Integrerad grafik för Youtube/Playkanaler?

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik för Youtube/Playkanaler?

Ska sätta ihop en riktigt budget dator till en jobbarkompis. Hans krav är

Liten kompakt
Titta på tuben och kunna titta på playkanaler utan lagg

Han spelar inget, youtube är det tyngsta han gör på en dator. Min budget var 4500 kr +-500 kr

Integrerad grafik fungerar det att modekortets DVI/HDMI-utgång styrs via den intergrerade på CPU'n?

Alternativ 2 lite tystare dator (kör med pure rock själv) så den får plats

Jag är själv riktigt nöjd med min 304 Fractal så den vill jag behålla i bygget.

Vilken tror ni håller sig bäst i skinnet under hans youtube tittande? ;p

Permalänk
Medlem

Följer det med sata-kablar i en modekorts låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Följer det med sata-kablar i en modekorts låda?

Japp.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Undvik CX. CXm går bra och corsairs andra nätaggregat, men inte CX.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Undvik CX. CXm går bra och corsairs andra nätaggregat, men inte CX.

Oki, ska byta ut detta. Men annars så duger allt för vanligt bruk? Tror det blir amd versionen, gillar den tysta rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Undvik CX. CXm går bra och corsairs andra nätaggregat, men inte CX.

Varför skulle CXm gå bra om CX ska undvikas. Enda skillnaden är väl att CXm är modulärt? Båda är vad jag vet ganska risiga val som inte är speciellt prisvärda.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Varför skulle CXm gå bra om CX ska undvikas. Enda skillnaden är väl att CXm är modulärt? Båda är vad jag vet ganska risiga val som inte är speciellt prisvärda.

CXm är en uppdaterad version som då har fixat det som var dåligt med CX-serien. http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...

TS:
Tänk på att FD Node 304 inte direkt är "liten" för att vara för M-ITX. Det är hyffsat stort och du kan verkligen komma undan i storlek för just denna typ av dator. Du behöver inte ett större chassi för att få plats med ett långt grafikkort, större CPU-kylare eller extra HDD-platser.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Varför skulle CXm gå bra om CX ska undvikas. Enda skillnaden är väl att CXm är modulärt? Båda är vad jag vet ganska risiga val som inte är speciellt prisvärda.

Dem har olika interna delar utöver det modulära.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Intel Compute Stick?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj på i5 haswell nuc plus 8gb ddr3l och en msata ssd på runt 250gb sedan köper du W10 för 200 spänn. Blir strax under 4k. Obs viktigt med ddr3L minne.

https://www.dustinhome.se/product/5010753379/nuc-i5-4250u-has...

https://youtu.be/yXTqz3Fd28M

Inet var ännu billigare om du är supersnabb, 1999kr. Glöm inte gratis frakt.
https://www.inet.se/produkt/1450001/intel-nuc-i5-4250u-haswel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En nuc vore väl perfekt för den typen av lättare datoranvändande? Du kan väl få en med liknande prestanda som dina förslag för 5000kr tror jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

CXm är en uppdaterad version som då har fixat det som var dåligt med CX-serien. http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...

Skrivet av philipborg:

Dem har olika interna delar utöver det modulära.

Någonstans man kan läsa om de interna skillnaderna? I Sweclockers test framgår inte vad som skulle skilja.

Hittade bara ett par uttalanden från corsair folk som säger att det är samma:

- En "corsair rep" på JonnyGurus forum:
"Exactly the same internally as the current CX Bronze certified"

- I Guru3Ds test uttalade sig Thi La, senior VP and GM of memory and enthusiast component products at Corsair:
"We designed the new CX Series Modular in response to customer requests for a modular PSU at lower price points. They are built to the same high level of quality as our Corsair CX Series, with new configurable cables that simplify installation and help PCs stay cool and uncluttered."

