Felsökning och kvalitetssäkring av kod - hur?

Permalänk
Vägledare

Felsökning och kvalitetssäkring av kod - hur?

Hallåj

Håller för tillfället på med en uppgift som går ut på att skriva en rapport om hur jag felsökt och kvalitetssäkrat min kod och ärligt talat vet jag inte vad jag ska skriva utöver att jag kört debuggern Att endast skriva "Jag har kört debbugern" känns lite väl fjuttigt
Finns det fler sätt att kolla att ens kod fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem

Det känns som att lite mer bakgrund kan vara till hjälp här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vägledare
Skrivet av lorgix:

Det känns som att lite mer bakgrund kan vara till hjälp här.

Det är klart. Använder mig av VS och kodar i C#. Jag har läst igenom i princip hela boken Programmering 1 med C# och det enda som nämns angående felsökning är just debugging och hur man ska läsa de felkoder som man kan få. Men i beskrivningen till uppgiften står det att vi ska skriva en "rapport" om hur vi har gjort just detta. Som den nybörjare man är så känns det på rak arm att det inte finns så himla mycket att skriva. Eller?

Permalänk
Medlem

Vet inte på vilken nivå som kvalitetsäkringen av koden ska göras i din uppgift, men det man brukar göra är att skriva en testklass för varje klass du har implementerat i projektet (unit testing). I testklassen så skriver man ett test för varje mothod du har i klassen och kollar så att den ger rätt output för varje möjlig/rimlig input. Det går i princip inte att få 100% kvalitetsäkrad kod, men man ska sikta på att testfallen ska täcka/testa så många rader kod som möjligt. Om du använder windows kan du följa denna guide för att skriva testfall:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms182532.aspx#BKMK_C...

Permalänk
Vägledare

@finduze: Man tackar för hjälpen. Nu har jag någonstans att börja

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma är ju den klassiska "code review:en", låt någon annan kolla igenom din kod och komma med synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Icke att förglömma är ju den klassiska "code review:en", låt någon annan kolla igenom din kod och komma med synpunkter

Och om man är ensam : https://en.wikipedia.org/wiki/Rubber_duck_debugging