Permalänk

Döljer en php rad ?

Hallåj,

Länge sedan jag pillade med php nu så jag kommer inte ihåg hur man tar bort en php rad från att skrivas ut på hemsidan ? Alltså koden finns kvar i filen men syns inte i webbläsaren. har en bild med en länk som jag vill ta bort att den skrivs ut på hemsidan men vill kunna använda den för framtida bruk.

/Force

Permalänk

@forcevision: Dölja en rad:

// echo "Det här syns inte längre";

Dölja ett längre kodstycke:

/* echo "Hej"; echo "Hejhej"; */

Edit: Skriva code-taggar på rätt sätt...
Permalänk
Medlem

Ytterligare ett alternativ:

# Alternativ för att dölja resterande text på raden (dvs en kommentar)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Magnetize:

@forcevision: Dölja en rad:

// echo "Det här syns inte längre";

Dölja ett längre kodstycke:

/* echo "Hej"; echo "Hejhej"; */

Detta jag letade efter

Tackar för alla svar

Permalänk

Nja får det inte att funka,
Denna koden vill jag dölja:

<?php if (!empty($facebookURL)) : ?> <a href="<?php echo esc_url($facebookURL); ?>" title="<?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?>"><i class="fa spaceLeftRight fa-facebook"><span class="screen-reader-text"><?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?></span></i></a> <?php endif; ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nja får det inte att funka,
Denna koden vill jag dölja:
<?php if (!empty($facebookURL)) : ?>
<a href="<?php echo esc_url($facebookURL); ?>" title="<?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?>"><i class="fa spaceLeftRight fa-facebook"><span class="screen-reader-text"><?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?></span></i></a>
<?php endif; ?>

Du har lagt in PHP-koden bland HTML-kod. Då är det bättre att du kommenterar bort i HTML-form, så att säga.

<!-- Vad som ska döljas. Det går även bra att göra nya rader. -->

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du har lagt in PHP-koden bland HTML-kod. Då är det bättre att du kommenterar bort i HTML-form, så att säga.

<!-- Vad som ska döljas. Det går även bra att göra nya rader. -->

Tackar nu funkade det,

Permalänk
Testpilot

Handlar det om blandad kod som i den här fallet styrs av en if-sats kan den enklaste lösningen vara att lägga till "&& false" i if-satsen, då är den alltid falsk oavsett värdet på $facebookURL.

<?php if (!empty($facebookURL) && false) : ?> <a href="<?php echo esc_url($facebookURL); ?>" title="<?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?>"><i class="fa spaceLeftRight fa-facebook"><span class="screen-reader-text"><?php esc_attr_e( 'Facebook', 'zenzero' ); ?></span></i></a> <?php endif; ?>

Eller så sätter du $facebookURL till en tom sträng innan if-satsen.

Döljer man den med html-kommentarer så syns det fortfarande i källkoden för sidan om en besökare kollar, det kanske inte är något problem i det här fallet men skulle kunna handla om känslig data som inte döljs på riktigt annars.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]