Hur hårt vågar man överklocka en pentium G3258?

Permalänk
Medlem

Hur hårt vågar man överklocka en pentium G3258?

Hejsan! Vet inte om detta ligger i rätt forumsdel, så säger som vanligt: Mods får mer än gärna flytta tråden om detta är fel!

Jo jag har en Pentium G3258 i min stationära maskin som just nu är stabilt klockad till 4.4 Ghz. Jag hade upp den på 4.6 Ghz, men den blev väldigt ostabil när man belastade den hårt, till exempel videoredigering. Jag har den vattenkyld, så kylning ska inte vara något problem.

/Dennois55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Hejsan! Vet inte om detta ligger i rätt forumsdel, så säger som vanligt: Mods får mer än gärna flytta tråden om detta är fel!

Jo jag har en Pentium G3258 i min stationära maskin som just nu är stabilt klockad till 4.4 Ghz. Jag hade upp den på 4.6 Ghz, men den blev väldigt ostabil när man belastade den hårt, till exempel videoredigering. Jag har den vattenkyld, så kylning ska inte vara något problem.

/Dennois55

Så länge som du håller dig under 1.35v är det nästan omöjligt för dig att förstöra CPU'n via överklockning.

Permalänk
Medlem

Går inte att säga, alla chip är olika. 4.4 kanske är max för ditt. volt? stresstestat med prime eller liknande?

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Inaktiv

klocka så högt och stabilt du kan på 1.35v

Permalänk
Entusiast

Läs av temperatur med core temp, hwinfo eller liknande och kräma på så mycket du vill med en temperatur under 80 grader. Det är lättare sagt än gjort, även med vattenkylning. Känner du dig riktigt modig så deliddar du!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kan gå över 1.35v också och säkerligen ligga på 1.40v en lång period men det här med hur hög spänning du kan använda beror helt på hur bra kylning du använder. Förslagsvis då det ändå är ek relativt billig processor är att göra en så kallad "delid" och använda en väldigt bra kylpasta, alternativt CLU och detta i kombination med vattenkylning t.ex Corsair H100i.

Ofta läser man t.ex 1.35v MAX SAFE från användare men det skulle lika gärna kunna stå 1.2v max safe om du sätter en kanelbulle på processorn som kylning, oavsett så tar den stryk.

Du får helt enkelt fundera på om det är värt lägga pengar på bättre kylning med mera, eller om 4.4 kanske helt enkelt är tillräckligt?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Läs av temperatur med core temp, hwinfo eller liknande och kräma på så mycket du vill med en temperatur under 80 grader. Det är lättare sagt än gjort, även med vattenkylning. Känner du dig riktigt modig så deliddar du!

Skickades från m.sweclockers.com

Pfft, svaret borde vara:
Kräma på tills det kommer vit rök. Återmontera röken och sänk spänningen något tills röken stannar

Min G3258 var dålig, klarade endast 4,4GHz, Oavsätt spänning mellan 1,25-1,42V så blev den inte stabil på 4,5GHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pfft, svaret borde vara:
Kräma på tills det kommer vit rök. Återmontera röken och sänk spänningen något tills röken stannar

Min G3258 var dålig, klarade endast 4,4GHz, Oavsätt spänning mellan 1,25-1,42V så blev den inte stabil på 4,5GHz.

Haha. Jag kör min g3258 på 4.2ghz stabilt på ca 1.320v vet ej ännu hur mycket jag behöver för att få 4.3ghz stabilt men jag har varit och nuddat 1.380v och det kraschade fortfarande på stock intel kylarn. Temps runt 80/85... äh... köpt en master cooler evo 212 med pnp så ska försöka kräm ur 4.3ghz.

Just 4.3 ghz gjorde att laggspikes i bf4 försvan så där vill jag helst ligga. Tror någon nämn att en g3258 klarar upp till 1.425v därefter lever man nog på de farliga sidan. Dock fick jag ett dåligt exemplar men så är det inte mycket att göra åt saken förutom att elda på ugnen för kung och fosterland.

Bara köra Boys !
Skrattar lite inombords när folk är oroliga redan vid 1.270v

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom är ju G3258 bara tvåkärnig och utan hypertrådning så kisellotteriet lär sätta stopp innan kylningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Dessutom är ju G3258 bara tvåkärnig och utan hypertrådning så kisellotteriet lär sätta stopp innan kylningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med kisellotteriet om man får fråga ? ^^. Men ja mitt chip suger hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

Vad menar du med kisellotteriet om man får fråga ? ^^. Men ja mitt chip suger hahaha

Kisellotteriet kallas det när folk köper och har köpt sina CPUer.
Detta eftersom att man aldrig vet vilken frekvens man kommer upp i, förrän man sitter där och försöker.

Har du tur så får du en som klockar högt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

har min på 4.4ghz men tycker att det duger, om man vill ha en snabbar processor skulle jag köpa en i5 eller i7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillex:

har min på 4.4ghz men tycker att det duger, om man vill ha en snabbar processor skulle jag köpa en i5 eller i7a

Jag kämpat för att nå 4.4 ghz nu. Men måste upp till ca 1.425V+.... veg inte hur värt det ät för 2.5-5% mer prestanda men betydligt mer oljud ^^.

Är cashe något att fundera över ? Vad jag har förståt så ger det i princip ingen märkbar skillnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur bär ni er åt när ni överklockar? Höjer endast VCore och multipliern?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: I regel, ja. I praktiken skall det ibland till mer än så. För egen del klockade jag en G3258:a på Gigabytes bångstyriga z97N-WiFi och var tvungen att även stänga av Turbo-läget, samt höja Uncore-multiplikatorn till att ligga ~0,4 Ghz under mitt målvärde för CPU:n. Först då gick det att överklocka processorn ö.h.t.

Nu rullar den på stabilt i 4.3 Ghz vid 1.285v och ~68c i Prime95 med en Hyper Evo 212.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).