihop päron och äpplen EU har inte beslutat att datalagrings direktivet är olagligt eller strider emot mänskliga rättigheter. Utan det är EU domstolen som har sagt detta, emot ett tillämpande av datalagringsdirektivet från ett land. Det betyder inte att de skulle tycka det samma om Sveriges tillämpning utav direktivet.

Så det går inte med någon säkerhet säga att direktivet som sådant bryter emot EUs lagar om mänskliga rättigheter.

Man skall ta det försiktigt att säga saker man inte läst på något alls om, utan bara gå på uppgifter ifrån mindre nogräknade internet sidor som inte bryr som om fakta utan bara vill klaga.

"EU-domstolen underkände inte själva lagringen av uppgifter, men menade att datalagringsdirektivet inte innehöll tillräckliga regler om skydd för personuppgifter. EU-domstolen ansåg att reglerna möjliggjorde större intrång i den personliga integriteten än vad som var nödvändigt.

Under sommaren 2014 meddelade dock den svenska regeringen att reglerna om datalagring som har införts i Sverige inte har samma svagheter som EU-direktivet och att de fortfarande gäller. Den ansvariga myndigheten, Post och telestyrelsen, kan fortfarande ingripa mot tele- och dataoperatörer som inte lagrar data."

Mera finns att läsa på http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Om-eu-I-fokus/EUs-datalag...

Däremot kommer vi få veta vad EU domstolen tycker om Svenska datalagrings direktivets implementering efter att Banhofs överklagan är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Blanda inte ihop päron och äpplen EU har inte beslutat att datalagrings direktivet är olagligt eller strider emot mänskliga rättigheter. Utan det är EU domstolen som har sagt detta, emot ett tillämpande av datalagringsdirektivet från ett land. Det betyder inte att de skulle tycka det samma om Sveriges tillämpning utav direktivet.

Så det går inte med någon säkerhet säga att direktivet som sådant bryter emot EUs lagar om mänskliga rättigheter.

Man skall ta det försiktigt att säga saker man inte läst på något alls om, utan bara gå på uppgifter ifrån mindre nogräknade internet sidor som inte bryr som om fakta utan bara vill klaga.

"EU-domstolen underkände inte själva lagringen av uppgifter, men menade att datalagringsdirektivet inte innehöll tillräckliga regler om skydd för personuppgifter. EU-domstolen ansåg att reglerna möjliggjorde större intrång i den personliga integriteten än vad som var nödvändigt.

Under sommaren 2014 meddelade dock den svenska regeringen att reglerna om datalagring som har införts i Sverige inte har samma svagheter som EU-direktivet och att de fortfarande gäller. Den ansvariga myndigheten, Post och telestyrelsen, kan fortfarande ingripa mot tele- och dataoperatörer som inte lagrar data."

Mera finns att läsa på http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Om-eu-I-fokus/EUs-datalag...

Däremot kommer vi få veta vad EU domstolen tycker om Svenska datalagrings direktivets implementering efter att Banhofs överklagan är klar.

Nu kanske jag missminner gången helt, men har för mig att direktivet hamnade på EU-domstolens bord så som du beskriver, genom ett lands tillämpning, men att domstolen sågade själva direktivet och fann det inte förenligt med de grundläggande rättigheter som medborgare ska ha enligt EU. I och med det så blev i praktiken alla länders tillämpning av lagstiftning i enlighet med direktivet ogiltigt. I Sverige utreddes då det om den lag som utformats enligt infosec-direktivet fortfarande kunde tillämpas, vilket den ansågs kunna göra, medan PTS då var väldigt försiktig till hur de skulle förhålla sig till det fram tills nyligen då de drämde till med vite mot Bahnhof för att inte lämnat ut uppgifter i enlighet med det.

Summan blir väl ändå att om svensk lag står i strid mot medborgarnas rättigheter enligt EU-lag, att det är EU-lag som gäller.
Nu är det möjligt att jag missat något led eller någon info, men det här är hur jag minns det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Christley:

skyddar steams monopol enda tills något annat företag gör ett lika bra program. utmanarna uplay och origin är sämre än steam var vid launch.

Uppenbart att du inte satt med Valves tidiga tjänster och steam betan eller steam 2003. Konstanta disconnects, tog år att uppdatera om man ens kunde göra det överhuvudtaget. Kommer ihåg det lilla roliga jag hade när jag installera HL2 för första gången, kunde inte lira ordentligt och pålitligt förrns 3 dagar efter releasen. Steam var otroligt opålitligt på den tiden, inte direkt som det är superstabilt nu heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Nu kanske jag missminner gången helt, men har för mig att direktivet hamnade på EU-domstolens bord så som du beskriver, genom ett lands tillämpning, men att domstolen sågade själva direktivet och fann det inte förenligt med de grundläggande rättigheter som medborgare ska ha enligt EU. I och med det så blev i praktiken alla länders tillämpning av lagstiftning i enlighet med direktivet ogiltigt. I Sverige utreddes då det om den lag som utformats enligt infosec-direktivet fortfarande kunde tillämpas, vilket den ansågs kunna göra, medan PTS då var väldigt försiktig till hur de skulle förhålla sig till det fram tills nyligen då de drämde till med vite mot Bahnhof för att inte lämnat ut uppgifter i enlighet med det.

Summan blir väl ändå att om svensk lag står i strid mot medborgarnas rättigheter enligt EU-lag, att det är EU-lag som gäller.
Nu är det möjligt att jag missat något led eller någon info, men det här är hur jag minns det i alla fall.

