Firma-dator som ska driva en 55" tv samt datorskärm

Permalänk
Medlem

Firma-dator som ska driva en 55" tv samt datorskärm

Hej! har kastat ihop en dator som ska driva en 55"-60" tv som vi ska ha kalender med arbetsordrar på. samt en vanlig standard skärm. jag undrar om dessa delar skulle klara av och driva det eller om jag behöver ett grafikkort.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9348700/

§3.1
Permalänk
Avstängd

Det bör inte vara några problem att göra det du vill med den setupen..

Permalänk
Medlem

Funkar det att ansluta tvn till hdmi uttaget och köra en skärm via dvi uttaget på morderkortet ?

Permalänk
Medlem

Skippa minnen med kylflänsar så du slipper riskera att de tar i kylaren.
https://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Billigaste NUCen fixar ju detta lätt.

Permalänk
Medlem

Köp en NUC istället så sparar du både pengar och utrymme.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
99:e percentilen

Det behövs väl inte en stor koloss till miditower för detta när NUC finns?

Tänk också på att skärmen du lagt i kundvagnen är en riktig skitskärm, så om ni ska ha den till något annat än sporadisk konfigurering/management skulle jag överväga en bättre, gärna med IPS-panel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad ska den andra skärmen användas till? Jag hade övervägt en NUC om det inte behövs nån mer prestanda. Sen är skärmstorleken irrelevant utan det är upplösningen som är intressant.

Edit: ska det prispressas så mycket som möjligt så hade jag bytt ut ssd och moderkortet. 250 GB och z97 känns spontant som overkill för detta.

Permalänk
Medlem

om man hoppar över NUC, hur ska jag göra för att få ner storleken på datorn ? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9348859/

Permalänk
Avstängd

@ejmuld: Stämmer in i ledet gällande att skaffa en NUC, prismässigt blir det samma pris som ditt stationära alternativ. Fördelen är dock att NUC:en är betydligt mindre och kan monteras bakom t.ex bildskärmen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

grejen är att det ska vara 2 bildskärmar anslutna, 1 tv med kalendern på , sen ska vi kunna andvända oss av office på den andra bildskärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ejmuld:

grejen är att det ska vara 2 bildskärmar anslutna, 1 tv med kalendern på , sen ska vi kunna andvända oss av office på den andra bildskärmen.

Vilket 99% av dagens datorer klarar av, stationära som bärbara.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

En NUC har ju både en HDMI och en Displayport så det är ju inga problem.

Permalänk
Medlem

Arbetsdator + -

Hallå! Har kastat ihop en dator för arbete med office och någon film, ska ha 2 skärmar varav 1 tv. Jag undrar om denna kundvagn duger eller om jag borde byta eller lägga till något. Vill att den ska vara snabb att starta upp. Pris runt 5k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349077/firmadator-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejmuld:

Hallå! Har kastat ihop en dator för arbete med office och någon film, ska ha 2 skärmar varav 1 tv. Jag undrar om denna kundvagn duger eller om jag borde byta eller lägga till något. Vill att den ska vara snabb att starta upp. Pris runt 5k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349077/firmadator-1

Tror du kan skippa grafikkortet och köra på det integrerade i CPUn

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag skulle skippa kylpastan, DVD-spelare kan du väl hitta en beg. i ngt hörn, om du nu inte verkligen använder den ofta.
Grafikkortet är väl onödigt? Tror du kan köra två skärmar på det inbyggda. Om du ska köpa ett så lägg på 4-500.
Nätdelen lite dyr men det beror ju på... Viktigt att den är tyst bara.
En ny asylprocess, tyst och rejäl, typ en noctua kanske vore ngt?

edit processorkylare, inte asylprocess.

Min 6600k kostade totalt under 6000, med samma ssd.
Processor, MK, Minne 8gb ddr4, och en eftermarknadskylare, 4000, SSD 879, låda 520. Nätagg bytte jag med en polare, jag fick hans nya, han fick mitt gamla, saknades en kontakt. Men det kostade under 500. DVDn är nog från 2004.

