Köp av burk till jobbet, bygga själv eller färdig lösning?

Permalänk
Medlem

Köp av burk till jobbet, bygga själv eller färdig lösning?

Precis börjat nytt jobb efter 8 år och fick en gammal Mac sen 2008, aldrig använt Mac och det går sådär då man kört PC sen 3.11 och DOS.
Fick i uppgift att kolla vad jag behöver osv för att ge ett budgetförslag, ska tilläggas att jag är van att bygga datorer osv och har gjort det hela uppväxten.

Nu funderar jag bara lite på hur det är med "färdiga burkar" kontra att plocka ihop delar själv och bygga rent prismässigt, vad är värst mest så att säga?

Kommer jobba med grafiskt i Illustrator, Corel Draw, InDesign och Photoshop och utöver det vanligt kontorsarbete så att säga.
Jobbar med print så det blir ibland rätt stora format på sakerna, 5 meters bilder i 300dpi osv.

Min spontana tanke är en i5, 16gb ram, grafikkort har man ju inte jättemycket vinst ifrån så jag är övertygad om att det duger med nåt integrerat. SSD på 120-240gb och ingen annan disk då allt ligger på NAS.

Har verkligen ingen koll på färdiga datorer typ Acer, Dell osv och hur prestandan är på dessa och priset kontra delar att bygga själv.

Vad säger ni? Vill komma så billigt som möjligt undan för att inte ge chefen en chock.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det kostar minst 300kr/h för dig att bygga ihop datorn och all tid som du lägger ner på beställning. Om något går sönder måste du själv lägga tid på att felsöka och skicka delar.
Det är i stort sett alltid billigare att köpa från företag. Anatar att ditt företag har någon slags avtal redan? Annars skulle jag rekomendera någon med bra service i sverige (vet att dell har det) och en dator som är midi-tower och speccen du har skrivit upp, definitivt mer än 240 gb, vissa program kommer inte funka på NAS. Se till att du får en bra skärm till, helst med integrerad USB-hubb

Permalänk
Medlem

Släng ihop en varukorg med en i5 4460, nåt h81 moderkort. Ett billigare grafikkort, typ 750/ti. 8gb ram, ett nätagg på 400w, och en 250gb ssd så är du hemma för ett par tusen.

Bygger du i mitx-format kan du ju välja ett litet smidigt chassi dessutom.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Precis börjat nytt jobb efter 8 år och fick en gammal Mac sen 2008, aldrig använt Mac och det går sådär då man kört PC sen 3.11 och DOS.
Fick i uppgift att kolla vad jag behöver osv för att ge ett budgetförslag, ska tilläggas att jag är van att bygga datorer osv och har gjort det hela uppväxten.

Nu funderar jag bara lite på hur det är med "färdiga burkar" kontra att plocka ihop delar själv och bygga rent prismässigt, vad är värst mest så att säga?

Kommer jobba med grafiskt i Illustrator, Corel Draw, InDesign och Photoshop och utöver det vanligt kontorsarbete så att säga.
Jobbar med print så det blir ibland rätt stora format på sakerna, 5 meters bilder i 300dpi osv.

Min spontana tanke är en i5, 16gb ram, grafikkort har man ju inte jättemycket vinst ifrån så jag är övertygad om att det duger med nåt integrerat. SSD på 120-240gb och ingen annan disk då allt ligger på NAS.

Har verkligen ingen koll på färdiga datorer typ Acer, Dell osv och hur prestandan är på dessa och priset kontra delar att bygga själv.

Vad säger ni? Vill komma så billigt som möjligt undan för att inte ge chefen en chock.

Kolla specsen för respektive Dell, Acer osv. Det är antingen Intel eller Amd på dem som du förmodligen vet. Är inte rocket science.

Permalänk
Medlem

@Rudeez:
der blir ju billigare om man bygger själv, men då får du ju ingen support och felsökning ifall någon del går sönder, och måste du felsöka själv kostar du pengar för företaget.

kolla på dells datorer
typ dessa
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-8900-desktop/pd?ref=PD_O...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Satsa på en i7a föreslår jag, går åt lite CPU-kraft när man ska panga upp riktigt feta bilder i PS/Coreldraw m.fl. Minst 8GB RAM gärna lite mer. En 240GB SSD kan vara bra, 120GB går rätt fort att fylla även fast man har central nätverkslagring.

Grafikkkort är fullständigt överflödigt så vida du inte planerar att jobba med 3D i framtiden.

Monitor är minst lika viktigt också, om det nu ingår i köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Precis börjat nytt jobb efter 8 år och fick en gammal Mac sen 2008, aldrig använt Mac och det går sådär då man kört PC sen 3.11 och DOS.
Fick i uppgift att kolla vad jag behöver osv för att ge ett budgetförslag, ska tilläggas att jag är van att bygga datorer osv och har gjort det hela uppväxten.

Nu funderar jag bara lite på hur det är med "färdiga burkar" kontra att plocka ihop delar själv och bygga rent prismässigt, vad är värst mest så att säga?

Kommer jobba med grafiskt i Illustrator, Corel Draw, InDesign och Photoshop och utöver det vanligt kontorsarbete så att säga.
Jobbar med print så det blir ibland rätt stora format på sakerna, 5 meters bilder i 300dpi osv.

Min spontana tanke är en i5, 16gb ram, grafikkort har man ju inte jättemycket vinst ifrån så jag är övertygad om att det duger med nåt integrerat. SSD på 120-240gb och ingen annan disk då allt ligger på NAS.

Har verkligen ingen koll på färdiga datorer typ Acer, Dell osv och hur prestandan är på dessa och priset kontra delar att bygga själv.

Vad säger ni? Vill komma så billigt som möjligt undan för att inte ge chefen en chock.

Generellt tips, det dyra med att köpa företagsdatorer är supporten (som du ska ha med!), så slå hellre till för mycket när det gäller hårdvara, det kan man alltid nyttja. Det är i vart fall mina 5 cents!

Hos oss kostar en "standard-dator" ungefär 40 000, varav <10 000 är själva datorkostnaden (alltså för själva datorn).

Permalänk
Medlem

Tyvärr håller jag med @kissekotten4 & @moonblase. Företagens maskiner är mer... "måste fungera bara". För all nertid kostar mer än bara nackdelen att man inte kan spela eller titta på youtube en kväll.

Felsökning/installation/licenser osv är utan tvekan den största kostnaden för ett företag, så sikta på att minimera dem istället för att spara nån 1000-lapp på inköpet av hårdvaran. Din arbetstid kostar enormt mycket mer än datorn troligen gör, genom den maskinens livslängd.