Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160366:

vadderad kuvert gubben, packa bilen och skicka ner den

Hade problem med att hitta tillräckligt med frimärken så jag sket i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Nu hängde jag med !!!

Men om Göran bestämmer sig för att göra en polisanmälan, hur stor är risken att BOB (jag) blir dömd för bedrägeri? Något BOB (jag) inte gjort...!

Jag har själv blivit utsatt för bedrägeri, dvs skickat pengar men aldrig fått varan, jag gjorde en polisanmälan men den lades ner.

Om du fortfarande är ok med att gå vidare med den här affären och får in scammade pengar på kontot skulle jag verkligen inte säga att du är oskyldig till bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Säg att dom ska betala i BTC, då är du säker

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är du inte helt 100?

Skrivet av onthenews:

Hur stor är risken att jag blir tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran?

Låt oss säga att polisen får in en anmälan om mig som har stulit pengar från Göran , vilket är omedvetet nu, dom ser att jag är ostraffad, gör dom ens något?

Jag har som sagt polisanmält sånt här innan, betalade alltså varan som jag aldrig fick, polisen lyfte inte ett finger..

Är du lite trögtänkt? hur fungerar du i skolan när du får olika uppgifter!?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Lade ut en skinnsoffa på Blocket, fick mail från England att de ville jag skulle skicka den. Tror inte det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Eftersom den enda intressent du fått på din annons är en scammer så kan jag tipsa om att sänka priset till en mer rimlig nivå så ska du se att du hittar någon i Sverige eller till och med på samma ort som är intresserad så kan du göra upp affären öga mot öga, problem solved.

Permalänk
Medlem

Kan förstå trådskaparen om denna inte är så gammal. Kommer själv ihåg när man va runt 15,16 år och kunde få in så många tusenlappar, då vägrade man inse att de kunde va bluff för man såg bara dollartecken, men jag blev aldrig lurad då jag även då tänkte till en gång extra trots allt😉 Så tänk till nu för helvete!!!!

Permalänk
Medlem

Även om detta nu är ett givet scam så undrar jag om det verkligen är som ni säger angående chargebacks. Att Paypal har det vet jag men om jag för över från mitt bank till din bank och du fått pengarna(inte i något "kommande inbetalningar" status) då är det väl inte möjligt för mig att dra tillbaka överföringen? Eller är detta något utländska banker kan göra?
Tycker det låter mycket osannolikt att detta skulle vara möjligt....

Men till TS, du har nog förstått att i detta fall är det scam och att du aldrig skulle ha fått in några pengar på kontot

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Varje gång jag sålt en telefon eller dylikt på Blocket så har jag fått exakt samma mail och det är scam så det bara skriker om det. Googla personens e-post så kommer du få massor med träffar angående scam. Till TS sluta vara så blåögd!

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

oftast vill ju dessa scammers betala lite "extra" så då faller ju många genom girigheten "oj ja får några hundra mer än begärt".

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dessa mail är ju absolut inget ovanligt och det är SCAM och det kommer dom alltid att vara och inget som kommer att sluta. Så ett tips är att absolut inte sälja luren, om du nu inte känner för att bli utan lur.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Hur stor är risken att jag blir tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran?

Låt oss säga att polisen får in en anmälan om mig som har stulit pengar från Göran , vilket är omedvetet nu, dom ser att jag är ostraffad, gör dom ens något?

Jag har som sagt polisanmält sånt här innan, betalade alltså varan som jag aldrig fick, polisen lyfte inte ett finger..

Struntsamma hur stor eller liten risken är, du ska inte överväga att genomföra affären över huvud taget.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

onthenews registrerad April 2016 ännu en troll tråd?

http://www.sweclockers.com/medlem/onthenews

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Hur stor är risken att jag blir tvungen att betala tillbaka pengarna till Göran?

Låt oss säga att polisen får in en anmälan om mig som har stulit pengar från Göran , vilket är omedvetet nu, dom ser att jag är ostraffad, gör dom ens något?

Jag har som sagt polisanmält sånt här innan, betalade alltså varan som jag aldrig fick, polisen lyfte inte ett finger..

Det kan hända att polisen lägger ner ärendet, men hur skulle det kännas för dig att ha Görans pengar på kontot när du vet att Göran har blivit lurad? Därtill kanske Göran börjar ringa dig eller knackar på din dör och vill att du ska göra rätt för dig? Inte så kul samtal. Det är inte så lätt att vara kaxig då och säga att du inte är inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onthenews:

Men jag skickar inte varan förrän jag har fått pengarna...

