Permalänk
Medlem

Rengörning av vattenkylnings system.

Tänkte posta dagens äventyr, som tog hela min lördag i anspråk. ("Murphy" var ständigt närvarande idag!)

Först lite bakgrund.
Jag har under någon vecka trot att jag kanske fått alger i mitt system. Då jag har en Corsair 540 Air med två kammare, har jag valt att gömma pump/res i den bakre kammaren av diverse orsaker. I den främre kammaren har jag ett fint fönster och slingan består av kromade kopparrör, så vätskan syns därför inte med midre än att jag tar av höger sida, som inte har något fönster, och därefter tittar på reservoaren. I alla fall... Tempen har sakta stigit högre och högre. Dags att göra nått åt det. Alger? Tittar i reservoaren, ser grön(ish) ut. Och med en onormalt hög temp, mycket möjligt.

Under veckan som gått, har jag skaffat nya 12mm rör, AntiAlg medel, ett par nya fläktar. Det sista skulle jag köpa två olika kylpasta, en för under locket (Jag skulle göra en "delid") och en att ha ovan locket. Den produkt jag hade tänkt mej under locket, var slut, så jag hoppade över delid momentet, jag hade nog att göra i alla fall, specielt med Murphy i krokarna. (Ni vet Murphys lag?)...

Då endast CPU tempen sticker iväg, inte GPU, var det läge att undersöka.

Vad tror ni? Rinner vattnet bra här?
Materialet kändes som "gummi" och jag tror också att det är just vad det är, blandat med lite färg från kopparn. Från början hade jag slang till allt, nu har jag bara slang i bakre kammaren för att inte Pump-vibrationer skall sprida sig till chassit.

Jag tror att problemet kommer tillbaka om ett år. Så jag skall kolla alternativ slang (Festo) med kopplingar. Jag vill inte gärna dra rör hela vägen till pumpen. (Vibrationer/Ljud)
Tråkigt utseende på allt, det grön/blå går som ett tema genom hela bygget.

Gamla Arctic Silver 5 ser i alla fall fortfarande OK ut efter 20 månader.

Jag tog delarna till jobbet, vi har lite maskiner för att få rent det mesta där.

Efter en bra stund i högtryckskåpet längs in i hörnet, blev det fortfarande inte bra. 29bar, med värme och ytskicktsförtunnande medel i vattnet, Det sitter som FAN!

Det enda som fungerar är faktiskt den grova sidan av en vanlig tvättsvamp för disk. (Där ser man vad Hightech inte alltid duger till.)

Dags att återmontera. Inga fler bilder på CPU blocket, men jag vill bara säga till alla som kör vattenkylning, den är jätte enkel, fyra skruv att lossa, Två O-ringar (Tätningar) att hålla reda på. Så har du kunskaperna att montera ett CPU block, kan du också både göra rent det och byta jet brickan.

Passade på att dra nya rör, jag tyckte jag fick till en fin och estetiskt balanserad rördragning förra gången, men det var för många svängar för vattnet, idag går jag rakaste spåret. Sista röret, monteras först. (Från radiatorn till pumpen.)Läcktestar! (24pin pluggen för att starta PSUn sitter monterad.

Ett par nya fläktar i taket. Satt ett par 1500rpm här innan, men de var fula Noctua beige, äntligen går det få tag på svarta, måste upp på 2000rpm men man kan ju ställa ner dem

Jag har ALLTID fläktanr efter radiatorn. Dels för att luften skall vara så ostörd som möjligt när den passerar radiatorn (Laminar flow) och dels för att det är mycket lättare att göra rent från dam om det inte sitter en fläkt i vägen på den sidan dammet fastnar på.

När allting är klart, ser den stökiga sidan ut så här.

Och framsidan med fönster lite mera proper.

Kan det vara alger i alla fall?
Sedan funderar jag på om man kan montera ett filter i slingan? Nu när jag drog rören raka spåret så blev det en ordentlig virvel i reservoaren igen, skulle kanske kunna gå med filter emellan? Vad tror ni?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lämna blocket dränkt i citron, vinäger blandning eller dylikt i några timmar så borde det nog gå bort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse
Vad har du för antialgmedel?

Permalänk
Medlem

Jisses vilken gegga haha
Jag skulle kunna tänka mig att det är färgen som delat sig från vätskan med tiden och värmen och geggat igen cpublocket

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jisses vilken gegga haha
Jag skulle kunna tänka mig att det är färgen som delat sig från vätskan med tiden och värmen och geggat igen cpublocket

Förmodligen plasten från rören också. En anledning till att jag lämnade masterkleer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

jag tror jag har lite sådant i min loop med, har inte kollat cpu blocket men om jag har i gpu block så finns det nog där, vad skulle vara bästa och enklaste sätet att få bort? jag använder primochill slang, http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25..., samt att cpu block är koppar och gpu nickel( men borde inte göra något med vätskan)

Permalänk
Medlem

Vilket vätska har du använt? Har du haft pigment i vätskan?
Har du spätt vätskan med vatten?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__: http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25...
Koncentrat, så ja, 50 delar vatten, en del medel. Loopen rymmer en liter, så jag har i en halv flaska, ca 25ml

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Tobbbe__: http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25...
Koncentrat, så ja, 50 delar vatten, en del medel. Loopen rymmer en liter, så jag har i en halv flaska, ca 25ml

Vi pratar nu batterivatten eller dylikt? Inte vanligt vatten ur kranen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag körde med precis det algmedlet + destilleratvatten i loopen på en av mina maskiner och det blev helt blått bara efter några veckor. Sen har jag en maskin till med en nästan identiskt loop men i den har jag använt färdig blandat vätska och i den loopen är vätskan fortfarande nästan helt utan färg. I maskinen där vätskan blev blå så pajade dessutom pumpen för ca 1 månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag körde med precis det algmedlet + destilleratvatten i loopen på en av mina maskiner och det blev helt blått bara efter några veckor. Sen har jag en maskin till med en nästan identiskt loop men i den har jag använt färdig blandat vätska och i den loopen är vätskan fortfarande nästan helt utan färg. I maskinen där vätskan blev blå så pajade dessutom pumpen för ca 1 månad sedan.

Dra åt fan.. jag kör precis samma setup. Samma algmedel, destillerat från apoteket och det vart blått efter några dagar. Temperaturerna ser fina ut så här efter en månad, men nu vart man lite nojig...
Får hem tömningsgrejer nästa vecka, så då får det bli att ta ner hela systemet igen då. så irriterande.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Commander: Batterivatten, biltema.

@Slarre: För mej spelar färgen ingen roll, så länge vattnet kyler och alger håller sig borta.
Men det är klart, har man genomskinliga rör/slang så.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Slarre: För mej spelar färgen ingen roll, så länge vattnet kyler och alger håller sig borta.
Men det är klart, har man genomskinliga rör/slang så.

Jag har absolut inget emot att det är blå färg på vätskan. Man kanske ska skaffa sig ett filter först, för att se om det är någonting som lösgjort sig iom färgen. Har inte varit så orolig, men vill inte att någonting ska gå sönder.
Får experimentera lite innan jag tar i projektet att rengöra hela systemet.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Jag har absolut inget emot att det är blå färg på vätskan. Man kanske ska skaffa sig ett filter först, för att se om det är någonting som lösgjort sig iom färgen. Har inte varit så orolig, men vill inte att någonting ska gå sönder.
Får experimentera lite innan jag tar i projektet att rengöra hela systemet.

Jo, jag skall låta mitt system snurra någon vecka, sedan blir det en vända till. Men nu nöjer jag mej med rördragning, så nästa vända skall inte behöva ta hela dagen.

Jag letar filter, typ universal, som man kan se in i, hur sketna de är. Biltemas bränslefilter, fast de biltema har är aldeles för små, specielt i anslutningar.

Förslag?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jo, jag skall låta mitt system snurra någon vecka, sedan blir det en vända till. Men nu nöjer jag mej med rördragning, så nästa vända skall inte behöva ta hela dagen.

Jag letar filter, typ universal, som man kan se in i, hur sketna de är. Biltemas bränslefilter, fast de biltema har är aldeles för små, specielt i anslutningar.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/52317

Förslag?

Har kollat lite själv. Tänkte något liknande. Det som verkar mest intressant för tillfället är filter/flödesindikator från coolerkit.
http://www.coolerkit.se/shop/flodesindikator-med-filter-2764p...
Alternativt finns två andra filter, ett som man sätter i reservoaren och som är billigt (http://www.coolerkit.se/shop/filter-65dx10hmm-2572p.html) och ett som man sätter som koppling (http://www.coolerkit.se/shop/filter-till-vattenkylning-3335p....). Dom sistnämnda verkar dock vara lite jobbiga att se om det fastnat någonting i om man inte tar isär loopen. Eventuellt det man slänger i ressen då.

Känns sådär att köpa filter från samma ställe man köpte vätskan som ställde till det dock.
Ska ringa Coolerkit på Måndag/Tisdag och fråga om färgbytet. Eftersom att det hänt många på Swec så lär dom ju ha en aning om att det kan ske, och eventuellt vet vad som orsakar det och om det är någonting att bry sig om.
Det lär inte handla om någon korrosion(det vore ju ironiskt förstås), utan jag gissar på att det är slangen den inte gillar eller att den bara färgas av koppar. Hur som så hoppas jag att det inte är några större problem, men får återkomma till början av veckan. Men kom gärna med info om du hittar någonting.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Har kollat lite själv. Tänkte något liknande. Det som verkar mest intressant för tillfället är filter/flödesindikator från coolerkit.
http://www.coolerkit.se/shop/flodesindikator-med-filter-2764p...
Alternativt finns två andra filter, ett som man sätter i reservoaren och som är billigt (http://www.coolerkit.se/shop/filter-65dx10hmm-2572p.html) och ett som man sätter som koppling (http://www.coolerkit.se/shop/filter-till-vattenkylning-3335p....). Dom sistnämnda verkar dock vara lite jobbiga att se om det fastnat någonting i om man inte tar isär loopen. Eventuellt det man slänger i ressen då.

Känns sådär att köpa filter från samma ställe man köpte vätskan som ställde till det dock.
Ska ringa Coolerkit på Måndag/Tisdag och fråga om färgbytet. Eftersom att det hänt många på Swec så lär dom ju ha en aning om att det kan ske, och eventuellt vet vad som orsakar det och om det är någonting att bry sig om.
Det lär inte handla om någon korrosion(det vore ju ironiskt förstås), utan jag gissar på att det är slangen den inte gillar eller att den bara färgas av koppar. Hur som så hoppas jag att det inte är några större problem, men får återkomma till början av veckan. Men kom gärna med info om du hittar någonting.

En sådan ->"http://www.coolerkit.se/shop/filter-65dx10hmm-2572p.html"
följde med min res/pump, den filtrerar ingenting (för grov maskig) den bara lugnar vattnet lite om pumpen får det att storma i reservoaren.
De andra små är man juh rädd, att om de plockar upp nått så blir det stop??
Den modellen jag postade bild på är bra (om bara anslutningarna vart lite större) då den rymmer lite mer, är lite mera yta på den.
kopla den så skiten går in på utsidan och måste tränga in i mitten för att komma vidare. På den kan man faktiskt se nått.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ser inte hur ett filter skall hjälpa. Skall det fungera någolunda måste den vara mindre än blocken och då faller risken att det antingen drar ner flödet i systemet eller även blir stopp. Varför inte köpa antingen färdigblandad vätska, eller glykol eller killcoil samt vara noga att köpa någolunda bra slangar?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ser inte hur ett filter skall hjälpa. Skall det fungera någolunda måste den vara mindre än blocken och då faller risken att det antingen drar ner flödet i systemet eller även blir stopp. Varför inte köpa antingen färdigblandad vätska, eller glykol eller killcoil samt vara noga att köpa någolunda bra slangar?

Först och främst, varför skulle man ha ett filter som är "mindre än"? Om man skall ha ett filter i loopen, måste den vara ganska stor, så den hindrar flödet minimalt.
Färdig blandad vätska är otympligt, det finns inte över allt, man måste beställa. Varför skall vi betala någon anna för att blanda det för oss? Och framför allt, varför skall vi betala en speditör för att frakta vatten?
Helt OK om man vill ha pastell, roliga färger osv. Men om man bara vill ha "vatten" i sin loop skall man väl inte behöva beställa?
Glykol har jag funderat på, det är effektivt, men spiller man blir det så mycket jobbigare, och jag har pillat såpas med vatten i datorn nu så jag vet att det inte är ett alternativ för mej. (För den som vill gå den vägen, tänk på att om du inte skall gå på minusgrader, så kyler glykol sämre än vatten, så 5-10% Glykol borde räcka.)

Någon som har erfarenhet av Killcoil (Spiral av silver) som bara kör med den. Fungerar det? Jag ville gå den vägen, med destilerat vatten+KillCoil från början, men blev avrådd, att det inte skulle vara tillräkigt effektivt.

Om klägget jag hittade i mitt CPU block ÄR slang rester, så hoppas jag ha det problemet löst snart. Har hittat en Festo slang för vatten/tryckluft. Gäller bara att hitta vettiga anslutningar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Först och främst, varför skulle man ha ett filter som är "mindre än"? Om man skall ha ett filter i loopen, måste den vara ganska stor, så den hindrar flödet minimalt.
Färdig blandad vätska är otympligt, det finns inte över allt, man måste beställa. Varför skall vi betala någon anna för att blanda det för oss? Och framför allt, varför skall vi betala en speditör för att frakta vatten?
Helt OK om man vill ha pastell, roliga färger osv. Men om man bara vill ha "vatten" i sin loop skall man väl inte behöva beställa?
Glykol har jag funderat på, det är effektivt, men spiller man blir det så mycket jobbigare, och jag har pillat såpas med vatten i datorn nu så jag vet att det inte är ett alternativ för mej. (För den som vill gå den vägen, tänk på att om du inte skall gå på minusgrader, så kyler glykol sämre än vatten, så 5-10% Glykol borde räcka.)

Någon som har erfarenhet av Killcoil (Spiral av silver) som bara kör med den. Fungerar det? Jag ville gå den vägen, med destilerat vatten+KillCoil från början, men blev avrådd, att det inte skulle vara tillräkigt effektivt.

Om klägget jag hittade i mitt CPU block ÄR slang rester, så hoppas jag ha det problemet löst snart. Har hittat en Festo slang för vatten/tryckluft. Gäller bara att hitta vettiga anslutningar.

Med mindre än menade jag mönstret så det fastnar i filtret och inte i blocket. När det kommer till Kill Coil så är det bara från trådar jag läst på OC, personligen brukar jag hålla mig till Mayhems Aurora alt deras pastel på koncentrat. Ang frakten så slipper man den om du bor exempelvis där Inet har sina affärer men inte altid det är så dock.

Men till klegget;
Från bilderna ser det ut som slangräster för mig MEN när du nämner också att det var svårt att få bort det börjar jag fundera om det kan vara alger som vuxit fast eller kopparn som oxiderat.

I vilket fall skulle jag varit du så skulle jag kört loopen med alla delar med en blandning av vinäger, hört att man kan också köra blekmedel för att vara på säkra sidan om det är alger. För blir det rester kvar lär det komma tillbaka så var noga med rengöringen.

Hur länge hade du kört loopen samt vad var det för slang? I vilket fall ta en god tid på dig att rengöra allt för annars blir det bara merarbete i slutändan om det är alger.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Jo jag bor i Gbg, så jag har mindre än en mil till både Ringön och Sisjön, Inet åt båda hållen.
Men jag önskar i alla fall köra koncentrat. Gäller väl bara att hitta rätt "gift" för att hålla algerna i chack.
Jag missförstod dej med litet filter. Sorry! Jo för att filtret skall kunna göra det den är avsed för, måste filterytan vara ganska stor och jag önska mej ett där jag faktiskt kan se vad som händer, så jag slipper få reda på det med stigande temp. (Dålig cirkulation)

Jag har kört samma anti alg medel, från första gången jag startade vattenloopen. Den har aldrig gått utan, alltid kört biltemas batterivatten. (Inte för att jag gillar biltema, utan för att det är lätt tillgängligt och borde duga.) Så jag var ganska förvånad när jag först trode det var alger. Vad jag hittade igår, "makes more sence".. När jag byggde loopen första gången, var det med slang hela vägen, rör har jag haft ca 9 månader och även nu, har jag en bit slang. Slangen köpte jag på Clas Olson då priserna är lite humanare än om man köper slang hos dator butiker. Om den är lika, bätre eller sämre låter jag vara osagt. Men detta blir mitt nästa projekt att lösa.
Ett ID på ca +5mm räcker för det flöde D5 pumpen levererar (utan att ledningarna börjar bromsa flödet. Men bara för att köra en "total-overkill" har jag satt en gräns på minst 9mm ID. Så de Festo slangar jag spanat in blir mao troligen 15mm OD med 2,5-3mm väggar.
Det blir "stelt" nästan som rör, så jag vet inte om de kommer bli så mycket tystare, På jobbet har vi upp till 12mm med ID på 8mm, jag tycker redan dessa är stela. Man kan i alla fall inte köra en liten stump som jag har på baksidan nu, man får nog köra en lop på ett varv.
Får se vad man hittar på, nästa gång jag snackar med Festo representanten i stan, skall jag passa på att dryfta ett "litet privat problem"

Igår var vattnet helt grumligt, jag lämnade en bråkdels droppe YES i också, detta är en sköljning, vattnet skall bytas om någon vecka. Men idag, efter några timmars gångtid och avkylning under natten, är vattnet aldeles mörkblått, direkt?

Knappast alger som är så snabba? Men jag fick inte bort allt det blå mellan fenorna i CPU blocket med svampens grova sida. Nästa vända skall jag lägga blocket i blöt över natten i lämplig lösning. Någon nämnde Citron/Vinäger blandning?
Färgen i sig tycker jag är fin, stör mej inget, inte ens om den vore synlig. Den färgar dock plast/slangar över tid, Bara vattnet kan göra det jag byggt systemet för, spelar färgen ingen roll, jag tröttnade på genomskinliga slangar/rör ganska fort. Krom ser mera tidlöst ut, även om man inte ser status på vattnet lika lätt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lite OT, men rör kan vara riktigt SOB att jobba med, speciellt när det är trångt som i ett dator chassi och krökarna kommer tätt.
Som rören går nu, är inte alls som jag tänkte mej. Rörbocken behöver en rak bit att hålla röret i, så korta små stumpar blir extremt svårt att planera. Jag har två verktyg, en från Biltema (Skit) med radie på 30mm och en lånad som gör jättefina böjar med 50mm radie.
Problemen jag hade igår, förutom en bort tappad O-ring, hade mest att göra med verktyget från biltema faktiskt. Jag började med 5.5m 12mm rör för att dra detta.

Jag har en liten stump på 60cm kvar... Jag medger att jag förbrukade över en meter på egna "tanke-vurpor" men mest vart det trångt, jag var tvungen att kämpa med biltemas rörbock och resultatet var ofta ändar som inte var runda. (Passar inte i anslutningarna, eller skulle troligen läcka, så jag tänker inte försöka.) Här är en lite slatt hög i alla fall.

Två ggr löste jag problemet med att åka till jobbet och låna ett skruvstäd. (Tur att man bor 900m från jobbet.) Likadant med den saknade O-ringen, Många packninssatser är för flera olika modeller, så det blir i regel något över från satsen. Dessa slänger vi i en "bra att-ha-låda" där i hittade jag en ersättare, visserligen i Viton, men det fungerar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag körde rent min loop med "MP52 Kalklösare för kaffebryggare", verkar funka bra. Jag har visserligen inte öppnat blocket men jag kikade in genom hålen för anslutningarna och det så rätt bra ut. Beställde Mayhems Biocide Extreme på inrådan av Tvelander så får se hur den verkar när jag får den. Just nu kör jag loopen med bara destillerat vatten. Men jag har beställt ny radiator och nytt CPU-block. Så just nu kör jag loopen bara som test utan den andra hårdvaran.

@Turbonisse:
Det ser snyggt ut med rören, jag är själv sugen på kopparrör men är lite tveksam till om jag fixar det.

När vattenet blev så där blått på en gång hade du algmedlet i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag körde rent min loop med "MP52 Kalklösare för kaffebryggare", verkar funka bra. Jag har visserligen inte öppnat blocket men jag kikade in genom hålen för anslutningarna och det så rätt bra ut. Beställde Mayhems Biocide Extreme på inrådan av Tvelander så får se hur den verkar när jag får den. Just nu kör jag loopen med bara destillerat vatten. Men jag har beställt ny radiator och nytt CPU-block. Så just nu kör jag loopen bara som test utan den andra hårdvaran.

@Turbonisse:
Det ser snyggt ut med rören, jag är själv sugen på kopparrör men är lite tveksam till om jag fixar det.

När vattenet blev så där blått på en gång hade du algmedlet i då?

Absolut!
Som jag skrev tidigare, har jag ALLTID haft samma medel i, Jag blandar det redan i flaska med pip utanför loopen.
Eftersom rören är nya, så kommer färgen från radiatorer och/eller blocken.

Har du plats? (Stort chassi) så är det inte speciellt svårt, men gör som jag, lägg på en längd extra i planerna varje gång du skall hitta på nått, så slipper man stå utan. Mitt problem är att jag vill "det där lilla extra", därav den stora högen bockat skrot. Vill man bara från A till B är det inte svårare än med slang, bara lite mera jobb. Men när det sitter där, är det snyggt och underhållsfritt. (Slangar behöver ju bytas, rör bara om man är petig som jag.)

EDIT:
Du behöver en bock, avgradare och rörkap. 200kr totalt, sedan kostar kromade rör 60kr/m på tex Hornbach, Bauhaus m.m.
Obetydligt dyrare än slang. Men du måste givetvis byta "fittings" (Anslutningar) så det kostar ju pengar också om man redan har byggt med slang.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Absolut!
Som jag skrev tidigare, har jag ALLTID haft samma medel i, Jag blandar det redan i flaska med pip utanför loopen.
Eftersom rören är nya, så kommer färgen från radiatorer och/eller blocken.

Har du plats? (Stort chassi) så är det inte speciellt svårt, men gör som jag, lägg på en längd extra i planerna varje gång du skall hitta på nått, så slipper man stå utan. Mitt problem är att jag vill "det där lilla extra", därav den stora högen bockat skrot. Vill man bara från A till B är det inte svårare än med slang, bara lite mera jobb. Men när det sitter där, är det snyggt och underhållsfritt. (Slangar behöver ju bytas, rör bara om man är petig som jag.)

EDIT:
Du behöver en bock, avgradare och rörkap. 200kr totalt, sedan kostar kromade rör 60kr/m på tex Hornbach, Bauhaus m.m.
Obetydligt dyrare än slang. Men du måste givetvis byta "fittings" (Anslutningar) så det kostar ju pengar också om man redan har byggt med slang.

Jag kanske testar att bygga med rör i sommar när jag har lite mer tid. Just nu är det knappt om tid då jag har en handkirurgisk operation inplanerad i Maj.

Så här ser mitt vatten ut efter att bara kört på rent batterivatten i 2 veckor.

Slangen i fronten är en blå primochill slang och det blåa i toppen är en blå lysdiod som lyser upp resevoaren.

Utan den blå leden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Commander: Jo jag bor i Gbg, så jag har mindre än en mil till både Ringön och Sisjön, Inet åt båda hållen.
Men jag önskar i alla fall köra koncentrat. Gäller väl bara att hitta rätt "gift" för att hålla algerna i chack.
Jag missförstod dej med litet filter. Sorry! Jo för att filtret skall kunna göra det den är avsed för, måste filterytan vara ganska stor och jag önska mej ett där jag faktiskt kan se vad som händer, så jag slipper få reda på det med stigande temp. (Dålig cirkulation)

Jag har kört samma anti alg medel, från första gången jag startade vattenloopen. Den har aldrig gått utan, alltid kört biltemas batterivatten. (Inte för att jag gillar biltema, utan för att det är lätt tillgängligt och borde duga.) Så jag var ganska förvånad när jag först trode det var alger. Vad jag hittade igår, "makes more sence".. När jag byggde loopen första gången, var det med slang hela vägen, rör har jag haft ca 9 månader och även nu, har jag en bit slang. Slangen köpte jag på Clas Olson då priserna är lite humanare än om man köper slang hos dator butiker. Om den är lika, bätre eller sämre låter jag vara osagt. Men detta blir mitt nästa projekt att lösa.
Ett ID på ca +5mm räcker för det flöde D5 pumpen levererar (utan att ledningarna börjar bromsa flödet. Men bara för att köra en "total-overkill" har jag satt en gräns på minst 9mm ID. Så de Festo slangar jag spanat in blir mao troligen 15mm OD med 2,5-3mm väggar.
Det blir "stelt" nästan som rör, så jag vet inte om de kommer bli så mycket tystare, På jobbet har vi upp till 12mm med ID på 8mm, jag tycker redan dessa är stela. Man kan i alla fall inte köra en liten stump som jag har på baksidan nu, man får nog köra en lop på ett varv.
Får se vad man hittar på, nästa gång jag snackar med Festo representanten i stan, skall jag passa på att dryfta ett "litet privat problem"

Igår var vattnet helt grumligt, jag lämnade en bråkdels droppe YES i också, detta är en sköljning, vattnet skall bytas om någon vecka. Men idag, efter några timmars gångtid och avkylning under natten, är vattnet aldeles mörkblått, direkt?
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/Costum%20Loop/2016-04-24%2012.29.49_zpsxlic6qpk.jpg
Knappast alger som är så snabba? Men jag fick inte bort allt det blå mellan fenorna i CPU blocket med svampens grova sida. Nästa vända skall jag lägga blocket i blöt över natten i lämplig lösning. Någon nämnde Citron/Vinäger blandning?
Färgen i sig tycker jag är fin, stör mej inget, inte ens om den vore synlig. Den färgar dock plast/slangar över tid, Bara vattnet kan göra det jag byggt systemet för, spelar färgen ingen roll, jag tröttnade på genomskinliga slangar/rör ganska fort. Krom ser mera tidlöst ut, även om man inte ser status på vattnet lika lätt.

