Samsung blöder ut konkurrenterna med prisdumpning på minnesmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I dagens samhälle är det som teknikintresserad nästan omöjligt att låta bli att köpa produkter med någon form av minne i, och nästan ännu svårare att ta reda på vem som tillverkat dem.

Däremot kan vi titta på priset (^:

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alla prissänkningar och form utav interna priskrig är bra för oss konsumenter.

Keep it up.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Något/några undantag ja, men nu sa jag klart och tydligt att Nvidia är bättre allmänt, inte att dom alltid är det. Intel tog jag som exempel bara.

Köper inte ditt påstående.. "Bättre allmänt"? Dåliga drivrutiner, 970-skandalen, högre priser men visst, Nvidias kort är bättre allmänt för att dom drar mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kul är det att bo i ett land där ett enda företag är halva landet
https://www.youtube.com/watch?v=6Afpey7Eldo

Du menar så som Wallenberg familjen? >_>

The Wallenbergs are one of the principal families of the business world, not just in Europe but globally. There is almost no industry they do not have an interest in,” says a German chief executive who knows them well. Their holdings add up to a third of Sweden’s entire stock exchange.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Köper inte ditt påstående.. "Bättre allmänt"? Dåliga drivrutiner, 970-skandalen, högre priser men visst, Nvidias kort är bättre allmänt för att dom drar mindre?

För det första så är det här med "dåliga drivrutiner" en drivrutin på senaste tiden som haft mer problem än tidigare, 970 "skandalen" var snarare en skandal gällande marknadsföringen, inte prestandan på kortet. Högre priser? Menar du vissa kort nu eller? För generellt så är väl det inte direkt högre priser så sätt, dom är ganska lika för det mesta där kanske AMD vinner med några procent mer prestanda än sin motsvarighet i vissa prisklasser. Vad jag menar med allmänt är att dom bland annat är bättre i flera aspekter. Det betyder inte att Nvidia alltid är det bästa valet, eftersom det finns så olika krav osv från person till person. Men rent objektivt, utan hänsyn till hur enskilda personers situationer ser ut så är det inte fel att påstå att Nvidia skulle vara bättre. Problemet blir ju när en del inte fattar det och hakar upp sig på att man säger "bättre" och känner sig kallad till att försvara AMD och försöker bevisa att "nvidia är inte alltid bäst" när det inte är vad som sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För det första så är det här med "dåliga drivrutiner" en drivrutin på senaste tiden som haft mer problem än tidigare, 970 "skandalen" var snarare en skandal gällande marknadsföringen, inte prestandan på kortet. Högre priser? Menar du vissa kort nu eller? För generellt så är väl det inte direkt högre priser så sätt, dom är ganska lika för det mesta där kanske AMD vinner med några procent mer prestanda än sin motsvarighet i vissa prisklasser. Vad jag menar med allmänt är att dom bland annat är bättre i flera aspekter. Det betyder inte att Nvidia alltid är det bästa valet, eftersom det finns så olika krav osv från person till person. Men rent objektivt, utan hänsyn till hur enskilda personers situationer ser ut så är det inte fel att påstå att Nvidia skulle vara bättre. Problemet blir ju när en del inte fattar det och hakar upp sig på att man säger "bättre" och känner sig kallad till att försvara AMD och försöker bevisa att "nvidia är inte alltid bäst" när det inte är vad som sagts.

Jag håller inte riktigt med dig gällande dina påståenden men vi kan lämna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att priset på en viss vara ökat säger ingenting om köpkraften om man inte justerar priset för inflation, vilket man måste ta hänsyn till om man ska få en korrekt bild. Detta med ökande köpkraft är normalt en utveckling som alla utvecklade länder upplever i takt med att ekonomin växer.

Är ökad köpkraft målet? Hur ser man på fritid och sociala aktiviteter

Permalänk
Medlem

@klk: Ett ökat ekonomiskt utrymme ger alltid möjlighet till mer fritid och sociala aktiviteter genom att helt enkelt köpa tiden, genom att jobba mindre.

Jag gick ner till ca 75% arbetstid när jag fick högre lön i samband med nytt jobb för ett par år sedan, eftersom jag jag tyckte att jag klarade mig på lönen jag hade tidigare, och samtidigt fick en extra ledig dag i veckan.