Nästan sant men man fick implementera direktivet lite som man ville men vissa saker var tvungen att läggas in, däremot har sverige större interitets skydd inbakat än det fallet som EU domstolen kollade på. Så Svenska lagen kan vara okej enligt EU rätten. Men tolkningen som till ex Banhof gör så är den inte tillräckligt stark i Sverige heller.

Men det är ju väldigt svårt att säga, men vi får veta det när EU domstolen kommer med sitt utlåtande framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Man skall ta det försiktigt att säga saker man inte läst på något alls om, utan bara gå på uppgifter ifrån mindre nogräknade internet sidor som inte bryr som om fakta utan bara vill klaga.

"EU-domstolen underkände inte själva lagringen av uppgifter, men menade att datalagringsdirektivet inte innehöll tillräckliga regler om skydd för personuppgifter. EU-domstolen ansåg att reglerna möjliggjorde större intrång i den personliga integriteten än vad som var nödvändigt.

Under sommaren 2014 meddelade dock den svenska regeringen att reglerna om datalagring som har införts i Sverige inte har samma svagheter som EU-direktivet och att de fortfarande gäller. Den ansvariga myndigheten, Post och telestyrelsen, kan fortfarande ingripa mot tele- och dataoperatörer som inte lagrar data."

Mera finns att läsa på http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Om-eu-I-fokus/EUs-datalag...

Däremot kommer vi få veta vad EU domstolen tycker om Svenska datalagrings direktivets implementering efter att Banhofs överklagan är klar.

Den meningen är väldigt rolig då du insinuerar att du har kännedom om var ifrån jag fått mina uppgifter när du i själva verket inte har en aning. Du säger alltså emot dig själv.

Sen spelar det väl knappast någon roll vad Sverige tycker om Sveriges tilämpning. Det är inte troligt att det finns självkritik där. Det enda relevanta är ju vad EU tycker, och det vet vi ju inte än, som du själv påpekar

Ta det lite lugnt med yxhuggen nästa gång, det är lätt gjort att man hugger sig själv i foten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4% av sin globala omsättning, oj!

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Brott skall väl dömas från gällande lag när brottet begicks? Således kan telestyrelsen nog leka sandlåda ett tag till för sakens skull.

Okej, så vi ger då 4-5 miljoner svenskar, miljonbelopps böter, år i fängelse osv, För dom begick ju ''brott'' när lagen gällde.
Jaaa, good luck.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Nästan sant men man fick implementera direktivet lite som man ville men vissa saker var tvungen att läggas in, däremot har sverige större interitets skydd inbakat än det fallet som EU domstolen kollade på. Så Svenska lagen kan vara okej enligt EU rätten. Men tolkningen som till ex Banhof gör så är den inte tillräckligt stark i Sverige heller.

Men det är ju väldigt svårt att säga, men vi får veta det när EU domstolen kommer med sitt utlåtande framöver.

Jo, men när det kommer till direktiv är det alltid så, de får "implementeras lite som varje stat vill", så länge kraven i direktivet uppfylls. Däri ligger skillnaden mot förordning, som blir gällande lag inom hela EU, samt att ett direktiv som inte blivit implementerat när implementeringstiden gått ut fortfarande gäller vertikalt i ett land.

Här ville jag minnas att vad EU-domstolen sköt in sig på var just direktivet eftersom det gick emot EUs grundläggande rättigheter för sina medborgare, och i och med det blir direktivet ogiltigt, vilket i sin tur innebär att lagstiftning gjord utifrån direktivet också är, eller åtminstone löper stor risk, att vara ogiltig.

Vad som spelar in är lagarnas hierarki. Förordning står över direktiv, samtidigt som EU-rätt står över nationell rätt.
Om EU-domstolen finner att en förordning och ett direktiv står i strid med varandra, så gäller förordningen. Det innebär alltså att nationell lagstiftning inte kommer bedömas i jämförelse med direktivet, utan med förordningen.

Hittade pressmeddelandet nu i alla fall, och utifrån det så har nog PTS fel, eftersom den stora pucken är brott mot proportionalitetsprincipen, så frågan i fallet med PTS och Bahnhof blir "är det proportionerligt att lämna ut uppgifter om användare oavsett vad för brott det är misstanke om?", och där kan svaret inte bli annat än nej. Eftersom det ändå är ett intrång i integriteten så kommer kravet enligt principen bli att det ska vara brott som har en viss allvarlighetsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Brott skall väl dömas från gällande lag när brottet begicks? Således kan telestyrelsen nog leka sandlåda ett tag till för sakens skull.

Ja, visserligen, men:
Lagen i det här fallet ger PTS möjlighet att ålägga Bahnhof vite om de inte lämnar ut uppgifterna. Om de vägrar så kan de ta det till domstol, som då ska beakta gällande lag. När det kommer till direktivet som lagen bygger på så blev det upphävt, och det blev upphävt från det datum det implementerades, med andra ord har det aldrig varit giltigt. Det innebär således att lagen kommer prövas mot just det som EU-domstolen gjorde sin prövning mot, nämligen EU's stadga och i prövningen utgå från proportionalitetsprincipen, det blir nämligen vad som var gällande lag vid tillfället då, eftersom direktivet ogiltigförklarades från dagen då det trädde i kraft.

edit: lite förtydligande också. Det i sin tur innebär att det lagstöd utifrån vilket PTS utdömde vite för att Bahnhof inte följer, faller. Med andra ord saknas då underlag för att utdöma vite, och förvaltningsrätten kommer då häva beslutet.

Permalänk
Inaktiv

Ändrar detta någon för Datalagringsinitiativet? tycker det är lite konstigt det som står i artickeln då det inte tar upp riktigt vad det innebär.