Sen har jag en 2tb HD som inte är min egentligen, en bekant avled när den låg här 2013 och nu efter tre år av att ligga i ett skåp så beslöt jag mig för att dra ur den ur USB2 lådan och stoppa in en 250gb som bara låg i den flyttbara.
8 gb minne till för ca 350 och ett bra grafikkort saknas. Men det inbyggda funkar bra om man inte ska spela tunga nya spel.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

Arbetsdator. Då borde du gå för en i7 som prossesor och om du ska arbeta så behöver du inte det bästa grafikkortet. Du borde ha 16 gibabyte av RAM också för att dra ner på laddnings tiderna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du skall ha arbetsdatorn till. Om det bara är operativsystem och office paketet så räcker det med typ en Acer Revo Build M1-601 på El-giganten för 2300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tror du kan skippa grafikkortet och köra på det integrerade i CPUn

Skrivet av HerrParasit:

Grafikkortet är väl onödigt? Tror du kan köra två skärmar på det inbyggda. Om du ska köpa ett så lägg på 4-500.

Han ska köra två skärmar och moderkortet han har valt har enbart en HDMI. Kan ni åtminstone kolla detta innan ni postar?

Skrivet av Max:

Arbetsdator. Då borde du gå för en i7 som prossesor och om du ska arbeta så behöver du inte det bästa grafikkortet. Du borde ha 16 gibabyte av RAM också för att dra ner på laddnings tiderna

"Arbetsdator" innebär inte att han behöver en i7-processor. Man kan behöva ett bra grafikkort beroende på vad man gör. Hur drar 16GB RAM ner på laddningstiderna?

TS: Jag tycker det ser bra ut som det är men tycker du skulle köra på mATX eller mITX istället. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tror du kan skippa grafikkortet och köra på det integrerade i CPUn

Skrivet av HerrParasit:

Jag skulle skippa kylpastan, DVD-spelare kan du väl hitta en beg. i ngt hörn, om du nu inte verkligen använder den ofta.
Grafikkortet är väl onödigt? Tror du kan köra två skärmar på det inbyggda. Om du ska köpa ett så lägg på 4-500.
Nätdelen lite dyr men det beror ju på... Viktigt att den är tyst bara.
En ny asylprocess, tyst och rejäl, typ en noctua kanske vore ngt?

edit processorkylare, inte asylprocess.

Min 6600k kostade totalt under 6000, med samma ssd.
Processor, MK, Minne 8gb ddr4, och en eftermarknadskylare, 4000, SSD 879, låda 520. Nätagg bytte jag med en polare, jag fick hans nya, han fick mitt gamla, saknades en kontakt. Men det kostade under 500. DVDn är nog från 2004.

Sen har jag en 2tb HD som inte är min egentligen, en bekant avled när den låg här 2013 och nu efter tre år av att ligga i ett skåp så beslöt jag mig för att dra ur den ur USB2 lådan och stoppa in en 250gb som bara låg i den flyttbara.
8 gb minne till för ca 350 och ett bra grafikkort saknas. Men det inbyggda funkar bra om man inte ska spela tunga nya spel.

Moderkortet har en hdmi-ut så hur ska han kunna koppla flera skärmar till det?

Allmänt så tycker jag paketet ser bra ut förutsatt att du inte skall redigera film utan se på film och arbeta med lite word. Jag skulle vilja ta ett bättre nätaggregat men det finns inte många riktigt bra med låg effekt. Ett bra nätagg med dagens kvalité kan man ha i 10 år i flera byggen så jag gillar inte att snåla på dom.

Har du tänkt överklocka så köp en hyfsad CPU-kylare. Blir både tystare och svalare. Annars bör du välja socket 1151 istället.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@Max: Det tycker jag verkar onödigt, jag antar att TS skriver och surfar och inte donar med film.

https://www.komplett.se/product/837101/datorutrustning/moderk...
1.299:-
Tillkommer en dvd, som man bör kunna hitta gratis, en snygg låda och ett prisvärt nätagg.
Och SSD.
Ca 3k...

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Hedersmedlem

@ejmuld *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (s.k. korspostning), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Han ska köra två skärmar och moderkortet han har valt har enbart en HDMI. Kan ni åtminstone kolla detta innan ni postar?

Skrivet av heatm:

Moderkortet har en hdmi-ut så hur ska han kunna koppla flera skärmar till det?

Missade det. Tycker fortfarande dock att TS kan köra med den integrerade grafiken i CPUn. Kan då till exempel välja ASUS Z97-A istället, som han länkade i första inlägget i den andra tråden innan de båda sammanfogades.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

okej kan jag köra med 2 skärmar i morderkortet en skärm i hdmi och den andra i DVI funkar det?