Ska välja leverantör för stadsnät (Falun), har några frågor.

Permalänk

Ska välja leverantör för stadsnät (Falun), har några frågor.

Hej,

Jag har bestämt mig vid 100/100 och väljer leverantör.

Skulle gärna vilja ha lite info från någon som är mer erfaren än mig med sådant.

Har även läst en tidigare tråd men den gav inte så mycket info.

Har dessa att välja mellan:

  • AllTele

  • Bahnhof

  • Universal Telecom

  • NetIT

  • IT System i Dalarna

  • T3

  • Bredband 2 (Hört att dessa är hemska, kommer antagligen inte välja dessa)

  • Bredbandstjäsnter i Dalarna AB

Som sagt så har jag läst på lite och har fått höra att Bredband 2 inte ger någon bra kundsupport alls, så jag kommer nog avstå från dem.

Har också en sista fråga. Hur ser det ut med Bahnhof och spionering? Vet att Bahnhof ger bra hastigheter/kundsupport men har hört många rykten och sånt där.

Vill bara veta om jag är säker med dem?

Tack i förtid.

§7
Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Bahnhof alla dagar i veckan. Deras stabila linor och bra kundsupport tar hem segern!

Sen är deras syn på personliga integriteten online också riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av snekliv:

Jag skulle välja Bahnhof alla dagar i veckan. Deras stabila linor och bra kundsupport tar hem segern!

Sen är deras syn på personliga integriteten online också riktigt bra!

Är det så? Skönt! Är det tryggt?

§7
Permalänk
Inaktiv

Läst tidigare trådar på samma ämne? Tror jag inte. Varenda tråd skriker Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Har själv BB2 och aldrig haft några problem med deras kundtjänst dom få gånger jag ringt dit.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Läs detta exempelvis.

Bahnhof motsätter sig skyldigheten om att lämna ut data om sina kunder till myndigheter, och de är hittills den enda (?) operatören som har gjort detta. Om man då värnar om sin integritet faller ju valet kring ISP helt klart till Bahnhofs fördel.

De har också en egen VPN-tjänst, vilket jag rekommenderar att använda om man vill minska chansen av övervakning från privata aktörer (sociala medier etc).

Permalänk
Medlem

Har själv T3 just nu enbart för att dem hade halva priset i 6 månader. Betalar 114kr/månad för 100/10 lina.
Byter direkt när erbjudandet slutar och kommer då ta Bahnhof istället. Solklart val med tanke på stabilitet, support och integritet. Hade varit mitt val från början om man inte var student..

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag hålla med om ovan med bahnhof att dom är stabila och bryr värnar om sin kunder integritet men samtidigt just där jag bor i norra skåne så går ju trafiken utanför landet, dvs till Köpenhamn och sedan vidare till Malmö och sen Stockholm dvs att FRA plockar ju bara upp trafik som går in eller kommer ut ur landet därmed så plockar dom även upp all trafik när ens routing går utanför landet tyvärr.

Angående T3 kan jag hålla med om som ovan tecknade också halva priset i 6 månader men dom gjorde en shock höjning i slutet av mars dom höjrde min 100/10 lina från 278kr/mån till 336kr/mån eller något sånt då betalar man ju lika mycket som för en 100/100 lina hos andra operatörer och lite till.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om det är någon leverantör du ska känna dig trygg med är det just Bahnhof.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimahkiin:

Alltså är det tryggt att torrenta lite då och då om man kör med bahnhof?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har större chans att bli haffad för att ha slängt skräp i parken än att bli tagen för att torrenta..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimahkiin:

Jag har bestämt mig vid 100/100 och väljer leverantör.

Som jag alltid säger så spelar det oftast ingen större roll eftersom din leverantör är egentligen access nätet(stadsnät eller öppet nät), eftersom de flesta problem uppstår där. Det är oftast minimala skillnader när det gäller routing, hastigheter och din latens när trafiken väl kommer till din valda leverantör från access nätet.

Vad gäller olaglig aktivitet på internet så är det standard inom telekom att de lämnar ut uppgifter om förfrågningarna kommer från polisen, även Bahnhof gör det om det nu kommer från polisen så det är naivt att tro att man är helt säker hos Bahnhof.

Permalänk
Skrivet av CROE:

Läs detta exempelvis.

Bahnhof motsätter sig skyldigheten om att lämna ut data om sina kunder till myndigheter, och de är hittills den enda (?) operatören som har gjort detta. Om man då värnar om sin integritet faller ju valet kring ISP helt klart till Bahnhofs fördel.

Skrivet av BaZZe:

Personligen kan jag hålla med om ovan med bahnhof att dom är stabila och bryr värnar om sin kunder integritet

Skrivet av Forsgren:

Om det är någon leverantör du ska känna dig trygg med är det just Bahnhof.

Skrivet av Oringen:

Du har större chans att bli haffad för att ha slängt skräp i parken än att bli tagen för att torrenta..

Skrivet av VexedRelic:

Som jag alltid säger så spelar det oftast ingen större roll eftersom din leverantör är egentligen access nätet(stadsnät eller öppet nät), eftersom de flesta problem uppstår där. Det är oftast minimala skillnader när det gäller routing, hastigheter och din latens när trafiken väl kommer till din valda leverantör från access nätet.

Vad gäller olaglig aktivitet på internet så är det standard inom telekom att de lämnar ut uppgifter om förfrågningarna kommer från polisen, även Bahnhof gör det om det nu kommer från polisen så det är naivt att tro att man är helt säker hos Bahnhof.

Ok tack för svaren! Blir Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7 (piratkopieringssnack)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du bor i Sundborn så är du körd oavsett vad du väljer.