Arkitektuella frågor om halvseriös hemmaserver

Permalänk
Medlem

Arkitektuella frågor om halvseriös hemmaserver

Hej!

TL:DR
Ska virtualisera hemma. Vilken platform ska jag välja, och hur bör jag lägga upp det.

Har en hemmaserver som i dagsläget är baserad på Virtualbox (phpVirtualbox).

Hade nu tänkt att ge mig på XenServer eller något liknande istället för en lite seriösare plattform.
Alternativt Xen om jag kan hitta något bra management tool.
Har kikat lite på Xen Orchestra, men förstår inte riktigt vad gratisvarianten innehåller. Får utvärdera det helt enkelt.
Alternativa förslag tas gärna emot här också.

Ingen serverhårdvara, utan en vanlig PC med 32GB minne, 6*3TB WD-diskar, 2*512GB ssd med skylake i7.
Har kört mjukvaruraid nu. Är det vettigt/ens möjligt att köpa in någon controller och låta hårdvaran sköta det iställlet?

Ändamålet för servern är ganska stort. Den ska agera:

Databasserver(mysql/mariadb -teamspeak, wordpress, egna applikationer, owncloud, diverse)
Filserver (owncloud, diverse)
Backupserver (lite oklart. Funderar på FreeNAS eller en egen distro kanske. Ska sköta fil-backup och snapshots)
Spelserver (oklart vad resurserna räcker till, tänk i banorna Minecraft/CSGO)
Byggserver (Jenkins, ska bygga och deploya till webbservern)
Webbserver (apache med mod_mono, kommer hosta en asp/mvc .net-sida)
Webb-/blog-server (funderar på att erbjuda någon gratis-tjänst, as is, till vilka som nu är intresserade)
Mediaserver (plex)
brandvägg (pfsense)
Övervakningsserver(för att hålla koll på alla VMs)
.
.

Ja, lite allt möjligt helt enkelt.

Vissa saker här däremot ska inte vara tillgängliga för alla.

Exempelvis ska endast jag/ett fåtal människor ha tillgång till Jenkins, .net-applikationen, Plex och Owncloud.
Webb- och spelserver ska såklart vara publika.

En fundering är hur jag bör lägga upp det rent topologiskt.
Jag antar att Xen har nån form av funktionalitet för internt nätverk med switch och dylikt, då den stackars hemroutern allt ska ligga bakom inte är av högsta kvalitet. Jag vill undvika att trafik går tillbaka ut i den fysiska switchen.
Ett LAN för den privata sfären, och ett annat LAN för de publika delarna. Så får pfsense se till att de inte når varandra. Tankar?

internet(pubIP) - Router(X.X.1.0/24) - XenServer(X.X.1.100/24) - (X.X.1.101)pfsense - LAN1(X.X.2.1/24 +VPN) - privat
- LAN2(X.X.3.1/24) - publik

Microsoft Windows är helt uteslutet.
Jag har aldrig jobbat med domänbitarna i Linux tidigare. Men det ska väl finnas något motsvarande AD i dessa miljöer. Jag läste för flera år sedan att Samba4 skulle bli en någorlunda vettig ersättare.

Behöver jag ens bry mig om domäner?
Det är egentligen endast jag +ev någon till på de interna/privata bitarna.
De publika däremot, får jag se vad jag hittar för intresse. Där blir det nog allt från 0 till okänt antal användare. Exakt vilken access dessa behöver vet jag inte heller i dagsläget.

Jag har kikat lite på FreeNAS. Det skrivs att detta under inga omständigheter ska köras virtuellt, utan krävs att det ska ligga på bare metal. Å andra sidan, finns det andra som säger att man ska enabla något som heter PCI passthrough så är det bara att köra på sedan. Någon som har någon erfarenhet/tankar kring detta?
Har sett att FreeNAS har både plex och owncloud som tillval. Vore smidigt om den kunde lösa Backup, Plex, Owncloud. Dock så blandas jag privata och publika saker på samma server - vilket skulle kunna vara en dålig idé. Samtidigt är FreeNAS ganska resurskrävande, så att ha två olika instanser är oönskvärt.

