Permalänk
Medlem

En smart fläktkontroller?

Tja Swecers,

Jag undrar om det finns en smart fläktkontroller?

Med smart menar jag följande:
-Du har ett chassi med säg 10 st 120 mm fläktar (både inblås och utsug samt på cpun). Dessa är sedan kopplade till din smarta fläktkontroller. När temperaturen i lådan ökar så testar fläktkontrollern vilka fläktar som ska spinna snabbast genom att testa alla möjliga kombinationer. Den liksom testar sig fram för bästa inställningar för att få en så tyst och välkyld dator som möjligt. Man kunde även tänka sig att fläktkontrollern kan polvända fläktarna och tvinga dem att blåsa åt fel håll för att på så sätt testa hur de ska sitta vända i lådan även om fläkten inte presterar optimalt i fel läge.

När jag själv testar manuellt med alla mina fläktar så är det inte helt självklart vilka fläktar som ska blåsa mest. Till exempel: Temperaturen i min låda är lägre om mina fläktar i chassidörren inte blåser max på gpun samtidigt kan fläkten i botten av lådan blåsa varm luft från gpun över cpun....

Vad säger ni? Finns en sådan fläktkontroller?

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk

Är det inte bättre att basera fläkthastigheten på cpu och gpu temperatur istället för ambient i chassit? Jag har tyvärr inte hört talas om någon fläktkontroller som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte detta finns, men jag skulle helt klart vilja ha en sådan

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns tempstyrda kontrollers men ska de prova sig fram till en optimering så får du nog ta en enkortsdator och ha som styrning och pilla ihop nån egen mjukvara som kan göra det.
Att polvända för att reversera motorn på en vanlig datorfläkt går inte för det finns även elektronik i den men det skulle väl gå att modda så det fungerar men fläktens geometri gör nog att den går dåligt om den backar så det kanske krävs mekaniska ändringar också om det ska bli bra, tex är ju bladen ofta designade för en flödesriktning och lagringen lär också påverkas,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget sådant så vitt jag vet, och personligen skulle jag inte vilja ha ett som testar sig fram heller (för om temperaturen varierar slumpmässigt efter belastning så skulle den behöva ompröva kontinuerligt hela tiden, vilket skulle resultera i ett extremt irriterande varierande oväsen). Visst, man skulle kunna låta den "lära" sig hur den ska göra vid varje given uppsättning temperaturvärden, och bryr man sig inte om fläktoljud (jag syftar inte enbart på fläktljudet i sig, utan variationer och interferens) så spelar det ju förstås ingen roll.

Polvändning är nog bara att glömma (se @mrqaffe:s inlägg). Den skulle behöva vända på hela fläkten fysiskt för att åstadkomma det du vill.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SoC (ex. RPi) + MDP/ANN är nog det närmaste du kan komma om du är redo på att lägga ner väldigt många timmar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om den inte mäter ljudnivå så kommer den bara dra upp allt i max men det är någon enkel typ lärande system. Går att göra med en RPi och information om CPU och GPU över usb eller seriell och sedan något att styra fläktar individuellt eller i olika par/klumpar.

Jag hade kört på en enkel phanteks fläkthub.
https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#spec...
sedan om moderkortet har två CPU fan som går att styra individuelt så kan du ha en fläktkurva för alla chassifläktar och en för CPU fläkten beroende på kyllösningen ser ut. Eller bara styr alla fläktar på den vanliga CPU fan
Just chassifläktar brukar inte spela så stor roll så länge de trycker in tillräckligt med luft och drar ut värmen. CPU och GPU kylaren sköter bortforsling av värmen från CPU och GPU

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande svar ni ger! Man kanske ska läsa på lite om Markov

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta tråkig men det skulle nog inte göra någon större skillnad i kylning, däremot hade det varit ett grymt coolt bygge

Man borde ju kunna få fram ett MIMO-system där varje fläkts varvtal ses som en input och temperatursensorer är output. Blir nog ett rätt krångligt ekvationssystem då det lär finnas en hel del korskorrelation mellan signaler, störningar och brus då det handlar om att flytta luft, och yttre påverkan i form av omgivande temperaturer. Men håller fast vid att om man kan få ihop det hade det varit coolt