Apple uppdaterar Macbook med Intel Skylake och chassi i "rosa guld"

Permalänk
Medlem

Jahapp. Även om jag verkligen skulle vilja se att fler tillverkare kom upp i den premiumkänsla som Apple ger i materialval och höljets passform så kommer jag aldrig köpa fjolårets (eller äldre) prestanta för högsta premiumpris i respektive klass.

Det som förvånar mig mer än Apples designmissar är varför andra tillverkare aldrig riktigt får till det med sina egna alternativ. Lenovo är innovativa, men kvalitetskänslan är nära på skräp i de flesta fallen. HP har modeller med bra prestanda men skärmen är sällan retina-klass. Dell XPS är en riktigt smarrig serie, men jag är lite besviken på deras touchpad.

Känns som att alla förutsättningar redan finns för att skapa en helt subperbt bra bärbar med grym skärm, lång batteritid, lättviktschassi utan "plastaskit" och en fröjd till tangentbord/platta. Uppenbarligen finns det ju personer som är villiga att ge upp mot 25-30k för en konsumtionslaptop så varför ingen har tagit fram något som bräcker allt annat i klassen är en gåta.

Permalänk
Inaktiv

Rykte: Nästa generation Mac-datorer får AMD-chipp

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/0EGV2@o...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Dålig prestanda, ska man ha flera usb ssd , gigabitnätverkskort etc på en och samma usb 3.1 så kommer denna port att flaska. USB ssd har för övrigt blivit billiga idag och många inkl jag köper inget annat externt minne längre.
Jag själv använder dagligen två portar på tåget, ena till ssd disken andra till mitt modem. Inte ovanligt på tåget/bussen stoppar jag in en usbkabel till för att ladda mobilen, läsa från en annat minne i.
Nå 2 st usb 3.1 portar hade för de flesta på en laptop varit praktisk användbar då det går bära med sig hubbar. USB C portarna tar inte så stor plats, så det är självklart att alla laptops större än runt 8 tum bör ha minst 2st.

Något annat störande är att de flesta datorer enbart har en nätverksport, då det för många är mer regel än undantag att man ska koppla upp sig emot två nät samtidigt. Fast nu riktar sig inte Apple åt såna användare.

Apples filosofi om att datorn ska vara kompakt och smidig försvinner lite när man ska ha med sig en drös adaptrar för att få allt att fungera. En smidig dator behöver man inte ha något alls med sig, hest inte ens strömkabel. (standardiserad kabel som man kan låna är lösningen på detta)

Gbit/s Ethernet över USB3 har då inga problem att 2 GBbit/s om man maxar trafik i båda riktningarna, i alla fall med Linux eller OSX som OS. Det i praktiken teoretisk max så går inte snabbare med Ethernet Gbit/s över PCIe (fast det kommer ha lägre latens än över USB).

Och varför skulle man behöva flera Ethernet-anslutningar på sin skrivbordsdator? Utvecklar rätt mycket programvara för nätverk men ska jag prestanda/stresstesta den så användare jag något som liknar en server där det är fullt möjligt att ha 8-12 10 GBbit/s med PHYs för fiber. I det läget är inte ens 10 Mbit/s mot datorn man utvecklar på ett problem då det enda en ska skyffla är lite informationen över SSH. För rena funktionstester är det ju bara att virtualisera, kan du ha hur många Ethernet interface som helst bara det finns tillräckligt med RAM.

Säger inte att MacBook är en idealiskt arbetsmaskin, den är nog främst riktad mot hemanvändare och eventuellt företagsanvändare som prioriterar batteritid och kompakthet över prestanda. Men ser personligen inte varför denna maskin till 100 % skulle kunna vara min skrivbordsdator på jobbet (är utvecklare). Kör just nu med en MBP som skrivbordsdator på jobbet, alla "tunga" saker körs på lämplig maskin i labbet så datorn på skrivbordet ska bara kraftig nog att köra MS Office, webbläsare, Terminal+SSH och liknande + RAM nog för ett par virtuella instanser (och är dessa Linux-servers i textläge kommer man väldigt långt med 8 GB RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Vad är grejen med tunna datorer?
Visst är det kanske trevligt, men att man ska behöva betala extra för det känns ju lite konstigt speciellt när det medför sådana begränsningar som endast 1 usb port.

Sitter själv för tillfället endast på en macbook air, vilket funkar rätt bra dock så skulle det vara trevligt med lite fler usb portar och en hdmi utgång.

Många har nog inga behov av massa portar. Jag vet själv att jag extremt sällan använder portarna på min Samsung Series 9 som är väldigt tunn. Som mest har jag använt en port i taget. Så jag värderar utan tvekan en smal laptop framför fler portar. Dock är macbook pro mycket mer intressant för mig än vanliga Macbook då jag vill ha mer prestanda för bildredigering.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanax:

Kommer inte hända är min gissning! MBA kommer dö en långsam död likt Macbook Pro (icke-retina varianten)
Macbook är det nya dom satsar på och i slutändan kommer dom nog enbart ha Macbook och Macbook Pro, båda med retinaskärmar men Pro med mer "oomph" vilket rättfärdigar "Pro" suffixet.

Så blir det kanske.
Deras nuvarande lineup är konstig då vi har två relativt snarlika datorer (i alla fall formfaktormässigt) - MacBook + Snik MacBook (air)
Någon av de två förstnämnda torde ju fasas ut.

Problemet för Apple är då att de tappar sin budgetvariant.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Gbit/s Ethernet över USB3 har då inga problem att 2 GBbit/s om man maxar trafik i båda riktningarna, i alla fall med Linux eller OSX som OS. Det i praktiken teoretisk max så går inte snabbare med Ethernet Gbit/s över PCIe (fast det kommer ha lägre latens än över USB).

Och sedan har man 2st ssd diskar som ligger och maxar på samma usb 3 port.. Liksom problemet med en usb 3.1 port är inte att den ej klarar en sak i taget.

Skrivet av Yoshman:

Och varför skulle man behöva flera Ethernet-anslutningar på sin skrivbordsdator?

För att man ska ansluta datorn till helt olika nät, t.ex. är det praktisk att komma åt internet och hela ens arbetsmiljö fast man kommunicerar med en pryl som ligger på ett helt annat nät. Det kan också vara en pryl som man bara ska konfigurera och då blir man tvungen att rycka nätverkskabeln som man kanske har något igång som man ej kan avbryta. Har man låga krav så kan man dock använda det trådlösa nätverkskortet på det administrativa nätet.

Men 2st usb 3.1 och en ethernet hade nog räckt för de flesta. Som det är nu så köper jag datorer där jag slipper släpa med så mycket lösa extradelar som möjligt för att hantera mitt vardagliga arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nuvarande MacBook Pro (snabbaste modellen) och iMac har även de AMD grafikkort. Men Polariskretsar, som sägs ge dubbelt så mycket presetanda per watt låter fint.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så blir det kanske.
Deras nuvarande lineup är konstig då vi har två relativt snarlika datorer (i alla fall formfaktormässigt) - MacBook + Snik MacBook (air)
Någon av de två förstnämnda torde ju fasas ut.

Problemet för Apple är då att de tappar sin budgetvariant.

Nja, Macbook (retina, 12" varianten) kommer sjunka i pris ner till Macbook Air. Apple tar alltid premium betalt för de första versionerna av en "ny" produktkategori. Kommer du inte ihåg att Macbook Air var sjuhelvetes dyr när den släpptes för att det var den första i produktkategorin "ultrabook". Macbook är den första i produktkategorin "superultrabook", därav det höga priset.

I takt med att fler tillverkare släpper sina varianter på denna supertunna dator, och i takt med att MBA sakta fasas ut, kommer priserna på Macbook sjunka, var så säker!

Men det är klart, vill man ha den nu så får man ju punga ut med stålar då den är relativt dyr just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och sedan har man 2st ssd diskar som ligger och maxar på samma usb 3 port.. Liksom problemet med en usb 3.1 port är inte att den ej klarar en sak i taget.

För att man ska ansluta datorn till helt olika nät, t.ex. är det praktisk att komma åt internet och hela ens arbetsmiljö fast man kommunicerar med en pryl som ligger på ett helt annat nät. Det kan också vara en pryl som man bara ska konfigurera och då blir man tvungen att rycka nätverkskabeln som man kanske har något igång som man ej kan avbryta. Har man låga krav så kan man dock använda det trådlösa nätverkskortet på det administrativa nätet.

Men 2st usb 3.1 och en ethernet hade nog räckt för de flesta. Som det är nu så köper jag datorer där jag slipper släpa med så mycket lösa extradelar som möjligt för att hantera mitt vardagliga arbete.

Det du snackar om att ansluta till mer än 1 nätverk är knappast vanligt och heller sannolikt inte ett användningsområde Apple riktar sig till.
Att ansluta 2 st SSD-diskar till datorn är heller knappast vanligt. Denna dator är med andra ord inte riktad till dig.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ja, den klassiska för-lite-RAM-skräcken lever kvar. Det är t.o.m. så att jag själv köper "onödigt" mycket RAM (för det jag tänkt göra) för att den där tanken OM det tar slut, som etablerades när man satt och stretade med att köra Doom på 4 MB RAM.

Apple har ju en annorlunda hårdvarustrategi där man tittar på användarupplevelsen innan man fyller en Mac med prylar, vilket ganska många PC-användare har svårt att förstå sig på. Ofta tolkas det som att man får en "gammal PC", men där man lätt glömmer att Mac har en radikalt annorlunda mjukvarumiljö. Skruvar vi tillbaka klockan till tiden när Mac körde PowerPC så kan jag hålla med om att användarupplevelsen då med en ny Mac var ungefär som att sitta på en gammal PC. Lyckligtvis är PowerPC-eran över sedan länge.

Min åldrige far, inbiten PC-användare sedan mitten av 80-talet, tyckte absolut att han behövde en i7:a i sin nya stationära dator som han surfar och kör Word på. Lyckligtvis är han smålänning, så jag övertygade honom om att ta en i3 och lägga mellanskillnaden på något roligare. Enligt honom är dessutom Macintosh är något som bara konstnärer, kommunister och kufar använder.

Jag stöter regelnbundet på samma slags attityder och förutfattade meningar mot Mac hos väsentligt yngre personer, så frågan är om inte vissa åsikter går i arv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Det du snackar om att ansluta till mer än 1 nätverk är knappast vanligt och heller sannolikt inte ett användningsområde Apple riktar sig till.
Att ansluta 2 st SSD-diskar till datorn är heller knappast vanligt. Denna dator är med andra ord inte riktad till dig.

Dock ej heller ovanligt, det räcker att man ska programmera typ vad som helst (panel, pc, duc you name it) så behöver man ha dubbla nätverkskort. Men som sagt, jag tycker att två usb 3.1 portar samt ett nätverkskort räcker åt de flesta.
Och den optimala datorn för alla är när man totalt sett behöver släpa med så lite som möjligt, har datorn en riktig bra tangentbord och pekplatta som Apples har, ja då slipper man ha externa såna. Har datorn en väldigt bra skärm som Apple har, så kanske vissa klarar sig med denna.

Så olika datorer riktar sig precis som du sa till olika användare. För min del skulle jag villa ha en macbook som en thin client, men den är lite dyr för detta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Och sedan har man 2st ssd diskar som ligger och maxar på samma usb 3 port.. Liksom problemet med en usb 3.1 port är inte att den ej klarar en sak i taget.

För att man ska ansluta datorn till helt olika nät, t.ex. är det praktisk att komma åt internet och hela ens arbetsmiljö fast man kommunicerar med en pryl som ligger på ett helt annat nät. Det kan också vara en pryl som man bara ska konfigurera och då blir man tvungen att rycka nätverkskabeln som man kanske har något igång som man ej kan avbryta. Har man låga krav så kan man dock använda det trådlösa nätverkskortet på det administrativa nätet.

Men 2st usb 3.1 och en ethernet hade nog räckt för de flesta. Som det är nu så köper jag datorer där jag slipper släpa med så mycket lösa extradelar som möjligt för att hantera mitt vardagliga arbete.

Fast till skillnad från USB2 där man har en buss med totalt ~480 Mbit/s så har USB3 två separata länkar på 5 Gbit/s (en per riktning). Svårt att se hur saker man gör på skrivbordet på något rimligt sätt begränsas av 5 Gbit/s full duplex, det finns rätt många andra flaskhalsar. För alla typiska disklaster på skrivbordet är ködjupet ~1 vilket betyder att man inte är när att vara bandbreddbegränsad med 5 Gbit/s kapacitet per riktning, man är helt begränsad av latens i det läget.

Och även om du behöver flera Gbit/s Ethernet är det ju ytterst sällan man ligger på max bandbredd, undantaget om man gör bulköverföring. Så en fysisk USB3 port borde fullt tillräckligt för >99% av alla fall man rimligen har på skrivbordet, framförallt då alla verkliga stresstester/prestandamätningar bör göras på "serverklass" maskiner (d.v.s. Xeon E5/E7 med DDIO).

Håller ändå med de som anser att en dator som MacBook borde haft två USB3.1 portar, det borde finnas plats för detta. Men det är mer för att minska antal fall när man behöver en extern hub, inte för att man riktigt behöver bandbredden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Låter härligt att AMD får ett uppsving nu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast till skillnad från USB2 där man har en buss med totalt ~480 Mbit/s så har USB3 två separata länkar på 5 Gbit/s (en per riktning). Svårt att se hur saker man gör på skrivbordet på något rimligt sätt begränsas av 5 Gbit/s full duplex, det finns rätt många andra flaskhalsar. För alla typiska disklaster på skrivbordet är ködjupet ~1 vilket betyder att man inte är när att vara bandbreddbegränsad med 5 Gbit/s kapacitet per riktning, man är helt begränsad av latens i det läget.

Och även om du behöver flera Gbit/s Ethernet är det ju ytterst sällan man ligger på max bandbredd, undantaget om man gör bulköverföring. Så en fysisk USB3 port borde fullt tillräckligt för >99% av alla fall man rimligen har på skrivbordet, framförallt då alla verkliga stresstester/prestandamätningar bör göras på "serverklass" maskiner (d.v.s. Xeon E5/E7 med DDIO).

Håller ändå med de som anser att en dator som MacBook borde haft två USB3.1 portar, det borde finnas plats för detta. Men det är mer för att minska antal fall när man behöver en extern hub, inte för att man riktigt behöver bandbredden.

Böjd att hålla med - skulle hellre ta två USB2.0 faktiskt än enbart en USB3 bara för att kunna koppla in en extern mus och ett USB-100mbit trådat nätverk exempelvis.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Är inte det väldigt mycket sämre än att bara ha en USB-hubb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@MsSmith: Är inte det väldigt mycket sämre än att bara ha en USB-hubb?

Haha normalt sett ja - men jag är en slarver och glömmer mina saker lite varstans. Vintrarna är värst, har jag kvar ett par handskar en hel vecka tror sambon att jag är någon annan....

För mig handlar det om portabiliteten, har en dator som klarar en arbetsdag men har bara en smal väska som bara tillåter datorn, ett par pennor och ett par A4 papper. En hubb är tjock och klumpig. Viktigt att se bra ut vet du

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Viktigt att se bra ut vet du

Vill man bli fin så får man lida pin!

Jag tycker för övrigt också att det är obefogat snålt att ha en ynka port. Jag vill absolut inte ha en bärbar dator utan möjlighet till trådat nätverk och trådad mus, och man borde ju inte behöva hålla på med USB-hubbar för att få mer än en port på en dator. Framförallt inte med tanke på USB typ C, där det antagligen går att sätta två portar på samma utrymme som en vanlig port.

Permalänk
Medlem

Massa kommentarer om för få portar från folk som inte äger Mac, vem f-n kopplar upp sej på nätverk med kabel på bärbart nuförtiden, drar ni runt en lång kabel i lägenheten beroende på var ni använder den? Med Mac använder man trådlösa möss och andra tillbehör, om behov finns kan man koppla upp trådat via en USB-C adapter och skulle man av någon anledning behöva använda flera USB portar samtidigt använd en hub. Gillar man inte läget köp en annan modell eller märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Haha normalt sett ja - men jag är en slarver och glömmer mina saker lite varstans. Vintrarna är värst, har jag kvar ett par handskar en hel vecka tror sambon att jag är någon annan....

För mig handlar det om portabiliteten, har en dator som klarar en arbetsdag men har bara en smal väska som bara tillåter datorn, ett par pennor och ett par A4 papper. En hubb är tjock och klumpig. Viktigt att se bra ut vet du

Vi ska väl inte direkt överdriva här, några alternativ (kommande eller existerande) till MB12 är

http://www.nonda.co/products/usb-c-hub-for-apple-new-macbook-... (om den någonsin kommer)
https://eshop.macsales.com/preorder/OWC-USB-C-Dock/
http://www.hypershop.com/products/usb-c-5-in-1-hub-with-pass-...
https://www.startech.com/se/Kortadaptrar/USB-3.0/Hubbar/usb-c... (stödjer inte alt mode eller USB PD, så när det gäller MacBook undvik)
http://www.satechi.net/index.php/computer/connectivity/hubs/t...
https://www.anker.com/products/A8342041
https://www.anker.com/products/A8301041
https://www.anker.com/products/A8302041
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho... (Okänt om Plexgears stödjer alt mode, men PD ska finnas)
https://www.digitalinn.se/produkt/macally-31-usb-c-to-4-port-...
http://www.macoteket.se/produkt/macally-31-usb-c-to-3-port-us...
http://minix.com.hk/en/products/neo-c-usb-c-multiport-adapter

Flera är slimmade och kompakta. De är också i flera fall betydligt billigare att förlora än t.ex. själva laddaren och officiella laddkabeln. Satechi, Plexgear (den tredje som länkas) eller Hyper bör du i princip kunna lämna i datorn när du har den i väskan. Något som kanske inte är att rekommendera rent mekaniskt däremot. Hur som de, och ett par andra är definitivt inga tjocka grejer och ger ett par portar och stödjer USB PD passthrough, sen kan man välja om man vill ha utan eller om man vill ha ethernet eller hdmi utöver USB-portar. Verkar självklart att bära med sig om man nu ska köra med en dator som kör USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Massa kommentarer om för få portar från folk som inte äger Mac, vem f-n kopplar upp sej på nätverk med kabel på bärbart nuförtiden, drar ni runt en lång kabel i lägenheten beroende på var ni använder den?

Den som är beroende av låg latens för att kunna jobba med sin dator kopplar upp sig på trådat nätverk, och normalt sett brukar nog de flesta som jobbar ha en arbetsplats och inte vara särskilt begränsade av kabeln.

Skrivet av oceanic:

Med Mac använder man trådlösa möss och andra tillbehör, om behov finns kan man koppla upp trådat via en USB-C adapter och skulle man av någon anledning behöva använda flera USB portar samtidigt använd en hub. Gillar man inte läget köp en annan modell eller märke.

Trådlösa tillbehör är deras designfilosofi förvisso, men med tanke på hur liten en Typ C är så kunde de gott haft två. Sen är det såklart fullt möjligt att lösa behovet med en hubb.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Samma tänker jag. Den är väldigt snygg och det visar på självsäkerhet. Så hade jag fått en macbook så hade den blivit rosa.

Bra att de uppdaterade ssd, var det inte 128GB som standard i den förra? Nu är det 256GB och då duger det åt de flesta. Det var lite samma med Ipad, köpa en sådan för 5000kr med 16GB internminne kändes fel, nu har de 32GB.

Förra modellen hade också 256GB SSD som standard.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Najk:

Ok. Väldigt sent måste jag säga, och väldigt diskret från Apples sida.

Då väntar vi bara på att Pro- och Air-modellerna ska uppgraderas då.

Intressant att se hur sena på Skylake-bollen Apple varit. De första laptopsen med Skylake dök ju upp i oktober 2015.
Visar på Apples alltmer påtagliga ointresse för sina traditionella datorer.

De Skylake-processorer som lämpar sig för MacBook Pro 13" och 15" kom i slutet av januari i år: http://www.macrumors.com/2016/01/27/skylake-macbook-pro-15-ch...

Känns inte helt konstigt att Apple inte uppdaterat de datorerna än med tanke på det. Kanske de lanseras nu i juni på deras utvecklarkonferens (WWDC)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De Skylake-processorer som lämpar sig för MacBook Pro 13" och 15" kom i slutet av januari i år: http://www.macrumors.com/2016/01/27/skylake-macbook-pro-15-ch...

Känns inte helt konstigt att Apple inte uppdaterat de datorerna än med tanke på det. Kanske de lanseras nu i juni på deras utvecklarkonferens (WWDC)?

Sannolikt beror väntan på att det är betydligt fler förändringar att vänta än bara en processoruppgradering. Ryktas om en ny mer slimmad design, mer energisnåla grafikkort baserade på AMD:s Polaris arkitektur m.m.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den som är beroende av låg latens för att kunna jobba med sin dator kopplar upp sig på trådat nätverk, och normalt sett brukar nog de flesta som jobbar ha en arbetsplats och inte vara särskilt begränsade av kabeln.

Nu är ju 12" Macbook knappast rubricerad som en arbetsdator. Vissa typer av arbete fungerar på den, andra inte.
Om man vill kunna göra all typ av arbete så får man nog leta efter en mer kraftfull dator.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Sannolikt beror väntan på att det är betydligt fler förändringar att vänta än bara en processoruppgradering. Ryktas om en ny mer slimmad design, mer energisnåla grafikkort baserade på AMD:s Polaris arkitektur m.m.

Ja just. Har också läst det. Ska bli intressant att se vad som sker. Man kan ju misstänka att exempelvis tangentbordet blir som det på MacBook även för MacBook Pro. Vet inte om jag tycker det är bra – har bara testat det en liten stund på MacBook och tyckte inte så mycket om det. Men det handlar kanske mest om vana.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi ska väl inte direkt överdriva här, några alternativ (kommande eller existerande) till MB12 är

http://www.nonda.co/products/usb-c-hub-for-apple-new-macbook-... (om den någonsin kommer)
https://eshop.macsales.com/preorder/OWC-USB-C-Dock/
http://www.hypershop.com/products/usb-c-5-in-1-hub-with-pass-...
https://www.startech.com/se/Kortadaptrar/USB-3.0/Hubbar/usb-c... (stödjer inte alt mode eller USB PD, så när det gäller MacBook undvik)
http://www.satechi.net/index.php/computer/connectivity/hubs/t...
https://www.anker.com/products/A8342041
https://www.anker.com/products/A8301041
https://www.anker.com/products/A8302041
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho... (Okänt om Plexgears stödjer alt mode, men PD ska finnas)
https://www.digitalinn.se/produkt/macally-31-usb-c-to-4-port-...
http://www.macoteket.se/produkt/macally-31-usb-c-to-3-port-us...
http://minix.com.hk/en/products/neo-c-usb-c-multiport-adapter

Flera är slimmade och kompakta. De är också i flera fall betydligt billigare att förlora än t.ex. själva laddaren och officiella laddkabeln. Satechi, Plexgear (den tredje som länkas) eller Hyper bör du i princip kunna lämna i datorn när du har den i väskan. Något som kanske inte är att rekommendera rent mekaniskt däremot. Hur som de, och ett par andra är definitivt inga tjocka grejer och ger ett par portar och stödjer USB PD passthrough, sen kan man välja om man vill ha utan eller om man vill ha ethernet eller hdmi utöver USB-portar. Verkar självklart att bära med sig om man nu ska köra med en dator som kör USB-C.

Söta små saker absolut men min Lenovo Yoga Pro 3 har tre USB samt en hdmi port. Mindre prylar att bära med sig är också positivt för mig vart fall. Senast i morse åkte jag hemifrån utan dator eller körkortet - däremot var soppåsen med i framsätet... Men bra att veta att allt inte ser ut som kubiska dosor längre

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag kan hålla med om att det bör iaf finnas 2 st USB portar, men jag ser inte poängen att det alltid ska tas upp att en dator behöver den och den porten. Det är ganska uppenbart att det här inte är en produkt för dig eller för andra som behöver ha flera ssds inkopplade samtidigt och massa annat. Varför ens klaga på en dator som uppenbarligen inte är till för det du vill använda den till? Det känns lite som att klaga på att en motorcykel har för få däck när du egentligen behöver en bil.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daumier:

@Johan86c: Jag kan hålla med om att det bör iaf finnas 2 st USB portar, men jag ser inte poängen att det alltid ska tas upp att en dator behöver den och den porten. Det är ganska uppenbart att det här inte är en produkt för dig eller för andra som behöver ha flera ssds inkopplade samtidigt och massa annat. Varför ens klaga på en dator som uppenbarligen inte är till för det du vill använda den till? Det känns lite som att klaga på att en motorcykel har för få däck när du egentligen behöver en bil.

Du har en bra poäng! Hur debatten kom fram var att vissa påstod en port räckte, där jag påpekade att förutom problemet med usb hubbar blir problem med hastigheten.. Och usb ssd har blivit billiga idag och väldigt många har såna. (finns för strax över 1000lappen)

Angående macbook så är det många som skulle kunna jobba på en sådan och jag själv jobbar mycket på en iPad Air 2. Så det handlar om rätt dator för rätt arbete. Där Macbook är speciellt bra för folk som vill ha en kompakt dator och bära med sig, det kan vara studenter av olika slag. Och bara för att macbooken inte har en drös utgångar så betyder det inte att man en kan styra detta genom en annan dator, vilket är precis det jag gör med iPaden.

Så rätt dator för rätt person och beroende på vad personen syfte med den aktuella datorn är så bör den göra olika val då också. (de flesta har väl flera datorer idag, även om många är gamla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du har en bra poäng! Hur debatten kom fram var att vissa påstod en port räckte, där jag påpekade att förutom problemet med usb hubbar blir problem med hastigheten.. Och usb ssd har blivit billiga idag och väldigt många har såna. (finns för strax över 1000lappen)

Angående macbook så är det många som skulle kunna jobba på en sådan och jag själv jobbar mycket på en iPad Air 2. Så det handlar om rätt dator för rätt arbete. Där Macbook är speciellt bra för folk som vill ha en kompakt dator och bära med sig, det kan vara studenter av olika slag. Och bara för att macbooken inte har en drös utgångar så betyder det inte att man en kan styra detta genom en annan dator, vilket är precis det jag gör med iPaden.

Så rätt dator för rätt person och beroende på vad personen syfte med den aktuella datorn är så bör den göra olika val då också. (de flesta har väl flera datorer idag, även om många är gamla)

Det finns bara ett problem med resonemanget och det är att man utgår från att konsumenten i fråga vet med sig hur denne kommer arbeta med sin dator. Jag spekulerar men tror inte att majoriteten vet det. Med stor sannolikhet tänker man inte mer på det än att "jahopp det var bara en port, då löser jag det så här" medan vi kanske diskuterar från ett mer insatt perspektiv. Jag vet inte men det känns så

Permalänk

Det är väl helt enkelt så att det finns folk som vill ha datorn pga. designen, kvaliteten, fläktlös, bra skärm osv. men det är en dealbreaker att det inte finns mer än en port. Visst det finns alternativ men antagligen finns det ingen annan laptop som har alla de andra bra kvaliteterna(varav vissa subjektiva).