Permalänk
Medlem

Hjälp med kylning

Hallå, behöver lite hjälp av nån bra mycket mer duglig än mig själv. Byggde nyss ihop en ny dator och allt funkar fint, men är lite fundersam över kylningen av processorn.. Tycker jag fått din den korrekt och så men får mycket konstiga temperaturer.
Under idle ligger den stadigt på 29-31 grader men när jag trycker på tugnt blir det uppemot 84-85c för några sekunder innan den snabbt dyker ner på en 50-55.. Kan ingenting om temps utan har alltid kört på intels egna klicka fast kylare

Har en
Intel Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake S-1151
Med en Phanteks PH-TC14PE fläkt
Och allt är monterat på
ASUS Z170 PRO GAMING S-1151 ATX

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Ett vanligt misstag med Intels stockkylare är att man har missuppfattat instruktionerna och på sätt inte fått fast kylaren ordentligt, kontrollera på baksidan om pinsen åkt igenom hela vägen samt känn på kylaren. Den bör sitta stenhårt om den är korrekt monterad.

Om du har 100% load på CPUn under en längre stund går den då upp till 85 grader och sjunker eller är det först efter den gått ner från 100% load som den kyls ned mot 55grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Ett vanligt misstag med Intels stockkylare är att man har missuppfattat instruktionerna och på sätt inte fått fast kylaren ordentligt, kontrollera på baksidan om pinsen åkt igenom hela vägen samt känn på kylaren. Den bör sitta stenhårt om den är korrekt monterad.

Om du har 100% load på CPUn under en längre stund går den då upp till 85 grader och sjunker eller är det först efter den gått ner från 100% load som den kyls ned mot 55grader?

Hej sorry för sent svar, kör nu med en annan kylare monterad, en coolermaster hyper 212 evo men det hjälpte inte mycket. Idlen är lägre men också tempen under 100% men den hoppar fortfarande runt mellan 80+c och 55c när jag stressar den, tror detta kan bero på något kontakt problem mellan CPU och kylare. Har i skrivande stund tagit isär allt och städat rent på pasta mm.

Ska pröva sätta ihop igen och se om det kan lösa problemet, har du några tankar så uppskattas det stort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej
Hur mycket är du villig att spendera på vattenkylning?

Rekommenderar EKWB EK-XLC PREDATOR 240 om du har pengarna om inte så köp en NZXT X61 eller något Corsair paket 240/280mm radiator.