Det är fullt möjligt att göra samma justering vid ökad köpkraft, men väldigt många väljer ju trots allt att ta ut sin tid i pengar när de fått högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@klk: Ett ökat ekonomiskt utrymme ger alltid möjlighet till mer fritid och sociala aktiviteter genom att helt enkelt köpa tiden, genom att jobba mindre.

Det förutsätter att det inte äts upp av ökad byråkrati, högre räntebetalningar, minskad flexibilitet på arbetsmarknaden

Om det ökade ekonomiska utrymmet äts upp av grupper som inte jobbar inom realekonomin kommer folket inte uppleva högre livskvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag gick ner till ca 75% arbetstid när jag fick högre lön i samband med nytt jobb för ett par år sedan, eftersom jag jag tyckte att jag klarade mig på lönen jag hade tidigare, och samtidigt fick en extra ledig dag i veckan.

En vän till mig gick också "ner" i arbetstid men inte i färre timmar. Hon jobbade tidigare lite drygt 2 mil från sitt hem. Med tanke på att det alltid är köer då hon börjar och slutade jobbet så ökade det på arbetstiden med c.a. 10 timmar i veckan (annat tog också lite längre tid).
Hon gick ner i arbetstid genom att ha turen och få ett jobb några hundra meter från där hon bor vilket var en besparing på 10 timmar

Globalisering, patent, svag konkurrenslagstiftning gör att det blir färre och färre arbetsplatser i närheten där man bor. Vi får ett samhälle som mer och mer består av sovstäder. Från dessa sovstäder pendlar man in till arbetsplatsen. På grund av ökad restid är det många som har mindre tid idag jämfört med förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det förutsätter att det inte äts upp av ökad byråkrati, högre räntebetalningar, minskad flexibilitet på arbetsmarknaden

Ökad köpkraft innebär att det är justerat för sådana faktorer du räknar upp d.v.s. man får en större mängd varor för samma arbetsinsats.

Skrivet av klk:

Om det ökade ekonomiska utrymmet äts upp av grupper som inte jobbar inom realekonomin kommer folket inte uppleva högre livskvalitet

Jag är obekant med begreppet "realekonomin" eller vad du menar med det.

Skrivet av klk:

En vän till mig gick också "ner" i arbetstid men inte i färre timmar. Hon jobbade tidigare lite drygt 2 mil från sitt hem. Med tanke på att det alltid är köer då hon börjar och slutade jobbet så ökade det på arbetstiden med c.a. 10 timmar i veckan (annat tog också lite längre tid).
Hon gick ner i arbetstid genom att ha turen och få ett jobb några hundra meter från där hon bor vilket var en besparing på 10 timmar

Globalisering, patent, svag konkurrenslagstiftning gör att det blir färre och färre arbetsplatser i närheten där man bor. Vi får ett samhälle som mer och mer består av sovstäder. Från dessa sovstäder pendlar man in till arbetsplatsen. På grund av ökad restid är det många som har mindre tid idag jämfört med förr

Jag håller inte med om att globalisering, patent eller svag (?) konkurrenslagstiftning ökat avstånden. Övergången till den post-industriella eran i Sverige har ju skötts dåligt från politiskt håll, vilket lett till allt från perioder av massarbetslöshet till permanenta spökstäder i Norrland. Idag ser vi ju en utveckling där verksamheter kan ha allt fler kundrelationer på distans, inte minst tack vare modern informationsteknologi.

Vad tänker du med konkurrenslagstiftningen förresten, och vad menar du behöver ändras för att förbättra den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

hahahahaha...

Jag köper intel för dom är helt enkelt bäst idag, jag köper nvidia för ja, dom är helt enkelt bäst idag.

Så du köper Intel för att de är bäst och Nvidia för att du tror på en illiusion? Vad som är best är ganska subjektivt och på många plan är Nvidia inte bättre än AMD. På andra är man det.

Skrivet av xcluzive:

"Ett annat orosmoln är att Samsung bygger en ny fabrik värd uppemot 15 miljarder dollar i Pyeongtaek, Sydkorea. Det blir bolagets största anläggning hittills och det är ännu inte känt om avancerade applikationsprocessorer eller minneskretsar ska tillverkas på platsen. Det sista skulle kunna leda till ett överutbud och ytterligare pressa priserna på marknaden."

Varför ses det som ett orosmoln? Möjligtvis för konkurrenterna, men bara positivt för de stackars konsumenterna?

Beror helt på hur det utvecklas. På kort sikt är det självfallet bra för konsumenterna.. Vi får ju ett lägre pris men i det långa loppet kan det innebära att Samsung får en monopolliknande ställning för att andra konkurrenter helt enkelt inte kan matcha priserna och väljer att ge upp SSD marknaden (som ett exempel). Då helt plötsligt kan Samsung chockhöja priserna och då sitter man där..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ökad köpkraft innebär att det är justerat för sådana faktorer du räknar upp d.v.s. man får en större mängd varor för samma arbetsinsats.

Vilka varor räknar man in? Tas exempelvis bostad med
Genomsnittlig avbetalningstid för lån ligger väl på 170 år, hur lång tid tog det att betala av sin bostad för 50 år sedan

Världens dyraste sjukhus byggdes nyligen i Stockholm - Nya Karolinska. Givetvis finns det teknik där man inte hade för 50 år sedan man kostnaden. Stockholmare måste betala av detta sjukhus i många många år framåt och det blir svårt med andra investeringar.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag är obekant med begreppet "realekonomin" eller vad du menar med det.

Definition of real economy
Man brukar kalla den ekonomi som ger "mat på bordet" för realekonomin. Ekonomi som skapar värden för folket i motsats till den finansiella sektorn. Finanssektorn som är stor men ändå bara representerar c.a. 5% av landets BNP har lika stora vinster som företagen inom realekonomin. Lönsamheten är mycket högre där. Mer och mer av folks intjänade pengar går till finanssektorn i form av räntor och avgifter. Den tjänst finanssektorn i huvudsak bidrar med är att producera krediter vilket är otroligt lönsamt men inte speciellt svårt.
Politiker/byråkrati/myndigheter mm är andra områden som inte direkt bidrar till bättre välstånd för folket. Det kan mer beskrivas som "nödvändigt ont" men om detta inte hålls till ett minimum så får folk problem.
Ta jobb som FAS 3, vi producerar så mycket tjänster att många inte får lov att producera (ofta på grund av extremt höga marginaleffekter), då hittar staten på arbetsuppgifter via företag som får pengar av staten för att hitta på.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller inte med om att globalisering, patent eller svag (?) konkurrenslagstiftning ökat avstånden.

Är det bra eller dåligt att ett företag som Google nästan tagit över alla reklamintäkter som lokal media tidigare hade? Förr hade mindre städer egen media (lokala tidningar) men som fått läggas ner i en faslig takt. Mycket av de intäkter de hade går nu till några få jätteföretag.

Skrivet av Sveklockarn:

Övergången till den post-industriella eran i Sverige har ju skötts dåligt från politiskt håll, vilket lett till allt från perioder av massarbetslöshet till permanenta spökstäder i Norrland. Idag ser vi ju en utveckling där verksamheter kan ha allt fler kundrelationer på distans, inte minst tack vare modern informationsteknologi.

Även om "vissa" företag har möjligheter att sköta kundrelationer via nätet så behöver det inte innebära att trenden inte fortsatt går mot att folk helt enkelt inte kan bo på områden där det är glesare så länge inte staten finansierar dem med bidrag. De tillåts inte producera efterfrågade tjänster i den mängd de vill på grund av höga marginaleffekter

Vad tänker du med konkurrenslagstiftningen förresten, och vad menar du behöver ändras för att förbättra den?
[/quote]

Permalänk
Medlem

128GB RAM och 4TB SSD nästa.. fortsätt gärna dumpa priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vilka varor räknar man in? Tas exempelvis bostad med

Jag tror inte jag kan hjälpa dig att förstå att folk i genomsnitt kan köpa/slösa/russla/nöjeskonsumera/investera/spara dubbelt så mycket saker idag som för 35 år sedan. Att folk rent generellt inte kan sköta sin ekonomi idag och i allt högre grad lever över sina tillgångar (t.ex. genom att ta lån de inte kan betala), samt att riksdagspartier samlar väljare på idéer om att förstatliga förlusterna av folks privata slöseri (t.ex. lögnen om att "barnfattigdom" beror på att föräldrarna har för lite pengar), har ju ingenting med det ökade ekonomiska utrymmet hos gemene man att göra.

Skrivet av klk:

Genomsnittlig avbetalningstid för lån ligger väl på 170 år, hur lång tid tog det att betala av sin bostad för 50 år sedan

Vad är det för lån som tar 170 år att betala, och vilken bank eller finansinstitut lånar ut det?

Förra året var genomsnittspriset på bostadsrätter och villor ca 2,6 miljoner kronor för hela riket. Om du amorterar 1275 kr i månaden i 170 år så kan det ju stämma, men å andra sidan krävs det en total inkomst i hushållet på drygt 30000 i månaden (efter skatt) för att banken ska tycka att de vill låna ut pengarna. Är det då rimligt att amortera så lite?

Skrivet av klk:

Man brukar kalla den ekonomi som ger "mat på bordet" för realekonomin. Ekonomi som skapar värden för folket i motsats till den finansiella sektorn. Finanssektorn som är stor men ändå bara representerar c.a. 5% av landets BNP har lika stora vinster som företagen inom realekonomin. Lönsamheten är mycket högre där. Mer och mer av folks intjänade pengar går till finanssektorn i form av räntor och avgifter. Den tjänst finanssektorn i huvudsak bidrar med är att producera krediter vilket är otroligt lönsamt men inte speciellt svårt.

Jag antar att folk som direkt eller indirekt får sitt uppehälle från finanssektorn inte äter, eftersom du säger att pengarna inte ställer mat på bordet. Jobbar ens någon i finanssektorn eftersom folket inte gynnas? Hur följer man förresten pengarna för att veta vad de används till? Hur får pengar sitt värde, genom att någon skriver jättemånga nollor på en sedel?

Skrivet av klk:

Ta jobb som FAS 3, vi producerar så mycket tjänster att många inte får lov att producera (ofta på grund av extremt höga marginaleffekter), då hittar staten på arbetsuppgifter via företag som får pengar av staten för att hitta på.

Arbetsmarknadspolitiken är kass i Sverige, det håller jag med om, och att skattetrycket skapar arbetslöshet.

Skrivet av klk:

Är det bra eller dåligt att ett företag som Google nästan tagit över alla reklamintäkter som lokal media tidigare hade? Förr hade mindre städer egen media (lokala tidningar) men som fått läggas ner i en faslig takt. Mycket av de intäkter de hade går nu till några få jätteföretag.

Vad du säger är att journalister och folk i mediabraschen är obildbara om de får lägga ner tidningen? Det förklarar förstås en hel del av kvalitén på innehållet i dagens press.

Skrivet av klk:

De tillåts inte producera efterfrågade tjänster i den mängd de vill på grund av höga marginaleffekter

Då kanske det är läge att titta på skatteläget eller affärsupplägget och fundera på varför det inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad du säger är att journalister och folk i mediabraschen är obildbara om de får lägga ner tidningen?

Nej

Det saknas konkurrens. Då inte inom media utan inom sökhantering på webben. Fler och fler ekonomer börjar använda sig av ordet "parasitism" (en ny ism). Företag som parasiterar på vad andra gör.

Google tjänar massor med pengar på vad andra gör.
Jämför med thepiratebay, de satte man dit rejält, varför görs inte samma med google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Google tjänar massor med pengar på vad andra gör.
Jämför med thepiratebay, de satte man dit rejält, varför görs inte samma med google?

Google levererar dock en stor mängd tjänster kostnadsfritt t.ex. sökmotorer och webmail. Eftersom det inte är gratis att ha massa aktuell serverhårdvara så måste de ju tjäna in pengarna på någonting annat.

PB-rättegången var ju ett justitiemord av stora mått, iscensatt och genomfört av korrumperade politiker och deras smutsiga hantlangare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Google levererar dock en stor mängd tjänster kostnadsfritt t.ex. sökmotorer och webmail. Eftersom det inte är gratis att ha massa aktuell serverhårdvara så måste de ju tjäna in pengarna på någonting annat.

Vilket är mycket illa då man slår ut alla konkurrenter genom att tjäna pengar på andra tjänster. På så sätt kan de uppnå monopol

Google blir som en stat som konkurrerar ut småföretagandet i googlelandet