Dessutom står det:

Citat:

"En av huvudpunkterna i förordningen General Data Protection Regulation (GDPR) är att bolag förväntas göra att deras produkter och tjänster som standard samlar in så lite personinformation som möjligt"

Så lite som möjligt? det borde ju betyda att ISP's nu INTE ska lagra användaruppgifter, tycker det verkar lite konstigt, eller är kryphålet att man menar på att ISP'ns uppgifter är Företagets uppgifter och inte användarens uppgifter?

Permalänk
Avstängd

@Captain_Spock:

Det kan påverka företag som residerar utanför jurisdiktionen OM.

Det förutsätter att lagen skrivs utifrån användarens perspektiv i sin roll som EU-medborgare. Medlemsstaterna själva skulle även kunna skriva samma typer av lagar, i likhet med skatteavtalen.

Ett exempel

1§ Företag som riktar sig till statens medborgare skall säkerställa
att användaren tydligt informeras om sina rättigheter innan medlemsansökan
att företaget har en filial eller skaffar sig en tydlig anknytning till de länder denne beräknar erbjuda sina tjänster i
bla
bla

Efter en massa paragrafer med valfritt innehåll kommer konsekvensparagraferna i sedvanlig ordning

4000§ Den organisation som ej efterlevt 1§ bötar xxx eller åläggs skadeståndsplikt i enlighet med yyy.
4001§ I enlighet med statens terrorlagstiftning förväntas organisationen har extra kontroll av statens företrädare som även är medlemmar i denna organisations nätverk för att säkerställa statens funktion
4002§ Individer som företräder staten, kommunerna eller landstingen eller är politiker och som efter datalagringsdirektivets datamining funnits ha samarbetat med obskyra organisationer fängslas på livstid
4003§ Individer som arbetar inom säkerhetstjänsten och som samarbetat med terrorister avrättas i enlighet med krigets lagar.
4004§ Utländska agenter från andra staters säkerhetstjänster som samarbetat med terrorister som residerar inom rikets gränser, eller som residerat inom rikets gränser och som den andra staten visste var en terrorist eller utbildades av den staten att bli en terrorist, avrättas i enlighet med krigets lagar.

8888§ Ulla Bella-paragrafen:
Vad är en terrorist? Vem skapade ISIS. Spekulationerna är många. Vem skapade Al Qaida? Vilka är egentliga orsaker till nuvarande konsekvenser.
"Jaaaa, det är jag Ulla Bella som kan allt och lite till. Jag fixar och donar med det ena och det andra. Bara jag får jobba, så gör jag vad som helst. Jag vill bara ha ett jobb, med vilket innehåll som helst. Jag ifrågasätter inte utan endast utför, sådana är mina direktiv. Låt mig gräva en grop och åter fylla den i. Sisyfos hade det inte roligare än Ulla Bella. Bara vi gör gropgrävandet tillsammans och lyfter stora lönen för gropgrävandet. Det är ansvar det, för vi måste ta ansvaret för jobben."

Lägg till en jurisdiktionslag som omsveper alla andra lagar av internationell karaktär
1§ Staten lagstiftar härmed att internationella företag och organisationer med användare som är medborgare i staten omfattas av statens jurisdiktion, per consent.

2§ Organisationer som riktar sig till medborgare i staten förpliktas att tydligt informera om jurisdiktionsreglerna på sin hemsida för att säkerställa att medborgarna vet om sina rättigheter i förhållandet individ-företag samt företag-stat och stat-individ.

3§ Staten kommer att marknadsföra denna lagstiftning genom att delta på konferenser för dyra pengar i Silicon Valley, så ingen kan undgå att veta att staten som vet allt och vet bäst skyddar sina medborgare.

Slutligen en lag om datamining
1§ Organisationerna skall sända in sina databaser där dessa berör medborgare i staten för att staten skall kunna datamina dessa efter terrorister, fiender mot staten bla bla bla. Data är jättekul och vi som rättskaffens människor, eftersom vi som statens företrädare per definition är ofelbara, förbehåller oss rätten att undersöka all data, om alla människor, i alla tider, under hela dygnet. För att vi kan!
2§ Får vi inte datamina som stat överlåter vi denna rätt till EU istället eller mellanstatliga underättelseorgan i gränstrakterna mellan staternas underättelsetjänster och de upparbetade informationsutbyteskanaler som existerar.

Jag tror att mycket av nuvarande lagstiftning skulle kunna sammanfattas av dessa kortar lagar som får plats på en halv A4. Resten kan bakas in i praxis och know how som endast juristprofessorer på avdelning VII på Riksenheten för lagarnas efterlevnad har egentlig kunskap om. Vem sade att lagar var en angelägenhet för medel-Svensson?

Hur dataminar staterna eller överstatliga organ bäst? Skapa ett hackaton, likt DARPAs olika tävlingar där begåvningarna får hitta på bästa algoritmerna i utbyte mot en trofé och lite pengar.

Upphäv även banksekretessen genom att lägga till en paragraf där varje bank eller finansinstitut med en kund som är medborgare förpliktas att sända in all information om dessa banktransaktioner till staten. Marknadsför man dessa bestämmelser på FB, Linkedin och andra sociala nätverk så kan ingen uppkopplad och universitetsutbildad banktjänsteman undgå att veta reglerna. De vet ju redan reglerna så detaljerat att de kan runda reglerna som nu existerar.