Men slå till då, om du är så jävla dum så kan du ju ta och ignorera alla varningar och köra på.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

onthenews registrerad April 2016 ännu en troll tråd?

http://www.sweclockers.com/medlem/onthenews

Hoppas på att det är ett troll, annars är han lätt sinnessvag.........Han ställer frågan om han blir lurad och 30pers säger att han ska låta bli, ändå vägrar han fatta.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

När jag nyligen hade en telefon till salu på blocket så fick jag också mail ifrån denne "Rebecca" En snabb googling visade direkt att hon var total bluff. (usel svenska också för den delen)

Så som så många andra säger så är det 100% scam... Dessutom om du nu genomför affären trots risken att du blir medhjälpare till bedrägeri så har du ju lyckats med konststycket att i denna tråd erkänna att du ämnar utföra gärningen.. Med andra ord vore det korkat att inte omedelbart avbryta all korrespondens med "Rebecca"

Acceptera att överpriser inte alltid fungerar, och lev enligt den klassiska devisen "Om någonting låter för bra för att vara sant, så är det troligtvis så fallet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Och vem skriver "Vänligen ge mig dina uppgifter"...det är som att locka in lammet till tigern.
Sälj till någon mer pålitlig rekommenderar jag.

Den meningen har jag skrivit många gånger i mitt liv..? Har ju iofs jobbat på kontor med kundkontakt i 10+ år så man kanske är något arbetsskadad när det gäller formalitet via email.

Det jag menar är att alla skriver ju inte "Äh va fan, hit me' med din info så slänger jag över cash mannen", så att basera scam-faktorn på just exakt den meningen var rätt långsökt i mitt tycke.

Men för att vara ontopic så ja, solklar scam.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Okej kompis.

OM DU FÅR PENGARNA FÖRST VARFÖR SKULLE DU DÅ ENS SKICKA TELEFONEN?

Kör en egen twist på det hela

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Hej,

Citerar mig själv från andra tråden du skrev i:
Andra tråden

Hej,

Ja du blir lurad.
Förra året var det någon som försökte köpa telefoner av mig så med. Då skulle pengarna ha gått ut från bank of england.
Men turligt nog är jag en väldigt misstänksam människa. Inga pengar = Inga skickade varor.

Även svenskan sprack lite i meddelandet. Nu säger jag inte att man måste ha perfekt svenska för att man skall lita på någon, jag har själv inte perfekt svenska men om personen i fråga har ett helsvenskt namn och grammatiken är misstänksam så kan man börja undra ibland

Det kommer gå till ungefär såhär, de säger att de skickat pengar till dig efter du uppgett dina uppgifter.
Någon timme efter/dagen efter kommer det ett mail om varför du inte skickat det än, för då vill de ha DHL tracking number. Ännu en dag senare börjar det komma lite "arga" mail till dig om "varför skickar du inget när jag skickat pengar till dig?" bifogat en photoshopad bekräftelse om att pengar skickats till ditt konto.

Var alldeles för nyfiken på det här så ville bara ringa och kolla upp med Bank of England att det var 100% scam.
Som jag misstänkte så var det en scam.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

@onthenews:

Pengar på kontot är absolut ingen garanti att få behålla dem! Dags att växa upp lite och tappa naiviteten.

Ponera det här:
Du skall betala en räkning med slarvar och skriver fel bankgironr. Tror du pengarna är borta då? Självklart inte, du ringer banken och får pengarna tillbaka.
Ett företag skall göra en utbetalning till en kund av någon anledning, skriver fel på en nolla, tror du att du får behålla det? Nej.

Jag vet inte exakt hur bedrägeriet fungerar, men det inte osannolikt att de har en metod för att dra tillbaks betalningar så fort varan har skickats.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Låt pöjken gå på detta nu då och så får han lära sig en läxa som han så gärna verkar vilja...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Fråga: Blir jag lurad nu?
Svar: Ja.

MVH

Permalänk
Lego Master

TS: Gör som du vill. Om du inte vill bli övertygad av folks erfarenheter sen tidigare, så finns det inte mycket vi kan göra.

Sälj skiten och gå back, men skyll inte på oss sen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@onthenews:

det är scam, har varit uppe här och på andra sidor förut, låt dig absolut inte lockas av detta då kommer du aldrig se röken av varken telefon eller pengar igen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det är fan helt otroligt att du ens tror att detta är på riktigt

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på alla svar och motsvar etc. gör det lätt för alla parter.

Har du "råd" att bli av med dessa 7k? Kör i vind och hoppas.
Om inte, hoppa över det.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

haha, rolig tråd ändå.
Skapar en tråd för att du är osäker. ALLA säger att det är en scam, men du argumenterar emot.

För att svara på din topic "Blir jag lurad nu?".
Ja, fast du lurar dig själv..

Permalänk
Medlem

Tråkigt att användaren är nu avstängd.
Antar personen var ett troll?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC