Ubuntu 16.04 släpps med nytt app-format

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 16.04 släpps med nytt app-format

Senaste versionen av operativsystemet Ubuntu fokuserar huvudsakligen på utvecklare och support under lång tid, men några användarfokuserade funktioner bjuds det ändå på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Canonical avser inte att lösa problemet" Vilket beror på att de inte kan lösa problemet. fglrx är en stängd drivrutin. Inte heller AMD har för avsikt att lägga till stöd för nyare X.org-versioner i fglrx. AMD satsar numera på AMDGPU-drivrutinen. Tanken är att AMDGPU ska gå att använda för vanligt folk runt mitten av året, lite synd att det blir ett glapp i stödet fram tills den blir stabil dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Canonical avser inte att lösa problemet" Vilket beror på att de inte kan lösa problemet. fglrx är en stängd drivrutin. Inte heller AMD har för avsikt att lägga till stöd för nyare X.org-versioner i fglrx. AMD satsar numera på AMDGPU-drivrutinen. Tanken är att AMDGPU ska gå att använda för vanligt folk runt mitten av året, lite synd att det blir ett glapp i stödet fram tills den blir stabil dock.

FGLRX har inte fungerat korrekt sen ja aldrig.... Dock lär det bli intressant sen när AMDGPU Pro lanseras på riktigt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om man sitter med Ubuntu server 14.04 LTS är det alltså bara att köra en do-release-upgrade?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Om man sitter med Ubuntu server 14.04 LTS är det alltså bara att köra en do-release-upgrade?

Ett tag sen jag körde Ubuntu men man måste väl gå in på software sources för att ändra "latest" för att den skall uppgradera. Eller kanske den kommer hoppa över till nästa LTS...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ett tag sen jag körde Ubuntu men man måste väl gå in på software sources för att ändra "latest" för att den skall uppgradera. Eller kanske den kommer hoppa över till nästa LTS...

det var även för mig ett par år sen, men på ubuntu så finns det nåt form av verktyg för att uppdatera, utan att manuellt ändra sources (som man gör i debian)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

@superapan: Ja men du behöver köra med -d för annars uppgraderar den inte. Det är först när 16.04.1 kommit ut som det går att köra utan -d. Gissar att det är en säkerhetsfunktion.

Med andra ord "do-release-upgrade -d"

Permalänk
Medlem
Citat:

En något tråkigare nyhet är att AMD inte stöder Ubuntu 16.04 och företagets officiella grafikdrivrutin, oftast kallad fglrx, fungerar därmed inte alls i det nya systemet. AMD:s befintliga drivrutiner stödjer inte versionen av fönsterhanteraren X.org som används i Ubuntu 16.04, och Canonical avser inte att lösa problemet. Radeon-ägare får därmed vända sig till de öppna drivrutinerna.

"The fglrx driver is now deprecated in 16.04, and we recommend its open source alternatives (Radeon and AMDGPU). AMD put a lot of work into the drivers, and we backported kernel code from Linux 4.5 to provide a better experience. When upgrading to Ubuntu 16.04 from a previous release, both the fglrx driver and the xorg.conf will be removed, so that the system is set to use either the AMDGPU driver or the Radeon driver (depending on the available hardware)," said Canonical.

Softpedia

Jag förstår inte riktigt vad Sweclockers menar skulle vara tråkigt med detta? Antagligen tycker man det om man inte använt fglrx. AMDGPU/RadeonSI är redan nu god nog att använda för de flesta.

Citat:

Den enhetliga användarmiljön Unity 8 ingår dock inte i Ubuntu 16.04.

Nej men den finns som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ett tag sen jag körde Ubuntu men man måste väl gå in på software sources för att ändra "latest" för att den skall uppgradera. Eller kanske den kommer hoppa över till nästa LTS...

Jag kör som sagt server utan GUI.

@MrMart: Tack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kör som sagt server utan GUI.

@MrMart: Tack!

Vågar du göra det? Ta isf ordentligt med backup. jag kör en server med 14.04 och den går som en klocka. Vet inte om jag villa pilla med den. Vad är fördelarna? 14.04 har väl säkerhetsuppdateringar till 2019?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Durkadur: Precis som @dlq84 är inne på ovan blir det ju ett glapp mellan fglrx och när AMDGPU lanseras skarpt. AMD har ju en stökig historik med halvbakade drivrutiner för Linux, och att de helt skippar stöd för en ny version av den största Linuxdistributionen för konsumenter pekar ju tyvärr på att deras engagemang i Linux-plattformen fortfarande inte är där den borde vara. Men ja, förhoppningsvis blir deras arbete med AMDGPU-drivisarna både bättre och mer konsekvent än vad det har varit tidigare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Durkadur: Precis som @dlq84 är inne på ovan blir det ju ett glapp mellan fglrx och när AMDGPU lanseras skarpt. AMD har ju en stökig historik med halvbakade drivrutiner för Linux, och att de helt skippar stöd för en ny version av den största Linuxdistributionen för konsumenter pekar ju tyvärr på att deras engagemang i Linux-plattformen fortfarande inte är där den borde vara. Men ja, förhoppningsvis blir deras arbete med AMDGPU-drivisarna både bättre och mer konsekvent än vad det har varit tidigare.