STASI-sverige eller -USA eller -Ryssland eller -EU är då ett faktum. Ingenstans att gömma sig. Men du är väldigt skyddad av alla statens företrädare i form av grå tjänstemän i svarta kostymer som reglerar din minsta rörelse i realtid via deras control dash board. Varje handling du kan genomföra finns det en manual för. Toalettbesök? Vi har skrivit ett EU-direktiv. Dating? Vi har en uppsjö avhandlingar som leder till bästa datingupplevelsen från endorfinproduktion till elektrontransport. Vem behöver dating? Nu existerar det inseminationslagar så hermafroditism är en giltig lösning. Försörjningsansvaret för barnen? Vi skattar 100 % så kan vi kvinnor lösgöra oss från männens förtryck. Vi i Liberalerna vill ha kvinnans frihet i första rummet.

Det var mer än ett svar på din fråga om utländska företag inte kan komma runt EU-direktivet. Det beror på. Samt många lagar har nu stiftats som sammantaget målar en helt annorlunda bild än för 10 år sedan. Låt oss kalla det en äkta revolution i det tysta.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phlopydisk:

Svensk lag är underställd den i EU. Därför finns det möjlighet att överklaga mål till EU-domstolen om det finns ett glapp mellan svensk och europeisk lag.

Därför finns det de (domare) som anser att regeringen och riksdagens enda uppgift är att ta fram och besluta om budgeten.

Nej. Svensk lag är inte underställd den i EU. Ett exempel är ju det faktum att Sverige förbjuder vissa miljögifter som EU godkänt. EU kan eventuellt tvinga sina medlemsländer att införa sanktioner mot Sverige och lägga påtryckningar men de kan inte tvinga igenom ett beslut i Sverige. Att sedan politiker faller för påtryckningar är ju en helt annan femma. Ett annat exempel är datalagrinslagen som EU domstolen ansett bröt mot rättigheter men Sverige ändå har kvar.

Skrivet av Alling:

Jo, det är EU som har bestämt det. En fullständigt vansinnig lag som har förstört användarvänligheten på webbsajter orimligt mycket mer än den har förbättrat någonting.

Lagen är dum i huvudet av den enkla anledning att de som förstår meddelandena redan vet att de flesta sajter använder cookies, och är de inte OK med det har de inaktiverat cookies i webbläsaren. Övriga användare förstår inte ens meddelandena och är ej heller intresserade av vad cookies är.

Nej det är en svensk regering som bestämt det fast efter påtryckningar från EU.

Skrivet av Pudeln:

Kommer inte hända.

Allt detta är by design. Good cop och Bad cop. EU villva Good cop.
Sverige har antagligen inofficiella skyldigheter till USA, därför är situationen som det är.

Brussel och Washington styr Sverige. Vi är en liten naiv satellitstat till flera makter sedan 2a Världskriget.

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej. Sverige har officiellt varit "neutrala" vilket i sig aldrig skulle ha hänt om vi vore "en satellitstat". Att sedan Sverige (på grund av rädsla för Sovjet.. som både härstammar från Historisk konflikt med Ryssland, Geopolitik och det faktum att Sovjet gillade att expandera på andras bekostad) valde att tumma ganska rejält på detta är ju en helt annan femma. Oberoende så har USA mindre inflytande på nationen i sig än vad folk tror däremot har man fortfarande ett enormt grepp om världspolitiken och det är självfallet en påtryckning.

Skrivet av Ozzed:

Tyvärr lär det inte hända. De har ju redan gett mänskliga rättigheter fingret genom att ignorera det faktum att EU beslutat att datalagringsdirektivet strider mot dem, och EU rtckte väl mest på axlarna då.. Vilket är synd. När EU för en gångs skull åstadkommer något bra så blir det betydelselöst.

Det är ett problem som existerat i alla liknande organisationer någonsin. EU/FN/Nato etc. har ingen "Polis" som kan påtvinga nationerna rådets (eller vad det nu är) beslut utan det är upp till var och en att införa. Alternativet vore ett extremcentraliserat styre i Bryssel men då skulle ju de flesta nationer dra sig ur. EU är en union. Inte någon centralregering och därför får man acceptera att de saknar den direkta makt som krävs för att vara något annat än en plattform för diplomati.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Svensk lag är inte underställd den i EU. Ett exempel är ju det faktum att Sverige förbjuder vissa miljögifter som EU godkänt. EU kan eventuellt tvinga sina medlemsländer att införa sanktioner mot Sverige och lägga påtryckningar men de kan inte tvinga igenom ett beslut i Sverige. Att sedan politiker faller för påtryckningar är ju en helt annan femma. Ett annat exempel är datalagrinslagen som EU domstolen ansett bröt mot rättigheter men Sverige ändå har kvar.

Nej det är en svensk regering som bestämt det fast efter påtryckningar från EU.

Jo, svensk lag är underställd EU-lag utifrån hierarkin. Förordningar i EU gäller som lag i Sverige, och direktiv som EU utfärdar ska implementeras i medlemsstaternas lagstiftning, direktiv är nog vad du refererar till som "påtryckning". Saken är den att om en stat inte inför lagstiftning i enlighet med direktivet inom tidsramen, så blir direktivet gällande vertikalt, mao medborgarna kan hålla staten ansvarig, men det går inte att använda lagen gentemot varandra, enkelt uttryckt.
Att sedan ha hårdare lagstiftning om miljögifter är något helt annat än att ha slappare lagar om medborgerliga rättigheter. Hade det istället handlat om att Sverige hade haft ett starkare medborgarrättsligt skydd, hade det varit en annan femma.