Förmodligen vätska kvar i radiatorn som gör den blå eller anti alg medlet? Angående blandningen undvik köra Citron och Vinäger (kan nog bli för starkt) utan börja smått och öka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förmodligen vätska kvar i radiatorn som gör den blå eller anti alg medlet? Angående blandningen undvik köra Citron och Vinäger (kan nog bli för starkt) utan börja smått och öka.

Ja även om man får ut allt vatten ur radiatorerna, så får man nog räkna med att det blåa klänger sig fast där inne, oavset om det är ärgad koppar, eller nått annat. Skall köpa en ny pump innan jag sätter igång och experimenterar med rengörning. Det enda i systemet med rörliga delar, borde gardera mej... Den får gå som den är i en månad nu.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ja även om man får ut allt vatten ur radiatorerna, så får man nog räkna med att det blåa klänger sig fast där inne, oavset om det är ärgad koppar, eller nått annat. Skall köpa en ny pump innan jag sätter igång och experimenterar med rengörning. Det enda i systemet med rörliga delar, borde gardera mej... Den får gå som den är i en månad nu.

Ringde just Coolerkits kundtjänst för att fråga vad som färgen handlade om.
Killen säger att det bara är en PH-indikator i vätskan som dom "inte kan göra någonting åt" på grund av att det används till andra områden också. Var tydligen någon som fått sitt vatten ändra färg till gult, vilket indikerar på gör syrehalt snarare än vårat som ska indikera på basiskt då. Han kunde garantera att det inte är någonting som ska skada eller så i alla fall.

Jag gjort ett test som jag ska låta stå ett tag där jag har en behållare med destillerat vatten (samma som i loopen) med detta medel i för att se om det ändrar färg. Sen har jag även gjort samma sak och använt en radiator som behållare för att se om det är just metallen som gör att "indikatorn" sätter igång processen.

Hur som haver så garanterar Coolerkit att det inte är något problem med antikorrosionsmedlet och att det inte ska "äta" på någonting.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Ringde just Coolerkits kundtjänst för att fråga vad som färgen handlade om.
Killen säger att det bara är en PH-indikator i vätskan som dom "inte kan göra någonting åt" på grund av att det används till andra områden också. Var tydligen någon som fått sitt vatten ändra färg till gult, vilket indikerar på gör syrehalt snarare än vårat som ska indikera på basiskt då. Han kunde garantera att det inte är någonting som ska skada eller så i alla fall.

Jag gjort ett test som jag ska låta stå ett tag där jag har en behållare med destillerat vatten (samma som i loopen) med detta medel i för att se om det ändrar färg. Sen har jag även gjort samma sak och använt en radiator som behållare för att se om det är just metallen som gör att "indikatorn" sätter igång processen.

Hur som haver så garanterar Coolerkit att det inte är något problem med antikorrosionsmedlet och att det inte ska "äta" på någonting.

Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Jag återkopplar med resultat jag får med Mayhem Biocide Extreme när jag nu får den...

Permalänk
Medlem

@Slarre:
@MarkSix:
Bra jobbat!
Bra att kunna utesluta färgen som nått negativt.
Jag är nöjd med att fått ut klägget ur datorn. Jag skulle önska mej ett filter att köra en kortare period, för att fånga upp vad som än må röra sig i systemet. Det kan ju vara mera gummi som bara far runt, runt. Filter vore nice.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Slarre:
@MarkSix:
Bra jobbat!
Bra att kunna utesluta färgen som nått negativt.
Jag är nöjd med att fått ut klägget ur datorn. Jag skulle önska mej ett filter att köra en kortare period, för att fånga upp vad som än må röra sig i systemet. Det kan ju vara mera gummi som bara far runt, runt. Filter vore nice.

Du skulle ju kunna spänna i en bit av en strumpbyxa/leggings ifrån toppen av reservoaren och köra den några timmar, typ lika länge som när man blöder ut luft. Det borde funka utmärkt som temporärt filter skulle jag gissa. det förutsätter förstås att du också temporärt kan koppla in-slangen på toppen av resen förstås.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED