Permalänk
Medlem

Kul bygge! Något riktigt vettigt istället för meningslösa figurer folk printar Blev själv sugen på en printer nu, synd bara att de fortfarande är så pass dyra om man vill ha en i vettig storlek

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@ylledjur: Undra hur mycket du tappar pga sämre tryck. Dvs. fläktarna har ett spel på vad ? 20-25mm cm från kylflänsarna, plus att det är öppet mellan flänsarna så trycket försvinner. Hmmm väldigt intressant och bra arbete. Du skulle kunna ha liknande vinkel på mittbarriären (som du har på alla väggarna på adaptern)mot flänsarna för att öka trycket.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Vore gött med något liknande till Referensdesign

Snyggt jobbat!!!

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Med ett MSI R9 290 som får jobba håcken av sig efter skärmbyte från 1080p60 till 1440p90 så var denna lösning hyper-intressant. Det får bli ett försök till ghetto-moddning, men annars vet jag nu vad lösningen på problemet heter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Smart med 3D printerlösning.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare löst problem som dessa med hjälp av buntband, eller hållare/trattar tillverkade av fräst aluminium eller bockad plåt.
Tanken på 3d-skrivare har aldrig slagit mig faktiskt.
Detta tar ju mindre maskintid, blir billigare och väger mindre.
Enda minuset som jag kan se är väl bräckligheten och att plasten inte tål samt leder värme speciellt bra.
Bra initiativ hur som helst, synd bara att du inte har en egen skrivare och kan ta emot beställningar

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det skulle motsäga vad jag skrev i mitt inlägg. "En av få" betyder att jag sett andra vettiga saker, dock inte väldigt många.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Finns det någon chans att få 3d-modellen? Är sugen att testa själv.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Verkar som en bra lösning om ens fläktar pajjar eller låter förskräkligt.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Med risk för att göra bort mig (någon annan kanske redan har frågat) Vad har du för 3D-skrivare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Kvaliteten på adaptern överträffade verkligen mina förväntningar! Till och med de små försänkningar jag gjort var helt perfekta och hålen var på de platser de skulle med hög tolerans.

Med hög precision tror jag du menade. Med hög tolerans blir i praktiken motsatt betydelse. Med hög precision behöver man ingen tolerans, med dålig precision behöver man hög tolerans.

Snyggt jobbat för övrigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §9 (all handel hör hemma i marknaden)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag hillar detta starkt, vill ha en. Om någon kunde cada en sådan passande ett evga 980ti sc så skulle jag köpa ritningen.

Permalänk
Medlem

@ylledjur:

Jag har en idé för en annan sketchup! Jag har aldrig cadat förut och undrar därför hur du gjorde för att rita upp din design. Vilket program använde du?

Permalänk
Medlem

Fint projekt!
Efter att ha läst tråden så verkar det var ett ypperligt tillfälle för dig att köpa en printer och låta den betala av sig själv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ylledjur:

Noctua är ju alltid fina Men de vet att ta betalt för sina grejer också!

Men finns å andra sidan få produkter som är så värda sitt pris som Noctuas fläktar. Exempelvis NF‑F12 är omöjlig att höra i 400 rpm, även om man lägger örat jättenära.

Jag hade gått för Noctua när jag ändå köper fläktar med syfte att sänka ljudnivån. Det är värt det i längden.

Älskar din mod by the way!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Byggde liknande för många år sedan på ett Radeon HD 4890 när det var aktuellt, dock utan upphöjning och adapterplattan var bara en 2mm plåtbit utskuren efter fläns med 80mm hål för fläktarna. Jag tog lödkolven och satt kablarna direkt på kretskortet.
I mitt fall fungerade det ypperligt

När du ändå håller på så skulle jag passat på att skriva ut kanaler för att leda varmluften från sidorna dit du vill ha den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Gah skulle velat ha ekonomi att kunna ordna en 3d skrivare och göra nått sånt här projekt till mitt asus 290x matrix då kylaren verkligen inte är super somnade med att ha på just cause 3 när jag spelade steambox och då hände någonting med grafikkortet så den knappt klarar någon överklockning alls fick gå ner från 1150/5700 till 1170/5400 som är vanliga programmets oc profil :/ Så antingen sätta dit min swiftech h220 som jag har i garderoben och en extra radiator kanske håller den kallare, fast ett block är ju halvdyrt till matrix korten även fast backplate finns och borde duga.
Men 3d skrivare har man ju användning till många saker så roligare att spara till en sådan känns det som. Vad kostar en budget okey en igentligen? Är för gammal för hunnit med utvecklingen där.
Men nice kylare trådskapare! Vad skulle du ta för att göra en special kylare till mitt grafikkort blink blink

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem

Och jag som var nöjd med gamla 550 Ti eller vad det nu är...

Permalänk

@ylledjur:
Först vill jag säga "bra jobbat". Jag håller på rätt mycket med sketchup och skulle vilja veta mer om hur du gick till väga i konstruktionsfasen.

Jag har själv några modellerade idéer för att förbättra kylning till datorkomponenter. Har väntat på att jag ska få råd med en tillräckligt 3D-skrivare. Men nu förstår jag att det finns en annan väg att gå.

Fixade du ritningar på grafikkortet eller mätte du upp allt själv? Måste man konvertera sketchupfilen till cad eller nått innan utskrivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Vore kul att få se på Sketchup-filen?

Inte omöjligt att jag lägger upp den någonstans! Skriver här i tråden isf.

Skrivet av Exeo:

Detta är ju sjukt nice, använder ett strix 970 och fläktarna är ju klart tysta så inte det men större fläktar hade alltid varit trevligare för lite bättre kylning och kanske sänka ljudvolymen ytligare.

Hade varit intressant om du hade tänkt sälja dem här, för jag har aldrig riktigt förstått varför det inte sitter t.ex 120mm fläktar på grafikkorten, finns säkert någon anledning

Funderade på det men svårt att få ekonomi i att sälja sånt här utan massproduktion tror jag.

Skrivet av Christley:

önskar jag kunnat göra en liknande sak på mitt gtx titan som låter på tok för mycket för min smak

Prova Sketchup! Tog mig en kväll att fixa den här adaptern utan tidigare erfarenhet. Fläktmåtten med hål och liknande är standardiserade så det man behöver göra är att mäta upp sitt grafikkort.

Skrivet av Datanisse:

Skynda ta patent! Duktigt gjort!

Ingen chans att ta patent efter att man visat sin produkt för allmänheten Men det innebär också att det är fritt fram för alla att göra sin egen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@ylledjur: Undra hur mycket du tappar pga sämre tryck. Dvs. fläktarna har ett spel på vad ? 20-25mm cm från kylflänsarna, plus att det är öppet mellan flänsarna så trycket försvinner. Hmmm väldigt intressant och bra arbete. Du skulle kunna ha liknande vinkel på mittbarriären (som du har på alla väggarna på adaptern)mot flänsarna för att öka trycket.

http://forumbilder.se/F96D1/jms0dcc2.jpg?width=150

Är inte helt säker på hur avståndet påverkar flödet faktiskt. Kan också vara så att det ger nog med tid för att utveckla turbulens i luftflödet vilket förbättrar värmeöverföringen... Trycket borde dock inte påverkas just av avståndet i en så här öppen lösning. Det öppna hålrummet är definitivt något att kika på om jag gör en revision av adaptern! Ska också prova att täcka för dem temporärt och se vad det ger. Men jag kan känna att det ändå flödar rejält med luft genom flänsarna som det är nu.

Skrivet av XaNoR:

Vore gött med något liknande till Referensdesign

Snyggt jobbat!!!

Prova att rita upp själv i Sketchup Som sagt har jag i princip noll erfarenhet av cad innan detta.

Skrivet av 20kr:

Jag har tidigare löst problem som dessa med hjälp av buntband, eller hållare/trattar tillverkade av fräst aluminium eller bockad plåt.
Tanken på 3d-skrivare har aldrig slagit mig faktiskt.
Detta tar ju mindre maskintid, blir billigare och väger mindre.
Enda minuset som jag kan se är väl bräckligheten och att plasten inte tål samt leder värme speciellt bra.
Bra initiativ hur som helst, synd bara att du inte har en egen skrivare och kan ta emot beställningar

Hade heller inte insett hur avancerade 3D-skrivare var innan jag hittade in på Shapeways. Hur plasten klarar sig i längden får vi se!

Skrivet av Tall_pinetree:

Finns det någon chans att få 3d-modellen? Är sugen att testa själv.

Kan hända att jag postar den senare, men säger till i sådana fall! Rita upp själv i Sketchup annars Skadar inte att prova i alla fall!

Skrivet av hallon:

Snyggt! Med risk för att göra bort mig (någon annan kanske redan har frågat) Vad har du för 3D-skrivare?

Skickades från m.sweclockers.com

Printade genom Shapeways och de kör med skrivare på industriskala gissar jag på

Skrivet av DW75:

Med hög precision tror jag du menade. Med hög tolerans blir i praktiken motsatt betydelse. Med hög precision behöver man ingen tolerans, med dålig precision behöver man hög tolerans.

Snyggt jobbat för övrigt.

Nu skäms maskiningenjören i mig lite Självklart menade jag hög precision! Strikt tolerans kanske?

Skrivet av Silcan:

Jag hillar detta starkt, vill ha en. Om någon kunde cada en sådan passande ett evga 980ti sc så skulle jag köpa ritningen.

Prova att rita upp en i Sketchup! Men om du har en effektiv kyllösning redan skulle jag vänta och se vad jag får för resultat av det här först!

Skrivet av biorrith:

@ylledjur:

Jag har en idé för en annan sketchup! Jag har aldrig cadat förut och undrar därför hur du gjorde för att rita upp din design. Vilket program använde du?

Använde Sketchup för att rita Inte ett optimalt program om man vill vara petig med detaljer, men med lite svett och frustration funkade det till slut.

Skrivet av Alling:

Men finns å andra sidan få produkter som är så värda sitt pris som Noctuas fläktar. Exempelvis NF‑F12 är omöjlig att höra i 400 rpm, även om man lägger örat jättenära.

Jag hade gått för Noctua när jag ändå köper fläktar med syfte att sänka ljudnivån. Det är värt det i längden.

Älskar din mod by the way!

Svårt val det där med fläktarna... Jag vill ju samtidigt inte att lösningen ska kosta mer än vad det hade gjort att betala mellanskillnaden till ett 390x till exempel! Kör på en Noctua till CPU-kylaren och är riktigt nöjd med den. Samtidigt behövs det mycket mer än 400 rpm för att kyla under belastning. Fläktarna jag bytte ut är ju ändå högtrycksfläktar som snurrar i över 3000 rpm!

Skrivet av som99:

Byggde liknande för många år sedan på ett Radeon HD 4890 när det var aktuellt, dock utan upphöjning och adapterplattan var bara en 2mm plåtbit utskuren efter fläns med 80mm hål för fläktarna. Jag tog lödkolven och satt kablarna direkt på kretskortet.
I mitt fall fungerade det ypperligt

När du ändå håller på så skulle jag passat på att skriva ut kanaler för att leda varmluften från sidorna dit du vill ha den.

Kul idé med kanaler! Får se om jag kan få in det om jag gör en andra version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Prova Sketchup! Tog mig en kväll att fixa den här adaptern utan tidigare erfarenhet. Fläktmåtten med hål och liknande är standardiserade så det man behöver göra är att mäta upp sitt grafikkort.

tror inte jag har heatsinks på samma sätt som du har, mina heatsinks sitter fast i skalet du plockade av

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ylledjur:

Svårt val det där med fläktarna... Jag vill ju samtidigt inte att lösningen ska kosta mer än vad det hade gjort att betala mellanskillnaden till ett 390x till exempel! Kör på en Noctua till CPU-kylaren och är riktigt nöjd med den. Samtidigt behövs det mycket mer än 400 rpm för att kyla under belastning. Fläktarna jag bytte ut är ju ändå högtrycksfläktar som snurrar i över 3000 rpm!

Under belastning, ja. Men då kan kortet susa lite; det gör inget. Det viktiga är att det är ohörbart när man sitter och programmerar, surfar eller skriver på ett dokument. Därför är ljudnivån vid 400 rpm relevant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@ylledjur: Undra hur mycket du tappar pga sämre tryck. Dvs. fläktarna har ett spel på vad ? 20-25mm cm från kylflänsarna, ...

Det finns de som vattenkyler som sätter en distans mellan radiatorn och fläkt för att minska "hub effect" - att det är minskat luftflöde vid fläktens nav. Det ska kunna ge en förbättring på upp till 25mm avstånd innan trycket blir för dåligt.
Men det är ju inte samma sak, då radiatorer ofta har raka kanaler igenom istället för luftlöde ut på sidorna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

snyggt jobb, i synnerhet att mäkta med att rita upp det i sketchup!
(eller oxå är det bara jag som har haft en dålig start med sketchup och bara använder gratis versionen av designspark nuförtiden)

Permalänk
Medlem

Stiligt!

Permalänk
Medlem

Ruskigt nice!

Permalänk
Hjälpsam

Riktigt fin historia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra användning av 3d printing! Snyggt!