Att Sverige har kvar datalagringslagen (LEK) är inget bevis på att Sverige kan göra som de vill, istället får de som de gjort begära in ett förhandsavgörande från EU-domstolen för att få klarhet i hur den ska tolkas. Om EU-domstolen fastslår att lagen då inte är giltig så är den inte giltig, eftersom EU-rätt står över Svensk rätt.

Skrivet av anon150792:

Ändrar detta någon för Datalagringsinitiativet? tycker det är lite konstigt det som står i artickeln då det inte tar upp riktigt vad det innebär.

Dessutom står det: Så lite som möjligt? det borde ju betyda att ISP's nu INTE ska lagra användaruppgifter, tycker det verkar lite konstigt, eller är kryphålet att man menar på att ISP'ns uppgifter är Företagets uppgifter och inte användarens uppgifter?

Användaruppgifter måste de lagra, annars kan de inte skicka ut räkningar. Men som tidigare så har det varit en del tjafs om att trafik ska sparas, hur länge den ska sparas osv. Här kommer det nu bli enklare för ISP's att faktiskt bara sluta lagra sådant som inte är absolut väsentligt. I praktiken så verkar det mer vara ett steg mot att "avlyssning" av digital trafik kan ske först efter att ett beslut om sådant kommit, inte på trafik som förekommit innan. Men det ska till prejudikat på det här innan det är helt klart hur det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ett problem som existerat i alla liknande organisationer någonsin. EU/FN/Nato etc. har ingen "Polis" som kan påtvinga nationerna rådets (eller vad det nu är) beslut utan det är upp till var och en att införa. Alternativet vore ett extremcentraliserat styre i Bryssel men då skulle ju de flesta nationer dra sig ur. EU är en union. Inte någon centralregering och därför får man acceptera att de saknar den direkta makt som krävs för att vara något annat än en plattform för diplomati.

Fast riktigt så är det ju inte. Om EU kan ge böter för att ett land låter bli att införa direktiv så borde också EU kunna bötfälla länder som har kvar direktiv som EU förklarat ogiltiga av en eller annan anledning, och eftersom de överhuvudtaget har rätt att ge böter och tvinga EU länder att förhålla sig till olika saker så är EU i viss mån redan en "Polis" som du väljer att kalla det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Du missar däremot en väldigt viktig sak i ditt resonemang och det är att spel och övriga datorprogram är undantagen från den EU lag som ger minst en ångervecka. Sveriges implementering ger oss rätt till 2 veckor, men undantagen är de samma så det gör inte något fel.

Däremot är det trevligt av EA att ändå ge folk möjligheten att ångra sina köp men det är inte några krav.

Man kan så klart argumentera att lagen om undantag inte borde gälla Steam eftersom orsaken till undantaget för spel och dataprogram kom till är att det inte går att spåra eller stoppa en CD-Key när användaren redan har använt den, och butiken skulle då ha svårt att sälja produkten igen. Samt att det inte gick att garantera att användaren inte redan tagit en kopia utav spelet eller programmet. Därför kom detta undantaget till i lagen, men Steam är 100% koll på alla nycklar och vem som kan starta spelet eller inte. Så det kanske kan vara dags att ändra på lagen.

Nu tog jag detta som ett exempel på tjänst vs tjänst, inte lag på ångerrätt. Om det nu är som du säger, ett undantag i lagen, varför måste jag då bekräfta att jag säger upp denna rättighet varje gång jag handlar på Steam?

Skrivet av Gandir:

Däremot om ett spel inte fungerar eller inte håller vad det lovar så har du rätt att lämna tillbaka spelet via reklamation vilket ger dig 3 år på dig att reklamera och inom de 6 första månaderna är det upp till säljarens bevisning att det inte är fel på deras produkt. Efter 6 månader måste du bevisa ett ursprungsfel.

Heh.. med tanke på hur många fel dessa spel har vi släpp idag borde vi kunna lämna tillbaka nästan alla spel. Men detta är varför ångerrätt som Origin och nu även Steam har är bra. Förr hade du demo som kunde visa en del av det, idag är det allt eller inget.
Här är dock den största boven kallad förbokning, men låt oss inte gå in på det nu.

Skrivet av Gandir:

När det kommer till att sälja spel vidare är det en rättighet vi har i EU och det finns även domslut på det, men frågan är ju om det är någon som kommer att driva en rättegång emot Steam för att ge oss denna rättigheten tillbaka. Steam är ett stort företag och ingen privatperson har möjligheten att bedriva en rätts process emot dem. Konsumentverket kommer inte driva en sådan fråga heller så länge inte många i Sverige börjar kalaga till dem att dina rättigheter blir stoppade.

Så när det kommer till att sälja spel vidare så är det vi som måste se till att våra rättigheter följs genom att anmäla företag som bryter emot dem till just konsumentverket.

Du kan som svensk medborgare stämma dem. Det lär kosta en hel del $ dock. Sen är ju fråga på att vinna en helt annat sak. Synd man inte kan göra en kickstarter kampanj för att göra det

Skrivet av Gandir:

Men slutligen när det kommer till lagar har du ingen rätt att klaga på våra politiker föränn du själv ställer dig upp och vågar klaga offentligt och ge dig själv in i politiken. De är folket som styr och har all makt och vi alla har rätten att starta ett parti eller en förening för att bedriva påtryck emot politiker. Vill man ändra saker skall man inte klaga på andra utan man skall själv se till att de händer.

Tror du bör läsa din egen sista mening. För vad gör du, jo du går på den som försöker få igång en diskussion om att det ska hända. Du säger själv ovan att ingen ensam person kan göra det, då måste jag säga min åsikt som den är, och hoppas att någon annan har sin åsikt med den. Vad gör du? du klagar på andra, precis som jag.