Jonnygurus test av CX750M som är det enda CXm han testat gav inget utmärkt omdöme. Det finns andra nätagg i prisklassen som fått bättre betyg.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan riktigt billigt så köp en Raspberry Pi 3, den kostar ca 500 kr och klarar utan problem film och surf. Liten och kompakt är den med, samma storlek som ett kreditkort ungefär.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Någonstans man kan läsa om de interna skillnaderna? I Sweclockers test framgår inte vad som skulle skilja.

Ska vara ärlig, jag agerar bara som informations relä när det kommer till nätaggregat åt folk som kan det bra mycket bättre än jag. Jag kan räkna väl på nätaggregat men har ganska nära 0 koll när det kommer till hur kvalité avgörs på interna komponenter. (Utöver klassificeringar på exempelvis kondensatorer.)
@MultiMan
@Broken-Arrow
(Ej säker på att jag taggar rätt personer just nu, finns så många på forumet trots allt. Kan mycket väl hända att de inte är dessa som har påstått detta men oddsen är goda att de besitter kunskapen om ämnet.)

Sedan kan vi se om vi kan få ett officiellt uttalande om han får ge ut det iom sitt avtal. @Corsair Johan

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Någonstans man kan läsa om de interna skillnaderna? I Sweclockers test framgår inte vad som skulle skilja.

Hittade bara ett par uttalanden från corsair folk som säger att det är samma:

- En "corsair rep" på JonnyGurus forum:
"Exactly the same internally as the current CX Bronze certified"

- I Guru3Ds test uttalade sig Thi La, senior VP and GM of memory and enthusiast component products at Corsair:
"We designed the new CX Series Modular in response to customer requests for a modular PSU at lower price points. They are built to the same high level of quality as our Corsair CX Series, with new configurable cables that simplify installation and help PCs stay cool and uncluttered."

Jonnygurus test av CX750M som är det enda CXm han testat gav inget utmärkt omdöme. Det finns andra nätagg i prisklassen som fått bättre betyg.

Skrivet av philipborg:

Ska vara ärlig, jag agerar bara som informations relä när det kommer till nätaggregat åt folk som kan det bra mycket bättre än jag. Jag kan räkna väl på nätaggregat men har ganska nära 0 koll när det kommer till hur kvalité avgörs på interna komponenter. (Utöver klassificeringar på exempelvis kondensatorer.)
@MultiMan
@Broken-Arrow
(Ej säker på att jag taggar rätt personer just nu, finns så många på forumet trots allt. Kan mycket väl hända att de inte är dessa som har påstått detta men oddsen är goda att de besitter kunskapen om ämnet.)

Sedan kan vi se om vi kan få ett officiellt uttalande om han får ge ut det iom sitt avtal. @Corsair Johan

Vad jag lyckas googla fram, så sitter både CX (nyaste gen då) och CX M på samma cwt plattform, vissa modifikationer tydligaste är ju lösa kablar (insidan verkar inte förändras så mycket vad jag fått fram). Sen kan man diskutera i en evighet om capxon 105c är bra nog eller om man ska satsa på något som håller längre och är stabilare.

Lite info http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c... men som alltid med källor, speciellt forum får man se med kritiska ögon

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Finns m-itx moderkort med integrerad cpu från Intel eller med Amd cpu som är socklad. Vissa har inbyggt nätaggregat med dc-in jack för laptopladdare vilket ger bra effektivitet vid låga förbrukningar. Dessa är fullt kapabla till fullhd och Youtube mm. Med en ssd så känns dessa system lika snabba som de fullstora systemen.

Har en Athlon 5350 själv som drar 15w idle och 37w i full belastning. Aldrig minsta ryck i vare sig filmer eller surfning.

Moderkort: ~1200kr (nätagg, cpu och grafik inkluderade)
Chassi: ~400kr
Minnen: ~350kr (2x4gb)

Summa under 2000kr (mer om laptop psu måste införskaffas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska sätta ihop en riktigt budget dator till en jobbarkompis. Hans krav är

Liten kompakt
Titta på tuben och kunna titta på playkanaler utan lagg

Han spelar inget, youtube är det tyngsta han gör på en dator. Min budget var 4500 kr +-500 kr

Integrerad grafik fungerar det att modekortets DVI/HDMI-utgång styrs via den intergrerade på CPU'n?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9357510/

Alternativ 2 lite tystare dator (kör med pure rock själv) så den får plats

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9357520/

Jag är själv riktigt nöjd med min 304 Fractal så den vill jag behålla i bygget.

Vilken tror ni håller sig bäst i skinnet under hans youtube tittande? ;p

Skulle absolut kört på Intel varianten.
HD4400 fungerar fin-fint för allt riktigt spelande.
Och en i3'a har så starka kärnor att även om du stöter på nånting som inte kan GPU accelereras (t.ex. Hi10P filmer) så orkar CPU'n med det istället.

Permalänk
Avstängd

@downup: NUC eller Intel Compute Stick är tillräckligt för din väns ändamål.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@downup: NUC eller Intel Compute Stick är tillräckligt för din väns ändamål.

Han vill koppla in sin gamla hårddisk i systemet, sen är det skrivare, mus tangentbord och kamera. Jag litar mer på en pc som går uppgradera

Tack för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Jag litar mer på en pc som går uppgradera
Skickades från m.sweclockers.com

Då är inget utav plattformarna ett direkt bra alternativ, Intel plattformen är ersatt utav skylake socket 1151 och AMD`s FM2/+ blir ersatt utav AMD AM4 under Q3/Q4 2016.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av philipborg:

Undvik CX. CXm går bra och corsairs andra nätaggregat, men inte CX.

Skrivet av downup:

Oki, ska byta ut detta. Men annars så duger allt för vanligt bruk? Tror det blir amd versionen, gillar den tysta rock

CX är inget dåligt nätaggregat, det är dock ett nätaggregat för de som har en tight budget, men det betyder inte att det är ett dåligt nätaggregat, men det går inte att jämföra med till exempel RMx-serien.

Kan tillägga att CX är vårat mest sålda nätaggregat, samtidigt som de har en väldigt låg RMA-rate.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Nåt J1900 (m-itx moderkort med integrerad processor och grafik), strömsnåla, tysta och lättkylda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

CX är inget dåligt nätaggregat, det är dock ett nätaggregat för de som har en tight budget, men det betyder inte att det är ett dåligt nätaggregat, men det går inte att jämföra med till exempel RMx-serien.

Kan tillägga att CX är vårat mest sålda nätaggregat, samtidigt som de har en väldigt låg RMA-rate.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Så är det något utöver modulärt som skiljer CX och CXm?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

CX är inget dåligt nätaggregat, det är dock ett nätaggregat för de som har en tight budget, men det betyder inte att det är ett dåligt nätaggregat, men det går inte att jämföra med till exempel RMx-serien.

Kan tillägga att CX är vårat mest sålda nätaggregat, samtidigt som de har en väldigt låg RMA-rate.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Blev ett Corsair CX450M 450W Hans datorbudget fick gå ner 1000 kr då han ville ha windows 10

Hoppas allt fungerar nu, ska sätta ihop den på Söndag

Lär ju vara ypperlig till vanligt surf/playkanaler? Hoppas jag Men tack för CX M, modul nätagg i sådan liten låda är ett krav.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Jäger:

Så är det något utöver modulärt som skiljer CX och CXm?

Nu när vi lanserat en ny version av CXm så är det skillnad ja, men innan de var de ingen skillnad på dem.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av downup:

Blev ett Corsair CX450M 450W Hans datorbudget fick gå ner 1000 kr då han ville ha windows 10

Hoppas allt fungerar nu, ska sätta ihop den på Söndag
http://i67.tinypic.com/29e0s5h.png

Lär ju vara ypperlig till vanligt surf/playkanaler? Hoppas jag Men tack för CX M, modul nätagg i sådan liten låda är ett krav.

Härligt, hoppas han blir nöjd!

Har du några frågor om våra produkter så kika in i vårat subforum här på Sweclockers, finns länk i min sign.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Något sådant hade jag kört på:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3092104&view=c
De nya i3:orna ger oerhört bra prestanda/krona.