Sätta upp gammal spelburk som server?

Permalänk
Medlem

Sätta upp gammal spelburk som server?

Tja.
Tänkte sätta upp en filserver hemma.
Plus lite annat skit på den. Typ Teamspeak 3 server.
Kommer inte transcoda film. Mina enheter som drar film från den sköter de själva.

Tänkte köra FreeNAS på den.

Jag har en AMD Phenom II 955 black ed med moderkort o 8 gig ram liggandes.
Skulle den funka bra? Eller skulle den kanske dra onödigt mycket ström.?
Va borde jag köpa för nätagg?

Tänkte att jag sparar in en del pengar på att köra de gamla grejerna istället för att köpa nytt moderkort cpu o minnen. Men kanske förlorar på de i längden om den ändå drar massa ström?

Har ni nå annat förslag på moderkort o cpu?

Borde jag köra FreeNAS eller typ windows home server?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är som du tror.
Prestandan i en gammal P2'a är helt OK, 4 kärnor och allt.
Men som server kommer du snart att tröttna på det extra oväsendet och värmen den ger.
P2'or (och även Intel av de årgångarna) drar framförallt mycket ström i idle, vilket definitivt inte är idealt för en hemmaserver.
Räkna med över 100w i idle (helt system) jämfört en nyare i3'a som kanske hamnar på 20-50 watt.

Men testa för all del med den först.
Trixa runt tills du får mjukvaran som du vill ha den och se om du kan stå ut med det

Permalänk
Medlem

Har hört att Freenas och AMD inte kommer bra överens, men du kan ju alltid prova

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Problemet med att testa e att det e ATX. Måste köpa en stor atx låda. Om de suger o jag inte e nöjd hade jag tänkt köra mITX. Liten o tyst. Men blir dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Processorer från den generationen (och äldre) har tyvärr en tendens att dra en del ström. Däremot så är din en black edition så du kan gott testa att underklocka den. Om den mest ska hantera lagring och eventuellt TS bör den räcka långt.

Har du ett nätagg till hands (men låter inte som så) kan du testa maskineriet utan att använda chassi. Kanske inte rekommenderat i och med ESD men är en enkel lösning på problemet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Blir nog till o köpa nya grejer. Nåt litet, typ mITX eller nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd

Köp en billig SoC, jag köpte en asrock Q1900 på inet för 800 spänn till min server, funkar skitbra och drar väldigt lite ström. Nu har den nog utgått men det finns andra billiga att välja bland https://www.inet.se/kategori/770/integrerad-cpu-soc

TDP 6W på N3150 http://ark.intel.com/products/87258/Intel-Celeron-Processor-N... Jag hade nog idag valt gigabyte-kortet med dubbla gigabit rj45, hade bara en rj45 på mitt asrock få fick köpa ett pci-e kort. Det gigabyte-kortet för 999 ser ritkigt fint ut för serverbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Köp en billig SoC, jag köpte en asrock Q1900 på inet för 800 spänn till min server, funkar skitbra och drar väldigt lite ström. Nu har den nog utgått men det finns andra billiga att välja bland https://www.inet.se/kategori/770/integrerad-cpu-soc

TDP 6W på N3150 http://ark.intel.com/products/87258/Intel-Celeron-Processor-N... Jag hade nog idag valt gigabyte-kortet med dubbla gigabit rj45, hade bara en rj45 på mitt asrock få fick köpa ett pci-e kort. Det gigabyte-kortet för 999 ser ritkigt fint ut för serverbruk

Ja jag har kollat på dem där. Lutar åt de blir en SoC.

Varför skulle de va viktigt med 2 LAN portar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Ja jag har kollat på dem där. Lutar åt de blir en SoC.

Varför skulle de va viktigt med 2 LAN portar?

För mig var det viktigt då min server även agerar router och brandvägg, har alltså modem>server>switch>allt annat

För dig kanske det inte alls är viktigt och då kan du ju spara 150 spänn

Permalänk
Medlem

Tycker själv Open MediaVault är bättre och enklare än FreeNas

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ja kör freenas på en i7-860, 10Gb ram, Funkar utmärkt.. Dock är den lite högljudd.. ^^
Hade nog som andra sagt kört på nån SoC istället, Men när ekonomin tryter o man har grejer ligger så..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag har suttit o kollat massa filmer o text om FreeNAS o ZFS. Det verkar vara jävligt krångligt för nån som e totalt ovan vid RAID o liknande.

Ska fundera mer på vilket OS o filsystem de blir.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

titta upp xpenology de är synologys mjukvara. Men skulle säga att din hårdvara kmr bli lite overkill. Har inte testat freenas men jag tror användar gui:t är öite enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har suttit o kollat massa filmer o text om FreeNAS o ZFS. Det verkar vara jävligt krångligt för nån som e totalt ovan vid RAID o liknande.