Mja engagemang är nog fel ord då de är mer engagerade i Linux och Open Source än vad Nvidia någonsin är och kommer vara. Men som sagt deras FGLRX är patetisk när det kommer till stöd för Xorg och Kernel.

Förhoppningsvis lär det funka mycket bättre med AMDGPU Pro.

Skrivet av Kattus:

det var även för mig ett par år sen, men på ubuntu så finns det nåt form av verktyg för att uppdatera, utan att manuellt ändra sources (som man gör i debian)

Missade att det var server men för mig är det lite magi på Ubuntu. Då även om jag körde apt-get update && apt-get upgrade -d så visade fortfarande GUI updatern att det paket kvar att uppdatera.

(( En av många anledningarna till att jag tröttnade och drog även servern till Arch ))

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Durkadur: Precis som @dlq84 är inne på ovan blir det ju ett glapp mellan fglrx och när AMDGPU lanseras skarpt. AMD har ju en stökig historik med halvbakade drivrutiner för Linux, och att de helt skippar stöd för en ny version av den största Linuxdistributionen för konsumenter pekar ju tyvärr på att deras engagemang i Linux-plattformen fortfarande inte är där den borde vara. Men ja, förhoppningsvis blir deras arbete med AMDGPU-drivisarna både bättre och mer konsekvent än vad det har varit tidigare.

Jag vet inte om jag håller med helt här. Historiskt (med fglrx) har det varit så att den drivrutinen har funkat halvdant. RadeonSI (Open Source) är dock den öppna drivrutin som har bäst stöd för OpenGL (4.3 i skrivande stund, skulle inte bli förvånad om 4.5 kommer i år eller i början av nästa). De har till och med slagit Intel, som annars brukar vara snabbast, på fingrarna här. AMDGPU är ytterligare ett exempel där de försöker utöka stödet ytterligare för linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vågar du göra det? Ta isf ordentligt med backup. jag kör en server med 14.04 och den går som en klocka. Vet inte om jag villa pilla med den. Vad är fördelarna? 14.04 har väl säkerhetsuppdateringar till 2019?

Halva poängen med LTS är ju att man slipper uppgradera hela tiden.

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Durkadur: Precis som @dlq84 är inne på ovan blir det ju ett glapp mellan fglrx och när AMDGPU lanseras skarpt. AMD har ju en stökig historik med halvbakade drivrutiner för Linux, och att de helt skippar stöd för en ny version av den största Linuxdistributionen för konsumenter pekar ju tyvärr på att deras engagemang i Linux-plattformen fortfarande inte är där den borde vara. Men ja, förhoppningsvis blir deras arbete med AMDGPU-drivisarna både bättre och mer konsekvent än vad det har varit tidigare.

Sen har ju inte AMD lika djupa fickor som Nvidia att spenderar pengar på 1% av användarna heller Men beror ju vilken nisch man är ute efter, server, spel eller/och kontor.

Men oavsett domderar Windows på PC i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en nyinstallation av xubuntu 16.04.

Fungerar fint

Permalänk
Medlem

Innan någon testar kan jag ju nämna att den inte fungerar i Hyper-V, i alla fall för mig, kommer till skrivbordet men det är tomt så fastnar man där. 14.04 och även 15.10 fungerar bra under Hyper-V. Skall testa 16.04 i VMware senare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Innan någon testar kan jag ju nämna att den inte fungerar i Hyper-V, i alla fall för mig, kommer till skrivbordet men det är tomt så fastnar man där. 14.04 och även 15.10 fungerar bra under Hyper-V. Skall testa 16.04 i VMware senare.

Se där.
Hur är det med virtualbox?
Tänkte ev köra in en virtuell xubuntu på macen med.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Kan meddela att det fungerar felfritt i VMware Workstation 12

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till detta från sentaste långtidsuppdaterade distribution (14.04). Som beskrivits i artikeln fick jag problem med mitt AMD-kort (ja, förutom att dessutom hela uppgraderingen kraschade i slutet av processen).

Distributionen fungerar nu, förutom att det inte går att byta från 640x480 (det står okänd skärmenhet i inställningen eller liknande).

Fanns det inte någon öppen drivrutin som artikeln beskrev som gör att man åtminstone kan få högre upplösning än 640x480?