Och jag har all rätt att klaga på varenda politiker jag vill, av två anledningar.
1. Detta är fortfarande ett fritt land där man får ha åsikter, så länge man inte kränker dem som personer.
2. De ska ha skäll om de missköter sig, vilket de gör allt för ofta. Förstår att kompromisser måste göras, men ibland är det dumma beslut som verkligen är galet gjorda.

Dock har jag inte kallat dem fula ord, eller diskriminerat dem, eller kränkt dem, så jag angriper inte dem som personer, utan för vad de gjort eller inte gjort i sitt jobb. Det är deras ord vi väljer dem på, som de sen inte följer ett enda ord av. Jag kan bara lägga min röst på en annan, och säga min åsikt, och de två sakerna tänker jag göra.

Varför jag inte ger mig in i politiken är för att jag har redan släktingar där, och jag ser hur förvrängt och orealistiskt mycket av det är. Det har inget med bra beslut att göra, utan bara "kliar du min rygg så kliar jag din".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Svensk lag är inte underställd den i EU. Ett exempel är ju det faktum att Sverige förbjuder vissa miljögifter som EU godkänt. EU kan eventuellt tvinga sina medlemsländer att införa sanktioner mot Sverige och lägga påtryckningar men de kan inte tvinga igenom ett beslut i Sverige.

Mjaa. Det kokar väl ner i frågan om någon har något inflytande över någon eller om man är underställd svensk lag heller så länge det bara gäller bötesbelopp. Man kan väl hävda att man som svensk medborgare inte är underställd svensk lag vid mindre brott som bara ger böter eftersom att de inte kan tvinga en att sluta med beteendet som är mot svensk lag utan rättsväsendet kan bara utdela böter...
Själv hade jag nog påstått att man som svensk medborgare är underställd svensk lag även i de fallen. På samma sätt behöver svenska staten följa de direktiv och lagar som gäller i EU för att inte få straff som exempelvis böter. Det är ju svårt att slänga ett land i fängelse så styrmedlen för att upprätthålla lagar/förordningar och direktiv från EU till dess medlemsländer kommer fortsatt att vara sanktioner och böter.

Angående miljögifter så fungerar det såhär. EU sätter en minimigräns och sedan får medlemsländerna själva ta det ett steg längre och reglera hårdare om de vill (i viss mån), men medlemsländerna får inte går åt andra hållet och sätta nationella lagar under miniminivåerna som är uppsatta.

Skrivet av Tumnus:

Ett annat exempel är datalagrinslagen som EU domstolen ansett bröt mot rättigheter men Sverige ändå har kvar.

Njäee. Det här är inte riktigt rätt återgivet. EU hade tidigare ett direktiv som gav anvisningar om att medlemsländerna skulle datalagra enligt vissa kriterier. Senare beslöts det att ta bort detta direktiv. Det ersattes inte med ett nytt direktiv som påstod motsatsen utan när direktivet blev borttaget så fanns det inte någon hänvisning åt något håll längre. Staterna fick göra som de själv ville utan någon styrning. Saknas direktiv så finns det alltså inte styrning från EU och därmed finns det inget man kan bryta mot så Sverige bryter inte mot något EUdirektiv i det här fallet.

Skrivet av Tumnus:

Nej det är en svensk regering som bestämt det fast efter påtryckningar från EU.

Det är en bra poäng att EU inte stiftar nationella lagar för så går det ju inte riktigt till. EU beslutar att lagar ska införas på nationell nivå men utan detaljstyrning av lagen utan har mer generella riktlinjer som man ska förhålla sig till och sedan är det upp till varje nation i EU att formulera och utforma lagen så att den passar in i nationens lagsystem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Låter som ett rätt tandlöst regelverk. Precis som man nu bara kan acceptera kakor eller avstå från tjänsten kommer man bara kunna läsa om vad som lagras och godkänna eller avstå från tjänsten. Eftersom vi redan kan förutsätta att allt som fylls i ett formulär o.dyl lagras, så förstår jag inte poängen med detta.

Det borde snarare tillkomma en lagstiftning som gör det självklara alldeles glasklart. Jag äger mig själv och uppgifterna om mig och ska närsomhelst kunna tillse att alla mina uppgifter raderas med secure wipe. Dessutom borde inga företag eller organisationer få lagra någonting någonstans utöver det som är absolut nödvändigt för servicen att fungera. Många länder har faktiskt inte personnummer alls, ändå kan medborgare i dessa köpa och sälja, ha bankkonton, osv.

Det borde vara fullkomligt självklart att man ska kunna säga nej till exempelvis kakor och webbtjänsterna ska fungera ändå. För det handlar inte alls om att kunna ge "en bättre användarupplevelse" (det är dessutom irrelevant. Webben är inte primärt till för "upplevelser", speciellt inte seriösa portaler som nyhetssidor o.dyl), utan bara om slentrianmässig inhämtning. En statisk sida behöver aldrig någonsin lagra någonting om någon, någonstans.

En sida ska inte kunna neka funktion om användaren nekar till att lagra någon uppgift som användaren begriper inte har med funktionen att göra (inklusive fakturering, etc). Personnummer, t.ex., liksom adresser och telefonnummer, bör aldrig lagras privat. Vi behöver ett helt nytt anonymiseringslager på need-to-know-basis där en sida som säljer en produkt bara vet att den sålt X till en hashsumma eller liknande och posten vet bara att ett paket från okänd avsändare med okänt innehåll ska sändas till person på adress, osv, och när allting är klart ska det inte finnas några som helst spår av transaktionen. Missbruken av information är nämligen större än missbruket av tjänster, det vet vi empiriskt. Och bra implementerad anonymitet här öppnar inte upp för missbruk alls. Tvärt om, det försvårar för id-kapning, för köp i någon annans namn, för bedrägeri osv.

