Inköp av ny speldator - Förbereder för total war

Permalänk

Inköp av ny speldator - Förbereder för total war

Hej!
Det var ett tag sen som jag hade en stationär gaming dator, mina senaste datorer har varit bärbara Msi (har just nu en 2 år gammal Msi gs60, som hänger med rätt bra).

Mitt mål nu dock är att köpa en dator som inte kmr behöva uppgraderas på länge samt som klarar av att köra, till exempel, total war spelen på absolut maxade settings och den ska helst klara det utan att behöva pushas till sin gräns och utan att låta som ett jetplan/smälta av värme!

Jag kan inte så mycket om delar och vad som passar till vad men har läst in mig lite (betoning på lite!!) och såg dessutom att komplett hade lite kampanj på deras Komplett premium gamer i45. Så jag tog den som bas och sen ändrade om lite utefter vissa recensioner och annat löst läsande.

Är följande en vettig setup med tanke på pris och prestanda? Om inte skulle ni vilja hjälpa mig lite?

Komplett Gamer Premium i45 - Skylake Edition - egen komponering av versionen

Stötsäker kartong
SteelSeries QcK mousemat
Samsung DVD Writer, KUN FOR PC-PROD
Samsung 24" LED SyncMaster S24D390H
Logitech MK120 Combo
Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Svart
CORSAIR RM750x 750W PSU
Intel Core i7-6700K Skylake
Akasa CPU Cooler AK-959CU
Intel TS15A CPU Air Cooler
MSI Z170A GAMING M5, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB
HyperX Savage SSD 240GB
MS COA Win 10 Home Nordic
Microsoft Office 365 Personal
Garanti 3 års inskicksgaranti

Pris: 20.775 kr
(Budgeten ligger på mellan 15-20 k)

Mvh
Förvirrad gammal konsol-gamer

Permalänk
Medlem

Vänta tills nya pascal korten i sommar

Permalänk
Skrivet av Enyxodin:

Vänta tills nya pascal korten i sommar

Okej. Drog lite snabb läsning om pascal-korten och det verkar väldigt rimligt att vänta in dem. Tack för tipset utöver det är det något annat i min setup som jag bör tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

invänta pascal, vänd dig sen till typ bygg själv.
Från komplett eller inet.
I det paketet du valt får du en
Riktigt dålig skärm för en 18k+ budget dator.
980 i 20k,
Går utan problem med 980ti i en 15k dator

Permalänk
Avstängd

@Pokelmabbz: Kraftfullare grafik,https://www.inet.se/kundvagn/visa/9340748/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av saizz:

invänta pascal, vänd dig sen till typ bygg själv.
Från komplett eller inet.
I det paketet du valt får du en
Riktigt dålig skärm för en 18k+ budget dator.
980 i 20k,
Går utan problem med 980ti i en 15k dator

Sweet okej. Bra tips har du några tips på nån sjysst skärm? Trodde jag redan hade lagt i 980 ti i vagnen haha. Fel av mig, tack för påpekandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Härligt. Ska definitivt kolla in detja förslag lite mer. Hur håller sig den processorn i framtiden dock? Ingen aning om hur lång tid en processor kan tjäna innan den slutar hänga med, tänker att 4700-serien är ett par generationer bakom 6700-serien? Jag kan dock ha helt fel haha! Tänker liksom på hur stor skillnad det är i prestanda mellan de olika generationerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skärm är efter budget.
Men med en sådan dator rekommenderar jag ju såklart en klockren 144hz ips för 7k men det kostar.

annars gärna en 144hz tn panel.
kanske g sync.

eller en vanlig men gärna ips panel då.

rätt lätt att filtrea på inet/komplett/prisjakt

Permalänk
Medlem

Hur mycket vill du lägga?
Kan du tänka dig att bygga själv?

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

Hur mycket vill du lägga?
Kan du tänka dig att bygga själv?

Tanken är att ligga mellan 15-20 k med skärm inräknat. Njae asså jag har bara byggt 1 dator innan och då fick jag hjälp från en. Så vet inte om jag klarar att bygga en dator helt själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pokelmabbz: Har du någon du kan få hjälp av angående att sätta ihop en dator då?
Det är ju inte mycket svårare än att bygga med lego.
Du kan ju spara över 1k på det med tanke på att du då kan beställa från 2-3 butiker istället för en

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

@Pokelmabbz: Har du någon du kan få hjälp av angående att sätta ihop en dator då?
Det är ju inte mycket svårare än att bygga med lego.
Du kan ju spara över 1k på det med tanke på att du då kan beställa från 2-3 butiker istället för en

Haha jaa det kanske inte är svårare än så...bara så grymt rädd för att pilla sönder något när delarna ändå är så pass dyra haha. Har kanske nån polare som kan hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp inte en burk för 19k och en skärm för 1k.

Det är ju totalupplevelsen som räknas, inte fps!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Total War spelen brukar vara otroligt krävande maxade så förvänta dig inte att kunna maxa spelet på en dator för 20.000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9347705/dotv34

Har tänkt om lite och plockat ihop lite liknande paket från inet istället fast med skärm också. Tror ni att denna funkar bra, sett till kompatibilitet dvs. Kan all kräm utnyttjas i denna burk med dessa delar eller är det någon del som inte går ihop med resten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pokelmabbz:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9347705/dotv34

Har tänkt om lite och plockat ihop lite liknande paket från inet istället fast med skärm också. Tror ni att denna funkar bra, sett till kompatibilitet dvs. Kan all kräm utnyttjas i denna burk med dessa delar eller är det någon del som inte går ihop med resten?

Allting kommer fungera tillsammans, byt dock ut cpu-kylaren och nätaggregatet till bättre alternativ. t.ex https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349424/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack så hemskt mycket, älskar att man kan få sån grym hjälp här på forumet @Peppar2014:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Allting kommer fungera tillsammans, byt dock ut cpu-kylaren och nätaggregatet till bättre alternativ. t.ex https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349424/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9349424/

CPU kylaren lades ej till, hade varit kul att se vad du valt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

CPU kylaren lades ej till, hade varit kul att se vad du valt.

MVH

Kolla de grå markerade raderna under processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kolla de grå markerade raderna under processorn.

Schysst val, bästa i den prisklassen!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED