Lian Li lanserar skrivbordschassit DK-04

Permalänk
Medlem

Testa!

Något Jonas borde köra en test på!

Permalänk

Bara jag som tycker att det var mycket restriktioner för ett chassi av den storleken? Inte ens E-ATX?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte riktigt på tillverkarna av skrivbordschassin. Antingen får de göra ett som ser riktigt snyggt ut och har alla finesser, men då kommer ingen köpa det på grund av den astronomiskt höga prislappen...

... eller så får de arbeta fram en konsumentprodukt för massproduktion som följer västerländskt/europeiskt designspråk och är anpassad för tillräcklig prestanda, om än kanske inte på entusiastnivå.

Det lustiga är ju att jag har sett flera riktigt bra skrivbordschassin på mässor i England, men då har det varit riktat mot skolsektorn (som förmodligen aldrig kommer köpa det heller). I år såg jag en modell där skärmen var nedsänkt i bordsskivan. Riktigt smutt.

Nästan så vi borde utlysa en galleritävling på SC och visa asiaterna var skåpet... eller skrivbordet i varje fall... skall stå.

Permalänk
Medlem

skojar du bordet är i aliminium.. haha så mycket stötar du kommer få av att bara spela på det.

nej tack inget för mig

edit :

Såg att toppanelen är av härdat glas så eventuellt slipper stötar.

denna ska du inte koppla till ojordat uttag utan få stötar.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Tänk om skrivbordsytan vore en enda stor pekskärm som funkar som 2:a monitor, eller som enda så tangentbord och mus ej behövs om man inte vill. Det har jag tänkt på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Lustig utformning. Avståndet mellan din hand+armbåge bör vara rätt nära låren, de borde haft utdragbart bord under övre plattan för tangentbord+mus. Det där ser ut som fail.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat det här med dator i bordet. Det blir en 10+cm tjock bordsskiva i stort sett. Kan inte alls vara bra för ergonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tänk om skrivbordsytan vore en enda stor pekskärm som funkar som 2:a monitor, eller som enda så tangentbord och mus ej behövs om man inte vill. Det har jag tänkt på länge.

Skrivbordsyta som andra skärm skulle kunna vara lite häftigt, för smågrejer som anteckningar och annat. Däremot att ha det som primär skärm är självmord rent ergonomiskt, du vill inte sitta och hänga med huvudet för att titta ner på en yta i flera timmar.

Skrivet av IceDread:

Lustig utformning. Avståndet mellan din hand+armbåge bör vara rätt nära låren, de borde haft utdragbart bord under övre plattan för tangentbord+mus. Det där ser ut som fail.

Jag det är väldigt misslyckat, har man armbågarna för högt upp på bordsytan så som det blir med en 10cm tjock bordsskiva så lyfts axlarna upp och man kommer att få problem med rygg, axlar och nacke som följd.

Skrivet av biorrith:

Jag har aldrig fattat det här med dator i bordet. Det blir en 10+cm tjock bordsskiva i stort sett. Kan inte alls vara bra för ergonomin.

Nä det är väldigt dumt om man gör det på sättet som visas i artikeln, skulle givetvis gå att göra mycket smartare så att det blir bra och praktiskt.

Permalänk
Inaktiv

50% dyrare än Caselabs värsting med samtliga tillval inkluderade och för det får man ett fult & varmt skrivbord utan förvaringslådor samt ett chassi. Priset måste minst halveras innan jag ens skulle börja tänka på att köpa det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Skrivbordsyta som andra skärm skulle kunna vara lite häftigt, för smågrejer som anteckningar och annat. Däremot att ha det som primär skärm är självmord rent ergonomiskt, du vill inte sitta och hänga med huvudet för att titta ner på en yta i flera timmar.

Jag det är väldigt misslyckat, har man armbågarna för högt upp på bordsytan så som det blir med en 10cm tjock bordsskiva så lyfts axlarna upp och man kommer att få problem med rygg, axlar och nacke som följd.

Nä det är väldigt dumt om man gör det på sättet som visas i artikeln, skulle givetvis gå att göra mycket smartare så att det blir bra och praktiskt.

Men det är så man läst böcker och ritat och allt möjligt i hela sitt liv. Oergonomiskt kanske, men helt naturligt för mig. Fast kanske inte för spel utan mer för arbete. Eller kanske lite kortspel eller schack och sånt. Hade varit kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men det är så man läst böcker och ritat och allt möjligt i hela sitt liv. Oergonomiskt kanske, men helt naturligt för mig. Fast kanske inte för spel utan mer för arbete. Eller kanske lite kortspel eller schack och sånt. Hade varit kul.

Det är fortfarande helt värdelöst om man ska sitta och arbeta flera timmar eller hela arbetsdagar, det förstår man väl rätt intuitivt att nacken och ryggen inte mår särskilt bra av att sitta framåtkrökt och med hängande huvud i längre perioder. Huvudet väger en del och därför är det mer ergonomiskt att sitta upprätt så att inte nack- och ryggmuskler slits i onödan. Tyvärr är det inte mer naturligt för dig än någon annan bara för att du råkat vänja dig vid att sitta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är fortfarande helt värdelöst om man ska sitta och arbeta flera timmar eller hela arbetsdagar, det förstår man väl rätt intuitivt att nacken och ryggen inte mår särskilt bra av att sitta framåtkrökt och med hängande huvud i längre perioder. Huvudet väger en del och därför är det mer ergonomiskt att sitta upprätt så att inte nack- och ryggmuskler slits i onödan. Tyvärr är det inte mer naturligt för dig än någon annan bara för att du råkat vänja dig vid att sitta fel.

Det är inte naturligt att sitta i en position hela tiden. Att enbart sitta "rätt" är alltså inte bra det heller. Så länge du varierar din ställning finns det inget "rätt" sätt att sitta. Om man ska tro ergonomerna som springer omkring på företagen och tittar på arbetsplatserna...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är fortfarande helt värdelöst om man ska sitta och arbeta flera timmar eller hela arbetsdagar, det förstår man väl rätt intuitivt att nacken och ryggen inte mår särskilt bra av att sitta framåtkrökt och med hängande huvud i längre perioder. Huvudet väger en del och därför är det mer ergonomiskt att sitta upprätt så att inte nack- och ryggmuskler slits i onödan. Tyvärr är det inte mer naturligt för dig än någon annan bara för att du råkat vänja dig vid att sitta fel.

Haha. Sant. Men jag vill ändå ha ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte naturligt att sitta i en position hela tiden. Att enbart sitta "rätt" är alltså inte bra det heller. Så länge du varierar din ställning finns det inget "rätt" sätt att sitta. Om man ska tro ergonomerna som springer omkring på företagen och tittar på arbetsplatserna...

Nä, det är ju sant att man får skifta ställning en aning, eller stå upp emellanåt. Däremot ska man inte sitta eller stå i ställningar som utsätter t.ex. ryggen för onödig belastning, är väl kontentan. Det finns inte bara ett "rätt" sätt att sitta, men håller dock fast vid att det finns flera felaktiga sätt att sitta på.

Permalänk
Medlem

Äntlingen! Jag tänkte faktiskt själv designa ett chassi gjort för skrivbord för det är ärligt talat en no brainer. Vore dock mer latjo med något mer basic, kanske 60x50x6cm x2 som man kan vika dubbelt för att lättare transportera. Denna blir ju seg om man funderar på att flytta och utomlands är bara omöjligt och för 15k så vill man gärna kunna vara lite mer flexibel än så.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Varför vill du hänga ett skrivbord på väggen?