Sedan har jag ett stort problem som jag hoppas inte allting faller på.
Vad jag sett på min pfsense bakom Virtualbox är att allt kommer in från den publika IPn som avsändare.
Det vill säga, jag kan inte tillämpa whitelists. Jag vet inte om det är routern, eller någon lastbalanserare innan dess från ISP som hittar på något här.
Hittar inga inställningar i routern om det i alla fall. Går det att lösa så jag faktiskt ser vem som gör vilket anrop? Vill såklart endast whitelista min egna IP kring diverse olika tjänster. Jag kommer alltså inte ha fysisk tillgång till LAN X.X.1.0/24, utan har det hos en polare med lite vassare internet än mitt sletna ADSL.

Det är en jäkla massa text och tankar ovan. Jag hoppas någon kommer med lite input i alla fall. Det skulle uppskattas!

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Apropå Hypervisor, det kan vara en idé att kika på Proxmox om du finner att Xen inte ger dig det du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

internet(pubIP) - Router(X.X.1.0/24) - XenServer(X.X.1.100/24) - (X.X.1.101)pfsense - LAN1(X.X.2.1/24 +VPN) - privat
- LAN2(X.X.3.1/24) - publik

Har själv knappt pillat nåt med virtualisering så kan inte säga så mycket men kan ställa ett par frågor som jag kom på och som troligen kan vara bar för andra som kan bättre med.
Vad är det för lina och router det handlar om?

Måste du ha routern inkopplad överhuvudtaget?
För är det fiber så är det ju bara o plugga in xenservern/pfsense och köra.
Används routern även för tv/tele (dvs olika VLAN) så är ju det nåt som går att pilla in i pfsense och få att fungera.
Skippar du routern så kommer du ju troligen vinna en del hastighet/osv beroende på vilket skit det aktuella företaget har skickat ut.

googlar du på pfsense vlan tv tele så hittar du en hel del att läsa!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har själv knappt pillat nåt med virtualisering så kan inte säga så mycket men kan ställa ett par frågor som jag kom på och som troligen kan vara bar för andra som kan bättre med.
Vad är det för lina och router det handlar om?

Måste du ha routern inkopplad överhuvudtaget?
För är det fiber så är det ju bara o plugga in xenservern/pfsense och köra.
Används routern även för tv/tele (dvs olika VLAN) så är ju det nåt som går att pilla in i pfsense och få att fungera.
Skippar du routern så kommer du ju troligen vinna en del hastighet/osv beroende på vilket skit det aktuella företaget har skickat ut.

googlar du på pfsense vlan tv tele så hittar du en hel del att läsa!

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det var väldigt tänkvärda frågeställningar faktiskt.
Jag kom själv på att kanske ha en pfsense direkt efter routern, och vba alla portar dit som inte det första LAN:et faktiskt behöver.
Men om det du nämner fungerar, så borde det lösa mycket konfigurations- och prestandamässigt.

Det är en 1000/1000 uppkoppling, och ja, det är med tv/tele på den. Det är ett hus med två lägenheter som använder samma router.
Däremot, känner jag den ena personligen sedan 20 år. Den andra hyresgästen i huset känner även min kompis väldigt väl. Så om tekniskt möjligt, definitivt den bästa lösningen.

Ska genast kolla upp detta.

Tack för tipset!!

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Det var inte möjligt.
Fibern går direkt in i routern/switchen...

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Bara ett tips - du kommer tröttna på att Internet dör när du bootar om etc - köp en typ EdgeRouter Lite för 1k och sätt där istället.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Jag håller med helt här.
Att virtuallisera en brandvägg kan vara en bra lösning men det kan även ställa till onödigt mycket problem när problem uppstår.
Men vill man testköra för skojs skull, s.k "proof of concept" (svensk motsvarighet?) så är det helt klart lite underhållande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Verkligen. Jag körde pfsense i en virtuell burk, men orkade inte med klagomålen tillslut ("HAR VI INGET IIIIINTERNET NU ELLE??").

Ehh...en KAK?? ( "Konfirmation av Koncept" ). Nä, vi håller oss till POC!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Bara ett tips - du kommer tröttna på att Internet dör när du bootar om etc - köp en typ EdgeRouter Lite för 1k och sätt där istället.

Tack för ditt förslag. Jag kommer dock ändå inte förbi problemet med att bli av med första routern.