Kan nämna att i pakethanteraren fanns redan något som heter fxglr eller liknande som beskrivs som någon "minimal" AMD-rutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmBoow:

@the squonk: Kan meddela att det fungerar felfritt i VMware Workstation 12

Japp det gjorde det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har nyligen gått över till Ubuntu 15.10 Gnome som system OS och fglrx fungerar ypperligt så när som grafikkortets klockning (R9 Fury) som inte riktigt hänger med. Hoppas dock att AMD inom snar framtid blir klara med sin Crimson-drivrutin för Linux.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har nyligen gått över till Ubuntu 15.10 Gnome som system OS och fglrx fungerar ypperligt så när som grafikkortets klockning (R9 Fury) som inte riktigt hänger med. Hoppas dock att AMD inom snar framtid blir klara med sin Crimson-drivrutin för Linux.

Gnome.... lol.
Jävla skit ui, stödjer int ens sina egna tidigare versioner och kolla på koden, som att det är skrivet av en tolvåring. De skriker att gtk2 är spagettikåd men gtk3 är det sämsta som har hänt opensource sedan HURD. (höll tillbaka bra utveckling i flera år)

Edit: Utveklingsstörd 12åring

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Försökte uppgradera min arbetsstation till 16.04 från min 15.10 med en massa extra programmeringsmiljöer men den pajade med budskapet att den inte lyckades reda ut alla beroenden.

Blev tvungen att ta en fullständig backup till min server, 1.2TB tar sin lilla tid. Sedan installera från grunden och är då tacksam för att jag partitionerat på ett vettigt sätt med extragrejorna och användarmappar på egna partitioner. Då gick det fort att installera, köra min sparade konfiguration och sedan återkoppla programmeringsmiljöerna till systemet.

På min laptop gick det sämre. När jag köpte den behöll jag windows10 som var förinstallerat och installerade Ubuntu MATE 15.10 vid sidan av och installerade inga programmeringsmiljöer. Den automatiska uppgraderingen till 16.04 hängde sig då den skulle städa bort konflikterande systemfiler och började en gång i timmen köra ett cron-jobb (minns inte vad). Efter fyra timmar avbröt jag och installerade Ubuntu 16.04 MATE på den enda ext4-partitionen efter att ha formaterat om och då gick det bra.

Jag tror att det hänger upp sig på alla PPA och andra extragrejor men det borde man kunna ordna...

Permalänk
Medlem

Även jag gick tillbaka till 14.04.4 just pga att jag har en AMD GPU på min laptop och att 16.04 är lite buggig på vissa ställen. Den här nya 'Ubuntu Software' funkade inte alls för nån applikation som jag ville installera, den hängde sig hela tiden.

Det enda positiva jag märkte med 16.04 är att Unity 7.4 är jävligt snygg och snappy, fyfan vad snabb den har blivit.

Jag stannar kvar på 14.04 ett tag till.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

FGLRX har inte fungerat korrekt sen ja aldrig.... Dock lär det bli intressant sen när AMDGPU Pro lanseras på riktigt.

Tja vi får väl se vad som händer. Jag sitter på AMDGPU Pro-betan just nu. Stabilt men märklig transparens-bugg på svart backgrund i OpenGL.
Vulkanstödet är fortfarande tokdåligt, demos från LunarG's SDK krashar, men det är förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Durkadur: Precis som @dlq84 är inne på ovan blir det ju ett glapp mellan fglrx och när AMDGPU lanseras skarpt. AMD har ju en stökig historik med halvbakade drivrutiner för Linux, och att de helt skippar stöd för en ny version av den största Linuxdistributionen för konsumenter pekar ju tyvärr på att deras engagemang i Linux-plattformen fortfarande inte är där den borde vara. Men ja, förhoppningsvis blir deras arbete med AMDGPU-drivisarna både bättre och mer konsekvent än vad det har varit tidigare.

We've been informed by Oliver Grawert from Canonical that the proprietary AMD Catalyst (fglrx) driver has been temporarily removed the Ubuntu 16.04 LTS repositories, as it is not yet ported to X.Org Server 1.8. It will be added again as part of the first point release, Ubuntu 16.04.1 LTS.

Read more: http://news.softpedia.com/news/canonical-recommends-open-sour...

Vill man kommer man kunna använda fglrx i 16.04 så snart den portats till X.Org 1.8. Eller så kan man vänta på AMDGPU att släppas skarpt (något de allra flesta kommer vilja göra). AMDGPU är redan nu bättre än fglrx i många fall - http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu-160...

Är man beroende av fglrx idag så får man i värsta fall helt enkelt vänta några månader. Allt kommer att vara värt det för vi kommer att slippa fglrx(!).