Dessutom är webbläsare korkade som inte låter användaren bestämma vilka kakor som ska gå till /dev/null (speciellt statiska kakor kan fabriceras och anonymiseras). Korsspårning på sidor med gilla-knappar o.dyl borde förbjudas. Vi vet ju att fuckface, google, etc, även spårar folk som saknar konto och inte vill ha med dessa mörkermän att göra.

Edit: En annan sak som bara är vagt relaterat men som gäller datalagring är plausible deniability. Jag vet att Banhof och ibland andra ISPer gör mycket för integriteten, åtminstone i debatten. Men de kunde med lätthet göra mer. Det är bara att prompt sluta datalagra och vid påtryckningar generera helt påhittade loggar. Dessa loggar ska vara rimliga, dvs uppvisa plausible deniability, varpå brott mot lagringsdirektiv o.dyl inte kan styrkas, ens i teorin. Ska det vara så jävla svårt. Det är ju jag som kund som bestämmer och ingen annan, eller hur? Data som jag genererar = mina data. Helt enligt vad copyright-maffian tycker, eller hur? Så, de faller på eget grepp. De som loggar piratkopierar alltså mina data (enligt min tolkning, och jag vet att jag har tolkningsföreträdet här)!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Låter som ett rätt tandlöst regelverk. Precis som man nu bara kan acceptera kakor eller avstå från tjänsten kommer man bara kunna läsa om vad som lagras och godkänna eller avstå från tjänsten. Eftersom vi redan kan förutsätta att allt som fylls i ett formulär o.dyl lagras, så förstår jag inte poängen med detta.

Det borde snarare tillkomma en lagstiftning som gör det självklara alldeles glasklart. Jag äger mig själv och uppgifterna om mig och ska närsomhelst kunna tillse att alla mina uppgifter raderas med secure wipe. Dessutom borde inga företag eller organisationer få lagra någonting någonstans utöver det som är absolut nödvändigt för servicen att fungera. Många länder har faktiskt inte personnummer alls, ändå kan medborgare i dessa köpa och sälja, ha bankkonton, osv.

Det borde vara fullkomligt självklart att man ska kunna säga nej till exempelvis kakor och webbtjänsterna ska fungera ändå. För det handlar inte alls om att kunna ge "en bättre användarupplevelse" (det är dessutom irrelevant. Webben är inte primärt till för "upplevelser", speciellt inte seriösa portaler som nyhetssidor o.dyl), utan bara om slentrianmässig inhämtning. En statisk sida behöver aldrig någonsin lagra någonting om någon, någonstans.

En sida ska inte kunna neka funktion om användaren nekar till att lagra någon uppgift som användaren begriper inte har med funktionen att göra (inklusive fakturering, etc). Personnummer, t.ex., liksom adresser och telefonnummer, bör aldrig lagras privat. Vi behöver ett helt nytt anonymiseringslager på need-to-know-basis där en sida som säljer en produkt bara vet att den sålt X till en hashsumma eller liknande och posten vet bara att ett paket från okänd avsändare med okänt innehåll ska sändas till person på adress, osv, och när allting är klart ska det inte finnas några som helst spår av transaktionen. Missbruken av information är nämligen större än missbruket av tjänster, det vet vi empiriskt. Och bra implementerad anonymitet här öppnar inte upp för missbruk alls. Tvärt om, det försvårar för id-kapning, för köp i någon annans namn, för bedrägeri osv.

Dessutom är webbläsare korkade som inte låter användaren bestämma vilka kakor som ska gå till /dev/null (speciellt statiska kakor kan fabriceras och anonymiseras). Korsspårning på sidor med gilla-knappar o.dyl borde förbjudas. Vi vet ju att fuckface, google, etc, även spårar folk som saknar konto och inte vill ha med dessa mörkermän att göra.

Edit: En annan sak som bara är vagt relaterat men som gäller datalagring är plausible deniability. Jag vet att Banhof och ibland andra ISPer gör mycket för integriteten, åtminstone i debatten. Men de kunde med lätthet göra mer. Det är bara att prompt sluta datalagra och vid påtryckningar generera helt påhittade loggar. Dessa loggar ska vara rimliga, dvs uppvisa plausible deniability, varpå brott mot lagringsdirektiv o.dyl inte kan styrkas, ens i teorin. Ska det vara så jävla svårt. Det är ju jag som kund som bestämmer och ingen annan, eller hur? Data som jag genererar = mina data. Helt enligt vad copyright-maffian tycker, eller hur? Så, de faller på eget grepp. De som loggar piratkopierar alltså mina data (enligt min tolkning, och jag vet att jag har tolkningsföreträdet här)!

Väl rutet ;).
Kan bli lite svårt för Banhof att meddela sina kunder om funktionen att de generera framslumpad data vid förfrågan från myndighet. Om de berättar att de gör på det sättet så åker de dit i nuläget (verkar det som, vi får väl se) och om de inte berättar så får kunderna inte reda på Banhofs hantering...
Sååå, de kanske redan tillämpar det här? Mindre troligt kanske ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Väl rutet ;).
Kan bli lite svårt för Banhof att meddela sina kunder om funktionen att de generera framslumpad data vid förfrågan från myndighet. Om de berättar att de gör på det sättet så åker de dit i nuläget (verkar det som, vi får väl se) och om de inte berättar så får kunderna inte reda på Banhofs hantering...
Sååå, de kanske redan tillämpar det här? Mindre troligt kanske ;).

Jag förmodar att det går att vara mycket vag på den punkten, men att ens ta upp den som en signal att det är så man går till väga. Om Banhofs VD bara offentligt ger lösa antydningar i stil med "lagring är ändå meningslös, eftersom det inte finns något sätt att verifiera att informationen är riktig. Vi kan ju generera felaktiga uppgifter, oj så tokigt det skulle kunna bli".

Hursomhaver, jag tror att detta skulle gå att kommunicera på ett uppenbart men samtidigt från statens flottiga fingrar oantastligt sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Jag förmodar att det går att vara mycket vag på den punkten, men att ens ta upp den som en signal att det är så man går till väga. Om Banhofs VD bara offentligt ger lösa antydningar i stil med "lagring är ändå meningslös, eftersom det inte finns något sätt att verifiera att informationen är riktig. Vi kan ju generera felaktiga uppgifter, oj så tokigt det skulle kunna bli".

Hursomhaver, jag tror att detta skulle gå att kommunicera på ett uppenbart men samtidigt från statens flottiga fingrar oantastligt sätt.

Hmm. Förvanskning av bevis. Väcks misstanke så är det ett brott som kan ge fängelse på några år. Det innebär väl att de kan bli granskade på den här punkten både av polis och PTS. Det här tror jag är svårt att komma undan med om man samtidigt vill nå ut. Så där har vi nog lite olika syn på möjligheterna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Förvanskning av bevis. Väcks misstanke så är det ett brott som kan ge fängelse på några år. Det innebär väl att de kan bli granskade på den här punkten både av polis och PTS. Det här tror jag är svårt att komma undan med om man samtidigt vill nå ut. Så där har vi nog lite olika syn på möjligheterna ;).

Rätt implementerat så har vi som sagt plausible deniability (skulle verkligen vilja ha en svensk term här, men ingen har vågat sig på att översätta vad jag vet och "plausibel/rimlig förnekningsbarhet/förnekelsebarhet" klingar illa), varpå ingenting kan bevisas. En kodssnutt eller skript som skapar slumpmässiga loggar är inte bara lagligt, det är också fullt rimligt att "inneha" ett sådant för testning. Generering av dummydata är väldigt vanligt och tämligen oproblematiskt. Denna kodsnutt kan slås av eller på, inte heller något orimligt och detta i sig behöver inte loggas. Så allting kan finnas infrastrukturmässigt utan att det är det minsta konstigt.

Man skulle också kunna filtrera webbresurser som myndigheter kan vara intresserade av. Existensen av ett sådant filter kan påstås vara laborering i myndigheternas tjänst, men kan lika gärna göra att just dylika URLs eller sökord, etc, aldrig lagras.

Dessutom är det ju knappast förvanskning av bevis. Det kan väl bara ske när något redan har nått någon sorts status som bevis. Jag får ju givetvis fullt lagligt "kontaminera" mitt egna blodprov jag tar på mig själv bäst jag vill, men det betyder inte att jag får kladda runt med ett blodprov (från mig) hos NFC.

Återigen tror jag inte att kommuniceringen av detta egentligen skulle vara något problem, men om så vore, så behöver man inte kommunicera. Det räcker med att "alla gör så" och att det liksom blir allmänt känt och underförstått i branschen att loggning är fiktiv.

Det räcker med att någon företrädare för en ISP citerar mig och skriver "ah, intressant tanke", så vet vi. Då kan vi andra riskfritt sprida uppgiften vidare utan att den kan beläggas. Dessutom nullifierar man ett farligare och trubbigare instrument som myndighetsivrarnas aktiverat mot bättre vetande, nämligen möjligheten för trafikanalys.

Om inte fejkloggning faller på läpp, kan man givetvis ha IT-attacker, intrång eller hårdvarufel att skylla på. Ett bitfel händer så lätt.

Förutom att detta skyddar mot intrång i privatliv och slentrianövervakning så skyddar detta som sagt även mot trafikanalys. Och en viktig sak till faktiskt: att någon på en ISP vill sätta dit någon genom att falsifiera loggar och sedan ringa polisen. Denna risk talas det väldigt lite om, trots att den borde vara väldigt hög och kan orsaka väldig skada. Vi vet av erfarenheter att personer inom myndigheter missbrukar access för egna syften, så vad kan då inte någon som är privatanställd och inte alls behöver svära trohet till en myndighets moral eller regelverk ställa till med?

Metoden är inte så intressant egentligen. Precis som ISPer kan verka för att använda VPN eller "lökroutning" borde de kunna nullifiera värdet av loggar genom att ta bort bevisvärdet av dem. Ja, i själva verket är blotta möjligheten skäl nog att dessa loggar aldrig bör användas som "bevis" för någonting någonsin. Ytterligare en sak som skulle kunna göras är att ISPn helt enkelt saknar förmågan att koppla IP till person/hushåll på ungefär samma sätt som elbolag inte kan koppla elektroner till förbrukare eller mätarställning till enskilda apparater eller vägguttag. Det sista vet jag inte om det är principiellt möjligt, men det borde vara det. En sak som däremot är möjlig, är att ha en ISP som inte har personuppgifter och därmed inte kan göra dessa kopplingar. Det finns fortfarande en och annan modempool man kan ringa för nätaccess och uppgifterna här blir väldigt utspridda. Telebolaget vet vilken abonnent som ringt vilket nummer, men vet givetvis inget om IP eller trafiktyp. Modempoolen har assignat ett tillfälligt IP, men vet ingenting om personen, telebolaget eller liknande. Vem avkrävs loggning här?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."