Kommer nog få bli såhär:

---LAN1-x.x.2.1/24(kompisens saker) WAN(pubIP) - skitrouter(1.1) - fysisk pfsense(1.2) ---LAN2-x.x.3.1/24(XenServer, VPN1 för att kunna använda XenServer management tool) ---virtuell pfsense -x.x.3.3/24(dess wan ip) ---PubLan-x.x.1.1/24(som ska ut mot internet) -virtuellt ---IntLan-x.x.2.1/24(alla mina egna grejer, VPN2) -virtuellt

Jag ber om ursäkt kring mina värdelösa ritfärdigheter

Ska bara gräva fram några NICs (har ingen manageable switch)
Sedan se hur länge mitt huvud kan hålla koll på allt NAT-kaos

Angående virtuell pfsense/brandvägg överlag. Jag har bara goda erfarenheter av detta. Har aldrig strulat faktiskt. Jag hoppas inte det börjar nu för det.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Jag är en glad nybörjare som kör XenServer med pfsense, lagringsserver och en freebsd för program på det.

Erfarenheter:

- pfsense på Xen
= dåligt. Tydligen finns (fanns? den pfSense jag körde var baserad på FreeBSD 9) en bugg i FreeBSD kerneln som enbart uppstår under Xen och som orsakar MASSA packet drops. Nätverksprestandan gick ner med 99,5%. Detta "åtgärdas" genom att stänga av tx, vilket fortfarande ger massa drops men nu är fullt användbart. Dock funkade inte den permanenta lösningen för mig, utan jag måste skriva in det där varje gång innan jag startar pfSense. Detta trots att jag har VT-d och har gett pfsense direkt åtkomst till nätverkskorten.

Dessutom är det jobbigt att pfsense måste starta före både lagringsservern och freebsd-servern, annars funkar inte nätverket på dem (och filservern måste startas före programservern annars ballar ju vissa program ur). Eftersom jag har hemmaserver och ingen UPS etc så har det varit strömavbrott några ggr. Nu är jag singel men tänk tjafset varje gång nätverket är nere och övriga familjemedlemmars wifi/laptops/tv/telefoni inte funkar pga det där. Att virtualisera router är bara drygt.

- Låt mig upprepa: Virtualisera inte routern om du inte verkligen vet vad du pysslar med.

- Virtualiserad lagringsserver - jag testade FreeNAS men det hade gammal kernel så jag bytte till ren FreeBSD. Har funkat skitbra, men då hade jag researchat hårdvaran rätt rejält innan. Man måste ha VT-d så man kan ge lagringsservern direkt åtkomst till diskarna. Jag köpte ett kontrollerkort (IBM1015) som jag flashade om. Det är lättare att vidarebefodra än moderkortets egna SATA-portar. Dock har jag mini-ITX med max 16gb minne, vilket är i minsta laget om man ska virtualisera och köra lagringsserver med ZFS. Jag kunde lika gärna lagt samma pengar på en fristående pfSense router och en egenbyggd NAS med FreeNAS. Man skulle kunna säga att det är nästan lika dumt att virtualisera lagringsservern som routern, men nu visste jag vad jag pysslade med i det här fallet. Faktiskt.

- jag testade XenOrchestra men det va bara irriterande och inte särskilt användbart. Bytte till medföljande XenCenter som dock tyvärr bara funkar från windows (min desktop kör Ubuntu), så jag va tvungen att köra Win7 i virtualbox och sen köra XenCenter där. XenCenter funkar väldigt bra bortsett från att det blir omständigt med Virtualbox och Win7. Jag har även IPMI på min server vilket har använts flitigt för att skriva kommandon i rooten på XenServer, bra när pfSense är nere eftersom rooten har fast ip. Har du inte IPMI kan du öppna upp rooten för ssh. Det är najs med en direkt väg dit så man kan fixa saker när resten av skiten strular.

- Man måste starta om servern varje gång den ska patchas, och då återigen mecka med pfSense. Virtualisera inte routern?

- FreeBSD-servern med alla program har funkat felfritt. Ju nyare FreeBSD desto bättre stöd för Xen.

Lärdomar:

- Jag tog mig lite vatten över huvudet med det här projektet...
- Virtualisera inte routern.
- Det va ju ändå lärorikt.

Skrivet av moron:

Bara ett tips - du kommer tröttna på att Internet dör när du bootar om etc - köp en typ EdgeRouter Lite för 1k och sätt där istället.

