Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U som AP/Switch

Jag planerar att börja köra PFSense virtuellt som första nod in i mitt nätverk, och därmed använda NAT, DHCP i den.

Min fråga är därför, någon som använder en Asus-router i AP-läge? Fungerar även switchen i detta läge?
Den kommer ju då vara placerad efter servern i mitt nätverk och agera switch/ap till mina fysiska datorer i nätet.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Lego Master

Jepp, det lirar. Eller, det gjorde det åtminstone i min RT-AC66U när jag fortfarande körde min pfSense. Om du har samma interface som jag kan du på "Administration" enkelt ändra routerns driftläge till Access Point (AP) Mode.

Om du saknar den inställningen kan du manuellt aktivera det genom att stänga av DHCP-servern, brandväggen samt ändra LAN-adressen till något du har lagt in som en fast IP i pfSensen (så du slipper konflikter senare).

Tänk bara på att inte ansluta något till WAN-porten på routern, bara LAN-portarna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jepp, det lirar. Eller, det gjorde det åtminstone i min RT-AC66U när jag fortfarande körde min pfSense. Om du har samma interface som jag kan du på "Administration" enkelt ändra routerns driftläge till Access Point (AP) Mode.

Om du saknar den inställningen kan du manuellt aktivera det genom att stänga av DHCP-servern, brandväggen samt ändra LAN-adressen till något du har lagt in som en fast IP i pfSensen (så du slipper konflikter senare).

Tänk bara på att inte ansluta något till WAN-porten på routern, bara LAN-portarna.

Tack! De var precis så jag tänkte.
Jag har "Access Point Mode", men var osäker på om den avaktiverade switch-funktionen.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag har kört det på min rt-n56u i AP mode och använder alla lan portar på den med och har RT-N66u som primär router, fungerat i över 2 år utan bekymmer. Så kör på bara

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Lego Master

Har gjort motsvarande operation på ett antal routers av olika fabrikat genom åren, aldrig varit med om att LAN-portarna på något sätt skulle påverkas av det, dvs att switch-funktionen skulle stängas av. Har du varit med om det på någon router du har testat med?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har gjort motsvarande operation på ett antal routers av olika fabrikat genom åren, aldrig varit med om att LAN-portarna på något sätt skulle påverkas av det, dvs att switch-funktionen skulle stängas av. Har du varit med om det på någon router du har testat med?

Nää har aldrig testat, eller varit med om det.

Tänkte bara att AP-funktionen gjorde den till en renodlad AP.

Visa signatur

Technörd