pengar dragna från kontot som jag inte känner igen

Permalänk

pengar dragna från kontot som jag inte känner igen

Hej. Jag loggade in på mitt Swedbank-konto alleles nyss och ser till min förvåning att jag har -2200 på kontot. Vad fan är detta tänke jag?
Igår (den 23) var jag inne på ett köpcentrum där jag gick raka vägen till Systembolaget och handlade för 166kr.
Den 20:e april hade jag ca 900kr på kontot, nästa transaktion dök upp den 22:a, min lön, som har bokföringsdatumet 22 april och transaktionsdatum den 25:e. Alltså har jag inte fått dessa pengar än.

Nästa transaktion är genomförd samma datum som köpet på systembolaget (den 23:e) och där har det dragits 3000kr. Det som står under referens är köpcentrumets namn samt beskrivning:"KORTKÖP/UTTAG". Först tänkte jag att jag har blivit skimmad, men hur troligt är det på systembolaget?
Precis nu när jag skriver detta så kollade jag upp en äldre transaktion från någon vecka sedan där jag tog ut 200 från en bankomat och under beskrivningen på denna står det "Bankomatuttag". Så det borde ju inte vara ett uttag i en bankomat på 3000kr?

Och man kan väl inte göra ett uttag på 3000 när jag bara har ca 770kr kvar efter köpet på systembolaget? Saldot på kontot år ca 16,000 nu och ca 19,000 är under "framtida insättningar", Alltså ca 900kr på kontot + lönen (19000) - 166kr - 3000 (?). Räknar man bort lönen i detta så blir det ju 900-166-3000 = -2266.

Vad jag vet finns det inget jag kan göra nu en lördagskväll? Därför ville jag bara kolla vad ni tror.
Jag tänker att något måste ha blivit fel på något sätt under köpet på Systembolaget, eller vad tror ni?

Permalänk

Tror nog att du kan spärra kortet även ikväll! Gör det vetja

Permalänk
Medlem

Kundcenter Privat* (Öppet alla dagar 07-23)
0771-22 11 22

Ring och hör?

Alternativt

Ring och spärra

Spärrservice (Öppet dygnet runt)
08-411 10 11

Permalänk
Inaktiv

Om du verkligen inte gjort uttaget/kortköpet på 3000 så ska du polisanmäla det.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och spärra sen kortet och ge dom numret från polisanmälan.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Just om det dragits exakt 3000 kr tycker jag spontant känns som något uttag eller autogirodragning, men nu gissar jag bara. Ofta brukar man kunna se sina korttransaktioner på ett separat ställe i internetbanken där man kan se mer detaljer, har dock aldrig haft Swedbank så vet inte hur det är där.

Permalänk

du kan även spärra kortet via swedbanks hemsida om du har deras internetbank gjorde det när ja söp bort mitt kort på baren för några månader sen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Swec forum kan inte göra någonting, ring banken.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)