Kunde du inte skrivit det där lite tidigare, typ för 1½ år sen
Jag har f.ö nu köpt just en EdgeRouter Lite. Dock måste den meckas med eftersom den tydligen har en benägenhet att ha sönder sitt usb-minne den bootar ifrån...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Usling: För 1½ år sen körde jag pfsense virtuellt också

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@Usling: Är inte det den äldre modellen av EdgeRouer Lite som var drabbad av det där problemet? Dvs, den modellen med fasade kanter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: jag vet inte. Dock vet jag att mitt elnät är lite skakigt. Glödlampor pajjar oftare än vanligt och mina raspberry pi har sabbat sina SD-kort två ggr. Så jag fixar det där direkt innan den pajjar.

Sen blir det att installera om servern

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Usling: #16116393

Titta vad jag fann, mitt minne kanske inte var så dåligt som jag minns... tror jag?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag är en glad nybörjare som kör XenServer med pfsense, lagringsserver och en freebsd för program på det.

Erfarenheter:

- pfsense på Xen
= dåligt.

Om jag ändå hade sett detta svaret lite tidigare...

Jag kan informera att buggen fortfarande finns kvar i XenServer 6.5 och pfSense 2.3 ...

Följer guiderna enligt konstens alla regler kring att stänga av checksums, men av någon anledning vill det virtuella nätverket inte vakna ändå.

Får testa vidare i helgen.
Worst case får jag väl ge mig på någon annan brandvägg (är dock väldigt förtjust i pfsense)

Jag har 1 fysisk pfsense innan den virtuella och Xen.
Just för att skilja det virtuella mot det fysiska nätverket där allt annat (TV, Gaming PC, etc) är inkopplat. Så omstart/strömavbrott påverkar inte internetuppkopplingen (eller ja, strömavbrottet gör ju det... )

EDIT: pfsense 2.3 är det. Inte 3.0

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

@Chuck: Har du provat med XenServer Dundee?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Chuck: Har du provat med XenServer Dundee?

Det låter intressant. Jag håller mig från alforna dock. Det känns som man bör vara mer insatt/intresserad för att hoppa på alfor.

Jag lyckades lösa problemen till slut. Kanske.
gjorde några wget-test, och fick ut 13MB/s. Vet inte var flaskhalsen var dock. Källan, pfSense eller XenServer (1/1Gbit-uppkoppling)

Tyvärr, visade det sig att jag är dum i huvudet, vilket upptäcktes genom en Wireshark:

"Vafan, jag ser ju att jag skickar mina SYN, och de VBas korrekt från pfsense till IP ... AHhhrrghhhh!"#¤%¤#"%#/&."

kom jag på att det var fel IP-adress jag felsökt hela tiden mot... i ~5 timmar.

Nästa steg får bli att ge FreeNAS hdd-access.
Läste nånstans om att kan kunde "göra om" dem till USB-minnen och ge över de till en VM. Om jag nu tolkade det hela rätt.

http://techblog.conglomer.net/sata-direct-local-disk-access-o...

In med deluged och testa prestandan på riktigt.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

@Chuck: Jag förstår dig.
Dock har de faktiskt ganska nyligen släppt beta-3
http://xenserver.org/overview-xenserver-open-source-virtualiz...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Usling: #16116393

Titta vad jag fann, mitt minne kanske inte var så dåligt som jag minns... tror jag?

MAN TACKAR!
tack tack tack!

Nu slipper jag en massa meck. Underbart.

(min plan var att byta usb-minne men då hade jag behövt i med konsolkabel och på nåt sätt ändra tiden för boot så även det nya usb-minnet hinner vakna när den försöker komma åt det)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

Det låter intressant. Jag håller mig från alforna dock. Det känns som man bör vara mer insatt/intresserad för att hoppa på alfor.

Jag lyckades lösa problemen till slut. Kanske.
gjorde några wget-test, och fick ut 13MB/s. Vet inte var flaskhalsen var dock. Källan, pfSense eller XenServer (1/1Gbit-uppkoppling)

Tyvärr, visade det sig att jag är dum i huvudet, vilket upptäcktes genom en Wireshark:

"Vafan, jag ser ju att jag skickar mina SYN, och de VBas korrekt från pfsense till IP ... AHhhrrghhhh!"#¤%¤#"%#/&."

kom jag på att det var fel IP-adress jag felsökt hela tiden mot... i ~5 timmar.

Nästa steg får bli att ge FreeNAS hdd-access.
Läste nånstans om att kan kunde "göra om" dem till USB-minnen och ge över de till en VM. Om jag nu tolkade det hela rätt.

http://techblog.conglomer.net/sata-direct-local-disk-access-o...

In med deluged och testa prestandan på riktigt.

