Permalänk
Medlem

98% RAM användning i idle

Hej, som rubriken lyder så används 98% av mitt RAM (16gb) i idle. Detta hände efter jag skapat en minecraft server som orsakat hög Ram-användning. Jag kastade servern i papperskorgen och tömde papperskorgen men min ram-usage är fortfarande på 98%.

Börjar få panik, snälla hjälp!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Entusiast

Vi börjar med det allra mest elementära: https://youtu.be/t2F1rFmyQmY?t=3s
Om du faktiskt har gjort det så kolla vilken process som använder all RAM i aktivitetshanteraren och döda den processen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Har kollat, inget program ska dra nåt RAM. Gjorde en virussökning och hittade arkivbomber.. Vette fan vad det e för nåt? Kan det vara orsaken?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grabfate:

@Uzanar: Har kollat, inget program ska dra nåt RAM. Gjorde en virussökning och hittade arkivbomber.. Vette fan vad det e för nåt? Kan det vara orsaken?

Absolut, https://en.wikipedia.org/wiki/Zip_bomb
Men precis som det står i artikeln så öppnar inte moderna Antivirus sådana så det vore konstigt om det vore problemet och dessutom så borte ditt Antivirus nu ha gjort sig av med de bomber som hittades.

Men har du startat om datorn?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Känns lite som format:C skulle lösa problemet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Känns lite som format:C skulle lösa problemet.

Visst spränga jorden för att lösa krigen funkar nog också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

har du gjort så att du använt 16gb ram till minecraft alltså tillägnar. ?

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Nej det har jag inte

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Har startat om datorn vilket inte hjälpte. Nåt som hjälpte därimot var att sätta ClearPageFileAtShjtdown värde till 1.
Men det verkade inte som om mitt antivirus system (avast) tog bort zip bomberna. Vet du hur man kan ta bort de?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grabfate:

Hej, som rubriken lyder så används 98% av mitt RAM (16gb) i idle. Detta hände efter jag skapat en minecraft server som orsakat hög Ram-användning. Jag kastade servern i papperskorgen och tömde papperskorgen men min ram-usage är fortfarande på 98%.

Börjar få panik, snälla hjälp!

Kan orsaken vara att du använder dig av ett Killer-Net nätverkskort? Vilket moderkort?
Ta för vana att alltid nämna vilket system du använder så blir det MYCKET lättare för oss som försöker hjälpa dig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)