Ska fundera mer på vilket OS o filsystem de blir.

Titta på NAS4Free om Du är intresserad utav enkelhet men med ZFS skydd mot hårdvarufel. Peka och klicka(förvisso likadant i FreeNAS men jag tycker att deras gränssnitt är söligt plus att de riktar sig mot organisationer och då ligger dom lite efter i utvecklingen men dom har rätt så bra tillgång på tillägg) för att få igång ZFS. Runt 3 steg fler att skapa en raidz1 jämfört mot en RAID5:a.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Problemet med att testa e att det e ATX. Måste köpa en stor atx låda. Om de suger o jag inte e nöjd hade jag tänkt köra mITX. Liten o tyst. Men blir dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte ditt tänk här, ska du bygga en server ska du väl inte köra freenas ? Och om du ska bygga en nas så är en stor låda ett krav för att få plats mer mycket diskar, ska du inte ha mycket lagringsutrymme så skaffa en liten färdigbyggd nas i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte ditt tänk här, ska du bygga en server ska du väl inte köra freenas ? Och om du ska bygga en nas så är en stor låda ett krav för att få plats mer mycket diskar, ska du inte ha mycket lagringsutrymme så skaffa en liten färdigbyggd nas i stället.

Jag förstår hur du tänker oxå.
Tänkte börja med typ 3 diskar. O sen kanske skaffa fler efter behov.

O jag e långt ifrån klar med att ha bestämt mig va jag ska ha för låda o hårdvara o mjukvara. Jag håller febrilt på o utforskar va jag ska ha så.
Tack för din input oxå.

Jag hade tänkt mig Fractal Design Node 304 pga liten o samtigit plats med många diskar. Men det kanske slutar med en ATX tower. Vem vet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har en gammal Phenom x3 8450 i min server med en Noctua NH-U9B på. Kör Debian på den och den är knäpptyst och temperaturerna ligger mellan 25 och 35 grader. Prestandan är mer än tillräcklig för alla mina ändamål (en liten webserver för lokalt användande, filserver, Minecraft-server, å lite annat smått och gott).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Har en gammal Phenom x3 8450 i min server med en Noctua NH-U9B på. Kör Debian på den och den är knäpptyst och temperaturerna ligger mellan 25 och 35 grader. Prestandan är mer än tillräcklig för alla mina ändamål (en liten webserver för lokalt användande, filserver, Minecraft-server, å lite annat smått och gott).

Ja om det bara handlar om ljudnivå så går det oftast att bygga passivkylt eller närmast ljudlöst i stora lådor, man kan också klocka ner och undervolta för att sänka effektförbrukningen ännu mera så man inte har "överstark" hårdvara, dessutom så är det mycket lättare att montera hdder så att de kyls och inte skapar ljud i stora lådor, i smålådor är det närmast omöjligt att montera hdder tyst och man behöver ofta fläktar för all kylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min phenom x4 955 klockar ner till 800 mhz som default på tomgång med cpufreqd. 4 core @ 800 mhz räcker jättelångt på en ren filserver. Beror förståss lite på hur krävande zfs är. Några år sedan när jag experimenterade lite med filserver hade jag en nerklockad passivt kyld pentium 2 @ 75 mhz som jag delade ut ltsp med. Nemas problemas.

Permalänk
Medlem

Kör inte Freenas, bara kör i ubuntu server elr ngt.. blir mycket renare då plus att du slipper all den webclient skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turnurs:

Kör inte Freenas, bara kör i ubuntu server elr ngt.. blir mycket renare då plus att du slipper all den webclient skiten.

Tycker ändå webclient verkar rätt nice. E ju helt oinsatt i linux.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turnurs:

Kör inte Freenas, bara kör i ubuntu server elr ngt.. blir mycket renare då plus att du slipper all den webclient skiten.

Finns det några fördelar alls med ubuntu-server över debian? Aldrig använt ubuntu-server så försöker inte pik'a dig, men kört debian i min server ett par år och aldrig saknat något. Känns bättre i magen att köra nåt genuint istället för "debian-baserat"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Finns det några fördelar alls med ubuntu-server över debian? Aldrig använt ubuntu-server så försöker inte pik'a dig, men kört debian i min server ett par år och aldrig saknat något. Känns bättre i magen att köra nåt genuint istället för "debian-baserat"

Har inte pillat med Ubuntuserver men gillar inte Ubuntudesktop alls längre sedan Unity men för server så finns ju Centos som är gratisversionen av Redhat, Centos brukar vara klippstabilt så kolla på det också om du vill ha alternativ till serverbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.