Najs!
Får du packet drops?
Jag får det när jag t.ex streamar film till htpcn. Via kabel. Bilden blir grå i några sekunder, ca 10ggr per film. Det händer när den tappar en s.k keyframe. Har även märkt av det när jag lira dota2, vart disconnectad från servern lite titt som tätt.

Angående FreeNAS och diskaccess, vidarebefodra diskkontrollern till FreeNAS. Jag försökte detta med moderkortets inbyggda diskkontroller men det gick inte (det beror på moderkortet tydligen). PCI-bussen den använde användes till annat också så det funkade inte. Vart tvungen att köpa ett kontrollerkort som sagt. Men det är helt värdelöst att köra FreeNAS och ZFS om de inte har direkt åtkomst till diskkontrollern. Datasäkerheten kommer bli kass, t.ex om virtualiseringen eller raiden skiter sig kommer du tappa all data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Najs!
Får du packet drops?
Jag får det när jag t.ex streamar film till htpcn. Via kabel. Bilden blir grå i några sekunder, ca 10ggr per film. Det händer när den tappar en s.k keyframe. Har även märkt av det när jag lira dota2, vart disconnectad från servern lite titt som tätt.

Angående FreeNAS och diskaccess, vidarebefodra diskkontrollern till FreeNAS. Jag försökte detta med moderkortets inbyggda diskkontroller men det gick inte (det beror på moderkortet tydligen). PCI-bussen den använde användes till annat också så det funkade inte. Vart tvungen att köpa ett kontrollerkort som sagt. Men det är helt värdelöst att köra FreeNAS och ZFS om de inte har direkt åtkomst till diskkontrollern. Datasäkerheten kommer bli kass, t.ex om virtualiseringen eller raiden skiter sig kommer du tappa all data.

Jag vet inte än.
Jag körde en Plex server tidigare som hade sin media på en Freenad (bägge VMs) vilket jag streamade över OpenVPN.
Funkade okej ändå. Lite trist med overhead på min VPN. Kan inte streama 1080p (mitt stackars adsl klarar 17mbps en bra dag). Bättre det dock än att försöka seeda med 0.8mbps

Jag funderade på att försöka ge över controllern på moderkortet. Men SSDn för XenServer sitter där med. Jag antog att det inte skulle gå och började leta om man kunde göra det på Sata-port-nivå istället.
Det närmsta jag hittade var just den där USB-lösningen. Jag hoppade över steget med att skapa en virtuell disk. Vet ärligt talat inte huruvida det blir samma som direct access eller inte.
Kan jag se detta i FreeNAS?

Har precis mountat upp dem och raidat upp i RaidZ2.
Inga felmeddelande åtminstone...ännu.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

@Chuck: det är bättre att ha XenServer på usbminne, eller ssdn i ett externt usb-chassi. Och sen vidarebefodra diskkontrollern. Om det går. Annars måste du även köpa ett kontrollerkort... (Och köper du kontrollerkort kommer du inte behöva usb-chassit).

Håller du på och lurar ZFS med virtuella diskar eller usb-grejjer försvinner ju vitsen med att köra ZFS. Du riskerar din data då. Det är ju upp till dig hur viktig den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

@Chuck: det är bättre att ha XenServer på usbminne, eller ssdn i ett externt usb-chassi. Och sen vidarebefodra diskkontrollern. Om det går. Annars måste du även köpa ett kontrollerkort... (Och köper du kontrollerkort kommer du inte behöva usb-chassit).

Håller du på och lurar ZFS med virtuella diskar eller usb-grejjer försvinner ju vitsen med att köra ZFS. Du riskerar din data då. Det är ju upp till dig hur viktig den är.

Tack för tipset

Det får kanske bli en fysisk maskin som nästa steg. Just nu känner jag mig nöjd som det är. Jag lär mig på vägen.
Varningarna om att virtualisera FreeNAS har inte undgått mig

EDIT:
Får ut ganska okej prestanda. ~600Mbit Nu när jag flyttar tillbaka min media samt kör en torrent-nerladdning.
Enligt gateway status i pfsense är det 0% packet loss. Har några errors i första brandväggen, dock 0,00004% av paketen. Ska ändå byta NIC:et där, något random 1Gbit-kort från 60-talet ser det ut som.
Gick även bra att streama över VPN.
Jag får nog ge FreeNAS lite mer minne, 12GB slukades som om det vore en MM

Visa signatur

Shit happens