Gäller hem/drullförsäkringen om jag skulle döda min CPU?

Permalänk
Medlem

Gäller hem/drullförsäkringen om jag skulle döda min CPU?

De är mer eller mindre standard att olika tillverkares garantier inte gäller längre om man kör datordelen utanför fabriksspecs, t ex övervoltar en CPU eller en GPU.
Men påverkas hemförsäkringen eller drullförsäkringen något om jag kör en vara utanför specs? Dvs kan jag förvänta mig att försäkringsbolaget går in och betalar beloppet (minus självrisk) för en ny datordel om jag sabbar t ex min processor?

Låter kanske lite konstigt att fråga då man säkert inte kan förvänta sig mycket att en som jobbar med försäkringar ska kunna förstå vad man gjort och därefter kunna bedöma de hela, men vill mest kolla för att vara på den säkra sidan, så jag vet vad jag kan förvänta mig om ett chip skulle dö nån gång för att jag pressade de för hårt

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Om processorn skadas till följd av en plötslig eller oförutsedd händelse, ja. Om den skadas för att du medvetet kör den utanför specs så nej.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Hur skall dom bevisa att du gjort något utanför specs?

Men jag vet inte hur det är för dig men min egen självrisk ligger på 3000KR.

Knappt värt att krångla med det.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Du skulle säkert få igenom det. Men vad jag har hört så är elektronik och försäkringsbolag ingen bra kombo. Försäkringsbolagen kommer att värdera ner din CPU. Med tanke på värdeminskningen som vi vet att elektronik har så kommer du säkert inte spara en krona på det efter att du har betalt självrisken. Din bästa affär blir nog att köpa en ny CPU.

Det är från min sida mest rykten och spekulationer men jag tror att det ligger något i det. Det är säkert skillnad mellan olika försäkringsbolag. Men inget försäkringsbolag skulle gå med vinst om de ersatte alla dyra mobiler för 8k som tappas varje dag.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Kolla på alla som trimmar bilar etc och kör så saker exploderar och brinner, inte tar de ut något på försäkringen när det händer, det kostar att ligga på topp och vad är spänningen om det inte är lite risk ?

Klocka på tills något går sönder - uppgradera den komponenten osv

Eller lite mer rimligt, när hörde du om någon som klockade sönder sin CPU senast ?

Att man kör för varmt eller fel spänning är bara dålig planering.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har bara självrisk på 750 kr har ett tillägg så självrisken halveras.
Antar att den bästa inställningen gentemot försäkringen för datorkomponenter i mitt fall är att inte se de som en lösning om nåt skulle hända, utan kanske mer som ett pengabidrag så jag slipper stå för en ny enhet helt själv?
Dock lär jag nog istället pröjsa de extra $25 hos Intel för att få en overclock/overvolt garanti då jag tänkt övervolta

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att hemförsäkring eller drull försäkring gäller, du måste nog teckna en extra hemelektronik försäkring för att det skall gälla på din dator.

Alla typer av försäkringar går egentligen ut på att de skall tjäna pengar och bolagen kommer i många fall bestrida att betala ut.