Det är väl trevligt att slippa skrivbordsben, tänker ett utfällbart skrivbord

Permalänk
Medlem

Btw, tänkte fråga en liten grej, hur skulle man göra för att göra en egen startknapp till datorn, finns det att köpa separat om man skulle vilja testa ett eget hemmabygge till en skrivbordsdator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd på priset. Hade det legat runt 8-9k hade jag köpt detta. 15k är alldeles för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Btw, tänkte fråga en liten grej, hur skulle man göra för att göra en egen startknapp till datorn, finns det att köpa separat om man skulle vilja testa ett eget hemmabygge till en skrivbordsdator?

Finns att köpa på Kjell & C

Finns flera olika, med eller utan belysning.
Men tänk på att det måste vara en "återfjädrande strömbrytare"

Har själv monterat en sån i mitt skrivbord..

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Alla sådana här skrivbord är för tjocka, vill hellre ha något man kan hänga på väggen. Typ såhär:

https://i.ytimg.com/vi/242e3ni2oiU/maxresdefault.jpg

En fråga som inte har något med det här inlägget att göra.

Hur lägger man upp en bild så här som du har gjort på forumet så att man ser den direkt i sidan, utan att behöva lägga en länk som man sedan trycker vidare sig till en annan sida där bilden finns?

Permalänk
Medlem

@SaadRH:

Du får trycka på "skriv svar" istället för snabbsvar och sedan är det knappen som ser ut som två berg med en sol. Sedan är det bara hitta en länk och lägga in

Permalänk

Jag har aldrig haft behovet att höja och sänka benen. Jag brukar sänka och höja skivan istället. Hoho.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns att köpa på Kjell & C

Finns flera olika, med eller utan belysning.
Men tänk på att det måste vara en "återfjädrande strömbrytare"

Har själv monterat en sån i mitt skrivbord..

Oj det var dyrt. 139 kr för en knapp som måste lödas? Måste ju köpa sladden osv. Sökte senare på ebay och hittade en del och kom fram till att jag måste köpa en sådan, sen bygga en hållare till mitt chassi på baksidan av skrivbordet. Däremot öppnar det här ju upp för en hel datordesign jag vill grotta mig in i som designer men har nog för dålig förståelse på databygge medans möbler är desto bättre men tänker mig ett väldigt avlångt chassi så fläktar bör ej vara ett problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Oj det var dyrt. 139 kr för en knapp som måste lödas? Måste ju köpa sladden osv. Sökte senare på ebay och hittade en del och kom fram till att jag måste köpa en sådan, sen bygga en hållare till mitt chassi på baksidan av skrivbordet. Däremot öppnar det här ju upp för en hel datordesign jag vill grotta mig in i som designer men har nog för dålig förståelse på databygge medans möbler är desto bättre men tänker mig ett väldigt avlångt chassi så fläktar bör ej vara ett problem.

Den som jag länkade är ju en av deras dyraste och i väldigt hög kvalitet, såklart finns det billigare återfjädrande brytare på Kjell o C!

36-064 & 36-062 kostar bara 39:90kr (och det är med LED) Finns säkert billigare utan LED.

Hur som helst, roligt att bygga sitt eget skrivbord, har själv gjort det och är ännu inte färdig.

Jag letar efter elektriska Höj o sänkbara ben begagnat, har hittat flera , men tyvärr inte i skåne.
Just nu står bygget på några gamla skrivbords hurtsar...men kunde ändå inte låta bli att fixa On/Off knapp och ljud/mic ingång i skåpen.

Har samma tanke som dig, att bygga in all hårdvara i skrivbordet.

Detta klippet är ca 1 år gammalt, har kommit lite längre.. (jag tar det lite då o då)

Eyefinity MultiDesk 1.0

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lägger hellre 10k på ett snyggt och ordentligt skrivbord med ett bra chassi upphängt under. även om det e häftigt att se komponenterna under glaset.

Bygget saknar kvalitélkänsla för mig och dessutom föredrar jag ett större skrivbord.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).