Bygga Wall PC, "Kosta vad det kosta vill" (Hjälp med hårdvaror)

Permalänk

Bygga Wall PC, "Kosta vad det kosta vill" (Hjälp med hårdvaror)

Tjabba!

Är ganska färsk på vad det gäller att bygga datorer dock så är min polare duktig på att bygga.

Det som ska byggas är en "Wall PC"(Se Bild 1.)

1.

Färdigt chassi finns. (Se bild 2.)

2.

[Specifications]
Model Core P5
P/N CA-1E7-00M1WN-00
Case Type Mid Tower
Dimension (H x W x D) 608 x 333 x 570 mm
(23.9 x 13.1 x 22.4 inch)
Net Weight 12.2 kg / 26.9 lb
Side Panel Transparent Window
Color Black
Material SPCC
Drive Bays -Accessible : 1 x 3.5’’ or 2.5’’ (HDD tay)
-Hidden : 3 x 3.5’’ or 2.5’’ (Behind the M/B tray)
Expansion Slots 8
Motherboards 6.7” x 6.7” (Mini ITX), 9.6” x 9.6” (Micro ATX), 12” x 9.6” (ATX)
I/O Ports USB 3.0 x 2, USB 2.0 x 2, HD Audio x 1
PSU Standard PS2 PSU (optional)
Fan Support Left Side:
4 x 120mm
3 x 140mm
Radiator Support Left Side:
1 x 480mm
1 x 420mm
Clearance CPU cooler height limitation:
180mm

VGA length limitation:
280mm (With Reservoir)
320mm (Without Reservoir)

PSU length limitation:
200mm

Delar som jag har i min nuvarande dator som "kan?" återanvändas. (Se bild 2,3,4,5)

2.

3.

4.

5.

Datorn ska ha vattenkylning samt 3-4st fläktar på radiatorn. Färgtemat som jag tänkt mig ska vara rött och svart.

Det jag behöver hjälp med är att sätta ihop en fungerande setup med mina komponenter samt med färgtemat rött och svart.

***UPDATE***

Permalänk
Medlem

Allt ska gå att återanvända utan problem då det verkar vara väldigt fina komponenter.
vilken modell på cpun ?

Permalänk

@saizz: Intel Core i7-4790K 4,0GHz, saken hör ju till att det ska bli snyggt då det är ett öppet chassi. Det jag behöver hjälp med är att få en liknande setup som det är på första bilden. Samt vilka komponenter som ska inhandlas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonken225:

Det jag behöver hjälp med är att få en liknande setup som det är på första bilden. Samt vilka komponenter som ska inhandlas.

Vattenkylning:
Radioator/Pump/Slang/Kopplingar/Fläktar/Vattenblock för berörda komponenter/ev. vattentank/Färgningsmedel

Komponenter:
Ram minnen/PCI-Express raisers card/Modulärt nätaggregat/Sleevade kablar eller kabelstrumpa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Vattenkylning:
Radioator/Pump/Slang/Kopplingar/Fläktar/Vattenblock för berörda komponenter/ev. vattentank/Färgningsmedel

Komponenter:
Ram minnen/PCI-Express raisers card/Modulärt nätaggregat/Sleevade kablar eller kabelstrumpa.

Har uppdaterat inlägget tycker du det ser rimligt ut?

Permalänk
Entusiast

Du har valt solid tube och bara ett paket, mitt tips är att köra på fler då du säkert kommer behöva göra om några böjar.

Sen har du valt fittings på 13/10 som förmodligen är för soft tube...

Vad har du baserat dina val av övriga komponenter på?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Du har valt solid tube och bara ett paket, mitt tips är att köra på fler då du säkert kommer behöva göra om några böjar.

Sen har du valt fittings på 13/10 som förmodligen är för soft tube...

Vad har du baserat dina val av övriga komponenter på?

Har ändrat det nu, jag har baserat valet på komponenter efter detta videoklipp

du får gärna komma med invändningar om vad du tycker är "overkill" eller vad som skulle behövas.

Permalänk
Entusiast

Själv kör jag på soft tubing och är långt från expert på ämnet. Men hade jag tagit mig an ditt projekt så hade jag kanske kört på nåt liknande...

http://imgur.com/qZoWfHu

Sen får du räkna på hur många fittings du behöver ,hur många 90° du kommer behöva samt om du vill köra fyra eller åtta fläktar. Skulle dessutom ta minst två paket med rör...

Destillerat vatten kan du köpa på macken för en tjuga...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Själv kör jag på soft tubing och är långt från expert på ämnet. Men hade jag tagit mig an ditt projekt så hade jag kanske kört på nåt liknande...

http://imgur.com/qZoWfHu

Sen får du räkna på hur många fittings du behöver ,hur många 90° du kommer behöva samt om du vill köra fyra eller åtta fläktar. Skulle dessutom ta minst två paket med rör...

Destillerat vatten kan du köpa på macken för en tjuga...

Nu impuls beställde jag skitet, glömde fittings så fick bli en till beställning. Får komplettera med saker som saknas.

Såhär blev beställningen:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skonken225:

Du vet om att du köpt en AIO cooler för processorn?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Du vet om att du köpt en AIO cooler för processorn?

Är det fel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skonken225:

Är det fel?

Ja du har köpt ett färdigt litet slutet paket med radiator, fläktar, pump, cpu-block och slang. Ingen större mening med allt annat då

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ja du har köpt ett färdigt litet slutet paket med radiator, fläktar, pump, cpu-block och slang. Ingen större mening med allt annat då

Okej, har avbrutit alla orders. Nu är det väl bara hoppas på det bästa..

Permalänk
Entusiast

Ta tid på dig...
Varför har du valt alla dessa komponenter? Nån speciell orsak? Har du värmepistol?
Läs reviews...
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ta tid på dig...
Varför har du valt alla dessa komponenter? Nån speciell orsak? Har du värmepistol?
Läs reviews...
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite...

Försökte "kopiera" komponenterna https://www.youtube.com/watch?v=TWGO3uAfa0U då skulle förmodligen allt passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonken225:

Försökte "kopiera" komponenterna https://www.youtube.com/watch?v=TWGO3uAfa0U då skulle förmodligen allt passa

Ett sånt här bygge är ett entusiastbygge. Du ska nog inte vänta dig att det bara är att kolla på en Youtubevideo och kopiera alla delar.

Denna typ av datorbygge ska man bara syssla med om man är intresserad och villig att lägga mycket tid, planering och engagemang på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonken225:

Nu impuls beställde jag skitet, glömde fittings så fick bli en till beställning. Får komplettera med saker som saknas.

Såhär blev beställningen:

https://i.gyazo.com/eba318e0d3c300f98177e2812fed092e.png

1. X99 socket 2011-3 plattformen använder DDR4 minnen, och är inte kompatibelt med din processor
2. Nätaggregat och kabelkitet är inte kompatibla med varandra.
3. Att hålla på med vattenkylning är inget för den oerfarna datoranvändaren, det krävs kunskaper.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|