Nvidia Geforce "GP106" Pascal till hösten

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Fast det var ju ett Titan, inte ett 790 eller 990, Titan-kort fanns även när GTX 690 fanns och är en helt annan serie kort.
GTX 690 byggde på GK104, precis som GTX 660 (vissa), 660Ti, 670 & 680 gjorde medan Titan byggde på GK110.

Fortfarande ett dubbel-gpu och det var det som var på tapeten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB 3200MHz - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är väl det som är problemet... för de är mellanklass, även om det är övre-mellanklass, då det finns större chip i samma serie. Eftersom AMD verkar satsa först på mellanklass strömeffektiv så är risken att Nvidia kan komma undan med höga priser lite för länge också.

Tror dock du är något på spåret med GP100. Jag tror de kommer göra som ursprungliga Titan. Dvs "tada!" Här har du Nvidia Titan, med ett block trasigt... nya värstingkortet för 10kkr
En gen senare, "tada!", här har du samma krets, men den är nu komplett och är nu bättre än sin föregångare

Joo, de gör nog så. Men de brukar även dyka upp samma krets med mindre minne. Typ som 980ti och 780ti. Dessa brukar även vara något mindre inhumant prissatta...

Dehär med att släppa hela kretsen senare kan jag bara komma ihåg med kepler, och var då pga att produktionstekniken var för dålig i början för att producera tillräckligt många hela kretsar.

Permalänk
Skrivet av Fberglind:

Fortfarande ett dubbel-gpu och det var det som var på tapeten

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker helt skevt som blandar in Titan kort, det har inte med denna jämförelse att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Joo, de gör nog så. Men de brukar även dyka upp samma krets med mindre minne. Typ som 980ti och 780ti. Dessa brukar även vara något mindre inhumant prissatta...

Dehär med att släppa hela kretsen senare kan jag bara komma ihåg med kepler, och var då pga att produktionstekniken var för dålig i början för att producera tillräckligt många hela kretsar.

Notera dock att 780Ti var mer komplett än ursprungliga Titan

Original "Titan" hade GK110 med 2688 shaders
780(ej TI) hade 2304 shaders.
780Ti dock hade fulla kretsen på 2880

Så om du inte behövde minnet så var 780Ti snabbare och mer komplett än ursprungliga Titan, vilket är bara helt... vridet

Titan black var ju dessutom enormt mycket dyrare ($999 grund pris vs $699), när det egentligen bara skilde några MHz i grunden (något fabriks OC fixade på 780Ti), minnesmängden och att man hade gimpat 780Ti:s DP prestanda. Lite löjligt egentligen, men finns ändå folk som dumt nog köpte Black för spelande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Verkligen.
Delar av mig hoppas kunna uppgradera min gamla spellaptop med något bra... sitter ett 8970 i den nu som inte är så dumt, men det börjar bli lite på nacken i prestanda

Har samma grafikkort som dig i min bärbara och det är imponerande prestanda med tanke på att det är fyra år gammalt. AMD har skärpt sig betydligt med drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har samma grafikkort som dig i min bärbara och det är imponerande prestanda med tanke på att det är fyra år gammalt. AMD har skärpt sig betydligt med drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.

Det roliga är att min laptop har utbytbar grafik, så jag har kunnat trycka in tex 980 eller liknande, så länge jag håller mig inom TDP spec... vilket om den klarar 8790 inte är ett problem

Får se som sagt. Kommer de nya bli bra, och jag kan hitta kompatibel krets så byter jag den. Haswell i7an räcker till en hel del, och 16GB RAM också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Håller med.

Det roliga är att min laptop har utbytbar grafik, så jag har kunnat trycka in tex 980 eller liknande, så länge jag håller mig inom TDP spec... vilket om den klarar 8790 inte är ett problem

Får se som sagt. Kommer de nya bli bra, och jag kan hitta kompatibel krets så byter jag den. Haswell i7an räcker till en hel del, och 16GB RAM också.

Köpte min Clevo från Webhallen, fyndvara klass 1, 12000kr och det var ett par år sedan, i7-3630QM, 8gb ram, bra 17.3 skärm, 1 usb 3.0, vikt för mig ingenting 3.9kg. Problemfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Köpte min Clevo från Webhallen, fyndvara klass 1, 12000kr och det var ett par år sedan, i7-3630QM, 8gb ram, bra 17.3 skärm, 1 usb 3.0, vikt för mig ingenting 3.9kg. Problemfri.

Se om jag minns rätt.

Min var ett specialbygge, http://www.mysn.eu/se/ 15,6", 1080p skärm.
Under huven valde jag en Haswell 4702MQ tror jag det var, 16GB 1600 DDR3 RAM och AMD 8970 GPU. En Intel 525 240GB mSata SSD och en Samsung 750GB 840 EVO (inga mekaniska alls mao), blueraybrännare och lite annat. Belyst tangentbord RGB. Har plats för 1 2,5" HDD/SSD till samt en mSata plats till, samt 2 minnes moduler till (ja, 4x8GB totalt.. helt sjukt på laptop).
Allt utom moderkort och skärm är utbytbart, dvs CPU, GPU, RAM, SSD osv.. allt går att byta. Tekniskt sett har jag sett folk byta skärm på liknande också, men orka

Största nackdelen med den är att den är TN panel... något som avskräckte mig först. Men jag fick en chans att se recension och titta på en liknande med samma panel, och jag blev imponerad. Tyvärr så verkar IPS ha kommit 1 år senare, men panelen i sig har bra betrackningsvinkel på alla håll utom nedifrån, men det har aldrig varit problem för mig. Färgerna är också kanonbra för att vara TN panel, så det är utan tvekan en av de bästa TN paneler jag sett.

Kylningen är mycket bra, den är tyst även vid hård last, och fungerar bra än. Den är som en tegelsten jämfört med många spellaptops idag dock, men jag ansåg att när jag fraktar den så är det för att spela, inte för att jag ska surfa med den på bussen, så jag tar hellre gott om lagringsplats och bra kylning vs tunnhet och lätt vikt.

Just att GPUn är utbytbar gör att jag är mycket intresserad av vad Nvidia och AMD släpper nu, för helt ärligt... ny GPU i den och den är som en modern speldator (om man bortser från vikten då )