Kamera för bilder till tryck m.m

Permalänk
Avstängd

Kamera för bilder till tryck m.m

Hej!

Kan tillägga här i början att jag själv är helt okunnig gällande kameror osv, brukar normalt bara använda mobilen, men förklarar vad för krav jag har och användningsområde.

Helst kunna ta kort och filma med samma enhet, kostnadsfråga om man ska köpa separat, om det ens finns möjligthet med en videokamera som man kan ta så högupplösta bilder med som 300 dpi?

Bilderna är tänkta att dom ska va så pass högupplösta att det ska kunna gå till tryck, bilder vi har är på 72 dpi men har för mig jag hört något om 300 dpi?

Vad mer bör man tänka på?

Någon som kan ge förslag på något, helst från SIBA då det är därifrån jag får köpa först och främst.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd

Hittade denna EOS 700D med 18-55 IS inom rimligt pris verkar vara tillräckligt bra med

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

DPI är en funktion av hur många pixlar du har gentemot hur stort du ska trycka upp. Vilken storlek på bilder är det vi talar om? Passbilder eller hela affisher eller rent av större? En Canon 700D är en bra kamera men det finns helt klart bättre idag och sen gör objektivet ofta mer skillnad än huset. Vad har du för budget?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Vilka pappersstorlekar hade du tänkt trycka upp i?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En kamera producerar bilder med särskilda pixeldimensioner, t.ex. 6000x4000 pixlar för en 24 MP kamera. DPI talar istället om hur många pixlar/punkter en bild har per tum. Men tum är meningslöst för en digital bild, så DPI är därmed också meningslöst. DPI har endast betydelse när du skriver ut bilden så att den får en fysisk storlek. Om du t.ex. skriver ut en 6000x4000 bild med 300 DPI så blir bilden 20x13.3 tum stor, och skriver du ut den med 150 DPI så blir den istället 40x26.6 tum stor.

Med det sagt så har du inte talat om vad du tänkt fota. En 700D med 18-55mm-objektivet är väl en ok nybörjarkamera, men objektivet har ett kort brännviddsomfång och är kanske inte så lämpat för vad du vill fota. Det finns också spegellösa kameror, som t.ex. Sony A6000, som har lika bra bildkvalité men är mycket mindre. Återigen, vilken som är bäst lämpad för dig beror på vad du tänkt fota.

Permalänk
Medlem

Största bilden jag printat var ca 25 meter lång, svårt hålla 300 då

Permalänk
Medlem

Vad du ska filma och fota har också stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Vilken kamera som helst duger för att trycka bilder. Det är bara interpolera bilden annars.
Det finns konsumentkameror/mobiler med 4K vilket är den högsta upplösningen du kan ta ut från stillbild i video (med dina budgetrestriktioner). Själva kameradelen har upplösning så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

Generellt kan sägas att:
1. en större sensor ger mindre brus och därmed bättre teknisk kvalitet än en mindre.
2. en modernare sensor är ofta bättre än en äldre
3. optikens kvalitet är viktigare än många inser
4. en liten kompakt kan ge samma eller i många fall bättre kvalitet än en fetDSLR
5. begagnat är ofta mer prisvärt än nytt
6. den som vet och är påläst gör ofta ett bättre val än den som famlar/tror/gissar vad hen behöver

Permalänk
Avstängd

Oj många svar mycket att ta in men då fick jag en inblick i vad som är vad iallafall, ska köpa den till jobbet budgeten bestäms väl efter vad som behövs och jag vet egentligen inte vad som behövs. Är väl mest bilder till Broschyrer med mera, större än A3 tror jag inte det blir.

Tack för svaren iallafall, ska förmedla det vidare, se vad man köper sen.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||